Köpa ful häst?

När jag köpte min häst, köpte jag en "älg". Kantig på alla håll och kanter, men en sån himla härlig personlighet och härlig att rida osv. Jag hade definitivt inte hakat upp mig på utseendet.
Är ingen utseendefixerad människa heller, kanske går hand i hand vad vet jag. Vi har alla olika tycke och smak, sen är det inte alltid bilder ger en ärlig bild av hästen. Du får helt enkelt åka på provridningen och känna efter, gå på magkänslan hur det kändes osv.

Huvudsaken är att man kan ha kul ihop med sin häst. :up:
 
Utifrån bilderna är det svårt att bilda sig en uppfattning om exteriören. Men ja, alla som tagit upp det har förstås rätt, är det för stora avvikelser brukar ju inte ridbarheten vara så trevlig. Och det är ju ofta så att en exteriört korrekt häst för det mesta ser bra ut, helt enkelt för att det finns harmoni och balans.

Jag håller tummarna att eftersom alla bilder är tagna ur lite märkliga vinklar så är den jättefin i verkligheten. :)

Och skulle den vara ful men så härlig som den verkar lär jag bli helsåld och ta den och vara glad ändå. :)
 
@Kallblodsfreak ang exteriören så är det ju inte "ridbarheten" i sak som gör att man inte vill köpa en häst med dålig exteriör utan dess dåliga odds för hållbarhet .

Men det var kanske det du menade ?

Alltför många för övrigt, när de letar rena hobby hästar/skogsmullar osv tycker jag missar rejält när/om de bortser korrekt exteriör på hästarna med tanken att "de ska ju ändå bara ridas på hobbynivå/vara skogsmulle".

Så otroligt många såna hästägare som trots "nivån" på sin ridning ändå får jättetråkiga jobbiga problem på sina hästar ut hållbarhet/sundhetsaspekt :(

Det blir inte sällan värre om en häst har sämre exteriör i kombo med att ryttaren kanske inte riktigt är jätterutinerad ang att rida den i balans osv, även om det är "hobby/mullande" än om samma häst hade köpts av en lite mer rutinerad ryttare även om hästen då jobbats mera intensivt/planerat.
 
Senast ändrad:
Huvudsaken är att ni trivs ihop, att personligheten verkar matcha det du vill ha och att hästen verkar frisk och användningsbar (dvs, inga kanter eller konstiga hållningar/muskler som gör att hästens exteriör ser helt åt skogen ut/kan leda till tidiga skador osv. Ful eller inte, man vill inte ha en häst som går sönder pga dåliga/felaktiga muskler, dålig träning eller helt enkelt född i en kropp som inte håller).

Jag köpte förresten en fuling. En gulig fuling. ;) Men jag brukar säga att det han saknar i skönhetsväg gör han upp med sin charm och enorma personlighet.
Otroligt ful när vi köpte honom, såg ut som en fet älg men ocharmiga bilder. Nu har jag fått ner han mer i vikt, han har växt på sig och jag vet hur man vinklar bilderna lite så de ser okej ut. Då tycker de flesta att han iaf är unik och söt. :)
Hans kropp är lite åt helvete och jag har ingen aning om hur bra han kommer hålla i framtiden, så jag tänker på det när jag tränar honom och ger han de bästa förutsättningarna. Men det är nästan en självklarthet som jag tycker alla bör tänka på (dvs, många hästar föds inte med en kropp som automatiskt håller och gynnar de).
10402030_10202758481466370_4733263965056870640_n.jpg

21150307_10209412124763294_976641301962317254_n.jpg
 
"korrekt byggd" är det inte det de skall gå efter på utställningarna?
Nja, inte bara...
En korrekt byggd häst har bra proportioner och vinklar, men är inte nödvändigtvis vacker. Detta har hästen kvar oavsett om den är i topptrim eller ur form, fet eller mager. Utställningen är en skönhetstävling gällande dagsform och i konkurrens av andra, där även något så diffust som utstrålning ingår i bedömningen.
 
@mackan Ja, uttryckte mig nog lite slarvigt. Ridbarhet och hållbarhet tänker jag på. En häst med mestadels korrekt kropp som känns trevlig att sitta på och som inte har stora avvikelser emot sig.

Håller för övrigt med dig om skogsmullar. Ska inte själv påstå att jag är en superutbildad ryttare och jag rider mest i skogen, men höll mig till ridskola tills jag kunde rida de flesta (ridskole)hästar i hyfsad balans, och när jag skaffade egna har jag fortsatt att rida för instruktör, regelbundet haft ut equiterapeut och sadelutprovare, och tagit diverse kurser och clinics i ryttarbalans och i största allmänhet försökt hålla en vettig nivå för att inte hästarna ska fara illa.
 
Nja, inte bara...
En korrekt byggd häst har bra proportioner och vinklar, men är inte nödvändigtvis vacker. Detta har hästen kvar oavsett om den är i topptrim eller ur form, fet eller mager. Utställningen är en skönhetstävling gällande dagsform och i konkurrens av andra, där även något så diffust som utstrålning ingår i bedömningen.

Fast @Anders inlägg handlade ju verkligen om just exteriör som grund . Där har han ju helt rätt . Vad för typ av utställning menar du där man bortser från exteriör ?
Schäfer? Arab ? Osv osv .

Du förstår frågan i sammanhanget TS tråd hoppas jag :)
 
Senast ändrad:
Fast @Anders inlägg handlade ju verkligen om just exteriör som grund . Där har han ju helt rätt . Vad för typ av utställning menar du där man bortser från exteriör ?
Schäfer? Arab ? Osv osv .

Du förstår frågan i sammanhanget TS tråd hoppas jag :)
läs de första orden i mitt svar en gång till! ;)
"Inte bara..."
 
Den häst som ngn tycker är "ful" behöver inte alls vara det i andras ögon. Alla gillar olika.

Jag skulle inte välja en häst som jag utseendemässigt inte gillar. Jag vill ha en häst jag tycker är fin. Ibland kan det bara vara en liten detalj som räcker för att jag tycker om just den hästen.
 
Jag läste första gången . Det blir ändå ? I sammanhanget känner jag .
Vad är det som är oklart?
Att en häst kan vara korrekt byggd utan att vara vackrast på en utställning?
(vilket i förlängningen innebär att om man ska ha en häst för utställning så behöver den både vara korrekt byggd och ha harmoniska linjer och utstrålning för att vara en vinnare)
 
Vad är det som är oklart?
Att en häst kan vara korrekt byggd utan att vara vackrast på en utställning?
(vilket i förlängningen innebär att om man ska ha en häst för utställning så behöver den både vara korrekt byggd och ha harmoniska linjer och utstrålning för att vara en vinnare)

Jag responderade på att du gällande utställning framhävde att utseende/utstrålning var primärt när @Anders kommenterade ang exteriör som grund för bedömning.
 
Jag responderade på att du gällande utställning framhävde att utseende/utstrålning var primärt när @Anders kommenterade ang exteriör som grund för bedömning.
jag har inte skrivit primärt någonstans, det är nåt du läser in
utan det jag skrev är att utställning inte bara går på korrekt exteriör utan där läggs även andra värden till i bedömningen.
 
jag har inte skrivit primärt någonstans, det är nåt du läser in
utan det jag skrev är att utställning inte bara går på korrekt exteriör utan där läggs även andra värden till i bedömningen.

Ok .
Men varför är det öht relevant i sammanhanget med utställning på detaljnivå etc utifrån tråden liksom :cool:
 
Ok .
Men varför är det öht relevant i sammanhanget med utställning på detaljnivå etc utifrån tråden liksom :cool:
Återgå då till mitt första inlägg i tråden, jag upprepar:
"Det viktigaste är att den är hyfsat korrekt byggd, så den håller för det arbete den ska uträtta.
Utöver det behöver den inte vara vacker på utsidan, man kommer långt med ett vackert inre...
(så länge det inte är en utställningshäst du ska ha ;))"

Man kommer långt med ett vackert inre, så länge det inte är en utställningshäst man är ute efter.
 
Min foderhäst är ganska allmänt ful :p stor kantig skimmel med mycket rosa i ansiktet dålig benställning och konvex nosrygg, när jag först skulle provrida henne så blandade jag ihop henne med en annan och trodde att det skulle vara en brun valack. Men efter ngt varv i ridhuset var jag fast och nu efter att först ha varit medryttare i ett halvår så har jag henne hemma på foder :) är en riktigt härlig häst även om hon trampar av sig skorna i tid och otid :/, enda lilla som gör att jag velat lite om att ha kvar henne och köpa en egen. Men kommer nog aldrig hitta en sån här häst igen :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 490
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 366
Senast: Sirap
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp