Klämdagar och max veckoarbetstid

På mitt förra jobb var vi lediga klämdagar och det arbetades in under vinterhalvåret när vi började arbetstiden 7.45 istället för 8.00. Det var så värt det! Tyvärr tog de bort det i nån form av uppgörelse med facket senare och jag är fortfarande upprörd över detta 😅.

Vad blev det istället då?
 
Hur funkar det på ert jobb, ligger tiden ni jobbar in klämdagar utanför den maximala veckoarbetstiden eller ingår klämdagarna inom den gränsen? Tycker det verkar lite olika och ska rota i det nästa vecka men tänkte det finns väl ett brett urval att fråga här på buke hur det fungerar hos er 😁
Klämdagar är ett icke existerande begrepp på alla mina jobb sedan 1996.
 
Det blir ju 5 kvar. Samma vid jul. Beroende på hur kunder jobbar så stänger vi helt.

"Ju" beror ju på hur många semesterdagar man har och hur många som går åt till klämdagar? Vi har i princip 20 vi inte kan påverka (en mindre antal kan godkännas utanför de 4 veckorna) och 25 totalt så hade man dessutom varit tvingad att vara ledig klämdagar och ta semesterdagarna för det tänker jag att man har typ noll möjlighet att ens ansöka om ledighet. Är ju egentligen väldigt utanför tråden, men intressant att höra hur det funkar!
 
Vi jobbar 8-16.30 (kontorstider), så vi schemaläggs inte. En normalvecka är 40 timmar, jobbar man mer än det (kan ju hända om någon till exempel jobbar en timme längre utan att gå en timme tidigare en annan dag samma vecka) läggs det på flexen. Vi får ha en maxgräns på 30 timmar plus på flexen och 10 minus, tror jag (kan vara 40 plus också. Beordrar chefen att man ska jobba utöver 8-16.30 räknas det inte som flex utan som övertid, flexen är om vi väljer själva.

Den enda dag vi har inarbetad klämdag återkommande varje år är fredagen efter Kristi Himmel. Men det kan tillkomma fler beroende på hur veckodagarna ligger i förhållande till röda dagar som flyter runt. I år var vi till exempel lediga 5 juni som var en måndag, eftersom tisdag 6 juni var röd och därmed ledig. Har förkortad arbetstid och slutar därmed vid 12 trettonafton, skärtorsdagen, valborg, fredagen före allhelgona och 23 december om 23 december är en fredag. Annars är 23 december full dag. Av dessa är det bara fredagen före allhelgona och skärtorsdagen vi är garanterade, eftersom de andra lika gärna kan infalla på en helg. Statligt anställd.
 
Vi jobbar 8-16.30 (kontorstider), så vi schemaläggs inte. En normalvecka är 40 timmar, jobbar man mer än det (kan ju hända om någon till exempel jobbar en timme längre utan att gå en timme tidigare en annan dag samma vecka) läggs det på flexen. Vi får ha en maxgräns på 30 timmar plus på flexen och 10 minus, tror jag (kan vara 40 plus också. Beordrar chefen att man ska jobba utöver 8-16.30 räknas det inte som flex utan som övertid, flexen är om vi väljer själva.

Den enda dag vi har inarbetad klämdag återkommande varje år är fredagen efter Kristi Himmel. Men det kan tillkomma fler beroende på hur veckodagarna ligger i förhållande till röda dagar som flyter runt. I år var vi till exempel lediga 5 juni som var en måndag, eftersom tisdag 6 juni var röd och därmed ledig. Har förkortad arbetstid och slutar därmed vid 12 trettonafton, skärtorsdagen, valborg, fredagen före allhelgona och 23 december om 23 december är en fredag. Annars är 23 december full dag. Av dessa är det bara fredagen före allhelgona och skärtorsdagen vi är garanterade, eftersom de andra lika gärna kan infalla på en helg. Statligt anställd.

Tack! Det är det vanligaste upplägget jag sett.
 
"Ju" beror ju på hur många semesterdagar man har och hur många som går åt till klämdagar? Vi har i princip 20 vi inte kan påverka (en mindre antal kan godkännas utanför de 4 veckorna) och 25 totalt så hade man dessutom varit tvingad att vara ledig klämdagar och ta semesterdagarna för det tänker jag att man har typ noll möjlighet att ens ansöka om ledighet. Är ju egentligen väldigt utanför tråden, men intressant att höra hur det funkar!
Fast vi har ju komp med 4 timmar/månad. Sommarsemester är ju 4 veckor och kvar 5 dagar. Annars har man inte tid kvar blir det tjänstledig.
 
Dom har arbetstidsförkortning. Men jag vet att de har blivit hårdare på att bevilja ledighet och att för att ens kunna få ledigt måste ansökan göras minst två månader i förväg
Två månader. Även saker dom rör barnen? Läkare tandläkaren? Sånt kan ju vara svårt att veta 2 månader innan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
479
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 835
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 124
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp