Bukefalos 28 år!

könslöst barn

Sv: könslöst barn

Det jag tror att Spirit menar rent generellt är att omgivningen bemöter barn olika beroende på om det är en pojke eller en flicka, det är en uppfattning jag delar till viss del.

Människor känner rätt ofta en märkbart olustkänsla eller vad jag nu ska kalla det om dom inte kan bestämma könet på barnet, som om det inte finns något förhållningssätt till bara barnet.
 
Sv: könslöst barn

Kan du forklara hur du menar har?

Om dom ska behandla det som en tjej eller kille.
Svårt att förklara & sätta exakta ord på vad jag menar.
Det är en stor skillnad min bekantskapskrets hur könen behandlas.
Jag får ofta bassning för att min tjej mer eller mindre hänger upp & ned, eller handlöst kastat sig in i pojkarnas lekar för det är inte tjejjigt.

Vänner med pojkar som vägrar låta dem ha tjejsaker av löjliga skäl.

En vän vars 3 åring älskar nagellack, har dom gjort kompremissen att han bara får ha "neutrala" fäger dvs inte chockrosa. Han bär även gärna prinsessklänningar hemma.
 
Sv: könslöst barn

men om vi drar på det lite längre då? som dina väner med nagellackskillen.
dom vill antagligen inte att han ska ha chockrosa för sin egen skull? det är ju mycket vanligt, eller var iallafall vanligt, med mobbning av de som "är annorlunda" och går utanför den accepterade ramen.

nu menar jag inte dig som person, du får bara representera den allmänna massan.....
om du vill låta ditt barn vara barn och det råkar vara ett barn med snopp som gillar klänningar och en dag vill ha klänning till skolan. låter du honom ha det då, fast du vet att han med största sannolikhet blir retad för det och då väldigt ledsen?
i den bästa av världar skulle det gå att skicka barn till skolan i vad dom vill ha på sig och i den bästa av världar är det inte udda eller en anledning till skratt, men nu är det ju inte så.....

männiksan är ett flockdjur, det vet vi ju alla och flocken stärks av likahet.
någon som är udda stöts bort.
på samma sätt stärks ju vår samhörighet till andra genom att vi är som andra, eller likasinnade.
en ensam människa, eller guldfisk blir lätt stressad och otrygg och genom att klä oss som snadra och vara som andra passar vi in, hittar ett samband, blir delaktiga och känner oss trygga.

tänk på det nästa gång ni är på fest med okända människor. alla rökare blir bundis direkt och råkar det vara två hästmänniskor där är det som om dom alltid känt varandra.

likaheter skapar trygghet för oss och när någon sticker ut, går dom utanför likaheten och skapar otrygghet och osäkerhet hos flocken (alltså den stora massan).

innan ni spinner vidare får ni tänka på att detta tänk är ganska extremt och svartvitt, men på det stora hela tor jag att hela han-hon-frågan grunadar sig i iden om att lika barn leka bäst.
 
Sv: könslöst barn

haha, ja missa ju att skriva poängen med det hela!

åter till nagellackskillen.
är det av omsorg för barnens vä'lbefinnade de sätter vissa gränser?
jag för min del skulle ha svårt att stå för det beslut jag (inte) tagot om matilda kom hem från skolan och berättat att hon blivit retad för sin killgrej (vad det nu kan va... vänd på könen och gör matilda till Malte, så blir det tydligare)

är det inte vår uppgift att hylla och förstärka barns unika sidor, samtidigt som vi ska skydda dom och försöka få dom till sunt vuxenliv, utan taruma och utanförskap?
 
Sv: könslöst barn

.... och jag får be om ursäkt för alla mina stavfel, ny laptop, vi är inte helt överens än......

:angel:
 
Sv: könslöst barn

I en utiopi ska barn kunna vara sig själva utan risk för att bli utstätta eller retade på något sätt..

Skulle jag veta att min "son" skulle bli mobbad om han anländer till dagis i klänning hade jag nog försökt hitta en komprimiss för att skydda honom själsligt. Att vi kanske bär klänning hemma , men "vanliga" kläder i skolan.

Vännen med sin 3 åring har hon gjort den komprimissen, han får gärna bära nagellack, men i neutralare färger. Han hade rosa, lila glittrigt osv, men barnen på dagis hade lite väl kul, sonen är ganwska brysk & väldigt stark. När han blir ledsen & arg så flyger dom andra barnen som vantar. Han själv klarar att bära & ta emot kommentarerna, men det var för dom nandra barnens välbeffinande hon satte den gränsen

På förskolan där dottern går finns det en pojke i den äldre gruppen 3-5 år som har med sig en docka till skolan, såg det en morgon & mamman var inte alls glad & jag blev rosenrasande när jag hörde henne säga väldigt hätskt att ungjävlen borde släppa dockan snart så han inte växer upp till en fikus.:mad:

Jag lade av en vass kommentar & hon åkte, blir fortfarande arg när jag tänker på det.

Men jag tror att barn imellan har inga fördomar, utan det är föräldrarna som ger barnen det.
 
Senast ändrad:
Sv: könslöst barn

... och föräldrarna får det som banr av sina föräldrar som får det som barn av sina föräldrar...

men visst är det synd att man begränsas i vad man vill ha på sig.

jag tänker att det är därför kommentarerna i första inlägget TS var så starka.
folk reagerar på det dom inte känner igen och någon som inte följer ett mönster blir ifrågasatt.
hela diskutionen är väl ganska infekterad, de flesta vet ju hur det BORDE vara och hur man vill att det ska vara (med det egan tänket och den fria viljan) men ingen vet exakt hur man ska vända tänket hos massan (dvs oss).
det enda och bästa vi kan göra är väl egentligen att fortsätta med det vi försöker göra, uppfostra våra barn till fria indivder som respekterar andra för det dom är och inte reagerar med avsky eller avsmak när något inte är som alla andra.

vem vet, vårt värderingar kanske gör skillnad om 300 år, men bättre sent än aldrig heter det väl! :idea:
 
Sv: könslöst barn

Blev min treåring retade på förskolan för att han ibland har klänning och rosa nagellack skulle jag absolut inte försöka ändra på mitt barn. Jag skulle prata med pedagogerna till att börja med och förskolechefen i andra hand. Det är inte acceptabelt överhuvudtaget och mobbningsoffer ska aldrig behöva ändra på sig för att smälta in.
 
Sv: könslöst barn

då är du nog en bättre mamma än mig, eller modigare kanske.

jag var mobbad själv som barn och vet faktiskt inte om jag skulle utsätta matilda för för det i onödan.
så viktig är inte frågan för mig.
om det är det för henne, stöttar ja såklart, men jag skulle inte låta henne ta ett sånt beslut själv utan att hon vet vad som KAN hända (nu pratar vi kanske tonåren, inte småbarnsålder....)

i 3årsstadiet är jag osäker..... skulle absolut prata med personal och kanske de andra barnen (vi har bara 7 barn på vår förskola).
beror ju helt och hållet på hur M hade reagerat.
det är så svårt att sätta sig in i olika specifika fall!!!
 
Sv: könslöst barn

Det är svårt. Men just att hindra barnet vara sig själv innan det ens har uppstått någon eventuell situation kan jag inte alls se som något bra. Det kan bara bidra till att behålla könsrollerna som de är.
Jag tänker att barn som lär sig på förskolenivå att det är okej för alla barn att ha alla kläder, färger, leka alla lekar, osv också kommer tycka det är okej i lågstadiet och framåt. Barn med väldigt könskonservativa föräldrar vet jag dock inte om de går att nå.

Vill också poängtera att jag inte skulle låta mitt barn utsättas för mobbing för att jag vill visa min ställning. Det är val han gör och bör få göra. Skulle mobbing ske skulle jag ta hem honom till dess pedagogerna kan garantera hans säkerhet.
 
Senast ändrad:
Sv: könslöst barn

Fast om folk vill mobba sa gor de det anda. Jag var ocksa mobbad och jag var helt "normal" forutom att jag vagrade slicka rov. Jag hade inte ens glasogon liksom...
 
Sv: könslöst barn

beklagligt....

samtidigt som jag inte vill stoppa in i fack eller tillskriva olika personligheter bara för att det råkar vara invänid eller utvändig apparat, så vill ja göra mitt bästa för att skydda barnet.

gillar kpists linje, ju senare man kan hålla tillbaka normen, desta större chans att man kan få vara som man vill utan att bli ifrågasatt.

det är nog hemskt mycket upp till var och en hur långt man är beredd att gå, men så länge alla drar ett litet strå till stacken, så kanske vi kan göra skillnad? om inte nu, så iallafall påverka lite åt rätt håll!

inte genom att klä töser i blått, det stadtiet är väl passerat utan att föregå med gott exempel som vuxna?
 
Sv: könslöst barn

haha, ja missa ju att skriva poängen med det hela!

åter till nagellackskillen.
är det av omsorg för barnens vä'lbefinnade de sätter vissa gränser?
jag för min del skulle ha svårt att stå för det beslut jag (inte) tagot om matilda kom hem från skolan och berättat att hon blivit retad för sin killgrej (vad det nu kan va... vänd på könen och gör matilda till Malte, så blir det tydligare)

är det inte vår uppgift att hylla och förstärka barns unika sidor, samtidigt som vi ska skydda dom och försöka få dom till sunt vuxenliv, utan taruma och utanförskap?

Jag tror ofta det är så att många föräldrar är så oerhört oroliga för att deras barn ska bli utanför. Precis som du säger. MEN; dels tror jag att vår oro för detta är extremt överskattad (när man talar med personal i barnomsorg som har pojkar i "flickkläder" på sitt jobb så brukar de bekräfta att det är ytterst sällan som dessa pojkar blir retade. Kanske kan jag tänka mig att risken blir större när barnen är större, vilket väl säkert beror på att äldre barn mer och mer snappar upp vuxnas värderingar...).

Och dels så resonerar jag som såhär: om jag som förälder blir den som säger nej till min pojke (oftare större problem än en "pojkflicka") att ha chockrosa nagellack, klänning, intressera sig för dans eller gilla glitter då är ju jag den första "mobbaren"! Då talar JAG om för honom att det inte är okej att han gillar sånt; att andra kan tänkas reagera och att han därför ska/bör avstå. Och då kanske min pojke blir den som på dagis eller i skolan talar om för en annan pojke (vars föräldrar inte sa nej) att han har "tjejkläder".

Därför tror jag på att som förälder våga ta steget. Lita på att det med stor sannolikhet går bra och om det nu inte gör det så får man stötta barnet som man skulle göra om de blev retade för sin hårfärg, sina fötter eller glasögon. Tala om att den som retade gjorde fel, trösta och peppa barnet i att barnet har rätt i att vara den hen själv vill vara.
 
Sv: könslöst barn

Blev min treåring retade på förskolan för att han ibland har klänning och rosa nagellack skulle jag absolut inte försöka ändra på mitt barn. Jag skulle prata med pedagogerna till att börja med och förskolechefen i andra hand. Det är inte acceptabelt överhuvudtaget och mobbningsoffer ska aldrig behöva ändra på sig för att smälta in.

:bow:
Exakt!! En bra förskola arbetar enligt den läroplan som gäller. Och där ingår faktiskt att barn ska bemötas som individer och inte utifrån sin könstillhörighet! Just därför ska pedagogerna på förskolan faktiskt vara tillåtande och stävja att/om ett barn blir retat för att det överskrider de klassiska könsnormerna.
 
Sv: könslöst barn

Blir man mobbad för att man har nagellack på sig så är det inte för att man har nagellack på sig som man blir mobbad.
Mobbare HITTAR en anledning att mobba någon. Är det inte för nagellacket så är det för att de är för långa, för korta eller för normallånga.
 
Sv: könslöst barn

... och föräldrarna får det som banr av sina föräldrar som får det som barn av sina föräldrar...

men visst är det synd att man begränsas i vad man vill ha på sig.

jag tänker att det är därför kommentarerna i första inlägget TS var så starka.
folk reagerar på det dom inte känner igen och någon som inte följer ett mönster blir ifrågasatt.
hela diskutionen är väl ganska infekterad, de flesta vet ju hur det BORDE vara och hur man vill att det ska vara (med det egan tänket och den fria viljan) men ingen vet exakt hur man ska vända tänket hos massan (dvs oss).
det enda och bästa vi kan göra är väl egentligen att fortsätta med det vi försöker göra, uppfostra våra barn till fria indivder som respekterar andra för det dom är och inte reagerar med avsky eller avsmak när något inte är som alla andra.

vem vet, vårt värderingar kanske gör skillnad om 300 år, men bättre sent än aldrig heter det väl! :idea:

Man måste börja någonstans, en generation i taget. En liten sten i rullning kanske kan få igång ett mindre stenras = få bort dessa inskränkta könsroller & väderingar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 311
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 873
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 960
Senast: Trott
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 156
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp