Klippa topparna

Klipper också själv. Ställer mig med huvudet upp och ner över toan eller badkaret. Prioriterar helt enkelt inte att lägga pengar på frisör. Mitt hår är lite självlockigt och behöver inte vara klippt jämnt och rakt, har också midjelångt. Senast jag var hos frisören var typ åtta år sedan.
 
Får jag punktering kan jag alltid få hjälp i en akut situation, men inte bara för att jag inte vill betala marknadsmässiga priser för tjänsten.
 
Fast vänta nu- det tar inte bara fem minuter att få topparna klippta hos en frisör, och deras timlön blir således knappast 1200kr! Och en frisör går igenom hela håret, de kapar inte bara två centimeter av längden. Men prova att klippa själv annars, det är det många som gör utan att det ser "egenklippt" ut :)
 
Men tjänster och gentjänster är väl inget fel när det gäller familjen och nära vänner? I min familj hjälper vi varandra med lite av varje, det är ingen som bryr sig om någon hjälper en viss person lite mer än vad man får tillbaka, för i slutändan jämnar det ut sig ändå. Klipper jag min syster förväntar jag mig inget tillbaka (så jobbigt är det inte att klippa lite snabbt) men någon gång kommer hon hjälpa mig med något annat.

För övrigt håller jag med om att det är dyrt att gå till frisören. När jag hade långt hår samlade jag bara ihop det bakom ryggen och klippte. Ett tips är att i så fall sätta en hårsnodd precis där man vill klippa så blir det lättare.
 
Jag tycker fler borde prova att klippa sig själv och närstående, det är ju kul särskilt om man är lite konstnärligt lagd. Jag klipper alltid mig själv så jag får det som jag vill.

Synd om frisörerna/barberarna förstås men det kan inte hjälpas.
 
Fast 10 - 15 cm är ju inte en "toppning". Lite beroende på hur ditt hår är - typ lockigt, vågigt eller rakt - kan det bli förfärligt illa om man klipper av 15 cm på egen hand.

Man kan se det som ett konstverk, ett levande sådant, och då kan en "misslyckad" klippning visa sig vara mera uttrycksfull och ha större skönhetsvärden än en professionell standardmässig och intetsägande frisyr. Så ser jag på det, särskilt om klippningen görs med känsla och eftertanke. Det perfekta är sällan det vackraste.
 
Jag anser inte att det här handlar om svarttjänster utan tjänster och gentjänster, typ "om du tömmer min brevlåda när jag är bortrest så tömmer jag din".

Fast du måste väl förstå skillnaden att be någon du känner eller annonsera efter någon okänd?

Att man hjälper vänner/familj är väl en självklarhet?
 
Haha, @AndersB ,jo, visst kan man se det så. Nu tänkte jag inte direkt på en "perfekt" frisyr utan snarare på hur en bra klippning t.ex. kan ge volym åt ett tunt och platt hår. Även om man bara ska putsa till det lite, kan det göra en enorm skillnad om man t.ex. klipper upp det lite istället för att bara hacka rakt av. Jag vet bl.a. pga att jag själv har urtråkigt och tunt hår som behöver en massa hjälp för att se det minsta bra ut. Tillägger: Jag klipper det ändå själv för det mesta. Men NÄR jag går till en frisör så blir det en stor skillnad...!
 
Fast du måste väl förstå skillnaden att be någon du känner eller annonsera efter någon okänd?

Att man hjälper vänner/familj är väl en självklarhet?

Enligt mitt sätt att se det är det ingen skillnad. Oavsett vem jag frågar, om det är en släkting, någon jag känner på något sätt eller någon jag inte känner så känner jag alltid att jag måste komma med en motprestation.

Haha, @AndersB ,jo, visst kan man se det så. Nu tänkte jag inte direkt på en "perfekt" frisyr utan snarare på hur en bra klippning t.ex. kan ge volym åt ett tunt och platt hår. Även om man bara ska putsa till det lite, kan det göra en enorm skillnad om man t.ex. klipper upp det lite istället för att bara hacka rakt av. Jag vet bl.a. pga att jag själv har urtråkigt och tunt hår som behöver en massa hjälp för att se det minsta bra ut. Tillägger: Jag klipper det ändå själv för det mesta. Men NÄR jag går till en frisör så blir det en stor skillnad...!

Mitt hår är rejält tjockt. Mer volym är det minsta jag vill ha.
 
Jag vet inte om det fortfarande ar sa, men innan jag flyttade fran Sverige var det olagligt att byta tjanster. Annars kan ju, tex, snickaren snickra i tandlakarens hus och sedan fa tanderna fixade gratis. Det blir inget till staten da. ;)
 
Jag vet inte om det fortfarande ar sa, men innan jag flyttade fran Sverige var det olagligt att byta tjanster. Annars kan ju, tex, snickaren snickra i tandlakarens hus och sedan fa tanderna fixade gratis. Det blir inget till staten da. ;)
Jag läsre om det där förut och det verkar vara lite flummigt.
https://www.skatteverket.se/privat/...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html

Tror det främst gäller om utbildade yrkesmän byter tjänster, men inte om kompisar hjälper varandra. Däremot googlade jag lite och tydligen har någon ringt till skatteverket och frågat "Om jag hjälper min kompis att flytta och denne hjälper mig att flytta i gengäld, ska det skattas på?" Och svaret var tydligen ja. O_o Mycket märkligt.
 
Jag läsre om det där förut och det verkar vara lite flummigt.
https://www.skatteverket.se/privat/...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html

Tror det främst gäller om utbildade yrkesmän byter tjänster, men inte om kompisar hjälper varandra. Däremot googlade jag lite och tydligen har någon ringt till skatteverket och frågat "Om jag hjälper min kompis att flytta och denne hjälper mig att flytta i gengäld, ska det skattas på?" Och svaret var tydligen ja. O_o Mycket märkligt.

Ja, det är märkligt, framförallt då det inte finns något pris. Hur prissätter man några klipp med saxen av en outbildad person t.ex.?

"Inte heller beskattas den som utför en tjänst åt en vän utan något krav på motprestation."

Haken för mig är att jag mår dåligt om jag inte kan gottgöra en person på något sätt. Det spelar ingen roll vem det är. Jag kan inte bara sitta och ta emot hjälp med ditten eller datten så jag frågar i princip aldrig om något. Det var också av den anledningen som jag flyttade helt själv för 1½ år sedan. Jag bar allt själv, inklusive möblerna. Nästa gång jag flyttar kommer jag att göra likadant.

De gånger jag fått hjälp av andra känner jag mig rätt olustig och vet inte riktigt hur jag ska vända på mig för att det ska jämna ut sig. Om jag däremot blir erbjuden hjälp har jag inte fullt så dåligt samvete för då utgår jag ifrån att personen vill hjälpa till.

För mig är det ett problem att ta emot hjälp eftersom det senare också kan användas mot mig. (Ja, det har hänt.)
 
Håret är ganska rakt. Hittills har det blivit helt okej när dito folk har klippt det. Jag har det ändå flätat för det mesta.



Jag anser inte att det här handlar om svarttjänster utan tjänster och gentjänster, typ "om du tömmer min brevlåda när jag är bortrest så tömmer jag din".



Hur gör du då om du får punktering?

Jag byter själv och har alltid gjort. Det tar mig en halvtimme ungefär och skulle jag jobba för att få ihop pengarna till däckbyte skulle jag definitivt få jobba mer än en halvtimme, plus att jag måste ägna tid för att åka till verkstaden.

Det är helt klart inte värt 250 kr för mig.

Ringer bärgaren. Ingår i försäkringen. Speciellt om det skulle vara på t ex E4:an.
 
Ringer bärgaren. Ingår i försäkringen. Speciellt om det skulle vara på t ex E4:an.

Oj, det var en bökig variant på lösning. Ringer du taxi också för att komma fram till destinationen eller byter de däck åt dig så att du kan forsätta med samma fordon? Hur mycket tid förlorar du på att vänta? Hur mycket är självrisken på?

Att inte kunna byta däck själv vid en punktering, om man är fullt frisk, låter ju så hjälplöst att jag liksom baxnar en aning.
 
Oj, det var en bökig variant på lösning. Ringer du taxi också för att komma fram till destinationen eller byter de däck åt dig så att du kan forsätta med samma fordon? Hur mycket tid förlorar du på att vänta? Hur mycket är självrisken på?

Att inte kunna byta däck själv vid en punktering, om man är fullt frisk, låter ju så hjälplöst att jag liksom baxnar en aning.

De byter eller bärgar.

Jag KAN byta men skulle aldrig någonsin få för mig att göra det på en större väg, livet är viktigare än så för mig.

Ingen självrisk och hjälp inom en timme.

Fast det har ännu aldrig hänt. Någonsin. Har bara haft en brand och tja den släckte vi själva.
 
Alla är inte fullt friska. Själv är jag sabbad i kroppen efter ett antal ridolyckor.

Jag klippte mig själv i många år men när jag fick bättre ekonomi efter jag gick ut universitetet för 15 år sedan unnar jag mig att gå till frisören en gång i kvartalet för 300 spänn gången och tycker att det verkligen är värt det.
 
Oj, det var en bökig variant på lösning. Ringer du taxi också för att komma fram till destinationen eller byter de däck åt dig så att du kan forsätta med samma fordon? Hur mycket tid förlorar du på att vänta? Hur mycket är självrisken på?

Att inte kunna byta däck själv vid en punktering, om man är fullt frisk, låter ju så hjälplöst att jag liksom baxnar en aning.
Som fullt kapabel att byta ett däck skulle jag ändå ALDRIG göra det på E4:an eller motsvarande - livsfarligt ju!!!
 
För att svara på ursprungsfrågan: Jag har periodvis klippt mitt hår själv, men unnar mig numera frisörbesök ett par gånger per år. Är skönt och blir fint! Jag har också långt hår som "bara" skall toppas, men jag har hittills aldrig tillbringat kortare tid i frisörstolen än 30 min.
 
Att inte kunna byta däck själv vid en punktering, om man är fullt frisk, låter ju så hjälplöst att jag liksom baxnar en aning.
Det förutsätter att
a- man är fysiskt kapabel, fullt frisk ja
b - bilen har reservdäck

Jag har alltid bytt själv men numera är jag för skröplig för att klara det. Dessutom är min nuvarande bil inte utrustad med reservdäck. Den har någon lustig variant av kompressor. Med det förutsätter ju att det är pyspunka. Är det ett rejält hål så hjälper ingen kompressor i världen.
 
Jag KAN sjalv byta dack, men nar jag fick punktering pa motorvagen i Florida kom en polis till platsen innan jag ens han borja och HON :p korde bort mig och bytte mitt dack. Jag tog till och med en bild pa det.:D
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 059
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 853
Senast: Twihard
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 532
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp