Bukefalos 28 år!

Knutproblem!

N

natahliiie

Hej!
Hur gör man en sån "säkerhetsknut" när man vill "binda fast" hästen med grimskaft i boxen? Jag får inte min knut till att sitta fast riktigt...

/Nathalie
 
Sv: Knutproblem!

Svårt att beskriva utan bild, men knuten är skitenkel. Kanske någon annan kan slänga in lite bilder.

Du lägger repet om pålen och börjar knyta en vanlig enkelknut. Men när du ska dra igenom snöret helt så gör du inte det utan slutar i tid så det bildas en ögla. Dra åt så sitter det, förutsatt att hästen sitter i rätt ände av repet vill säga. För att spärra så tar du den lösa tampen och trär igenom öglan. Men vill du kunna dra upp repet med ett grepp så ska du inte spärra. Detta fungerar bara om hästen inte är "fingerfärdig" och knyter upp knutar själv.

Du kan också börja med att knyta en vanlig enkelknut och sedan göra öglan ovanpå. Men den går inte att dra upp med ett enkelt grepp. Är däremot rymningssäkrare.

Hoppas att du förstod en smula! Testa så ser du att det ger sej! Börjar du krångla är du på fel spår, det ska vara busenkelt om det är rätt.:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: tessan.g
·
Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
581
Senast: Hellhound
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 333
Senast: BornAgain
·
Relationer Hej! Jag är nyfiken på att höra om eran märkligaste dejt ni har varit på :) Jag har varit på några som milt sagt inte riktigt blev som...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 547
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp