Bukefalos 28 år!

Klart man måste ställa upp!! Eller??

1. Oavsett vad artikelförfattaren gjort tidigare, är sexologen som diskuteras jäkligt snett ute. Det ändras liksom inte.

2. Källhänvisning är bra om man ska kasta sådana anklagelser mot någon. Ser fram emot dina källor till a) förlöjligande av prostatacancer och b) manlig kastration. För det hon skrev om vad som hände på hennes mottagning där mannen endast var intresserad av när man kan ha sex igen, det såg inte jag alls som elakt mot mannen. Hon redovisar snarare vad han säger och sitt svar- och det talar för sig självt. Sedan att han känns som en okänslig idiot är givetvis en annan sak och det var ju det hon ville framhäva, men det behövdes inte ens sägas. Och jag kan skriva under på att man hör mycket sådan skit när man jobbar inom vården.

Om man googlar JE och läser ett av de översta resultaten hamnar man i en tråd på Flashback där man citerar JE (vet inte hur fritt eftersom jag inte orkade läsa allt) då hon uttryckt att det är fånigt att välja att kalla kampanjen mot prostatacancer för mustaschkampen eftersom de befinner sig på olika delar av kroppen. Samt att "radikalfeminister vill kastrera alla våldtäktsmän", ungefär.

Inte så kontroversiellt men tacksamt om man vill misstolka.
 
Mjo, fast naturliga orsaker? Det är väl onaturliga orsaker? I artikeln verkar ju författaren skriva rätt och slätt:
Många kvinnor har ett komplicerat förhållande till sex eftersom de ställt upp på många samlag som unga utan att egentligen vilja. De ger sex, de har inte sex.
Många kvinnor har ett komplicerat förhållande till sex eftersom samhället tycker att de ska hålla på sig.
Vissa kvinnor har ett komplicerat förhållande till sex eftersom de inte undersökt sin lust själva -typ onanerat pga en samhällsnorm som säger att det är män som onanerar. (det ska man väl iofs inte hålla på med heller om man inte har lust, men sexologen nämner det)

Det är ju inte naturligt, det är onaturligt snarare. (Eller ok, det är väl naturligt att få problem under de omständigheterna såklart! Men omständigheterna är ju inte så naturliga.)





Det är nästan som om den här sexologen försöker bota problemen som uppstår om man följer den andra sexologens råd och "ställer upp" när man är ung istället för när man fått barn.

Kort sagt vissa kvinnor har enligt artikeln en mer komplicerad sexualitet än män eftersom de ställde upp utan att ha lust under tonåren.

Men enda lösningen på det problemet är ju säkert olika för unga och för äldre. För de yngre borde man försöka undvika att de blir skadade och därmed få en mer komplicerad sexualitet än den behövde vara?
Jag tror att det du skriver stämmer.
Kvinnor har fått en komplicerad syn på sex pga att synen på kvinnlig sexualitet har varit toltalt snedvriden under långa perioder i historien. Kyrkan har heller knappast gjort saken "bättre"
Kvinnors lust är säkert också lika stark (om inte starkare) som mäns

Kvinnan/honan ska välja ut EN stark hane att para sig med för att på bästa sätt föra vidare sina gener. Mannen/hanen ska par sig med så många honor han kan för att på bästa sätt föra vidare sin gener.
Tror du inte vår sexualitet är kopplad till vår biologi?
 
Jag tror att det du skriver stämmer.
Kvinnor har fått en komplicerad syn på sex pga att synen på kvinnlig sexualitet har varit toltalt snedvriden under långa perioder i historien. Kyrkan har heller knappast gjort saken "bättre"
Kvinnors lust är säkert också lika stark (om inte starkare) som mäns

Kvinnan/honan ska välja ut EN stark hane att para sig med för att på bästa sätt föra vidare sina gener. Mannen/hanen ska par sig med så många honor han kan för att på bästa sätt föra vidare sin gener.
Tror du inte vår sexualitet är kopplad till vår biologi?
Jo absolut tror jag det.
Men just den biologin är inte helt utredd. Människan är inte ett flockdjur som en häst tex där hannen parar sig med många honor. Dessutom kan vissa hingstar vara blyga och inte vilja betäcka alla ston och vissa ston gillar en hingst men inte en annan. Alla flockdjur är inte så enkla, älgkor (där man antagit att en hanne många honor) tar tex tydligen inte vilken tjur som helst och har jägarna skjutit för många tjurar kanske de bara struntar i det eftersom de inte får välja. Fågelhonor har visst en hanne som de har bo ihop med men båda två kan ha lite sex vid sidan av och det kan gynna båda parterna att ha det.

Människor verkar tydligen faktiskt i mångt och mycket vara pardjur, tillräckligt många för att man ska kunna generalisera lite i alla fall. Båda parter kan gynnas av sex vid sidan av, eller gynnas av att låta bli. Eller gynnas av att ha flera partners att dela på vårdnaden av ungar med.

Så jo jag tror absolut att vår sexdrift påverkas av vår biologi, men hur, det är frågan. Inte ens flockdjur är så himla enkla som de gamla enkla reglerna säger. De är ganska obsoleta faktiskt till och med på djur.

Sedan är jag inte ens biolog så jag har bara läst tillräckligt mycket i Fof för att veta att det är himla komplicerat.

Dessutom kan mängder av djur vara homosexuella eller bi (antagligen alla?) och de kan alla gynnas av att vara det eller av att ha ett kullsyskon som är det.

Dessutom pysslar varken folk eller djur ens bara med beteenden som gynnar deras fortplantningsstrategi. Vissa kanske bara gör det som de tycker gynnar dem personligen. Det är bara det att just dessa personer (även om de kanske är jättelyckliga) inte för just sina gener vidare, men kanske sina syskons. Och vad spelar väl det för roll för dem? Personligen? Det är kanske bara det att det beteendet blir mindre vanligt i nästa population. Men det kommer säkerligen alltid finnas de som inte beter sig på fortplantningsmässigt optimala sättet. (Jag tex är verkligen högrisk med ett barn. Jag borde skaffat nio rimligen.)
 
Senast ändrad:
Jo absolut tror jag det.
Men just den biologin är inte helt utredd. Människan är inte ett flockdjur som en häst tex där hannen parar sig med många honor. Dessutom kan vissa hingstar vara blyga och inte vilja betäcka alla ston och vissa ston gillar en hingst men inte en annan. Alla flockdjur är inte så enkla, älgkor (där man antagit att en hanne många honor) tar tex tydligen inte vilken tjur som helst och har jägarna skjutit för många tjurar kanske de bara struntar i det eftersom de inte får välja. Fågelhonor har visst en hanne som de har bo ihop med men båda två kan ha lite sex vid sidan av och det kan gynna båda parterna att ha det.

Människor verkar tydligen faktiskt i mångt och mycket vara pardjur, tillräckligt många för att man ska kunna generalisera lite i alla fall. Båda parter kan gynnas av sex vid sidan av, eller gynnas av att låta bli. Eller gynnas av att ha flera partners att dela på vårdnaden av ungar med.

Så jo jag tror absolut att vår sexdrift påverkas av vår biologi, men hur, det är frågan. Inte ens flockdjur är så himla enkla som de gamla enkla reglerna säger. De är ganska obsoleta faktiskt till och med på djur.

Sedan är jag inte ens biolog så jag har bara läst tillräckligt mycket i Fof för att veta att det är himla komplicerat.

Dessutom kan mängder av djur vara homosexuella eller bi (antagligen alla?) och de kan alla gynnas av att vara det eller av att ha ett kullsyskon som är det.

Dessutom pysslar varken folk eller djur ens bara med beteenden som gynnar deras fortplantningsstrategi. Vissa kanske bara gör det som de tycker gynnar dem personligen. Det är bara det att just dessa personer (även om de kanske är jättelyckliga) inte för just sina gener vidare, men kanske sina syskons. Och vad spelar väl det för roll för dem? Personligen? Det är kanske bara det att det beteendet blir mindre vanligt i nästa population. Men det kommer säkerligen alltid finnas de som inte beter sig på fortplantningsmässigt optimala sättet. (Jag tex är verkligen högrisk med ett barn. Jag borde skaffat nio rimligen.)
Ja, det är minst sagt komplicerat.

So, what to do then?
Vad är då lösningen på problemet "sex"?
Det är så märkligt att människor som har levt i långa trygga förhållanden inte kan lösa "sexbiten" så att båda parter blir nöjda.
Vad är det som går så jäkla fel?
Har vi för höga krav på sexet?
Gör vi för stor sak av hela grejen?
Det är inte rimligt att en ska ställa upp med sex mot sin vilja i en relation. Det är inte heller rimligt att en ska nekas sex i en i övrigt kärleksfull relation.
Problemen kring sex verkar ju inte minska, det verkar snarast som problemen ökar, främst bland unga människor. (Eller så upplevs det som problemen ökar pga människor pratar mer öppet om saken nu)
 
Det är inte rimligt att en ska ställa upp med sex mot sin vilja i en relation. Det är inte heller rimligt att en ska nekas sex i en i övrigt kärleksfull relation.
Det är i högsta grad rimligt att bli nekad sex om sexet involverar en part som inte är intresserad av sex. Hur man sedan väljer att lösa sitt eget behov av sex är upp till var och en. Man kan ha själv sex, man kan ha sex med en annan person som vill ha sex tex. Men man har aldrig sex med någon som inte vill ha sex. Relationer kan se ut på många olika sätt det finns möjligheter att ha en kärleksfull relation utan sex man kan ha en där man har sex med varandra, man kan ha en där man har sex med andra, man kan ha en relation där man inte har sex alls eller bara med sig själv.
 
Det är i högsta grad rimligt att bli nekad sex om sexet involverar en part som inte är intresserad av sex. Hur man sedan väljer att lösa sitt eget behov av sex är upp till var och en. Man kan ha själv sex, man kan ha sex med en annan person som vill ha sex tex. Men man har aldrig sex med någon som inte vill ha sex. Relationer kan se ut på många olika sätt det finns möjligheter att ha en kärleksfull relation utan sex man kan ha en där man har sex med varandra, man kan ha en där man har sex med andra, man kan ha en relation där man inte har sex alls eller bara med sig själv.
Ja,självklart är det upp till individen att avgöra om det är rimligt att leva utan sex i sin relation
 
Ja,självklart är det upp till individen att avgöra om det är rimligt att leva utan sex i sin relation
Problemet med sexologers tips är ju att det inte finns tips som funkar för alla. Helt enkelt för att det finns inget sexliv som funkar för alla. Lösningen är ju därför olika för alla människor och alla par.
För vissa får man kanske acceptera att man har olika sexlust. Sen får man fundera hur man bäst löser det. Dvs ska den ena parten ha sex med sig själv, med några andra eller kommer detta vara något som gör att vi separerar.
När jag läser länkade artiklar så får jag en känsla av att sexologen har en tanke att man ska ligga si och så mycket. Det pratas där om att sex är bra och får en att må bra etc
Men samtidigt känner jag personer som är asexuella. En vän till mig säger att han inte har sexlust och har inget intresse av sex eller att öka lusten. Men han mår bra utan sex också.
 
Ja, det är minst sagt komplicerat.

So, what to do then?
Vad är då lösningen på problemet "sex"?
Det är så märkligt att människor som har levt i långa trygga förhållanden inte kan lösa "sexbiten" så att båda parter blir nöjda.
Vad är det som går så jäkla fel?
Har vi för höga krav på sexet?
Gör vi för stor sak av hela grejen?
Det är inte rimligt att en ska ställa upp med sex mot sin vilja i en relation. Det är inte heller rimligt att en ska nekas sex i en i övrigt kärleksfull relation.
Problemen kring sex verkar ju inte minska, det verkar snarast som problemen ökar, främst bland unga människor. (Eller så upplevs det som problemen ökar pga människor pratar mer öppet om saken nu)
Tror du inte de pratar mer öppet mest?

Det är nog ingen fara mer än att just storslaget prata om heterosex och könsroller i sex kan lätt bli fel om folk mer är individer och känner lite olika för sex med lite olika personer i lite olika mängd. Speciellt på läkarkonferenser som kanske hellre skulle höra det här gänget prata http://patalom6.se/ "utbildningsmaterial med normkritisk perspektiv på sexualitet och identitet för lärare och vuxna som jobbar med unga". Sedan lär ju det materialet också vara obsolet om tio år.
 
Problemet med sexologers tips är ju att det inte finns tips som funkar för alla. Helt enkelt för att det finns inget sexliv som funkar för alla. Lösningen är ju därför olika för alla människor och alla par.
För vissa får man kanske acceptera att man har olika sexlust. Sen får man fundera hur man bäst löser det. Dvs ska den ena parten ha sex med sig själv, med några andra eller kommer detta vara något som gör att vi separerar.
När jag läser länkade artiklar så får jag en känsla av att sexologen har en tanke att man ska ligga si och så mycket. Det pratas där om att sex är bra och får en att må bra etc
Men samtidigt känner jag personer som är asexuella. En vän till mig säger att han inte har sexlust och har inget intresse av sex eller att öka lusten. Men han mår bra utan sex också.
Sexologer är lite sexfixerade i gemen, det håller jag med om, men kanske inte så konstigt med tanke på yrkesvalet. Jag tycker inte det är något egentligt problem och en person som inte har intresse av sex skulle ju knappast heller passa som sexolog.
 
Ja, det är minst sagt komplicerat.

So, what to do then?
Vad är då lösningen på problemet "sex"?
Det är så märkligt att människor som har levt i långa trygga förhållanden inte kan lösa "sexbiten" så att båda parter blir nöjda.
Vad är det som går så jäkla fel?
Har vi för höga krav på sexet?
Gör vi för stor sak av hela grejen?
Det är inte rimligt att en ska ställa upp med sex mot sin vilja i en relation. Det är inte heller rimligt att en ska nekas sex i en i övrigt kärleksfull relation.
Problemen kring sex verkar ju inte minska, det verkar snarast som problemen ökar, främst bland unga människor. (Eller så upplevs det som problemen ökar pga människor pratar mer öppet om saken nu)
Jag är helt övertygad om att saken är att vi pratar mer öppet om saken.
Jag har svårt att tro att man hade bättre sex när man inte ens fick onanera, för att inte tala om exempelvis hur kvinnors orgasm ignorerades.
 
Alltså. Jag har inte mycket till övers för feminism i vanliga fall. Har hittills tyckt att mycket av det här med "kvinnor som offer", "kvinnors utsatthet", "det är så synd om oss kvinnor" osv. osv. Mest bara varit överdrivet tjafs.

Den här artikeln - och lite egna eftersökningar på google - har faktiskt fått mig att, åtminstone delvis, ändra mig. Alltså seriöst, jag kräks! :wtf: :yuck: :arghh: :rage:
Hur kan man, år 2016, ens säga något sånt där?! Har man legat under en sten sen 50-talet, och först krupit ut nu?! Är man allmänt bara knäpp?! Ho-ho?! :wtf:

Nu är jag visserligen, mina 19 år till trots, både okysst och oskuld. Så med min totala icke-erfarenhet av intimitet borde jag väl kanske inte uttala mig. Men jag gör det ändå. Hur f-n kan man tycka att kvinnan ska ställa upp för mannen?! "Kvinnan är bara ett redskap i mannens kanalisering av sin lust", "Kvinnan ska ställa upp för mannens behov", "Män blir sjuka om de inte får ligga tillräckligt ofta" - Den mentaliteten är ju totalt sjuk! Alltså jag vet knappt ens hur jag ska uttrycka mig, det är bara så sjukt att jag nästan blir fysiskt illamående av det. :yuck:

Så, nu har jag avreagerat mig lite.......
 
Lite allmänna funderingar kring sexologer:

Sexolog är så vitt jag vet inte en skyddad titel, dvs vem som helst kan kalla sig det och föreläsa, ge diverse råd, sprida åsikter.

Kanske borde det vara en skyddad titel, eller kanske borde det finnas något motsvarande som kräver en viss kunskapsnivå, så att man kliver ur sandlådan och börjar ta sex och sexualitet på allvar.

Det skulle knappast lösa problemet helt, inkompetens finns överallt, men kanske att grundläggande krav på utbildning och krav på verklig kunskap om sex och sexualitet hade sorterat bort några av de mögligaste sexologerna, idag kan ju uppenbarligen vilken gorgonzolaost som helst kalla sig sexolog.
 
Problemet med sexologers tips är ju att det inte finns tips som funkar för alla. Helt enkelt för att det finns inget sexliv som funkar för alla. Lösningen är ju därför olika för alla människor och alla par.
För vissa får man kanske acceptera att man har olika sexlust. Sen får man fundera hur man bäst löser det. Dvs ska den ena parten ha sex med sig själv, med några andra eller kommer detta vara något som gör att vi separerar.
När jag läser länkade artiklar så får jag en känsla av att sexologen har en tanke att man ska ligga si och så mycket. Det pratas där om att sex är bra och får en att må bra etc
Men samtidigt känner jag personer som är asexuella. En vän till mig säger att han inte har sexlust och har inget intresse av sex eller att öka lusten. Men han mår bra utan sex också.
ja, problemen uppstår främst i relationer där sexlusten har förändrats efter några år ihop.
Frågan är varför vi helt plötsligt tappar lusten till vår partner. (Utan synbar anledning)
 
ja, problemen uppstår främst i relationer där sexlusten har förändrats efter några år ihop.
Frågan är varför vi helt plötsligt tappar lusten till vår partner. (Utan synbar anledning)
Jag tror det finns massa olika anledningar. Om man tex som sexologen pratade om småbarnsåren tror jag också man man måste se praktiska saker tex tid och energi för mig är det så att om jag är stressad eller har mkt att tänka på försvinner sexlusten direkt. Så då måste man se på avlastning dvs ändra saker i vardagen. Om jag skulle leva i en ojämnställd relation så försvinner min lust direkt.
 
Ja,prata är alltid bra.
På 60-talet under hippierörelsen då va det fritt fram med sex åt alla, kvinnors (och mäns) sexualitet bejakades
Har vi tagit 10 steg tillbaka, eller va kvinnor inte så fria då heller?
Varför fortsatte inte utvecklingen åt rätt håll, varför utvecklades inte synen på sex efter hippietiden?
Jag fattar det bara inte, nu verkar kvinnor objektifieras mer än någonsin.
Är män rädda för kvinnors sexuella frigörelse?
Några steg fram här och några steg bak där. Det är nog mittemellan, sex åt alla på 60-talet kanske till del var lite att kvinnorna nu kunde -ställa upp istället för -hålla på sig. P-pillren var riktigt hemskt förfärliga på den tiden. Samtidigt jo visst är det väl mer objektifiering nu? himla trist.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 102
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 941
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 176
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 643
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp