Klämdagar och max veckoarbetstid

Då har schemaläggaren gjort fel. Om det inte jämnar ut sig någon annanstans på året.
Har de att de ska jobba 40h/v så ska det ju bli det när årsarbetstiden sammanställs så om de konstant jobbar 38.75h/v så ger företaget bort 1.25h/vecka.
Alt så ligger det ett lokalt avtal bakom som du inte känner till?

Garanterat sista! Varför jag med tråden ville höra hur det funkar på andra ställen.
 
Garanterat sista! Varför jag med tråden ville höra hur det funkar på andra ställen.
Ta reda på det så har du troligen din lösning där på varför det är olika.

Min vilda gissning är att gruppen du säger ska jobba 40h/v också har arbetstidsförkortning till 38h, (troligen i ett lokalt avtal) men har arbetsuppgifter som inte måste utföras på klämdagar och då schemaläggs de på mer tid generellt för att sen vara lediga. Medan gruppen som schemalagts på 38h har uppgifter som även måste utföras på klämdagar och då ligger på en lägre tid generellt och därav ligger även klämdagar schemalagda. Men kanske inte alla klämdagar för att det skiftarbetas och klämdagar infaller olika för olika skift?
Men är en gissning och varför en viss grupp personal skulle få ett lokalt avtal framarbetat och inte en annan kan man ju fundera på. Om det inte ligger två olika lokala avtal med olika fördelar framförhandlade.
 
Ta reda på det så har du troligen din lösning där på varför det är olika.

Min vilda gissning är att gruppen du säger ska jobba 40h/v också har arbetstidsförkortning till 38h, (troligen i ett lokalt avtal) men har arbetsuppgifter som inte måste utföras på klämdagar och då schemaläggs de på mer tid generellt för att sen vara lediga. Medan gruppen som schemalagts på 38h har uppgifter som även måste utföras på klämdagar och då ligger på en lägre tid generellt och därav ligger även klämdagar schemalagda. Men kanske inte alla klämdagar för att det skiftarbetas och klämdagar infaller olika för olika skift?
Men är en gissning.

Nej alltså skillnaden är ju pga skiftarbete helt enligt kollektivavtalet som jag lade in bild på. Alltså det är snällt att du mfl vill hjälpa men jag förstår faktiskt inte riktigt hur en tråd där jag ville få fler perspektiv från hur det fungerar på andra arbetsplatser mest verkar handla om min. Det finns ju precis som du också skriver bättre sätt för mig att reda ut det, jag måste varit väldigt otydlig genom tråden.
 
Nej alltså skillnaden är ju pga skiftarbete helt enligt kollektivavtalet som jag lade in bild på. Alltså det är snällt att du mfl vill hjälpa men jag förstår faktiskt inte riktigt hur en tråd där jag ville få fler perspektiv från hur det fungerar på andra arbetsplatser mest verkar handla om min. Det finns ju precis som du också skriver bättre sätt för mig att reda ut det, jag måste varit väldigt otydlig genom tråden.
Ja, alltså när du nämner uttryck som max veckoarbetstid (vilket vi är flera som frågat vad du menar med men inte fått svar på) och om klämdagar ligger i arbetstiden eller läggs på så blir det otydligt då det första inte är ett uttryck som används och det andra ger intryck av bristande arbetstidkunskap (med det sagt behöver så inte vara fallet). Jag har iaf bara försökt förstå varifrån frågeställningen kommer för att utifrån det kunna ge svar som är applicerbara och min uppfattning är att något på din arbetsplats känts orättvist och då är ju grundläggande arbetstidsförståelse och vad som står i de avtal som påverkar resp grupp viktigast.

Jag ber om ursäkt för om jag gjort utläggningar som verkat onödiga.
 
Ja, alltså när du nämner uttryck som max veckoarbetstid (vilket vi är flera som frågat vad du menar med men inte fått svar på) och om klämdagar ligger i arbetstiden eller läggs på så blir det otydligt då det första inte är ett uttryck som används och det andra ger intryck av bristande arbetstidkunskap (med det sagt behöver så inte vara fallet). Jag har iaf bara försökt förstå varifrån frågeställningen kommer för att utifrån det kunna ge svar som är applicerbara och min uppfattning är att något på din arbetsplats känts orättvist och då är ju grundläggande arbetstidsförståelse och vad som står i de avtal som påverkar resp grupp viktigast.

Jag ber om ursäkt för om jag gjort utläggningar som verkat onödiga.

Skärmdumpen från kollektivavtalet ligger ju på sida två och jag har svarat på varenda fråga. Men skitsamma, det verkar ju vara helt fritt för lokala avtal i denna fråga och inget generellt förhållningssätt vilket ju är bra att veta!
 
Ok, jag kan inte hitta att du skrivit vad du menar någonstans men sak samma, jag tänker att om du är ny i rollen som fackligt ombud så kommer du ju få mer info och utbildning allt eftersom och då kommer saker säkert att klarna.
 
Skärmdumpen från kollektivavtalet ligger ju på sida två och jag har svarat på varenda fråga. Men skitsamma, det verkar ju vara helt fritt för lokala avtal i denna fråga och inget generellt förhållningssätt vilket ju är bra att veta!
Maximal veckoarbetstid i det sammanhanget är i mina ögon bara ett skydd mot att schemalägga felaktigt. Samt att ge utrymme för sådant som just att ha lägre arbetstid vissa veckor, och högre andra.

Kanske lättare om jag tar ett exempel för skiftjobb?
@Kirre har gjort bra försök att förklara samma sak, men jag provar.
Jag tror nämligen också att du krånglar till det och att skrivningen finns för att skydda tex skiftjobbare.

Exempel:
Den totala arbetstiden räknas för en bestämd avstämningstid. Oftast så lägger man ju till exempel skiftscheman med x antal rader som sedan efter x antal veckor hamnar nära den maximala arbetstiden för denna typ av skift. Och iblamd lägger man då avstämningstid efter hur många schemarader det är för enkelhets skull.

När man gör ett schema kanske man hamnar på 35,80h när man fått ihop ett schema. Det är då okej, men företaget bjuder ju då på resten så att säga. Dr har rätt att utkräva 36,0h
Men hamnar man på 36,50 är det inte okej om man inte kompenserar de där 0,50h någonstans.

Är det till exempel ett fem raders schema blir det rätt många timmar på ett år. Hur det kompenseras finns många modeller för.

Om du ser ett år som ett avstämningstid så ska du ju jobba (alt ha semester) y antal timmar per år. Hur den arbetstiden fördelas är upp till AG
Företag brukar enligt min erfarenhet vanligen lösa det med att ta en del av ATK till klämdagarna eller jobba några minuter längre.

Annars tipsar jag om att ringa unionen centralt och fråga vad som mrnas med skrivningen. De kan nog förklara bättre än vi.
 
Senast ändrad:
När man gör ett schema kanske man hamnar på 35,80h när man fått ihop ett schema. Det är då okej, men företaget bjuder ju då på resten så att säga. Dr har rätt att utkräva 36,0h
Men hamnar man på 36,50 är det inte okej om man inte kompenserar de där 0,50h någonstans.

Jag har ju förtydligat massa gånger att det är snittet per vecka jag menade :)

Min undran var främst om, när man är ledig klämdagar, jobbade 36 h (om det är vad man ska jobba) eller om de la på tiden utanför likt 36,5 h och den tiden kompenserades med de lediga klämdagarna. Jag ville veta hur det fungerade på andra ställen.

Självklart kontaktar vi Unionen regionalt i frågor vi inte får klarhet i.
 
Min undran var främst om, när man är ledig klämdagar, jobbade 36 h (om det är vad man ska jobba) eller om de la på tiden utanför likt 36,5 h och den tiden kompenserades med de lediga klämdagarna. Jag ville veta hur det fungerade på andra ställen.

Om det är vad man ska jobba, enligt vad? Kollektivavtalet, det lokala avtalet eller schemaläggning för en normalvecka? Det är ju tre olika saker.

Men nej, enligt kollektivavtalet ska det ingå i de timmar man räknar in i snittet, det är ju bara en omfördelning av arbetstid över året. Har man gjort ett annat lokalt avtal så så har man, men det verkar rätt korkat isf. Har man dessutom gjort olika för olika lokala avtal så förstår jag om det uppfattas som knepigt.

Om man inte räknar in dessa timmar så kommer ju årsarbetstiden bli för hög, har ni verkligen okejat ett sånt avtal? :confused: (Jag tror du skulle ha lättare att reda ut det om du tänker på det som årsarbetstid när du jämför. Summan över året ska stämma med vad som står i avtalet.)
 
Om det är vad man ska jobba, enligt vad? Kollektivavtalet, det lokala avtalet eller schemaläggning för en normalvecka? Det är ju tre olika saker.

Men nej, enligt kollektivavtalet ska det ingå i de timmar man räknar in i snittet, det är ju bara en omfördelning av arbetstid över året. Har man gjort ett annat lokalt avtal så så har man, men det verkar rätt korkat isf. Har man dessutom gjort olika för olika lokala avtal så förstår jag om det uppfattas som knepigt.

Om man inte räknar in dessa timmar så kommer ju årsarbetstiden bli för hög, har ni verkligen okejat ett sånt avtal? :confused: (Jag tror du skulle ha lättare att reda ut det om du tänker på det som årsarbetstid när du jämför. Summan över året ska stämma med vad som står i avtalet.)

Jag borde tagit med dig i PM:et jag nyss skickade till @Kirre och @Cattis_E 😅 Frågan i tråden gäller hur många timmar man ska jobba enligt kollektivavtalet. Om man brukar schemaläggas med lite högre arbetstid (tex 40.75 h) eftersom man har lediga dagar, eller om man fortfarande har 40 h alla normala veckor och ändå är ledig klämdagar.

Ska helt klart rikta fokus mot årsarbetstid, tack!
 
Jag borde tagit med dig i PM:et jag nyss skickade till @Kirre och @Cattis_E 😅 Frågan i tråden gäller hur många timmar man ska jobba enligt kollektivavtalet. Om man brukar schemaläggas med lite högre arbetstid (tex 40.75 h) eftersom man har lediga dagar, eller om man fortfarande har 40 h alla normala veckor och ändå är ledig klämdagar.

Ska helt klart rikta fokus mot årsarbetstid, tack!
Jag skulle säga att få jobb schemaläggs över 40h pga klämdagar, även om de skulle kunna, tänk rena kontorsjobb med raka 40h/v, utan då appliceras uttag av flex/komp/semester istället.
Raka 40h-veckors OCH lediga klämdagar är en lyxframförhandling i ett lokalt avtal. De finns men är nog i minoritet. Vissa år beroende av hur de rullande röda dagarna faller skulle det innebära typ 6-7 extra lediga dgr per år. Få arbetsgivare är nog villiga att efterskänka det bara sådär.

Jag rekommenderar också att tänka i årsarbetstid + att den ska stämma på avräkning över flera år så även där kan det diffa. Skulle tryckt på det tidigare.
 
Jag skulle säga att få jobb schemaläggs över 40h pga klämdagar, även om de skulle kunna, tänk rena kontorsjobb med raka 40h/v, utan då appliceras uttag av flex/komp/semester istället.
Raka 40h-veckors OCH lediga klämdagar är en lyxframförhandling i ett lokalt avtal. De finns men är nog i minoritet. Vissa år beroende av hur de rullande röda dagarna faller skulle det innebära typ 6-7 extra lediga dgr per år. Få arbetsgivare är nog villiga att efterskänka det bara sådär.

Jag rekommenderar också att tänka i årsarbetstid + att den ska stämma på avräkning över flera år så även där kan det diffa. Skulle tryckt på det tidigare.

Tack!! Vi har i alla fall reglerat att det är 4 dagar per år som läggs ut som lediga klämdagar, vilka dessa är bestäms på MBL årligen.
 
De som jobbar kontorstid med flex på mitt jobb har en grundtid (eller vad det nu ska kallas) på 08-16.31. Den där extra lilla minuten blir till lediga klämdagar och förkortade dagar innan vissa röda dagar. Skiftarbetare har inte det, eftersom det arbetet inte tar hänsyn till högtider (men har i snitt en kortare veckoarbetstid istället).
 
De som jobbar kontorstid med flex på mitt jobb har en grundtid (eller vad det nu ska kallas) på 08-16.31. Den där extra lilla minuten blir till lediga klämdagar och förkortade dagar innan vissa röda dagar. Skiftarbetare har inte det, eftersom det arbetet inte tar hänsyn till högtider (men har i snitt en kortare veckoarbetstid istället).
Schysst deal ändå. 1min per arbetspass extra på ca 200 arbetsdagar/år = 3h 20min ger flera klämdagar + kortare dgr inför vissa röda dagar tillbaka. Me like. 😁
 
De som jobbar kontorstid med flex på mitt jobb har en grundtid (eller vad det nu ska kallas) på 08-16.31. Den där extra lilla minuten blir till lediga klämdagar och förkortade dagar innan vissa röda dagar. Skiftarbetare har inte det, eftersom det arbetet inte tar hänsyn till högtider (men har i snitt en kortare veckoarbetstid istället).

Vet du hur många klämdagar resp halvdagar ni har? Varierar från år till år?
 
Jobbar klämdagar, vill jag vara ledig så är det semester som gäller.

Jobbar halvdag före röd dag.

Om storhelg är mer än 4 dagar så måste vi ut och jobba en av dagarna. Typ jul. Eller påsk. Beror på hur storhelger faller in, t ex om det är vanlig helg och så är mån tis ons röda dagar då blir det 5 dagar ostädat om vi inte skulle gå ut och jobba.

Städar på ett äldreboende.
 
Vi har 63 h arbetstidsförkortning som vi får använda hur vi vill. De flesta timmar går år om man vill vara ledig tex skärtorsdag, men man kan välja att använda timmarna andra dagar också.

Däremot har facket förhandlat fram att om 6 juni infaller en tisdag eller torsdag så är vi ledig måndag eller fredag också.

Jag jobbar statligt.

Vi är ju privata men har samma upplägg, nästan. Enligt avtal har även vi de 63 timmarna arbetstidsförkortning.
Det faller på mig att fördela dessa till julledighet och klämdagar.
Detta har ju arbetats fram genom åren hur vi som anställda vill ha det fördelat. Vi vill helst ha dem timmarna fördelade runt jul och nyår.
Resterande timmar läggs ut på diverse klämdagar. När timmarna inte längre räcker får varje person välja om de vill jobba, ta semester eller flexa (förutsatt att de har semester eller flextid att ta ut).

Som litet företag har vi max 20 timmar flex + eller -. Sedan måste man ta ut eller jobba in.
 
Vi är ju privata men har samma upplägg, nästan. Enligt avtal har även vi de 63 timmarna arbetstidsförkortning.
Det faller på mig att fördela dessa till julledighet och klämdagar.
Detta har ju arbetats fram genom åren hur vi som anställda vill ha det fördelat. Vi vill helst ha dem timmarna fördelade runt jul och nyår.
Resterande timmar läggs ut på diverse klämdagar. När timmarna inte längre räcker får varje person välja om de vill jobba, ta semester eller flexa (förutsatt att de har semester eller flextid att ta ut).

Som litet företag har vi max 20 timmar flex + eller -. Sedan måste man ta ut eller jobba in.

Jaha, då är det annorlunda. Jag kan välja att ta ut ATF helt annorlunda än mina kollegor. Vi har ett system där vi fyller i när vi vill nyttja och hur många timmar. Om alla timmar inte nyttjas omvandlas de till pensionspengar, men det är inte fördelaktigt, utan bättre att ta ut i tid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
469
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 549
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp