Bukefalos 28 år!

Kolla vad jag har

Sv: Kolla vad jag har

Söta :laugh:

Jag har idag fått hem 6 renrasiga dvärgkochin, 1 renrasig blommehöna, 2 blomme/dvärgkochin och en hybrid, som visst ursprungligen kommer från mul här på buke ;)

Så det blev några till som hamnar i korsningsflocken framöver.

Dessa små nykomlingar hamnade nu med faverollehönskycklingarna. Lilla faverolletuppen har jag tyvärr mist :cry: såjag hoppas på att det blir någon tupp i det faverollegäng som ska kläckas inom kort.

Dv.kochin

090525-k1.jpg


090525-k2.jpg


De nya myser med faverollerna

090525-k3.jpg


090525-k4.jpg
 
Sv: Kolla vad jag har

Vad kul att du fått en öschöte;). Ja jag levererade några ägg och hade 11 ägg av brahma, så det gick bra att fylla upp med ett:laugh:. Jag har äntligen fått snurr på mina hybridkycklingar med nu. Dom har varit skitsvåra.. Men upptäckte felet i kläckaren. Du kan lätt se om det är en tupp eller höna. syns på vingfjädrar och kam. Det syns redan efter några dagar.

Jag hade igår kväll 31kycklingar, men väntar ett par till idag, sen blir nästa gäng nästa vecka. Har en leverans om lite över en vecka på nästan 20kycklingar.;)
 
Sv: Kolla vad jag har

Den som kom hit har en del svarta små vingpennor, men om det tyder på att det är en tupp eller höna vet jag inte i detta fall, då min erfarenhet av hybridkycklingar är minimal.
 
Sv: Kolla vad jag har

Vad kul att du fått en öschöte;). Ja jag levererade några ägg och hade 11 ägg av brahma, så det gick bra att fylla upp med ett:laugh:. Jag har äntligen fått snurr på mina hybridkycklingar med nu. Dom har varit skitsvåra.. Men upptäckte felet i kläckaren. Du kan lätt se om det är en tupp eller höna. syns på vingfjädrar och kam. Det syns redan efter några dagar.

Jag hade igår kväll 31kycklingar, men väntar ett par till idag, sen blir nästa gäng nästa vecka. Har en leverans om lite över en vecka på nästan 20kycklingar.;)


hallo jag skulle ju ringa dig o berätta hur det gick men tiden ja du vet..

alla ägg från dig kläcktes:laugh::laugh: o som du ser så fick lilla hybriden hamna hos Gnist,men jag undrar hur var det nu med brahmorna var det olika färger jag fick från dig?? en del är brunare o en del mer gulgrå ??

prillan
 
Sv: Kolla vad jag har

hallo jag skulle ju ringa dig o berätta hur det gick men tiden ja du vet..

alla ägg från dig kläcktes:laugh::laugh: o som du ser så fick lilla hybriden hamna hos Gnist,men jag undrar hur var det nu med brahmorna var det olika färger jag fick från dig?? en del är brunare o en del mer gulgrå ??

prillan

Jag förstår, det är samma här;)
Både ja och nej. Det är blårapphöns och "vanlig" rapphöns. Dom går att sära som olika färger, men av dom båda kan man iaf få den andra färgen.

"föräldrarna" är blåarapphöns, men kan få av båda färgerna, då det finns det i dom båda. Och man ska gärna korsa de färgerna för att få fram en bra blå färg. De blåa är mycket åtråvärda och inte svåra att sälja, men man vet ju inte vad det blir förrän den "riktiga" färgen kommer fram.

Jag har fått "vanliga" rapphöns och sen några cremefärgade som jag ska spara och se vad det blir. De blåa är svårt att se ännu.

Jag kan ta bilder på dom olika imorgon så är det lättare att förklara.:)
 
Sv: Kolla vad jag har

Den som kom hit har en del svarta små vingpennor, men om det tyder på att det är en tupp eller höna vet jag inte i detta fall, då min erfarenhet av hybridkycklingar är minimal.

De svarta vingpennorna har jag en logisk förklaring på;) Jag har brun leghorn tupp och tre hönor bland de vita hybriderna;):D.

Leghornen är "urfadern" till hybriderna och är kanon att värpa dom med. Håll ut en vinge och kolla på vingpennorna, är ena paret längre än de andra på samma vinge så är det en tupp och är de lika långa så är det en höna. Du kan se om den börjar få en kam inom några dagar med.

Jag kan ta bilder på det med. Lättare att förklara:)

Jag har ett 10tal men en yttepyttekam och lika långa vingpennor och en med liten kam redan efter 4dagar och långa vingpennor. Så antingen har jag 10tuppar och en höna eller så är det tvärt om ;).
 
Sv: Kolla vad jag har

Håll ut en vinge och kolla på vingpennorna, är ena paret längre än de andra på samma vinge så är det en tupp och är de lika långa så är det en höna. Du kan se om den börjar få en kam inom några dagar med.


*Ilar iväg och fotar*

hybridvinge.jpg


hybridkam.jpg


Lutar åt en vad?
 
Sv: Kolla vad jag har

En tupp... Hoppas jag har fel.. Tog lite bilder på mina med. Ska ta på "föräldrarna" imorgon. Dom är lite fega så det blir en kakafoni när man kliver in i hönshuset så här dax..

Troligtvis tupp..
DSC01242.jpg


DSC01243.jpg


Troligtvis höna..
DSC01244.jpg


DSC01246.jpg


Det syns större skillnad när dom är bara några dagar gamla. Nu är dessa ungefär lika gamla som din.
 
Sv: Kolla vad jag har

Här är blåa

DSC01247.jpg


DSC01249.jpg


DSC01250.jpg


(De två sista är de cremefärgade, som jag inte fått någon kläm på, men blått är det iaf.. )

Rapphönsfärgade

DSC01256.jpg

Det syns väl på de bruna benen och rumpan, det är blått på de blåa.

DSC01253.jpg


DSC01252.jpg


DSC01251.jpg
 
Sv: Kolla vad jag har

Chickens on the loose

DSC_0035.jpg


DSC_0624.jpg


DSC_0005.jpg


DSC_0123.jpg


DSC_0142.jpg


Tur för dem, så var inga hundar i trädgården

DSC_0208.jpg


DSC_0343.jpg


DSC_0439.jpg


Fler bilder följer
 
Sv: Kolla vad jag har

DSC_0460.jpg


Tuppen

DSC_0472.jpg


DSC_0532.jpg


DSC_0544.jpg


DSC_0576.jpg


DSC_0577.jpg


DSC_0644.jpg


DSC_0649.jpg


De gillar att spatsera omkring i trädgården. Finns mycket intressant där för växande kycklingar tydligen..
 
Sv: Kolla vad jag har

*kl*

Har också fått kycklingar! :) 13 små sötnosar som springer runt och piper hela tiden ;)

IMG_7997JPG.jpg


IMG_7986JPG.jpg


IMG_7994JPG.jpg


IMG_7992JPG.jpg


IMG_7954JPG.jpg



Nu fick man inte slänga upp fler bilder ;)
 
Sv: Kolla vad jag har

Den där tuppen vill ja ha.... har du flera, skickar du ägg som kommer från hans grupp om han har en...
 
Sv: Kolla vad jag har

Jag har med haft blommehöns.Dom kan ju bli så otroligt tama.Hoppas att dom blir fina.
 
Sv: Kolla vad jag har

På torsdag ska jag hämta nästa omgång kycklingar. Nämligen fler vithättor (fast svart-vita) och fler faverolle :love:

Väntar också hem mina brahmaägg nu i dagarna och till helgen/början av nästa vecka körs kläckaren igång. Tyvärr verkar det som om den jag bokat x antal hedemoraägg från gått under jorden, för h*n går inte att nå :(

Nåväl, får se om jag får tag på fler ägg i alla fall.
 
Sv: Kolla vad jag har

Hur ser alla era kycklingar ut nuförtiden då? :)

Våra har bestämt växt upp och man kan ana sig till en hel del tuppar ;)

IMG_8829.jpg


IMG_8816.jpg


IMG_8806.jpg


IMG_8796.jpg


IMG_8818.jpg


IMG_8807.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 813
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 569
Senast: Avalbane
·
  • Artikel
Hästnyheter Lite som väntat fortsätter det komma nya avslöjanden om missförhållanden hos ridsportsprofiler. Vi får nog räkna med att ha det så ett...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 419
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp