Bukefalos 28 år!

Köp och sälj - gnälltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har flera gånger råkat ut för folk som angett fel mailadress när de svarat på mina annonser. Hur ska man då kunna skicka bilder och annan info till dem?:confused:
 
Nejmen, nu har säljaren hört av sig, det kanske blir en sadel ändå.
Med risk för att bli lurad (igen) så hoppas jag ändå det blir ett köp för jag har inte lust att lägga några större pengar på sadlar just nu...

Men vilket krångel det ska vara att göra en polisanmälan, ofunktionellt poliskontor och bara en massa omständligt krångel för att få iväg papperna.
 
Nejmen, nu har säljaren hört av sig, det kanske blir en sadel ändå.
Med risk för att bli lurad (igen) så hoppas jag ändå det blir ett köp för jag har inte lust att lägga några större pengar på sadlar just nu...

Men vilket krångel det ska vara att göra en polisanmälan, ofunktionellt poliskontor och bara en massa omständligt krångel för att få iväg papperna.

Nästa gång, gör den online =)
 
Jag skulle till en station för att kunna bifoga en del papper till anmälan, konversationer, bilder etc, det var utredaren som ville ha dem.

Ena stationen ligger ett par mil bort men så berättar sambon att grannstaden öppnat polishus igen, så jag kollar upp på nätet och ja där har de öppet för anmälan. Kommer dit och det de erbjuder där är en telefon att ringa 11414 till för att göra sin anmälan, suck.
Åker hem och gör anmälan hemma istället eftersom den riktiga stationen stängt eftersom vi åkte åt fel håll.
Så nu hinner inte papperna komma fram i tid, men ja skit samma, troligen får jag ju ändå aldrig se de pengarna igen.

@pulkaskurk det är en Piab allround/hopp som jag förhoppningsvis snart kan köpa. Lite lagom prisklass nu när man lagt en massa pengar på att bli lurad. Piaben får fungera tills hästen gått ner så stubbensadeln passar igen :)
 
Jag hade en annons på blocket om en säkerhetsväst. En man hörde av sig en sen kväll via sms och ville veta måtten på den, jag svarade att det var lite sent nu men jag skulle kolla upp det dagen efter och höra av mig på kvällen.
Vid lunchtid nästa dag kom sms från mannen igen som undrade om jag hade en bra dag och om jag hunnit kolla måtten... Svarade återigen att jag jobbade och skulle höra av mig under kvällen. Fick då ett svar med frågor om vad stackars jag jobbade med som var på jobbet en lördag och en lång harang om vad han skulle göra i helgen och att det var så jobbigt för honom som inte hade någon fru att umgås med.

Sen eftermiddag, ca 16 tiden, hör han av sig igen och frågar om min arbetsdag varit bra och om jag kommit hem som jag ska. Nu börjar det kännas creepy och jag skriver bara att jag är ute med hunden och hör av mig kl 19.
Resten av kvällen ramlar det regelbundet in sms med frågor om hur jag har det, han skriver om vad han gör just nu och ska göra senare, undrar vad jag ska äta för mat ikväll, vart jag jobbar, vart jag bor, om jag skulle vilja flytta, vad jag har för hund, berättar om sin hund och tillslut börjar det ramla in bilder på hans hund, hans hus, hans hästar och vacker utsikt han har på sin bostadsort.
Vid det laget är det så obehagligt att jag ger upp idén att sälja någon väst till honom och blockerar numret med tanken att om jag låter honom hållas ramlar det väl snart in bilder på värre saker än hästar och vacker utsikt...

Säkert bara en ensam snubbe med dåliga sociala färdigheter och som längtar efter mänsklig gemenskap men nej... Det blev för läbbigt...
 
Oj vad längesen jag skrev ett inlägg på buke, men här är ju tråden för mig!

Letar B-ponny till dottern och detta verkar ju vara ett nästintill omöjligt uppdrag. Har dels en egen annons ute där det står vad vi söker, stabil och sjysst ponny till 6½ årigt barn som ridit hela sitt liv och nu vill ut på små blåbärshoppningar där vår gamla trotjänare shettisen Maskot inte riktigt hänger med längre... Vad får jag för svar, flera stycken med unga russ (4-5 åringar) en 6 åring som är gudasnäll i all hantering MEN bockar när man rider, får flera mail med folk som vill köpa Maskot (fast han är inte till salu). Sen har jag fått ett par mail med bra ponnysar som vi blir seriöst intresserade av, efter mycket mailkontakt, sms, tele, bilder som skickar och vi i princip bestämt oss för att detta är ponnyn vi vill ha då ångrar dem sig och ska inte längre sälja MEN HALLÅ! Det var ju NI som kontaktade mig...

Nej, E får nog hålla till godo med Maskot ett tag till för leta vettig B-ponny verkar vara ett heltidsjobb med en ängels tålamod.
 
Oj vad längesen jag skrev ett inlägg på buke, men här är ju tråden för mig!

Letar B-ponny till dottern och detta verkar ju vara ett nästintill omöjligt uppdrag. Har dels en egen annons ute där det står vad vi söker, stabil och sjysst ponny till 6½ årigt barn som ridit hela sitt liv och nu vill ut på små blåbärshoppningar där vår gamla trotjänare shettisen Maskot inte riktigt hänger med längre... Vad får jag för svar, flera stycken med unga russ (4-5 åringar) en 6 åring som är gudasnäll i all hantering MEN bockar när man rider, får flera mail med folk som vill köpa Maskot (fast han är inte till salu). Sen har jag fått ett par mail med bra ponnysar som vi blir seriöst intresserade av, efter mycket mailkontakt, sms, tele, bilder som skickar och vi i princip bestämt oss för att detta är ponnyn vi vill ha då ångrar dem sig och ska inte längre sälja MEN HALLÅ! Det var ju NI som kontaktade mig...

Nej, E får nog hålla till godo med Maskot ett tag till för leta vettig B-ponny verkar vara ett heltidsjobb med en ängels tålamod.


Fast ärligt talat, med tanke på er prisbild är det kanske inte så konstigt att ni blir erbjudna så unga hästar? Ska man ha en äldre mer utbildad häst får man nog vara beredd att betala lite mer. Jag har ett russ av det slaget ni söker, och fick ett erbjudande på bra mycket mer utan att ens ha honom ute på annons.
 
Fast ärligt talat, med tanke på er prisbild är det kanske inte så konstigt att ni blir erbjudna så unga hästar? Ska man ha en äldre mer utbildad häst får man nog vara beredd att betala lite mer. Jag har ett russ av det slaget ni söker, och fick ett erbjudande på bra mycket mer utan att ens ha honom ute på annons.
Grattis till dig då. Vi söker ju inte ens efter ett russ, utan en kompis till dottern som hon ska kunna ha kul med (betyder självklart inte att ett russ går bort just för att det är ett russ). Söker ingen tävlingsponny utan hon vill kunna hoppa 40cm blåbärshoppning. Och jag tycker inte att en 4-5åring ponny oavsett ras är så lämplig till en 6-åring som inte har möjlighet att utbilda ponnyn på rätt sätt, men alla tycker vi ju olika och har olika stor budget vid köp av ponny/häst.
 
Jag vet en jättefin B-ponny (sto, 15 år) som är till salu. Hon finns i Västerås. Om du är intresserad, så kan jag kolla med ägaren om hon finns kvar?
Vad snällt av dig, men jag bor väldigt långt ifrån Västerås tyvärr. (Hade för mig att man kunde skicka privata meddelanden till folk men nu lyckas jag inte hitta den funktionen, ber om ursäkt att det blev lite privat här).
Vi fortsätter leta, finns nog nån bra där ute.
 
Vad snällt av dig, men jag bor väldigt långt ifrån Västerås tyvärr. (Hade för mig att man kunde skicka privata meddelanden till folk men nu lyckas jag inte hitta den funktionen, ber om ursäkt att det blev lite privat här).
Vi fortsätter leta, finns nog nån bra där ute.

Vad synd. Lilla tjejen som har haft henne har både hoppat och dressyrat, men har tröttnat och vill spela fotboll istället. Hör av dig om du ångrar dig, så tar jag reda på mer info, annars massor med lycka till! :)
 
Vad snällt av dig, men jag bor väldigt långt ifrån Västerås tyvärr. (Hade för mig att man kunde skicka privata meddelanden till folk men nu lyckas jag inte hitta den funktionen, ber om ursäkt att det blev lite privat här).
Vi fortsätter leta, finns nog nån bra där ute.

Klicka på avtaren och sen på 'starta konversation' som står i rutan som kommer upp.
PM heter numera konversation :)
 
Skulle sälja min sadel, intresset för den var ganska svalt, utöver någon som skulle lära mig vilken modell det var (är du SÄKER på att det inte är en *** den ser ut så). Plötsligt, från ingenstans är 3 st intresserade samtidigt, varav 2 på hemmaplan, självklart har de förtur eftersom de kan både prova och var villiga att betala satt pris. Förklarade för spekulanten långt bort, och hon typ "ok, hör av dig om sadeln finns kvar"

Tre dagar senare hör jag av mig och då är det lite si och så om hon är intresserad. Hästen som ska ha sadeln är nämligen såld nu. :confused::D

men det fanns fler hästar i hennes ägo som hade liknande rygg, så affären genomfördes, pengar är hos mig och sadeln inlämnad på posten. Lyckad affär so far!
 
Grattis till dig då. Vi söker ju inte ens efter ett russ, utan en kompis till dottern som hon ska kunna ha kul med (betyder självklart inte att ett russ går bort just för att det är ett russ). Söker ingen tävlingsponny utan hon vill kunna hoppa 40cm blåbärshoppning. Och jag tycker inte att en 4-5åring ponny oavsett ras är så lämplig till en 6-åring som inte har möjlighet att utbilda ponnyn på rätt sätt, men alla tycker vi ju olika och har olika stor budget vid köp av ponny/häst.

Jag förstod att ni inte sökte just ett russ, men de brukar ju vara de billigaste b-ponnyerna. Jag tycker inte heller att en 6-åring ska ha en så ung häst, jag menar bara att är man inte beredd att betala mer än så lite som ni är ska man kanske inte bli förvånad om man bara blir erbjuden outbildade hästar, för utbildade trevliga hästar (bör) kosta betydligt mer, utan att för den sakens skull vara tävlingsponnyer, tycker jag.
 
Jag förstod att ni inte sökte just ett russ, men de brukar ju vara de billigaste b-ponnyerna. Jag tycker inte heller att en 6-åring ska ha en så ung häst, jag menar bara att är man inte beredd att betala mer än så lite som ni är ska man kanske inte bli förvånad om man bara blir erbjuden outbildade hästar, för utbildade trevliga hästar (bör) kosta betydligt mer, utan att för den sakens skull vara tävlingsponnyer, tycker jag.

Vart står det hur mycket hästen får kosta? Eller har du läst hennes annons?
 
Vart står det hur mycket hästen får kosta? Eller har du läst hennes annons?
Antar att hon läst min annons. Är ingen hemlighet, står att vi kan betala ca 15 000kr vilket tydligen var alldeles för lite om man inte vill köpa en unghäst, jag trodde väl i min enfald att man kunde få en äldre halvpensionär för det priset men har u lärt mig buke att så är inte fallet.

Sen tycker jag ändå att det är slöseri med både säljare och köpares tid att erbjuda mig ponnys som dem borde förstå att jag inte är ett smack intresserad av, eller för den skull erbjuda sin ponny för att sedan ångra sig i sista sekund. Men ni får nu återgå till att diskutera mig som värdelös köpare istället så fortsätter ja med att inte hänga på Buke eftersom jag nu kom på varför jag gick härifrån förra gången, Ha en bra valborg på er alla!
 
Antar att hon läst min annons. Är ingen hemlighet, står att vi kan betala ca 15 000kr vilket tydligen var alldeles för lite om man inte vill köpa en unghäst, jag trodde väl i min enfald att man kunde få en äldre halvpensionär för det priset men har u lärt mig buke att så är inte fallet.

15 000 kr tycker jag är helt rimligt med de "krav" som du har.
 
Håller med @WBanna

När jag var ung lärde jag mig hästeriet påett äldre sto som jag var medryttare på. Hon var 18 år när hon köptes in för 4000 kr inkl all utrustning man behöver som hästägare.
Hon levde i tre år till och lärde både mig och ägarfamiljen otroligt mycket. Ingen häst man kunde tävla med men allt annat.
 
Mer gnäll!
Det bruna tränset i full som jag köpte på tradera nu visade sig vara ett svart i storlek cob/ponny :banghead:. är det så svårt att ta en bild utan instagram filter och faktiskt kolla upp storleken innan man säljer?!?
Misstänkte att det kunde vara för litet i käken men hade ändå tänkt sy om det, men prövade det nu på foderhästen som har ett helt normalt full huvud i de flesta märken. Allt satt 15cm för högt och pannbandet var 5cm för litet typ..

Hade det varit full och i brunt så hade det varit perfekt, nu så tror jag inte ens att det går att sälja för vad jag gav för det..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
616
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 738
Senast: Johannna1
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
531
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp