Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

D

darktails

Hej.

Jag tänkte bara fråga er alla bukepersoner här inne.

Jag står i ett stall där jag betalar en hyra för utsläpp/insläpp samt fodringar och tillsyn varje dag.

Vi hade tidigare en lista på namn och viktiga nr i stallet samt vad man skall tänka på vid insläpp av stallägarens hästar.

Nu har gubben satt upp en lång lista över hur man skall ta ut hästarna och fodra osv, dvs när man gör detta. Lika hur man skall göra på vintern och sommaren mm. Vilka som skall ha det och det fodret först samt hur man inte får göra mm mm mm.

Men jag betalar summa på 1000 kr och då ingår ju detta. Varför skall då vi ta ut hans hästar och sköta om dem om han får betalt för denna tjänst?

Jag förstår inte. Lika så går min häst tillsammans med hans valack i en egen rasthage. Jag får inte själv säga hur mycket hö min skall ha i hagen utan det bestämmer han eftersom att hans häst kan få i sig för mycket hö i hagen.
Han följer inte anvisningen på hans foderstat utan gjorde om den.


Min äter 8 kg om dagen och han får mest på kvällen bara för att hans är mindre än min.
Jag menar jag vill att min skall ha mer på morgon och kväll än på lunch och middag.

Inte ens där får jag säga till om något. Visst jag förstår men hur kan man bara ändra hyresgästens hästs foderstat bara för man är lite rädd att hästen får ca 1 kg mer HÖ om dagen.

Den hästen får knappt något annat än hö och växer ännu.

Lika så kan han bara komma fram och säga att min häst inte behöver äta mer än bara hö eftersom den ej tränar hårt. Men han rids 5-6 dagar i veckan ibland hård träning och skall snart tävlas tror vi iaf =)

Tyvärr sköts detta "svart" så man kan ej säga till om något.

Men att säga till oss att vi skall hjälpa till med utsläpp och kväll mm och dessutom sätta upp lappar hur man skall fodra hans hästar är lite att ta i tycker vi som är hyresgäster.
Men vad gör man?

Vi får inte ens täcken på våra hästar utan gubben bestämmer även när täcken skall vara på. En gång fick jag även höra en hel mysko sak.
Hästarna var inne och va lite blöt dem hade lagt på stallfiltarna över dem och när jag sedan hängde upp min filt inne i stallet över ett staket så började han gnälla. Han sa " Häng inte upp den så där, tänk på att den kan bli skitig"
Jag tänkte. Men snälla, den blev ju skitig när den låg på hästen.

Funderar allvarligt på att byta stall men är så svårt att få tag på något bra.
Men vi skall själva byta ort om några månader så vill inte flytta i onödan.

Men behöver lite råd och tips hur man skall göra.

Från en person som inte får ta hand om sin egen häst.
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Hade det ungefär så här i ett av stallen jag stod i. Fick inte ens ge min häst en tuss hö för då kunde hans få magproblem av att de blev sugna. Tack och lov står jag inte kvar.
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Jag hade flyttat. (jag hade en stallplats där jag kände liknande och flyttade så fort jag kunde)
Dock så tycker jag hyran låter väldigt billig så då kankse man tyvärr inte kan förvänta sig så mycket, men sjlävklart så ska du ju inte behöva göra dessa saker om du betalar för dom, men om det är svart är ju frågan om du har kontrakt på arrangemang etc?
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Håller med om att det låter billigt, jag betalar 990 för bara service (utsläpp, fodringar på vardagar) och då tillkommer boxhyra och foder.
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Vi har inget kontrakt.
Jag tycker att det är fel att säga att detta ingår för detta pris.
När jag flyttade in lät det så här.

" Kallhyran är på 1000 kr och då ingår det 4 fodringar per dag samt ut och insläpp. Man får hjälpa till om någon av oss måste åka bort"

Självkklart hjälper man till.

Men tänker då inte betala 1000 kr och sen måste hjälpa till med allt annat och dessutom så får inte min häst den mängden han skall ha på morgonen utan får bara 1 kg bara för att hans inte skall äta mer än 1 kg den med.

Han tycker det är bättre att ge mera hö på kvällen eller när hästen min är inne så slipper dom få i sig mer strå foder än foderstaten visar.

Men jag anser att en häst skall ha enligt sin foderstat.
Helt plötslig började han att sätta upp sitt schema och så inför oss och då fick min inte sina 2 kg på morgonen.

Jag letar stall men svårt att hitta.
Kallhyra i den staden jag bor och man måste hjälpa till med detta trots det ingår är dyrt.
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Därav lär man att man inte ska stå i stall som körs som svart verksamhet.
Hade jag varit någon av er så hade jag gått samman hela gänget i stallet och anmält honom till skattemyndigheten.
Man måste också ha tillstånd för att ha fler än tre inackorderingar vilket är djurskyddsinspektörens uppgift att kontrollera.
Om ni allihop går samman så riskerar ni nog knappast att bli utslängda med tanke på att han förlorar hela sin inkomst på gårdenoch den verkar ju vara intressant för honom iallafall.
Men räkna med att stallhyran kommer att höjas motsvarande vad moms och sådant kostar m.a.o. 25% extra. Din stallhyra kommer därmed att bli 1250 kronor istället, men då vet du ju att allt är i sin ordning och att ni har rättigheter i stallet iallafall för du har alltid rätt att anmäla till konsumenttjänstombudsmannen i kommunen om det skulle strula i fortsättningen.
Lycka till! :)
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

varför startar du ens tråden? redan när du började fundera på det så skulle hästen ha flyttats.
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Jag skulle inte ha häst uppstallad där ens en sekund efter att gubben ändrat om min hästs foderstat! Jag hoppas att du hittar något seriösare stall att stå på. Lycka till!
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

När man har kontollfreak till stallägare så ska man bara göra utan att snacka så mkt om det.Om ni betalar kallhyra så betalar du ju får maten din häst ska själv,så om jag var du så skulle jag lite diskret lägga in till hästen hö i boxen istället så att din får vad den behöver.Jag har oxå stått i ett stall där folk varit så jävla osams om NÄR man ska avmaska ,vilket resulterade i att en unghäst höll på att gå åt i svår kolik. Numera avmaskar jag efter vetrinärens råd och skiter fullständigt i om dom andra vill avmaska lr inte.
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Jag skulle ha flyttat med en gång! Ett kilo mat äter de ju upp jättesnabbt! Överhuvudtaget tycker jag att 8 kilo mat på en dag låter alldelles för lite iaf om du har en stor häst! Mina äter visserligen hösilage, men de äter ca: 15-16 kilo per dag. Då får de inte annat kraftfoder än mineraler och detta mår de alldelles utmärkt av om man har ett bra grovfoder! Hästen äter 16-18 timmar i det naturliga livet och det har din häst inte en chans att göra!
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Jag skulle ha flyttat med en gång! Ett kilo mat äter de ju upp jättesnabbt! Överhuvudtaget tycker jag att 8 kilo mat på en dag låter alldelles för lite iaf om du har en stor häst! Mina äter visserligen hösilage, men de äter ca: 15-16 kilo per dag. Då får de inte annat kraftfoder än mineraler och detta mår de alldelles utmärkt av om man har ett bra grovfoder! Hästen äter 16-18 timmar i det naturliga livet och det har din häst inte en chans att göra!

Hej.
Detta är en C-ponny. Han äter vanligt hö 8 kg ca och hösilage mer.
Men i hagen finns även mycket gräs som dem kan äta. Är en större typ av rasthage.

ja vi håller på att letar nya platser eftersom detta ej fungerar.
När man inte längre får ha sin hästs foderstat och inte längre täcke på hästen vid det vädret så är detta inte seriöst.

Tack till er som svarade.
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

låter bara att du ska flytta hästen.

har samma problem som du. min foderhäst stå kvar hos sin ägare (som ägar stallet oxå). hon ger hästen den mängd mat hon tycker att den ska ha(minder än mig). lägger sig i hur jag mockar(tar för lång tid) och hur jag fodrar och borsta hästen. samt när jag ska ta ut henne nu när hon e skadad. ägeren tycker att jag ska ta ut hästen under lunchen. då jag äter långsamt måste jag stressa i mig maten och stressa till stallet för att ta ut hästen. jag tycker dock att jag ska göra det när jag har slutar(slutar olika från dag till dag).

jag vill inte ha grimman på hästen i hagen då hon har fått ett sår som ligger precis unden den och skaver lite. har sagt detta men ändå såg jag grimman på i helgen. då jag tycker att hästen mer el mindre ska ha fri tillgång på hö tycker ägaren att det e bättre att ge den mindre hö men mer kraft. "den kanfå kolik om den får för mycket grovfoder" och nej jag har inte skrivit fel. och så fort jag inte gör det hon vill heter det att det e hennes häst el det e så att ha häst. jag måste släppa allt så fort hon vill att jag sks hjälpa till i stallet. ovasätt om kl e 20.30 på en vardag!

har nu sagt upp hästen.

hoppas att du slipper stallägaren snart och du kan ge hästen den matan du vill och mängden.
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

En häst/ponny behöver 1,5 kg hö/100 kg häst.

Googla på hur du mäter upp med måttband vad din häst väger!
Om den väger 400 kg, så behöver den 4( som i 400)x 1.5 kg= 6 kg hö/dag.


En stallägare har ingen rätt att ändra foderstaten på din häst.
Vad du bör tänka på är dock att om din häst äter långsammare än hans häst i hagen så kanske det är helt onödigt att den skall ha mer mat i hagen, då kan stallägarens häst äta av din hästs mat.
Bättre att se till att din häst får sin mat i boxen. och att den i hagen får så mkt den hinner äta upp.

Fråga stallägaren vad lappen innebär, han kanske har tänkt åka bort?
Hur många är ni som finns i stallet (hyresgäster utöver dig)?
Kan ni prata ihop er och tillsammans gå till stallägaren och fråga vad lappen betyder? Så behöver ingen känna sig rädd för att ta upp samtalet med stallägaren.


Om du är ung (uppfattar dig som det, kan ha fel), prata med en förälder och säg som det är. Stallägaren ändrar saker han/hon inte får ändra.
Ta med föräldern och konfrontera stallägaren. Se till att din förälder förstår att du iten vill att stallägaren ändrar saker. Att det är Din häst och Du som skall få välja vad du vill att den skall få.

Du betalar för en service, och den skall du få!
Be din förälder förklara att så är läget och nu får stallägaren sluta hålla på och ändra.

Om dina föräldrar är av typen att de inte lyssnar på dig utan alla andra vuxna, har du någon annan vuxen i din omgivning som kan hjälpa dig?

(nu förutsätetr jag att du är ung eftersom det var en c-ponny)
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

En häst/ponny behöver 1,5 kg hö/100 kg häst.

Googla på hur du mäter upp med måttband vad din häst väger!
Om den väger 400 kg, så behöver den 4( som i 400)x 1.5 kg= 6 kg hö/dag.


En stallägare har ingen rätt att ändra foderstaten på din häst.
Vad du bör tänka på är dock att om din häst äter långsammare än hans häst i hagen så kanske det är helt onödigt att den skall ha mer mat i hagen, då kan stallägarens häst äta av din hästs mat.
Bättre att se till att din häst får sin mat i boxen. och att den i hagen får så mkt den hinner äta upp.

Fråga stallägaren vad lappen innebär, han kanske har tänkt åka bort?
Hur många är ni som finns i stallet (hyresgäster utöver dig)?
Kan ni prata ihop er och tillsammans gå till stallägaren och fråga vad lappen betyder? Så behöver ingen känna sig rädd för att ta upp samtalet med stallägaren.


Om du är ung (uppfattar dig som det, kan ha fel), prata med en förälder och säg som det är. Stallägaren ändrar saker han/hon inte får ändra.
Ta med föräldern och konfrontera stallägaren. Se till att din förälder förstår att du iten vill att stallägaren ändrar saker. Att det är Din häst och Du som skall få välja vad du vill att den skall få.

Du betalar för en service, och den skall du få!
Be din förälder förklara att så är läget och nu får stallägaren sluta hålla på och ändra.

Om dina föräldrar är av typen att de inte lyssnar på dig utan alla andra vuxna, har du någon annan vuxen i din omgivning som kan hjälpa dig?

(nu förutsätetr jag att du är ung eftersom det var en c-ponny)

Hej.
nej vi har honom till westernridning och även kör vi honom.
En familjehäst.

Stor C-ponny ej slutmätt.
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Det finns bara en sak att göra- FLYTTA! Om det finns möjlghet till detta:devil:
idioter finns det gott om!!:o
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Ah ok. Nåja, tycker du ska stå på dig och förklara att du itne godtar att han ändrar foderstaten.
Eller annat för den delen.

Som sagt, kolla vad din häst väger (finns formler för att räkna ut detta med måttband och tummstock) och så gångrar du bara det med 1,5 kg. Så får du veta vad din häst ska ha i grovfoder för att må bra. :)
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Som sagt, kolla vad din häst väger (finns formler för att räkna ut detta med måttband och tummstock) och så gångrar du bara det med 1,5 kg. Så får du veta vad din häst ska ha i grovfoder för att må bra. :)

Det där är det minsta hästen behöver för att fungera, men hästens mage och tarmsystem är gjort för att ha grovfoder i sig hela tiden och hästen har ett enormt tuggbehov.

Mina hästar har fri, men ändå begränsad tillgång då jag har byggt en begränsande foderautomat till dem. Detta mår hästarna bäst av att kunna tugga hela tiden. Sedan är det självklart inte bra om de blir feta! Men om man märker att de får i sig för mycket kan man blanda ut fodret med halm. Huvudsaken är att de får tillräckligt med tuggtid annars utvecklar de lätt olater och kan få magsår och kolik.

Läs mer på www.sundhast.se en jättebra sida som har gett mig många aha-upplevelser och hjälpt mig att ge mina hästar ett så bra liv så bra som möjligt! :bow:
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

JO jag vet om den sidan.

Vad jag menar med 1.5 kg hö/100 kg häst är om man inte har möjligheten att ha den foderautomaten du pratar om. Alla är inte händiga så de kan göra egen, eller har pengar att köpa egen.

TS fick med "1.5 kg hö/100 kg häst" ett argument mot stallägaren då det är allmän kunskap att 1.5 kg hö/100 kg häst är vad sombehövs. Om hon då vill ge detta (eller mer) men stallägaren tycker att det är för mkt, så har hon en uträkning som säger vad hennes häst behöver Minst...
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Jag håller med om att stallägaren inte kan ändra villkoren och foderstaten helt godtyckligt.

Men jag är lite nyfiken på varför du vill ge mest hö på morgon och lunch? Då äter ju hästen ihop med annan häst och man kan inte kolla exakt fodermängd per häst. Dessutom föredrar jag själv att ge största givan hö på kvällen. Det är ju många, många timmar som den maten skall räcka. Hästarna sover ju inga längre tider så som vi gör utan vill ju ha mat att plocka med i många timmar kvälls/nattetid.

Nyfiken på varför morgon / fm skulle vara bättre med mycket hö?
 
Sv: Konstig stallägare. Struntar totalt i oss.

Ber bara att få instämma här.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 497
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 869
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp