Kommer bli uppsagd - hur gör man för att inte krascha?

Det beror på. Man kan ha tillsvidareanställning på bemanningsföretag och sen hyras ut. Det gör att anställningen är tillsvidareanställning men placeringen olika. Om hon varit anställd i 4 år är det ju troligt att det är tillsvidareanställning

Absolut, men jag tolkade traumat som att det var just förlust av placeringen som var det hemska.

TS: har du barn? Det som ligger i fatet är ju ofta om man har små barn (mycket VAB). Att i din ålder söka nytt jobb upplever jag inte som ett problem. Mogen, med yrkeserfarenhet. Stabil livssituation (oftast). Sällan jättesmå barn.
 
Absolut, men jag tolkade traumat som att det var just förlust av placeringen som var det hemska.

TS: har du barn? Det som ligger i fatet är ju ofta om man har små barn (mycket VAB). Att i din ålder söka nytt jobb upplever jag inte som ett problem. Mogen, med yrkeserfarenhet. Stabil livssituation (oftast). Sällan jättesmå barn.

Visst men jag tolkade sjoberga som att hen inte tänkte på att man kan ha tillsvidareanställning på bemanningsföretag. Men det var en parentes i sammanhanget
 
Det beror på. Man kan ha tillsvidareanställning på bemanningsföretag och sen hyras ut. Det gör att anställningen är tillsvidareanställning men placeringen olika. Om hon varit anställd i 4 år är det ju troligt att det är tillsvidareanställning

Jo, men chocken var uppkommen för att uppdraget avslutades. Vilket är normalt att det görs och del av hela paketet med bemanningföretag.

Tillsvidareanställningen hos bemanningföretaget är säkert kvar.
 
Blir kanske helt förvirrat inlägg - känner mig så ledsen.:cry:

Min chef tittade inom mitt kontor i morse och sa "bara så du vet så har jag kallat hit facket". Fick reda på att min tjänst ska flyttas till vårt andra kontor 10 mil bort. Att admin ska vara på ett kontor i stället för som idag 2. Att det skulle bli bättre flöde på telefonen (ta emot felanmälningar mm) om det bara var på ett ställe.

Uppfattade det som att jag fick följa med till det kontoret i stället (?)
Min egna uppfattning är dock att chefen sa så för han vet att jag inte skulle klara ha den reskostnaden varje dag, och därmed inte kan ta det erbjudandet. (Ekonomiskt hade jag inte klarat det med bensinkostnaden, och tidsmässigt hade det blivit svårt med 3 hästar, men just den biten hade väl gått att lösa)

Vi har precis gått ur en stor kedja och startat eget, här är ombyggt till stora lokaler och tjusigt.
Får känslan att det är jag som inte passar längre till detta fina :(.

Hur gör jag nu för att inte krascha helt? Jag har 3 hästar som betyder så mycket - de kan jag inte göra mig av med! Utan hästarna, vad är jag då?

Finns det ens någon chans på arbetsmarknaden idag? Jag är 44 år, alltså inte attraktiv alls.
Jag kan ju inget annat heller. Jobbat här i 16 år.

Antar att facket kommer i slutet på veckan, eller i nästa, och sen har jag väl 2 månaders uppsägningstid?
Jag får väl stämpla i ett år om jag inte hittar något annat innan dess, men det ger ju inte så stor inkomst.

Är så ledsen nu, och tankarna bara snurrar i huvudet (dessa planer kom utan någon förvarning alls)

Mvh Mussea

Hur vet du att du ska bli uppsagd? Hur vet du att det inte är en förutsättningslös diskussion med facket som ska inträffa? Du måste ha mer information än du förmedlar om du dragit de slutsatserna?

Att inte passa det nya är inget uppsägningsgrundande skäl förrän det finns mer information. Det måste brista så allvarligt i kompetens för den nya inriktningen att det inte går att vidareutbilda dig till det på rimlig tid.

Och till alla; 44 år är en jäkla bra ålder för att anställa någon om vederbörande har arbetslivserfarenhet, inte har små barn, är frisk med låg sjukfrånvaro tills nu. Många år att bygga på i nya företaget, samtidigt som småbarnsåren (kanske) är över och vid den åldern brukar inte allmänna hälsoproblem ha slagit till i så stor utsträckning än.
 
Det är säkert inget långsiktigt alternativ att pendla 10 mil enkel resa varje dag. .

.

Jodå men det kostar tid och det kostar pengar.

Jag har snart gjort min tredje vinter med 10 mil enkel resa till jobbet. Det skulle kosta mer pengar att ta hästarna in till stan.
 
Men jobbar man på bemanningföretag ät ju hela grejen att man inte vill behöva ha ansvar för personal, dvs den som köper tjänsten. Nu vet jag inte vad som hänt dig, men i normala fall är det normalt att gå in och ur sådana uppdrag med en viss frekvens.

Det går inte att jämföra med tillsvidareanställning.
Vi har varit anställda på bemanningsföretag men enbart jobbat för en kund och behandlats som anställda av kunden. detta beteende har varit uppe många gånger för diskussion för tidigare togs nya in via bemanningsföretag och anställdes sedan av kunden efter 6 månader.
jag har väl inte strukit rätt personer medhårs plus att jag är ganska anti amerikansk ledarstil detta norska bolag har börjat med, de lejde ut sin kundtjänst till ett amerikanskt callcenterbolag som lovade guld och gröna skogar ..... och den chefen som sade upp mitt avtal tyckte att allt funkade jättebra på callcenterbolaget
 
Tack för alla peppande svar!

Ska höra mig för när facket kommer, och när vi ska diskutera om jag ev får börja på det andra kontoret i stället.
Som någon skrev är det bättre att börja med det och söka jobb under tiden. Även om bensinen är dyr så tjänar jag mer på pendlingen än att gå arbetslös naturligtvis. Har dock en gammal bil som drar en hel del bensin.
Har tyvärr inte råd att köpa en annan heller.

Har inga direkta tillgångar, det dyraste jag har är min transport, vilket är en budgetmodell.

Vi har firmabilar, kanske kan få låna en sådan, ej troligt, men ändå. Tyvärr (en känsla jag fick bara) hoppas chefen nog att jag ska tacka nej till den eventuella platsen och därmed "slippa mig".

Jag har ett vuxet barn, men har lite svårt att flytta ändå. Sambo har jobb här, och jag hjälper min pappa ibland.

Min frånvaro förutom semestern, har de senaste åren legat runt 40-50 timmar/år. Då har det gällt allt från jag varit sjuk, till tandläkar och /veterinärsbesök.

Jag har ingen hög utbildning, på den tiden jag gick hette det "Handel & Kontor" och var en 2-årig linje. För många år sedan, i samma veva jag började här, läste jag upp vissa ämnen till 3-årig, tror det var via Komvux.
Det är inga avancerade uppgifter jag gör idag - det kanske är olika för olika administratörer?
Jag tar emot felanmälningar, beställer varor till kunder, inleveranser & fakturerar mm

Jag förstår jag inte kan ta ut något i förskott men blev så ledsen ändå när chefen sa så i morse. Fick panik om hur tusan jag nu ska ré allt.
Det kom helt oväntat
 
Tack för alla peppande svar!

Ska höra mig för när facket kommer, och när vi ska diskutera om jag ev får börja på det andra kontoret i stället.
Som någon skrev är det bättre att börja med det och söka jobb under tiden. Även om bensinen är dyr så tjänar jag mer på pendlingen än att gå arbetslös naturligtvis. Har dock en gammal bil som drar en hel del bensin.
Har tyvärr inte råd att köpa en annan heller.

Har inga direkta tillgångar, det dyraste jag har är min transport, vilket är en budgetmodell.

Vi har firmabilar, kanske kan få låna en sådan, ej troligt, men ändå. Tyvärr (en känsla jag fick bara) hoppas chefen nog att jag ska tacka nej till den eventuella platsen och därmed "slippa mig".

Jag har ett vuxet barn, men har lite svårt att flytta ändå. Sambo har jobb här, och jag hjälper min pappa ibland.

Min frånvaro förutom semestern, har de senaste åren legat runt 40-50 timmar/år. Då har det gällt allt från jag varit sjuk, till tandläkar och /veterinärsbesök.

Jag har ingen hög utbildning, på den tiden jag gick hette det "Handel & Kontor" och var en 2-årig linje. För många år sedan, i samma veva jag började här, läste jag upp vissa ämnen till 3-årig, tror det var via Komvux.
Det är inga avancerade uppgifter jag gör idag - det kanske är olika för olika administratörer?
Jag tar emot felanmälningar, beställer varor till kunder, inleveranser & fakturerar mm

Jag förstår jag inte kan ta ut något i förskott men blev så ledsen ändå när chefen sa så i morse. Fick panik om hur tusan jag nu ska ré allt.
Det kom helt oväntat
Skriv upp alla frågor du har så du inte glömmer nåt när de pratar för sin sak. Du måste få prata för din sak.
 
Tack för alla peppande svar!

Ska höra mig för när facket kommer, och när vi ska diskutera om jag ev får börja på det andra kontoret i stället.
Som någon skrev är det bättre att börja med det och söka jobb under tiden. Även om bensinen är dyr så tjänar jag mer på pendlingen än att gå arbetslös naturligtvis. Har dock en gammal bil som drar en hel del bensin.
Har tyvärr inte råd att köpa en annan heller.

Har inga direkta tillgångar, det dyraste jag har är min transport, vilket är en budgetmodell.

Vi har firmabilar, kanske kan få låna en sådan, ej troligt, men ändå. Tyvärr (en känsla jag fick bara) hoppas chefen nog att jag ska tacka nej till den eventuella platsen och därmed "slippa mig".

Jag har ett vuxet barn, men har lite svårt att flytta ändå. Sambo har jobb här, och jag hjälper min pappa ibland.

Min frånvaro förutom semestern, har de senaste åren legat runt 40-50 timmar/år. Då har det gällt allt från jag varit sjuk, till tandläkar och /veterinärsbesök.

Jag har ingen hög utbildning, på den tiden jag gick hette det "Handel & Kontor" och var en 2-årig linje. För många år sedan, i samma veva jag började här, läste jag upp vissa ämnen till 3-årig, tror det var via Komvux.
Det är inga avancerade uppgifter jag gör idag - det kanske är olika för olika administratörer?
Jag tar emot felanmälningar, beställer varor till kunder, inleveranser & fakturerar mm

Jag förstår jag inte kan ta ut något i förskott men blev så ledsen ändå när chefen sa så i morse. Fick panik om hur tusan jag nu ska ré allt.
Det kom helt oväntat

Kan du inte åka kollektivt istället?
 
Kan du inte åka kollektivt istället?

Det går tåg, men från centralen till där jobbet ligger är det värre med kommunikationen. Dock ska företaget flytta, så kanske det går lättare att ta sig från centralen då. Ska kollas upp, tack!
 
Om det skulle bli så illa att du blir uppsagd så har du troligtvis 300 a-kassedagar. En del fack har även inkomstförsäkring som gäller en viss tid. Du bör kunna få hjälp av Trygghetsrådet att sammanställa ett bra CV och personligt brev. De har även en hel del olika seminarier man kan delta kostnadsfritt i. Facket och arbetsförmedlingen har olika typer av sammankomster som man kan ha nytta av. Med tanke på din ålder och anställningstid borde du ha minst 3 månaders uppsägningstid.

En kompis till mig jobbade på ett företag som flyttade kontoret från 45 km avstånd till 100 km avstånd. Alla som flyttade med fick kör/restiden som arbetstid första året.
 
Kan du inte åka kollektivt istället?

Det går tåg, men från centralen till där jobbet ligger är det värre med kommunikationen. Dock ska företaget flytta, så kanske det går lättare att ta sig från centralen då. Ska kollas upp, tack!
Pepp, pepp, pepp... Kan du ha en moped på centralen. Kanske?
 
Fixa till dig det eventuella andra jobbet, men börja fila på ditt CV och sök annat.

Precis som de andra skrivit är du guld för arbetsmarknaden, gott om erfarenhet och massa tid kvar att jobba. Herregud, på mitt jobb har vi precis anställt två pensionärer på timmar, vilka guldklimpar de är! Inte precis unga ;)

Det låter dessutom inte som att du trivs hundra på ditt jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag har haft en projektanställning sen oktober 2016. Först skulle den vara till sista juni i år, men då var arbetsgivaren mycket positiv...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 268
Senast: svea
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 427
Senast: Keb71
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp