Klippa topparna

Magiana

Trådstartare
Jag har väldigt långt hår och det är för det mesta uppsatt i en fläta. Ibland behöver jag få topparna klippta. När jag hade sambo var det han som klippte mig. Han var inte utbildad frisör men var ändå händig med saxen. Efter att vi gått isär fick jag förra året hjälp av en person som då jobbade på samma ställe som jag, men nu finns inte hon i närheten.

Jag tycker att det är för dyrt att betala flera hundra kronor för något som en outbildad person klarar av att göra på 5 minuter. På en skola här i närheten kan man bli klippt för en hundralapp. Det är ju inte så mycket kan man tycka, men räknar man med att jobbet tar 5 minuter och sedan räknar om det till en timpenning så blir det 1200 kr O_o Det är alltså fortfarande för mycket i förhållande till vad man får för pengarna.

Jag tycker att det är jättesvårt att fråga folk jag känner om de kan klippa mig så jag lade ut en fråga i ett lokalt fb-forum avsett för lokala annonser om att jag önskade byta hårklippning med någon. Jag tänkte att det borde ju finnas någon som antingen resonerar som jag eller någon som inte har råd att gå till frisören. Sådana finns ju också.

De fanns de som tyckte jag var skitlöjlig angående hundralappen, vilket jag så klart struntar i. En person svarade att hon kunde klippa mig, men jag kan nog inte klippa henne för vad jag kunde se på en uppenbarligen nytagen bild så har hon inte alls en frisyr som jag klarar av att klippa. Men jag vill verkligen inte ha en gratis klippning. Jag vill ha ett byte på något sätt så att det blir win-win för båda. Jag är liksom inte fattig och det är inte synd om mig. Om det inte finns något jag kan ge tillbaka känns det ju inte bra alls. Det är också därför jag aldrig frågar folk jag känner för jag verkligen hatar att hamna i tacksamhetsskuld. Jag kan liksom aldrig kompensera för det på något sätt.

Hur sjutton gör ni när ni vill ha något enkelt uträttat och inte har någon bekant/vänt att fråga (eller inte vill fråga)?
 
Det blir väl att jag klipper själv då. Nu är det ett år sedan det gjordes sist och jag behöver bli av med 10-15 centimeter.

Luggen klipper jag ju redan själv. En gång klippte jag faktiskt av mig allt hår ända uppe vid nacken så jag fick page (eller vad det kallas). Det var helt enkelt ett frispel jag fick av att håret värmde och jag var redan överhettad. Dåvarande sambon jämnade till klippningen och det blev riktigt bra till slut.
 
Jag brukar böja mig över badkaret, skölja igenom håret och klipper rakt av. Funkar för mig. Det blir lite kortare framtill då men det syns inte om man har lite längre hår.
 
Jag har väldigt långt hår och det är för det mesta uppsatt i en fläta. Ibland behöver jag få topparna klippta. När jag hade sambo var det han som klippte mig. Han var inte utbildad frisör men var ändå händig med saxen. Efter att vi gått isär fick jag förra året hjälp av en person som då jobbade på samma ställe som jag, men nu finns inte hon i närheten.

Jag tycker att det är för dyrt att betala flera hundra kronor för något som en outbildad person klarar av att göra på 5 minuter. På en skola här i närheten kan man bli klippt för en hundralapp. Det är ju inte så mycket kan man tycka, men räknar man med att jobbet tar 5 minuter och sedan räknar om det till en timpenning så blir det 1200 kr O_o Det är alltså fortfarande för mycket i förhållande till vad man får för pengarna.

Jag tycker att det är jättesvårt att fråga folk jag känner om de kan klippa mig så jag lade ut en fråga i ett lokalt fb-forum avsett för lokala annonser om att jag önskade byta hårklippning med någon. Jag tänkte att det borde ju finnas någon som antingen resonerar som jag eller någon som inte har råd att gå till frisören. Sådana finns ju också.

De fanns de som tyckte jag var skitlöjlig angående hundralappen, vilket jag så klart struntar i. En person svarade att hon kunde klippa mig, men jag kan nog inte klippa henne för vad jag kunde se på en uppenbarligen nytagen bild så har hon inte alls en frisyr som jag klarar av att klippa. Men jag vill verkligen inte ha en gratis klippning. Jag vill ha ett byte på något sätt så att det blir win-win för båda. Jag är liksom inte fattig och det är inte synd om mig. Om det inte finns något jag kan ge tillbaka känns det ju inte bra alls. Det är också därför jag aldrig frågar folk jag känner för jag verkligen hatar att hamna i tacksamhetsskuld. Jag kan liksom aldrig kompensera för det på något sätt.

Hur sjutton gör ni när ni vill ha något enkelt uträttat och inte har någon bekant/vänt att fråga (eller inte vill fråga)?
Jag har också långt hår som jag bara ser till att få toppat. Jag brukar gå till frisören men det har aldrig bara tagit fem minuter? Inte hos denna frisören, inte hos tidigare frisörer, inte när min faster (outbildad) klippte mig...

Jag har inget problem med priset, för summan jag betalar ska de betala frisör (lön, skatt, pension och allt vad det är), lokal, material... Att jag bara klipper mig hälften så ofta som vad min sambo gör, spelar kanske också in.

/Lady_S
 
Varför ska man snylta på vänner och bekanta?

Om jag vill ha något gjort som jag inte klarar själv så betalar jag. Det är fullständigt självklart.

Jag tycker inte heller att man ska snylta. Därför frågar jag aldrig men tackar inte heller nej om någon erbjuder sig. Prissättning (för vänner) är också en så svår fråga att jag liksom duckar för den. Överpriser är jag däremot inte så pigg på. Då skiter jag hellre i det.

Alla resonerar tyvärr inte så här. En del tycker inte att det är självklart att betala har jag upptäckt. Det har lett till att jag själv känt mig utnyttjad vid några tillfällen.

Jag har också långt hår som jag bara ser till att få toppat. Jag brukar gå till frisören men det har aldrig bara tagit fem minuter? Inte hos denna frisören, inte hos tidigare frisörer, inte när min faster (outbildad) klippte mig...

/Lady_S

Nu har jag inte tagit tid men inte sjutton har det tagit många minuter, varken när exet klippte eller när kollegan gjorde det. Ett klipp rakt av bara och sen jämna till lite.
 
Magiana - det är det som är skillnad mellan utbildning och eget arbete. Den utbildade har utbildning och har betalt den, de vet vad som behöver göras och gör det på ett professionellt sätt. Har själv haft midjelångt hår i många många år. Gick och klippte mig ca 2 gånger per år. De klippte igenomhela håret inte bara rakt av. Då fortsätter nya kortare hårstrån att växa och klyvas t ex. Det är just detta att gå igenom hela håret som tar tid. Jag betala gärna för den kompetens min frisör har genom sin utbildning. Resonerar du likadant om kostnaden hos tandläkaren eller när du behöver en snickare? Jag bara undrar. Ånga vill ha god utbildning och bra betalt men vill sen inte själva betala för det.....
 
Magiana - det är det som är skillnad mellan utbildning och eget arbete. Den utbildade har utbildning och har betalt den, de vet vad som behöver göras och gör det på ett professionellt sätt. Har själv haft midjelångt hår i många många år. Gick och klippte mig ca 2 gånger per år. De klippte igenomhela håret inte bara rakt av. Då fortsätter nya kortare hårstrån att växa och klyvas t ex. Det är just detta att gå igenom hela håret som tar tid. Jag betala gärna för den kompetens min frisör har genom sin utbildning. Resonerar du likadant om kostnaden hos tandläkaren eller när du behöver en snickare? Jag bara undrar. Ånga vill ha god utbildning och bra betalt men vill sen inte själva betala för det.....

Nej, inte när det gäller tandläkare. Med snickare är det inte säkert. Det beror på vad som ska göras. T.ex. så fick hyresvärdens snickare underkänt av mig då ett hål i golvet skulle läggas igen. Det slutade med att jag gjorde om det själv. Bättre.

Jag har inga direkta problem med kluvna hårtoppar då jag tar hand om mitt hår. Det borstas inte när det är blött. Jag har inte hästsvans. Jag använder balsam o.s.v. Nu är det alltså ett år sedan det klipptes och nu ska det klippas för att det blivit för långt och det är inte förrän nu som jag börjat märka av kluvna hårtoppar. Vi snackar om midjelångt tjockt hår här.

Jag anser inte att jag behöver få hela håret genomgånget och eftersom jag inte behöver det så vill jag naturligtvis inte betala för det. Jag fattar inte varför det ska ifrågasättas.
 
Fast 10 - 15 cm är ju inte en "toppning". Lite beroende på hur ditt hår är - typ lockigt, vågigt eller rakt - kan det bli förfärligt illa om man klipper av 15 cm på egen hand. En frisör tar ju inte bara i och kapar rakt av med saxen, utan klipper av håret i lager, även om det ska bli tvärklippt i slutänden. Och det kostar nog mer än 100 kr, misstänker jag.
 
Antingen ber du en vän och erbjuder tex en middag och trevlig kväll som byte eller så går du till frisören. Att annonsera efter svarttjänster tycker jag att är fel. Ett byte med en vän absolut! Med en främmande person - nej!

Frisörbranschen är redan full med svartarbete det behövs inte fler som åker runt och hobbyklipper näst intill gratis.

För att en frisör ska gå runt och allt ska skötas vitt så måste man dra in minst 600 kr/timmen. Priset man då tar måste även täcka för luckor och kunder som inte dyker upp. Det är få frisörer som debiterar uteblivna besök.
Det är dyrt att driva företag vitt och utbildning och vidareutbildning kostar.
 
Fast 10 - 15 cm är ju inte en "toppning". Lite beroende på hur ditt hår är - typ lockigt, vågigt eller rakt - kan det bli förfärligt illa om man klipper av 15 cm på egen hand. En frisör tar ju inte bara i och kapar rakt av med saxen, utan klipper av håret i lager, även om det ska bli tvärklippt i slutänden. Och det kostar nog mer än 100 kr, misstänker jag.

Håret är ganska rakt. Hittills har det blivit helt okej när dito folk har klippt det. Jag har det ändå flätat för det mesta.

Antingen ber du en vän och erbjuder tex en middag och trevlig kväll som byte eller så går du till frisören. Att annonsera efter svarttjänster tycker jag att är fel. Ett byte med en vän absolut! Med en främmande person - nej!

Frisörbranschen är redan full med svartarbete det behövs inte fler som åker runt och hobbyklipper näst intill gratis.

För att en frisör ska gå runt och allt ska skötas vitt så måste man dra in minst 600 kr/timmen. Priset man då tar måste även täcka för luckor och kunder som inte dyker upp. Det är få frisörer som debiterar uteblivna besök.
Det är dyrt att driva företag vitt och utbildning och vidareutbildning kostar.

Jag anser inte att det här handlar om svarttjänster utan tjänster och gentjänster, typ "om du tömmer min brevlåda när jag är bortrest så tömmer jag din".

För att svara på frågan så betalar jag för det. Jag kan t ex inte byta däck på bilen. Det brukar inte ta många minuter att få det gjort och kosta ca 250 spänn, jag tycker att det är värt varenda krona att få det gjort.

Hur gör du då om du får punktering?

Jag byter själv och har alltid gjort. Det tar mig en halvtimme ungefär och skulle jag jobba för att få ihop pengarna till däckbyte skulle jag definitivt få jobba mer än en halvtimme, plus att jag måste ägna tid för att åka till verkstaden.

Det är helt klart inte värt 250 kr för mig.
 
Jag byter själv och har alltid gjort. Det tar mig en halvtimme ungefär och skulle jag jobba för att få ihop pengarna till däckbyte skulle jag definitivt få jobba mer än en halvtimme, plus att jag måste ägna tid för att åka till verkstaden.

Men för andra tar det längre tid, är svårare, för tungt, obehagligt, vill inte, whatever. Man väljer väl själv vad man vill köpa in för tjänster, även om det skulle vara billigare att göra det själv?
("Väljer" så länge man har pengar till det, såklart.)
 
Juridiskt är det svarttjänster. Låter konstigt men så har jag förstått det iallafall.

Ja, det låter onekligen mycket konstigt, rent av rubbat. Jag kan alltså inte be grannen att vattna mina blommor när jag åker bort och grannen kan inte be mig gå ut med hunden när något oförutsett inträffar. Det här handlar ju inte heller om sysselsättningar av varaktig karaktär eller något som kännetecknar en affärsverksamhet.

Men för andra tar det längre tid, är svårare, för tungt, obehagligt, vill inte, whatever. Man väljer väl själv vad man vill köpa in för tjänster, även om det skulle vara billigare att göra det själv?
("Väljer" så länge man har pengar till det, såklart.)

Klart att folk får välja, men som ekonomisk gör-det-självare känner jag mig stämplad som konstig. Det ses mer normalt att köpa saker än att göra själv.
 
Jag har i ett par år ca klippt mig själv när jag känner att det blir knepigt att borsta igenom det. Drar ihop håret och klipper med saxen. Blir.. Okej. Det blir lättare att borsta igenom vilket är målet ;) Dock kommer jag nog att ta mig tid och ork att gå till en frisör framöver då håret börjar se trist ut av andra skäl och de vet väl hur man ska hantera det. Kommer efter det att klippa mig själv igen tills jag tycker att det är läge igen.
 
Jag har väldigt långt hår och det är för det mesta uppsatt i en fläta. Ibland behöver jag få topparna klippta. När jag hade sambo var det han som klippte mig. Han var inte utbildad frisör men var ändå händig med saxen. Efter att vi gått isär fick jag förra året hjälp av en person som då jobbade på samma ställe som jag, men nu finns inte hon i närheten.

Jag tycker att det är för dyrt att betala flera hundra kronor för något som en outbildad person klarar av att göra på 5 minuter. På en skola här i närheten kan man bli klippt för en hundralapp. Det är ju inte så mycket kan man tycka, men räknar man med att jobbet tar 5 minuter och sedan räknar om det till en timpenning så blir det 1200 kr O_o Det är alltså fortfarande för mycket i förhållande till vad man får för pengarna.

Jag tycker att det är jättesvårt att fråga folk jag känner om de kan klippa mig så jag lade ut en fråga i ett lokalt fb-forum avsett för lokala annonser om att jag önskade byta hårklippning med någon. Jag tänkte att det borde ju finnas någon som antingen resonerar som jag eller någon som inte har råd att gå till frisören. Sådana finns ju också.

De fanns de som tyckte jag var skitlöjlig angående hundralappen, vilket jag så klart struntar i. En person svarade att hon kunde klippa mig, men jag kan nog inte klippa henne för vad jag kunde se på en uppenbarligen nytagen bild så har hon inte alls en frisyr som jag klarar av att klippa. Men jag vill verkligen inte ha en gratis klippning. Jag vill ha ett byte på något sätt så att det blir win-win för båda. Jag är liksom inte fattig och det är inte synd om mig. Om det inte finns något jag kan ge tillbaka känns det ju inte bra alls. Det är också därför jag aldrig frågar folk jag känner för jag verkligen hatar att hamna i tacksamhetsskuld. Jag kan liksom aldrig kompensera för det på något sätt.

Hur sjutton gör ni när ni vill ha något enkelt uträttat och inte har någon bekant/vänt att fråga (eller inte vill fråga)?

Jag klipper mig själv iom att jag är för snål för att gå till frisören.
Jag tänker att jag vill prioritera tex hästeriet främst.
Sen är jag förtjust i kläder och köper en hel del dyrt smink och hudvård.
Så måste något prioriteras bort till förmån för annat blir det frisören.

Jag klipper liknande hur frisörer gör. Men sämre antar jag. ;)
Jag sätter upp håret och klipper det i etapper med start i underhåret.
Sen släpper jag gradvis ner mer och mer hår och klipper det så det blir jämt.
Jag brukar också klippa upp lite genom att "skära" och jag har ibland klippt lugg.
Jag gör lite såna checkar jag snappat upp hos frisören i vad de kollar. Iaf så som jag uppfattar att de gör det.
Det är ingen annan amatör som brukar tro att jag klipper själv.
En frisör som kollar närmre skulle väl säkert se däremot.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 058
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 851
Senast: Twihard
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 530
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp