Klippa topparna

@Magiana om det endast tar 5 minuter och vem som helst kan göra det tycker jag att du gör en väldigt stor grej av det här. Det är väl bara att bjuda hem en kompis och bjuda på kaffe och några hembakta muffins som tack efter klippningen. Det är ju typ som att be någon hjälpa till att spika upp en tavla, platta håret, be någon som är duktig på att sminka att visa hur man lägger på ögonskugga eller vad som helst. Knappast något man behöver planera och göra en stor grej av.
 
Ett tips! Böj dig framåt och låt håret hänga rakt ner. Klipp runt om. I den ställningen är det mycket lättare att se hur du klipper:idea:

/ASKAPLASKA som ledsnat på att gå till frisören och alltid få skäll för att jag väntat för länge mellan klippningarna:mad:
 
@Magiana om det endast tar 5 minuter och vem som helst kan göra det tycker jag att du gör en väldigt stor grej av det här. Det är väl bara att bjuda hem en kompis och bjuda på kaffe och några hembakta muffins som tack efter klippningen. Det är ju typ som att be någon hjälpa till att spika upp en tavla, platta håret, be någon som är duktig på att sminka att visa hur man lägger på ögonskugga eller vad som helst. Knappast något man behöver planera och göra en stor grej av.

Jag ber aldrig om hjälp med sådana smågrejer heller. Jag är liksom den som reder mig själv. Jag vill minnas att jag berättade att jag även flyttade själv, inklusive möblerna.

Sen känner jag ingen i grannskapet heller som det skulle kännas okej att bjuda hem sådär. Antingen är jag bara ytligt bekant med folk eller så bor folk för långt bort eller så är de så skitupptagna att en stund vid mitt köksbord ute på vischan är alldeles för mycket. Det är faktiskt bara folk som bor i långtbortistan som varit på besök hos mig, förutom ett undantag. Det undantaget är jag sur på och jag vill inte ha hit henne igen.

Det är ju många här som klippt sig själv, så det blir nog den varianten för mig.

En bra kvinna reder sig själv.
 
Fast alltså du kan ju inte vara seriös om du tror att en frisör kan ta 12 kunder på en timme? Vad tror du ingår i dom där 5 minutrarna då? Får man lov att säga hej och fråga hur du vill ha det eller det ska frisören kanske kunna lista ut själv och göra helt rätt enligt dina skyhöga förväntningar på en 5 minuters klippning?
Om jag skulle klippa alla på 5 minuter skulle jag ha 96 kunder på en dag. Känns rimligt eller? Som mest i dags läget kan jag ha 16 kunder på 8 timmar och det är inte så himla roligt alltid.
Ursäkta men det här var något av det dummaste jag läst.

Mvh/ Frisören så är så sjukt trött på att alla frisörer får ta så mycket skit jämt om att vi skäller ut folk, gör fel, tydligen tjänar massor med pengar vi inte förtjänar samt att vårt jobb skulle vara så himla enkelt det är ju bara att "klippa lite toppar" Inte många skulle klara en dag i våra skor.
 
Fast alltså du kan ju inte vara seriös om du tror att en frisör kan ta 12 kunder på en timme? Vad tror du ingår i dom där 5 minutrarna då? Får man lov att säga hej och fråga hur du vill ha det eller det ska frisören kanske kunna lista ut själv och göra helt rätt enligt dina skyhöga förväntningar på en 5 minuters klippning?
Om jag skulle klippa alla på 5 minuter skulle jag ha 96 kunder på en dag. Känns rimligt eller? Som mest i dags läget kan jag ha 16 kunder på 8 timmar och det är inte så himla roligt alltid.
Ursäkta men det här var något av det dummaste jag läst.

Mvh/ Frisören så är så sjukt trött på att alla frisörer får ta så mycket skit jämt om att vi skäller ut folk, gör fel, tydligen tjänar massor med pengar vi inte förtjänar samt att vårt jobb skulle vara så himla enkelt det är ju bara att "klippa lite toppar" Inte många skulle klara en dag i våra skor.

Jag har sagt att jag inte har klockat tiden. Det är en uppskattning.
Jag har sagt att jag bara vill ha det rakt avklippt. Inget annat. Hur kan du få det till skyhöga förväntningar?
Jag har sagt att det inte behöver klippas upp eller göras något utöver den raka avklippningen. Det har funkat förr och funkar garanterat igen. Jag kan i ärlighetens namn inte ens minnas när jag gick till en frisör senast. Minst 20 år är det nog i alla fall.
Min egen lugg klipper jag själv på cirka en minut. Jag behöver inte en utbildad frisör till det heller.

Folk som har krav på annat får gå till frisörer. Jag har inte de kraven.
 
Jag går till frisören och betalar med glädje för att gå håret skött av någon som vet vad den gör. Skulle ALDRIG klippa själv eller be ngn vän klippa.

I ditt fall ser jag verkligen inte bekymret med den där 100-lappen hos studenterna. Troligen kommer de lägga mer än 5 min på dig. Du kan väl testa en gång iaf? Är du inte nöjd behöver du ju inte gå tillbaka.
 
Ja fast du skrev
"Jag tycker att det är för dyrt att betala flera hundra kronor för något som en outbildad person klarar av att göra på 5 minuter. På en skola här i närheten kan man bli klippt för en hundralapp. Det är ju inte så mycket kan man tycka, men räknar man med att jobbet tar 5 minuter och sedan räknar om det till en timpenning så blir det 1200 kr O_oDet är alltså fortfarande för mycket i förhållande till vad man får för pengarna. "

Så tydligen menar du att det tar 5 minuter att klippa ditt hår. Jag har aldrig klippt någon på 5 minuter oavsett hur tunt hår de har. Tycker mest att det är respektlöst sätt att skriva på, en elev på en skola tar dessutom minst 1 timme att klippa för de är långsamma i början, då är 100kr inte mycket.
Det är INTE lätt att klippa ett hår rakt. Har man tjock, lockigt/vågigt hår så kommer man utan med att det är ojämt. Har du inte några krav så är det ju kanon om du kan klippa ditt hår själv, men snälla få det inte att låta som är det är världens enklaste grej som vem som helst kan göra och helst utan några pengar.
 
Ja fast du skrev
"Jag tycker att det är för dyrt att betala flera hundra kronor för något som en outbildad person klarar av att göra på 5 minuter. På en skola här i närheten kan man bli klippt för en hundralapp. Det är ju inte så mycket kan man tycka, men räknar man med att jobbet tar 5 minuter och sedan räknar om det till en timpenning så blir det 1200 kr O_oDet är alltså fortfarande för mycket i förhållande till vad man får för pengarna. "

Så tydligen menar du att det tar 5 minuter att klippa ditt hår. Jag har aldrig klippt någon på 5 minuter oavsett hur tunt hår de har. Tycker mest att det är respektlöst sätt att skriva på, en elev på en skola tar dessutom minst 1 timme att klippa för de är långsamma i början, då är 100kr inte mycket.
Det är INTE lätt att klippa ett hår rakt. Har man tjock, lockigt/vågigt hår så kommer man utan med att det är ojämt. Har du inte några krav så är det ju kanon om du kan klippa ditt hår själv, men snälla få det inte att låta som är det är världens enklaste grej som vem som helst kan göra och helst utan några pengar.

Jag sa ju att jag inte behöver frisörens kunskaper. Det ska bara klippas. Hur det klipps är mindre intressant. Varför ska jag betala för kunskap som jag inte anser nödvändig i mitt fall?

Och jo, hittills har vem som helst klarat av att klippa mig. Jag har aldrig haft anledning att klaga.
 
@kompis87 Vem som helst kan väl göra det, men ibland ser det ut därefter.

Själv tycker jag att det är en upplevelse att gå till frisören. Någon tar hand om mig, tvättar ordentligt och gör inpackning, ger hårbottenmassage, går igenom hela håret och klipper det så att det ser välvårdat ut och är lätt att sköta. Lätt värt 800 pix men självklart är det en prioriteringsfråga. Jag tycker att håret är en så pass stor del av helhetsintrycket helt enkelt.
 
Varför har du gjort ett jättestort problem av en så liten grej? Säg att du klipper dig 2 ggr per år, det är ungefär 16-17kr per månad.

Sånt här gör mig fasiken irriterad, be en kompis kapa med saxen eller gå till en elev som behöver träning och betala 100kr. Vad är det att ha ångest över?

Dessutom bokas sällan mindre än 30 minuter per kund hos en seriös frisör. Och i din stackars frisörs värld blir det alltså 200kr i timmen, som ska skattas osv.

Gå till frisören, få håret klippt, betala en hundring och gå därifrån. Var glad att du lät en elev få lite träning, du slapp ha håret på golvet hemma och du behöver inte känna skuld mot någon bekant eller byta tjänster med okända människor. Klart!
 
Men lägg av nu. Var finns respekten för mina beslut?

Jag har inga kompisar här överhuvudtaget som kan klippa. Och frisörskolan har antagligen bara öppet under kontorstid dessutom.

Jag har redan sagt att jag klipper håret själv. Sluta tjafsa!
 
Vad är problemet då? Då är det ju bara att klippa, titta på youtube. Tror det ska finnas en del klipp där folk klipper håret själv.

Eller så kanske det finns någon tid under din lunchrast då du kan springa förbi. Men du kan ju kika vilka öppettider dom har innan du bestämmer dig för att det inte fungerar.
 
Jag känner att mitt problem blev att du låter som att du nedvärderar en hel yrkeskår, @Magiana.

Jag klipper också mig själv ibland, men går hellre till frisör för jag har så himla tjockt hår och de kan tunna ut håret. Jag har också ganska självlockigt hår, men om jag någon gång får för mig att föna det rakt syns det direkt om jag själv varit framme med saxen eller om det var en frisör som gjorde det...

Det är fint att du reder dig själv, men du får det att låta som att alla som klipper sig hos frisör är idioter. Jag tror kanske inte att det var så du menade egentligen, eller? Och nej, du har inte sagt det ordagrant, det är bara mitt intryck.
 
Vad är problemet då? Då är det ju bara att klippa, titta på youtube. Tror det ska finnas en del klipp där folk klipper håret själv.

Eller så kanske det finns någon tid under din lunchrast då du kan springa förbi. Men du kan ju kika vilka öppettider dom har innan du bestämmer dig för att det inte fungerar.

När jag startade tråden hade jag ingen tanke på att klippa själv. Missat det? :meh: Därefter har jag tänkt om med tanke på alla andra som också klipper själva.

Min lunch är 1 timme lång och jag använder en halvtimme till att värma mat, äta mat och diska efter mig. Då finns det inte tid kvar till långsamma frisörelever. Inte en snabb frisör heller. Håret är så oviktigt att jag inte vill mecka med min arbetstid av den anledningen.

Jag känner att mitt problem blev att du låter som att du nedvärderar en hel yrkeskår, @Magiana.

Jag klipper också mig själv ibland, men går hellre till frisör för jag har så himla tjockt hår och de kan tunna ut håret. Jag har också ganska självlockigt hår, men om jag någon gång får för mig att föna det rakt syns det direkt om jag själv varit framme med saxen eller om det var en frisör som gjorde det...

Det är fint att du reder dig själv, men du får det att låta som att alla som klipper sig hos frisör är idioter. Jag tror kanske inte att det var så du menade egentligen, eller? Och nej, du har inte sagt det ordagrant, det är bara mitt intryck.

Jag har sagt att jag inte har behov av en frisörs kunskap och jag har också sagt att den som har andra behov än jag får gå till en frisör. Var i det ligger nervärderingen?

Mitt hår är flätat till vardags, så det spelar inte så stor roll hur det ser ut.

Jag börjar bli rätt trött på att få det nerkört i halsen att det minsann skulle vara så bra för mig att gå till en frisör.
 
Jag har sagt att jag inte har behov av en frisörs kunskap och jag har också sagt att den som har andra behov än jag får gå till en frisör. Var i det ligger nervärderingen?
Mja, du fick det att låta som att i princip vem som helst som har fem minuter över kan göra ett lika bra jobb som en frisör gör. Det stämmer ju faktiskt inte. Men däremot verkar den skillnaden vara helt oviktigt för dig (precis som för mig, ibland) - fair enough. Men en frisör skulle fortfarande göra ett bättre jobb.

Jag menade inte att försöka tvinga dig till en frisör. Du skulle nog hata det och ångra dig för resten av livet, och då ska du självklart inte gå. Det låter ju som att det skulle vara väldigt dåligt för dig att gå till just en frisör. Tror folk bara bidrog med sina egna erfarenheter av hur smidigt det är att bara lägga ut några hundra, få lite hårbottenmassage och så vips är håret klippt.
 
Jag har aldrig sagt att en outbildad kan göra ett lika bra jobb som en frisör eftersom jag aldrig har efterfrågan frisörens specialkunskaper. Det jag menat är att vem som helst kan använda en sax och klippa av håret. Och det var ju bara avklippning av håret som efterfrågades.
 
Förstår inte varför alla är så irriterade? Det är väl ingen som tror att frisörer i allmänhet klipper på 5 minuter, och det har inte TS heller skrivit. Självklart vill frisörerna ge kunden ett snyggt resultat och en trevlig upplevelse så att de kommer tillbaka, och det gör man inte på 5 minuter. Om man inte är intresserad av det förstår jag att man inte heller vill betala vad det kostar. Det är som att jag skulle betala för en stylist när jag helst bara tar översta tröjan i garderoben. Varför betala för ett snyggt resultat om man inte bryr sig om utseendet?
 
Jag har aldrig sagt att en outbildad kan göra ett lika bra jobb som en frisör eftersom jag aldrig har efterfrågan frisörens specialkunskaper. Det jag menat är att vem som helst kan använda en sax och klippa av håret. Och det var ju bara avklippning av håret som efterfrågades.
Nej, sorry, jag kanske var extremt otydlig - jag tyckte att du fick det att låta som att "vem som helst" kan göra ett lika bra jobb. Du skrev det inte rakt ut, men jag tolkade det så.

Men sen skrev jag också att det nog inte var vad du menade egentligen. Nu har du förklarat och jag har förstått. Men jag tror inte jag var ensam om tolkningen, om jag tolkat (heh) resten av svaren rätt.

Det skrivna språket, det är inte lätt. :)
 
Jag ber aldrig om hjälp med sådana smågrejer heller. Jag är liksom den som reder mig själv. Jag vill minnas att jag berättade att jag även flyttade själv, inklusive möblerna.

Sen känner jag ingen i grannskapet heller som det skulle kännas okej att bjuda hem sådär. Antingen är jag bara ytligt bekant med folk eller så bor folk för långt bort eller så är de så skitupptagna att en stund vid mitt köksbord ute på vischan är alldeles för mycket. Det är faktiskt bara folk som bor i långtbortistan som varit på besök hos mig, förutom ett undantag. Det undantaget är jag sur på och jag vill inte ha hit henne igen.

Det är ju många här som klippt sig själv, så det blir nog den varianten för mig.

En bra kvinna reder sig själv.

Okej. För mig är grejerna jag beskrev ovan sånt man vanligtvis gör när man umgås, jag hade inte ens tänkt på det i termer av att be om hjälp eller reda sig själv. En kompis till oss har exempelvis klippt vår son några gånger, vi har bara frågat henne när hon har hälsat på och hon har gjort det på en kvart. Vi brukar bjuda henne på middag med vin, inte kopplat till klippningen utan för att vi tycker det är trevligt. Min erfarenhet är att det brukar jämna ut sig, om man nu är orolig att man ska hamna i skuld.
 
Okej. För mig är grejerna jag beskrev ovan sånt man vanligtvis gör när man umgås, jag hade inte ens tänkt på det i termer av att be om hjälp eller reda sig själv. En kompis till oss har exempelvis klippt vår son några gånger, vi har bara frågat henne när hon har hälsat på och hon har gjort det på en kvart. Vi brukar bjuda henne på middag med vin, inte kopplat till klippningen utan för att vi tycker det är trevligt. Min erfarenhet är att det brukar jämna ut sig, om man nu är orolig att man ska hamna i skuld.

Det förutsätter att man har ett socialt umgänge med folk (i närheten) vilket jag inte har. Det finns ingen jag kan bjuda hem och det är ingen som bjuder mig heller. Det här när folk snackar om middagar, bjudningar, fester o.s.v. är en helt främmande planet för mig. Att göra saker tillsammans med andra är extremt sällsynt i mitt liv. Jag firar även jul och nyår på egen hand. Semester åker jag också iväg på, på egen hand.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 058
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 851
Senast: Twihard
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 530
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp