Bukefalos 28 år!

Klart man måste ställa upp!! Eller??

Och nu har jag kollat igenom de 90 (!) slidsen hon hade i sin presentation. Och kan väl mest bara säga att det omöjligt går att säga nåt om föredraget utan att ha varit där. Power pointsen säger ju inte så mycket liksom.
 
Och nu har jag kollat igenom de 90 (!) slidsen hon hade i sin presentation. Och kan väl mest bara säga att det omöjligt går att säga nåt om föredraget utan att ha varit där. Power pointsen säger ju inte så mycket liksom.
Jo - det var en rejäl heterokavalkad.
 
Jo - det var en rejäl heterokavalkad.
Jag menade angående huruvida hon förespråkat i föredraget att kvinnor ska ställa upp på sex fastän de inte vill. Ingenting annat.

Givetvis kan man utifrån slidsen ha åsikter om att alla vara hetero, vita, ingen satt i rullstol, fonten var ful, varför har man 90 slides, valet av bilder etc etc. Men det var alltså inte det jag kommenterade.
 
Jag menade angående huruvida hon förespråkat i föredraget att kvinnor ska ställa upp på sex fastän de inte vill. Ingenting annat.
Det var inte kritik mot ditt inlägg. Jag håller med om att det inte går att utröna vad hon sade om bilderna. Men över huvud taget verkar Helena Cewers vara väldigt insnöad på Man-Kvinna och utifrån hennes svar på kritiken tycks det vara skillnader som intresserar henne. :wtf:
 
Det säger mycket mer om hennes generella syn på män. Hon väljer att ta upp det som ett typexempel, trots att det knappast är vanligt, om det ens skett och inte är något hon hittat på för sin artikel. Att det är samhällets syn på sex är inte sant.
En man yttrar sig till mig om sin kvinnliga partners fysiska problem; Jag frågar honom om hur det gått då jag visste från henne att hon haft mycket blödningar och varit sjukskriven.
-Du vet om hon opererar sig kan det ju drabba samlivet så vi pratade om det så hon ska avvakta o se. Det är ju inte kul om hon tappar lusten.
Nähä, men gå och blöda ständigt? Det är kul det.
Tyvärr ÄR det vanligt att män har en konstig syn på kvinnans sexualitet och "rätten" att ha sex i ett förhållande.
 
Det sexologen visade på med den bilden (instrumentpanelen) var hur manlig resp. kvinnlig sexualitet ofta framställs och att det inte stämmer i verkligheten. Hela resten av artikeln (i trådstarten) ger som jag skrev innan en helt förvanskad bild av föredraget sexologen höll.

För övrigt gick hennes föredrag i mycket ut på att finna lust för sex och att sex inte bara är samlag och hon tog även speciellt upp veskibulit och vaginism.
Att manlig och kvinnlig sexualitet skiljer sig, är ingen nyhet.
Att uppmana ena parten att ställa upp med "Why not" är direkt skadligt. Det kan ge fysiska skador och det kan skada så att personen totalt mister sin lust till sex. Att tvinga sig till sex, minska självklart lusten!

Vad jag kan tycka är att vi har gjort sex till något komplicerat och jobbigt. Sex ska vara härligt och njutbart, okomplicerat och enkelt.

Varför har vi gjort sex så komplicerat, det är det enklaste och naturligaste som finns? :(
 
Äsch det gjorde ju inte saken ett dugg bättre. Hon ska säga väldigt bra saker till vissa av de bilderna för att jag inte skulle tycka det var lite hm 60-tal.

Den visar upp bilden med mannen som en knapp tex, men texten/talet finns inte med så man kan ju inte säga någonting om hon säger att såhär är mannen eller såhär är mannen då verkligen inte.
 
Jag tyckte artikeln i trådstarten var underlig, kollar man upp artikelförfattaren lite och ser vad mer hon har skrivit så blir det klarare. Bla förlöjligar hon prostatacancer och anser att män skall kastreras, ganska grova saker med andra ord och hon arbetar som läkare ...
Uhm den här artikeln är förlöjligande? https://feministisktperspektiv.se/2011/06/10/prostatacancer-kan-uppmarksammas-med-gelegodishjartan/
Hon har ett par feministiska poänger onekligen om självundersökning men jag tycker inte den verkar vara förlöjligande om cancer.
 
Den power point-presentationen alltså... Har hon ansträngt sig för att hålla sig till vit cisheteronorm? Så länge inte föredraget handlade om just den normativa problematiken (och då borde det ha varit en del goda exempel också) så verkar hon faktiskt inte ha kompetensutvecklats ett dugg sen hon började som sexolog för 40 år sen. Fy fan jag hade rest mig upp och gått om jag var där!
 
Har också läst det där och blivit skogstokig. Fy fan för den där sexologen.
Sen kan hon försöka bortförklara sig hur mkt hon vill, det lyser ju igenom i andra intervjuer av henne sedan tidigare vilken syn hon har på sex och relationer..
 
Den power point-presentationen alltså... Har hon ansträngt sig för att hålla sig till vit cisheteronorm? Så länge inte föredraget handlade om just den normativa problematiken (och då borde det ha varit en del goda exempel också) så verkar hon faktiskt inte ha kompetensutvecklats ett dugg sen hon började som sexolog för 40 år sen. Fy fan jag hade rest mig upp och gått om jag var där!
Exakt vad jag tänkte, hon har väl inte nödvändigtvis utvecklat den sedan 80-talet? Ger lite den känslan.

Samtidigt kan det tänkas att det bara kommer CIS heteronorm till hennes klinik och hon inte känner sig kompetent på annat område. Isf har hon ju kanske rätt i att inte ge sig in på okänd mark.
 
Samtidigt kan det tänkas att det bara kommer CIS heteronorm till hennes klinik och hon inte känner sig kompetent på annat område. Isf har hon ju kanske rätt i att inte ge sig in på okänd mark.
Fast hon borde kunna ha ett individperspektiv och inte stirra sig blind på Män och Kvinnors olika sexualiteter. Eftersom hon lyfter fram just det som en av de vanligaste problemen hos par så kan jag tänka mig att hon är clueless inför samkönad tvåsamhet. Där finns ju inga problem med olika sexualiteter...
 
Fast hon borde kunna ha ett individperspektiv och inte stirra sig blind på Män och Kvinnors olika sexualiteter. Eftersom hon lyfter fram just det som en av de vanligaste problemen hos par så kan jag tänka mig att hon är clueless inför samkönad tvåsamhet. Där finns ju inga problem med olika sexualiteter...

Jag håller med dig. Dvs de brister som folk i tråden kommenterar i det förhållningssätt hon verkar ha (enligt vad folk läst) är ju samma brister som gör det svårt att köra föreläsningen på samkönade förhållanden? Om hon betonar olikheter mellan könen som problemet så blir det liksom hm...
 
Att manlig och kvinnlig sexualitet skiljer sig, är ingen nyhet.
Att uppmana ena parten att ställa upp med "Why not" är direkt skadligt. Det kan ge fysiska skador och det kan skada så att personen totalt mister sin lust till sex. Att tvinga sig till sex, minska självklart lusten!

Vad jag kan tycka är att vi har gjort sex till något komplicerat och jobbigt. Sex ska vara härligt och njutbart, okomplicerat och enkelt.

Varför har vi gjort sex så komplicerat, det är det enklaste och naturligaste som finns? :(
Men hur skiljer sig egentligen manlig och kvinnlig sexualitet? Syftar du på att män kollar mer på porr? en annan populär uppfattning om skillnad mellan mäns och kvinnors sexualitet är att män skulle bli kåtare snabbare, men vad finns det som pekar på det egentligen? Eller att män skulle vilja ha mer sex, med fler kvinnor, medan kvinnor tros vilja ligga genom att få stabilitet i relationen till en enskild man? Att män skulle komma snabbare än kvinnor? Eller har du mer en evolutionsbilogisk utgångspunkt, att kvinnor per automatik kommer vara mer reserverade sexuellt och söka trygga då det kostar så mkt mer energi för kvinnor att producera en avkomma än vad det gör för män?

Är det ngt av ovanstående du syftar på, eller något annat? Jag är uppriktigt intresserad!!! Pratar en del om sex med både manliga och kvinnliga vänner och baserat på deras och mina erfarenheter tycker jag inte att något stämmer, möjligtvis med undantag för att fler män än kvinnor i min bekantskapskrets regelbundet kollar på porr. Alltså jag själv tex har nästan alltid velat ha mer sex än vad mina manliga partners velat ha, jag har haft lättare att komma än de osv. Tycker inte mina erfarenheter är särskilt unika :)

Har inte läst hela tråden så ursäktar om det jag tar upp här dryftats tidigare!
 
Men hur skiljer sig egentligen manlig och kvinnlig sexualitet? Syftar du på att män kollar mer på porr? en annan populär uppfattning om skillnad mellan mäns och kvinnors sexualitet är att män skulle bli kåtare snabbare, men vad finns det som pekar på det egentligen? Eller att män skulle vilja ha mer sex, med fler kvinnor, medan kvinnor tros vilja ligga genom att få stabilitet i relationen till en enskild man? Att män skulle komma snabbare än kvinnor? Eller har du mer en evolutionsbilogisk utgångspunkt, att kvinnor per automatik kommer vara mer reserverade sexuellt och söka trygga då det kostar så mkt mer energi för kvinnor att producera en avkomma än vad det gör för män?

Är det ngt av ovanstående du syftar på, eller något annat? Jag är uppriktigt intresserad!!! Pratar en del om sex med både manliga och kvinnliga vänner och baserat på deras och mina erfarenheter tycker jag inte att något stämmer, möjligtvis med undantag för att fler män än kvinnor i min bekantskapskrets regelbundet kollar på porr. Alltså jag själv tex har nästan alltid velat ha mer sex än vad mina manliga partners velat ha, jag har haft lättare att komma än de osv. Tycker inte mina erfarenheter är särskilt unika :)

Har inte läst hela tråden så ursäktar om det jag tar upp här dryftats tidigare!
Den kvinnliga sexualiteten
http://www.svt.se/opinion/kvinnors-formaga-till-lust-och-sex-ar-komplicerad-men-gud-sa-harlig
Den skiljer sig en del från mäns sexualitet av helt naturliga orsaker.
 
Fast hon borde kunna ha ett individperspektiv och inte stirra sig blind på Män och Kvinnors olika sexualiteter. Eftersom hon lyfter fram just det som en av de vanligaste problemen hos par så kan jag tänka mig att hon är clueless inför samkönad tvåsamhet. Där finns ju inga problem med olika sexualiteter...
Det kanske innebär att det inte finns några problem med sex i dessa relationer :idea:
 
Den kvinnliga sexualiteten
http://www.svt.se/opinion/kvinnors-formaga-till-lust-och-sex-ar-komplicerad-men-gud-sa-harlig
Den skiljer sig en del från mäns sexualitet av helt naturliga orsaker.
Mjo, fast naturliga orsaker? Det är väl onaturliga orsaker? I artikeln verkar ju författaren skriva rätt och slätt:
Många kvinnor har ett komplicerat förhållande till sex eftersom de ställt upp på många samlag som unga utan att egentligen vilja. De ger sex, de har inte sex.
Många kvinnor har ett komplicerat förhållande till sex eftersom samhället tycker att de ska hålla på sig.
Vissa kvinnor har ett komplicerat förhållande till sex eftersom de inte undersökt sin lust själva -typ onanerat pga en samhällsnorm som säger att det är män som onanerar. (det ska man väl iofs inte hålla på med heller om man inte har lust, men sexologen nämner det)

Det är ju inte naturligt, det är onaturligt snarare. (Eller ok, det är väl naturligt att få problem under de omständigheterna såklart! Men omständigheterna är ju inte så naturliga.)

Den yngre kvinnan behöver lära sig hur kroppen fungerar och hur den reagerar på sexuell stimulering. Hon behöver också lära sig tycka om sig själv och hela sin kropp. Att lära sig den egna kroppen, att kunna onanera innan man delar sin sexualitet med någon annan är alldeles avgörande, först då kan hon visa vad hon önskar och hur hon vill bli berörd till sin partner. Den yngre kvinnan behöver tänka mer egoistiskt, att ta emot beröring och stimulering.

Jag träffar många yngre kvinnor som tidigt tar på sig ”att sköta om” killens sexualitet och att det på något sett är deras skyldighet, som en tjej sa; -jag har ju tänt upp honom och är ju hans flickvän. Att ge sex är ju också för en stund att känna sig bekräftad. Alldeles ny forskning visar att unga svenska kvinnor fortsätter att ha smärtsamma samlag typ ”Kungarna på Tylösand samlag”, en massa in ut samlag trots smärta, för att dom tror att det ska vara så, det ska idealkvinnan kunna. Snacka om vestibulit och vaginism befrämjande samlag, aj, AJ! Men vad ska tjejer tro när sådana samlag visas rätt in i TV soffan. Nej tjejer, så går inte sköna samlag till.

Det är nästan som om den här sexologen försöker bota problemen som uppstår om man följer den andra sexologens råd och "ställer upp" när man är ung istället för när man fått barn.

Kort sagt vissa kvinnor har enligt artikeln en mer komplicerad sexualitet än män eftersom de ställde upp utan att ha lust under tonåren.

Men enda lösningen på det problemet är ju säkert olika för unga och för äldre. För de yngre borde man försöka undvika att de blir skadade och därmed få en mer komplicerad sexualitet än den behövde vara?
 
Senast ändrad:
Jag tyckte artikeln i trådstarten var underlig, kollar man upp artikelförfattaren lite och ser vad mer hon har skrivit så blir det klarare. Bla förlöjligar hon prostatacancer och anser att män skall kastreras, ganska grova saker med andra ord och hon arbetar som läkare ...

1. Oavsett vad artikelförfattaren gjort tidigare, är sexologen som diskuteras jäkligt snett ute. Det ändras liksom inte.

2. Källhänvisning är bra om man ska kasta sådana anklagelser mot någon. Ser fram emot dina källor till a) förlöjligande av prostatacancer och b) manlig kastration. För det hon skrev om vad som hände på hennes mottagning där mannen endast var intresserad av när man kan ha sex igen, det såg inte jag alls som elakt mot mannen. Hon redovisar snarare vad han säger och sitt svar- och det talar för sig självt. Sedan att han känns som en okänslig idiot är givetvis en annan sak och det var ju det hon ville framhäva, men det behövdes inte ens sägas. Och jag kan skriva under på att man hör mycket sådan skit när man jobbar inom vården.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 891
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 535
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp