Köpa ful häst?

Du anar inte vad folk är dåliga på att ta bra bilder på sina hästar. Jag vet inte hur många annonser jag har sett med hästar som ser ut som mer eller mindre missfoster men IRL är de helt okej. Så åk dit och kolla på hästen så håller jag tummarna för att den är snyggare än på bilderna och att den är precis rätt i allt annat också
Min ena är nästan hopplös på huvudbilder. Ser ut som en blandning mellan åsna och älg. Men i verkligheten är hon väldigt vacker. Hennes mamma har förmågan att alltid ställa sig konstigt precis när man tar kortet så hon brukar bli skev och konstig.
 
Förlåt jag börjar bli gamnal-fel färg? Köper man häst efter färg??? Trode man köpte häst som stämde in på vad man önskar i hästen sätt,hantering, utbildning mm. Ja det är ytligt!!!
Vad i hela värden spelar det för roll om hästen har ex långa öron, grövre huvud osv. Det är ingen skönhetstävling ni ska vara med i. Bara den passar det du har tänkt. O ni passar i till sammans.
Ett tipps köp ingen häst du inte tycker om med hjärtat.

Nej man köper inte häst efter färg. Man köper en häst man gillar och som passar till det man vill göra med den. Frågan jag ställde är vilken erfarenhet de som köpt sig en passande häst med en färg eller utseende de inte gillar har, om den växt på dem eller om de går omkring och grämer sig lite.

Personligen skulle jag aldrig köpa en skimmel (cancer) eller tigrerad (CSNB och ERU), bortsett från det skulle jag inte välja/välja bort en häst pga färgen.
 
Jag har 1 av 4 hästar som verkligen inte är vacker....
Hon är faktiskt ful, ser ut som en kråka..
Men det är den hästen som är hästen med stort H.
Hon visade ingen stor personlighet när vi tittade på henne utan man måste verkligen lära känna henne för att inse att hon har enorm personlighet.
Nu har jag haft henne i över 5 år och hon visar fortfarande nya sidor av sin personlighet :heart
Men det tog emot lite när jag tittade på henne och insåg att det var den hästen vi skulle titta på när jag åkte förbi hagen och hon såg så ful ut....
Men hon delade hage med typ världens vackraste häst också..
Fast den otroligt vackra hästen tog typ 2min att konstatera att det var ett monster som jag absolut inte ville ha hem.
 
Jag köpte en häst som är en vanlig brun med stjärn, som inte hade den härstamning eller meriter jag tänkt mig eller ens gröna papper trots att jag är avelsintresserad. Jag kände henne visserligen sedan innan och visste att hennes personlighet passade mig, men vacker har jag aldrig kunnat kalla henne.

Jag har känt denna häst i 18 år och ägt henne i 14 år och jag blir fortfarande så varm i hjärtat varje gång jag ser henne att jag måste stanna vid hennes hage och se var hon är varje gång jag kör förbi.
 
Jag köpte en häst som är en vanlig brun med stjärn, som inte hade den härstamning eller meriter jag tänkt mig eller ens gröna papper trots att jag är avelsintresserad. Jag kände henne visserligen sedan innan och visste att hennes personlighet passade mig, men vacker har jag aldrig kunnat kalla henne.

Jag har känt denna häst i 18 år och ägt henne i 14 år och jag blir fortfarande så varm i hjärtat varje gång jag ser henne att jag måste stanna vid hennes hage och se var hon är varje gång jag kör förbi.

Åh! :heart
 
Många av mina finaste hästminnen kommer ifrån hästar som många skulle kalla fula. Men som exempel Bamse som verkligen var en bamse. Var nog den smidigaste hopphäst jag ridit på. Älgen, som hade ett väldigt svårt franskt namn och såg ut som en fuxig älg. Var också en fantastisk ridhäst som kommer att finnas kvar i mitt hjärta för alltid. Hade tyvärr inte råd att köpa honom.
Jenny som var stoor på alla håll och dessutom svankryggig var den vänligaste själen och blev en fantastiskt vän som är borta bara för att hon fick problem med ryggen. Jenny är den enda jag har ägt själv Bamse och Älgen har jag bara haft förmånen att få rida ett tag.
Sedan har jag haft fantastiskt vackra hästar där det inte alls har fungerat med så jag bryr mig definitivt inte om hur hästen ser ut om vi fungerar ihop för övrigt.
 
Nej man köper inte häst efter färg. Man köper en häst man gillar och som passar till det man vill göra med den. Frågan jag ställde är vilken erfarenhet de som köpt sig en passande häst med en färg eller utseende de inte gillar har, om den växt på dem eller om de går omkring och grämer sig lite.

Personligen skulle jag aldrig köpa en skimmel (cancer) eller tigrerad (CSNB och ERU), bortsett från det skulle jag inte välja/välja bort en häst pga färgen.

Det är det jag skriver att hästen måste passa till det man har tänkt. Färgen är inget som kommer på önskelistan när jag tittat på häst.
 
Jag har sett många hästar på bild som sett extremt tråkiga ut, eller snudd på fula, men som i verkligheten varit jättefina. En av de vackraste hästar jag sett senaste tiden såg inte alls speciell ut på den bild jag såg innan jag träffade den, och min älsklingshäst... Hon är så galet söt! Otroligt gullig och fin och underbar, men trots att jag är van vid att fotografera djur så har jag inte en enda bild där hon ser vettig ut :p
 
Det viktigaste är att den är hyfsat korrekt byggd, så den håller för det arbete den ska uträtta.
Utöver det behöver den inte vara vacker på utsidan, man kommer långt med ett vackert inre...
(så länge det inte är en utställningshäst du ska ha ;))
 
Det viktigaste är att den är hyfsat korrekt byggd, så den håller för det arbete den ska uträtta.
Utöver det behöver den inte vara vacker på utsidan, man kommer långt med ett vackert inre...
(så länge det inte är en utställningshäst du ska ha ;))
"korrekt byggd" är det inte det de skall gå efter på utställningarna?
 
Äh, häng inte upp dig på utseendet skulle jag säga. Så länge hästen är frisk och ni klickar, så kör på. :)

Det där med "fula hästar" påminner mig förövrigt lite om min egna H.H. Jag tycker han är jättesöt på alla tänkbara vis, men det är det långt ifrån alla som gör. Och ska man försöka vara ett uns objektiv kan jag faktiskt någonstans ändå förstå de. För det första har han ju "en smula märklig" exteriör. Han har ett enormt långt huvud, med enormt stora, hamsterlika ganascher. Därtill har han enorm manke som mer kan liknas med en "puckel" än en just en manke. Han är därtill också överbyggd och har de rakaste hasorna jag någonsin sett - de är tame tusan nästan exakt 90 graders vinkel på de. Därtill har han världens stripigaste man som gör sig bäst "halv-stubbad", rosa fläckar kring ögon/mule och han är inte ens "jämnt" flugskimlad över kroppen utan prickarna sitter som i "klungor". Sammantaget, jättefint. Kanske inte :p

Men skönhet sitter ju i betraktarens ögon, som man brukar säga! :D
 
Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och hoppas få lite reflektioner och erfarenheter från er som köpt häst som utseendemässigt inte tilltalade er och hur det blev sedan.

Jag har alltså letat ny häst ett tag, läst annonserna varje dag, bara ringt på vad som verkligen passar kravlistan och sedan sållat bort en hel del efter telefonkontakt, och de jag till slut kommit iväg för att prova har inte varit vad jag letar efter. Sen har det varierat mellan att säljaren friserat sanningen å det grövsta (så jävla tröttsamt), säljaren och jag helt enkelt har olika bild av vad trygg/känslig/pigg/het/osv innebär (helt ok och inget man kan komma ifrån när man letar häst) till att hästen helt saknat personlighet och man fått noll kontakt med den (funkar inte, en stor del av hästupplevelsen för mig är stallmyset och att umgås med hästen.)

Nu har jag fastnat för en annons som på beskrivningen är precis vad jag letar. Telefonsamtalet är perfekt, allt stämmer och tid är bokad för provridning nästa vecka.

Problemet är bara att hästen är hiskeligt ful.
Bilderna är osmickrande på alla sätt och vis, färgen är fel, försöker hitta nåt positivt, men njaee. Den är inte vacker på något sätt. Ser mer ut som nån slags korsning mellan mula och älg än en häst... :o

Jag kommer såklart att åka dit och prova, och verkligen hålla tummarna för att den är som utlovad (och en typ som inte gör sig bra på bild men ser trevlig ut i verkliga livet.) och stämmer det som säljaren sagt lär jag köpa på studs. Oavsett hur den ser ut. Kravlistan är helt och hållet uppfylld så att säga.

Men... Kommer jag sedan gå och snegla på stallkompisar med vackra, eleganta, eller söta pållar? Kanske börja tänka att "om jag bara väntade X månader till hade det till slut kommit en som uppfyllde alla krav OCH var skitsnygg, med en perfekt formad bläs och flashig färg och yada yada yada osv"

Ska tillägga att jag i ungdomen vid två tillfällen köpte skitsnygga hästar som redan vid provridningen inte var rätt, och sen blev det ju inte så bra, och de fick säljas vidare ganska snabbt så jag har ju lärt mig läxan åt det hållet iaf (och sållat bort en massa snygga pållar som inte låter rätt.)

TLDR; Jag känner mig ytlig och skäms. Om hästen är som den verkar köper jag den och kommer att älska den till döds, är bara en gnutta orolig att jag kommer tycka att den är ful istället för att älska den förbehållslöst. Input please! :idea:

Kan du inte försöka vända på det, och se det som något positivt att du går in med väldigt kritiska ögon vid provridningen? Att det blir ännu viktigare att den visar på god ridbarhet och är trevlig att hantera. Även om orsaken till dina kritiska ögon kanske är lite tvivelaktig, så är det ju ändå en bra sak att vara petig vid en provridning. Så länge det fula inte är exteriört och påverkar hästens funktionalitet då :)
 
Min häst är ju inte så vacker rent objektivt, superlång hals och platt rumpa. Men han kan bli väldigt stilig när han själv vill och han har jättevackra ögon.

Problemet om man köper en häst med tveksam exteriör är att de kan brista i ridbarheten. Så även min häst, som är svårriden och kräver mycket av ryttaren...
 
@Kallblodsfreak det viktiga i fråga om begreppet "ful" lär vara att hästen inte är ful utifrån dålig exteriör. En häst med dålig exteriör hade jag aldrig rekommenderat någon att köpa oavsett om den var "vacker" i övrigt. Dvs vice versa.

Utöver det så spelar det ju ingen roll bara du själv är nöjd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 388
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp