Klämdagar och max veckoarbetstid

Har ni en maximal veckoarbetstid och ingår klämdagarna i den eller ligger utöver?
Som sagt vi har arbetstidsförkortning, så en 40 h vecka är inte 40h utan 3X nånting. Men vi jobbar mer än så en vecka och så räknas extratimmarna ihop och blir ledighet klämdagar och kortare arbetsdag fredagar. Orkar inta ta fram miniräknaren och räkna mer exakt just nu
 
Ah förlåt, vi jobbar in dom i vår ordinarie arbetstid :)
Vi jobbar 8h 15 min 9 månader om året, fullängd dag före röd dag etc och det täcker upp att vi sommartid jobbar 7h 15 min och klämdagar är alltid lediga utan att vi behöver kompensera på annat sätt

Har ni någon maximal veckoarbetstid?

Eftersom ingen svarar på den frågan kanske det är första saken att rota i 😅 Alla kanske inte har en sådan maxgräns? Men vi tillhör Unionen så borde ju vara ganska vanligt.
 
Som sagt vi har arbetstidsförkortning, så en 40 h vecka är inte 40h utan 3X nånting. Men vi jobbar mer än så en vecka och så räknas extratimmarna ihop och blir ledighet klämdagar och kortare arbetsdag fredagar. Orkar inta ta fram miniräknaren och räkna mer exakt just nu

Timmar osv är inte viktigt utan huruvida man får vara schemalagd i snitt mer än kollektivavtalets maximala veckoarbetstid för att jobba in klämdagar. Eller om de ska ingå.
 
Har ni någon maximal veckoarbetstid?

Eftersom ingen svarar på den frågan kanske det är första saken att rota i 😅 Alla kanske inte har en sådan maxgräns? Men vi tillhör Unionen så borde ju vara ganska vanligt.
Inga av ställena som jag varit på har haft det. Vi har fått ha max 40, 60 eller 80 timmar på flexen, olika beroende på kommun.
 
Har ni någon maximal veckoarbetstid?

Eftersom ingen svarar på den frågan kanske det är första saken att rota i 😅 Alla kanske inte har en sådan maxgräns? Men vi tillhör Unionen så borde ju vara ganska vanligt.
Aldrig hört begreppet 😁 så antagligen inte 😛

Vi ska uppfylla dygnsvilan såklart så kan jobba max 13h på en dygnsperiod, och får ha max +40h på flexen.
Veckoarbetstid vintertid 41,25h och sommartid 36,25
 
Jag jobbar kommunalt och vi jobbar alltid klämdagar om vi inte tar ut semester eller komp. Jojbbar alltid heldagar före röd dag också :D
 
Inga av ställena som jag varit på har haft det. Vi har fått ha max 40, 60 eller 80 timmar på flexen, olika beroende på kommun.

Vi har också rymliga gränser för flex och ÖT men arbetsgivaren får inte schemalägga en snittveckoarbetstid utöver maxgränsen i kollektivavtalet. Det är nu oklart om tid för klämdagar ändå får läggas utöver den maxgränsen eller inte och verkar vara olika på olika ställen.
 
Har ni någon maximal veckoarbetstid?

Eftersom ingen svarar på den frågan kanske det är första saken att rota i 😅 Alla kanske inte har en sådan maxgräns? Men vi tillhör Unionen så borde ju vara ganska vanligt.
nä jag förstår inte frågan ens men ändå svarar jag :rofl: :rofl: maxgräns? aldrig hört talas om :rofl:
 
Aldrig hört begreppet 😁 så antagligen inte 😛

Vi ska uppfylla dygnsvilan såklart så kan jobba max 13h på en dygnsperiod, och får ha max +40h på flexen.
Veckoarbetstid vintertid 41,25h och sommartid 36,25

Inte jag heller förrän jag blev invald i den lokala fackklubben och började läsa kollektivavtalet lite noggrannare, där står tydligt max och inte bara "veckoarbetstid", aldrig noterat det innan utan bara läst siffrorna 😅
 
Det är alltså denna typen av skrivning i vårt kollektivavtal och jag undrar om tid för att jobba in klämdagar får läggas utöver 40/38/36 h beroende på vilka skift man jobbar. Därför är jag nyfiken på hur det är hos andra ställen eftersom det verkar vara en del lokala variationer i vad som är förhandlat.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230929_145234_Chrome.jpg
    Screenshot_20230929_145234_Chrome.jpg
    129,6 KB · Visningar: 59
Låter på dina svar som att klämdagarna alltså ingår, tack :)
Ja precis.
Vår veckoarbetstid är egentligen förhandlad till 38,5 h eller liknande, men heltid är 40 h/vecka.
De timmarna som är skillnaden kommer på klämdagar/halvdagar. Vi kan inte välja att jobba 38,5 h som heltid och skippa klämdagarna och ingen kan kräva att vi jobbar mer än 40 h.
 
Ja precis.
Vår veckoarbetstid är egentligen förhandlad till 38,5 h eller liknande, men heltid är 40 h/vecka.
De timmarna som är skillnaden kommer på klämdagar/halvdagar. Vi kan inte välja att jobba 38,5 h som heltid och skippa klämdagarna och ingen kan kräva att vi jobbar mer än 40 h.

Tack!! :)
 
På mitt förra jobb var vi lediga klämdagar och det arbetades in under vinterhalvåret när vi började arbetstiden 7.45 istället för 8.00. Det var så värt det! Tyvärr tog de bort det i nån form av uppgörelse med facket senare och jag är fortfarande upprörd över detta 😅.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
479
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 835
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 123
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp