Konstiga svar på hästannonser???

Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jaha.... nu har jag satt ut annons på en av mina hästar. Får se vad jag får för svar!
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

jag hade en shirehäst till salu och satte ut en annons med en rid-bild där han går i hyffsat vettig form och får ett svar från en tjej att jag är på tok för fet för att rida hästen och att jag är en djurplågare.. kul..
jag svarade med "tack för att du lämnade dit IP-nummer så jag kan göra en polisanmälan och dom kan söka upp var din dator finns".

en annan gång hade jag ett jättefint arabsto till salu som det helt enkelt inte klickade med och jag skrev i annonsen att jag kunde tänka mig ev. byte.
fick svar från en kille (eller faktiskt en vuxen man) vars mamma ägde ett arabstuteri och han själv var bonde så han undrade om jag ville byta hästen mot en jättefin kviga? :confused:
Gammal tråd men Oj så roligt!!
 
Ja, verkligen! :)

Inte direkt ett konstigt annonssvar, men när jag skulle köpa min förra häst ringde ägaren dagen innan den inbokade provridningen och började pruta med sig själv. Hästen i fråga var utannonserad för 42000, "men du får honom för 30000 om du vill ha honom". Jag svarade att jag gärna ville provrida innan jag bestämde mig, men det slutade med att jag köpte honom. Jag undrar fortfarande vad han hade gjort... ;)
 
Detta gäller inte en häst men väl en hundbur som jag sålde, en sådan där stor en som skulle vara i bilen. En man ringde och ville ha sin son inlåst i den, jag bara va?! Nä men han har ADHD....vad ska man svara på det? RInga soc? Han la på luren innan jag hann ta numret, jäkla skit.
 
gammal tråd som kommit fram, tycker allt den är värd att spinna vidare på. :D

i höstas hade jag annons ute, jag sökte hästskötare. Jag har tre hästar och en av dom är fullt ridbar, en unghäst och en hagprydnad. Jag skrev klart och tydligt att jag sökte en vuxen (myndig) person som kunde hjälpa mig med stallsysslorna och motion av ridhästen.
Jag fick mest svar från unga tjejer, bland annat en femtonårig tjej som skrev att hon "gjort allt annat med hästar, så nu ville hon rida in en unghäst". Hur sjutton har man hunnit göra allt med hästar när man är 15 år?! Och vad är allt?
En mamma skrev att hennes nioåriga dotter gärna rider "hagprydnaden" (i annonsen skrev jag att han var en b-ponny med tidigare skada och ska sättas igång med t.ex. tömkörning). Dottern var ju så mogen och lugn. Jag hade lust att fråga om hennes dotter får köra bil och dricka alkohol.

Sen skrev en tjej som jag banne mig inte blir av med. :banghead: :laugh: hon är ca 14år och ville bli medryttare. Då hon skrev hade jag redan hittat en medryttare och meddelade det och informerade om att det ändå inte hade varit intressant då hon är för ung. Sen började hon smsa och skriva på messenger om vart annat...
Fjortonåring; "ja men jag kan bli extraryttare"
Jag: "Det räcker så bra med medryttaren jag har. Jag skrev ju dessutom i annonsen att jag sökte en vuxen(myndig) person.
Fjortonåring: "ja men jag kan ju rida din häst ibland"
Jag: "som sagt, nej jag behöver ingen mer medryttare"
Fjortonåring: "ja men jag kan vara extraryttare när din medryttare inte kan"
Jag (börjar tröttna) : "nej, du kommer inte få rida min häst"
Fjortonåring: "hör av dig om du ångrar dig"
Jag: "det kommer jag inte göra"
Hon gav inte upp. hon hittade på nya ord, synonyma med medryttare, för varje sms hon skrev. Det var extraryttare, hjälpryttare och allt vad hon nu hittade på. Det pågick i veckor..
Jag pratade med mina stallkompisar och undrade vad sjutton jag skulle göra... Jag började nämligen ana att det inte riktigt stod rätt till med tjejen, hon förstod verkligen inte ett nej.
Så, jag skrev ett sms med något i stil med "Nej, du kommer inte att få rida min häst, det spelar ingen roll vad du kallar det eller hur mycket du tjatar. Du kommer inte att få rida min häst. inte nu, inte sen och jag kommer inte att ångra mig."
och får till svar "ok, hör av dig om du ändrar dig" :banghead::banghead::banghead:
Sen har det varit tyst..fram till förra veckan. Då skrev hon igen "vill du ha hjälp med dina hästar?" :arghh:
 
Jag tror att enda sättet att få stopp på dem är att sluta svara.

För många år sedan hade jag ute en medryttarannons där jag sökte någon över 18 år. Jag fick svar från en 13-åring. Jag svarade vänligt att hon inte var vad jag letade efter. Och fick världens utskällning till svar. Hon kunde minsann lika mycket som en vuxen och var lika ansvarstagande o s v. Jag försökte då vänligt förklara varför jag sökte en vuxen men fick en ny utskällning. Jag försökte någon gång till men ingenting gick in utan jag var bara en elak vuxen med fördomar om ungdomar. I mitt stilla sinne tänkte jag att hon har minst fördubblat alla fördomar jag hade innan hon svarade på min annons...

Till slut lät jag bli att svara, det kom några fler mail som jag radera utan att läsa, och sedan upphörde de.
 
gammal tråd som kommit fram, tycker allt den är värd att spinna vidare på. :D

i höstas hade jag annons ute, jag sökte hästskötare. Jag har tre hästar och en av dom är fullt ridbar, en unghäst och en hagprydnad. Jag skrev klart och tydligt att jag sökte en vuxen (myndig) person som kunde hjälpa mig med stallsysslorna och motion av ridhästen.
Jag fick mest svar från unga tjejer, bland annat en femtonårig tjej som skrev att hon "gjort allt annat med hästar, så nu ville hon rida in en unghäst". Hur sjutton har man hunnit göra allt med hästar när man är 15 år?! Och vad är allt?
En mamma skrev att hennes nioåriga dotter gärna rider "hagprydnaden" (i annonsen skrev jag att han var en b-ponny med tidigare skada och ska sättas igång med t.ex. tömkörning). Dottern var ju så mogen och lugn. Jag hade lust att fråga om hennes dotter får köra bil och dricka alkohol.

Sen skrev en tjej som jag banne mig inte blir av med. :banghead: :laugh: hon är ca 14år och ville bli medryttare. Då hon skrev hade jag redan hittat en medryttare och meddelade det och informerade om att det ändå inte hade varit intressant då hon är för ung. Sen började hon smsa och skriva på messenger om vart annat...
Fjortonåring; "ja men jag kan bli extraryttare"
Jag: "Det räcker så bra med medryttaren jag har. Jag skrev ju dessutom i annonsen att jag sökte en vuxen(myndig) person.
Fjortonåring: "ja men jag kan ju rida din häst ibland"
Jag: "som sagt, nej jag behöver ingen mer medryttare"
Fjortonåring: "ja men jag kan vara extraryttare när din medryttare inte kan"
Jag (börjar tröttna) : "nej, du kommer inte få rida min häst"
Fjortonåring: "hör av dig om du ångrar dig"
Jag: "det kommer jag inte göra"
Hon gav inte upp. hon hittade på nya ord, synonyma med medryttare, för varje sms hon skrev. Det var extraryttare, hjälpryttare och allt vad hon nu hittade på. Det pågick i veckor..
Jag pratade med mina stallkompisar och undrade vad sjutton jag skulle göra... Jag började nämligen ana att det inte riktigt stod rätt till med tjejen, hon förstod verkligen inte ett nej.
Så, jag skrev ett sms med något i stil med "Nej, du kommer inte att få rida min häst, det spelar ingen roll vad du kallar det eller hur mycket du tjatar. Du kommer inte att få rida min häst. inte nu, inte sen och jag kommer inte att ångra mig."
och får till svar "ok, hör av dig om du ändrar dig" :banghead::banghead::banghead:
Sen har det varit tyst..fram till förra veckan. Då skrev hon igen "vill du ha hjälp med dina hästar?" :arghh:
Jösses vilken galning!
 
Det konstigaste jag har blivit erbjuden i byte var när jag annonserade en ponny för massa år sedan och det var innan mail fanns. Det ringde en bonde som ville ha en häst till dottern för ridskolan var dyr. Jag frågade hur länge hon ridit o lite annat. Sen sa han att han inte hade så mycket pengar men han kunde ge mig en fin tjur att avla på och en traktor också. :DEftersom jag kände att jag inte hade så stort intresse att ge mig in i avel i den branschen så tackade jag artigt nej. :cool:
 
...bonde så han undrade om jag ville byta hästen mot en jättefin kviga? :confused:
Ett sådant byte hade jag nog haft svårt att motstå, speciellt om det vart en "böna" (de bruna i bild):
11201759_1587003101580042_992011119_n.jpg

Är lite svag för dom, men skulle nog kanske inte byta till mig en ändå men.... söta är dom. :love: :love:
 
gammal tråd som kommit fram, tycker allt den är värd att spinna vidare på. :D

i höstas hade jag annons ute, jag sökte hästskötare. Jag har tre hästar och en av dom är fullt ridbar, en unghäst och en hagprydnad. Jag skrev klart och tydligt att jag sökte en vuxen (myndig) person som kunde hjälpa mig med stallsysslorna och motion av ridhästen.
Jag fick mest svar från unga tjejer, bland annat en femtonårig tjej som skrev att hon "gjort allt annat med hästar, så nu ville hon rida in en unghäst". Hur sjutton har man hunnit göra allt med hästar när man är 15 år?! Och vad är allt?
En mamma skrev att hennes nioåriga dotter gärna rider "hagprydnaden" (i annonsen skrev jag att han var en b-ponny med tidigare skada och ska sättas igång med t.ex. tömkörning). Dottern var ju så mogen och lugn. Jag hade lust att fråga om hennes dotter får köra bil och dricka alkohol.

Sen skrev en tjej som jag banne mig inte blir av med. :banghead: :laugh: hon är ca 14år och ville bli medryttare. Då hon skrev hade jag redan hittat en medryttare och meddelade det och informerade om att det ändå inte hade varit intressant då hon är för ung. Sen började hon smsa och skriva på messenger om vart annat...
Fjortonåring; "ja men jag kan bli extraryttare"
Jag: "Det räcker så bra med medryttaren jag har. Jag skrev ju dessutom i annonsen att jag sökte en vuxen(myndig) person.
Fjortonåring: "ja men jag kan ju rida din häst ibland"
Jag: "som sagt, nej jag behöver ingen mer medryttare"
Fjortonåring: "ja men jag kan vara extraryttare när din medryttare inte kan"
Jag (börjar tröttna) : "nej, du kommer inte få rida min häst"
Fjortonåring: "hör av dig om du ångrar dig"
Jag: "det kommer jag inte göra"
Hon gav inte upp. hon hittade på nya ord, synonyma med medryttare, för varje sms hon skrev. Det var extraryttare, hjälpryttare och allt vad hon nu hittade på. Det pågick i veckor..
Jag pratade med mina stallkompisar och undrade vad sjutton jag skulle göra... Jag började nämligen ana att det inte riktigt stod rätt till med tjejen, hon förstod verkligen inte ett nej.
Så, jag skrev ett sms med något i stil med "Nej, du kommer inte att få rida min häst, det spelar ingen roll vad du kallar det eller hur mycket du tjatar. Du kommer inte att få rida min häst. inte nu, inte sen och jag kommer inte att ångra mig."
och får till svar "ok, hör av dig om du ändrar dig" :banghead::banghead::banghead:
Sen har det varit tyst..fram till förra veckan. Då skrev hon igen "vill du ha hjälp med dina hästar?" :arghh:
Dags att blockera hennes nummer och messenger så hon inte kan kontakta dig mer, samt sluta svara, kanske kan vara något?
 
Måste bara fråga er andra om vilka konstiga mail ni fått på era hästar ni haft/har annons på.

Ska försöka korta ner historien lite med risk för att sakinnehållet försvinner men iallafall:
Idag när jag läste mailen hade jag fått ett mail från en person som först frågade mig varför jag sålde min häst så billigt?? Jag tycker inte 60.000 för en häst är särskilt billigt men iallafall.
Sedan fortsatte personen att beskriva vilka problem h*n hade med sin unghäst och att hon var livrädd för den. H*n fortsatte med att berätta att h*n ville åka på tävling utan att vara rädd hela tiden etc etc.
Redan här höll jag på att somna men som medmänniska tänkte jag att jag skulle vara lite vänlig och iallafall ge ett råd till denna vilsna person.
Så jag svarade att jag trodde det skulle vara en bra ide om personen ifråga tog ett par lektioner på ridskola för att öva upp självförtroendet igen och få bort rädslan och sedan ta tag i detta med att ha egen häst igen. Vidare sa jag att det nog inte är så bra att ha en unghäst om man är rädd för den då det kan förstöra hästen för resten av livet. Men jag sa även att h*n var helt rätt ute då h*n nu ville ha en äldre häst istället men sa att min häst nog inte skulle passa och önskade personen lycka till. Bara tanken på att lämna iväg min pärla till den personen gav mig kalla kårar...
Döm om min förvåning när jag får ett mail tillbaka där h*n skriver att "Du tror visst att jag är en nybörjare! Hej då och tack för kränkningarna!" :confused:
Jag försökte ju bara hjälpa till i all välmening och h*n lät otroligt ung av språket i mailet att döma. Hur som helst så blev jag lite ilsk, kanske var onödigt av mig, men jag svarade att man nog verkar vara nybörjare i mina ögon om man kallar ett sto för en han...
Så fortsatte jag med att råda personen att inte störa seriösa annonsörer med sådant trams. Jag kanske tog i för hårt här men jag känner mig ganska irriterad över oseriösa "spekulanter" som tar upp en hel del tid att sitta och svara på och som inte ens kan skriva under sitt mail med namn och telefonnummer...
Hur som helst så fick jag svaret tillbaka en stund senare: "Du måste ju vara helt jävla dum i huvudet!"
Eh...jag svarade tillbaka: "Du med" och kände mig jättebarnslig men på nåt sätt så kände jag mig irriterad över personen i fråga på alla plan.
Jag VET att jag inte skulle brytt mig om att svara men ibland flyger :devil: i mig bara...

Har ni andra råkat ut för detta någon gång, vad gör man? Man önskar ju att dessa personer kunde sluta med dagdrömmerier eller vad de nu håller på med och sluta svara på folks annonser så att man slipper ta upp en massa tid med dumheter. Vad gör ni andra? Svarar ni eller låter ni det bara passera? Vad skulle ni velat svara? :laugh:

Hm.
1. Om den potentialla köparen tyckte att hästen var lågt prissatt kan frågan vara väldigt relevant. Man kanske misstänkte att det kunde finnas något fel på hästen.

2. Att du skrev till personen att den nog inte ska ha unghäst - för att man kan förstöra hästen för livet - så förstår jag om personen blev ganska putt.
Du tog nog i i överkant, ja.
Utifrån hur du beskriver situationen och konversationen.
Ni verkar vara lika barnsliga båda parter, som inte bara släppte det hela.
 
Jag har svarat på en köpes-annons, gällande en av mina hästar som inte fungerar till den träning jag tänkt mig.
Köpes-annonsen gäller en sällskapshäst, jag svarade men var medveten om att avståndet sannolikt skulle få annonsören att tveka (ca 35-40 mil).
Priset som jag kunde tänka mig för min häst var ca 5000kr vilket är löjligt lågt även med de brister som finns men jag kan acceptera det av andra skäl.
Men då ville köparen att jag skulle köra den hem till henne inkluderat i priset.

Nej.
Min häst är egentligen bättre än 5-10 tusen trots sin brist och ska man ha den billigt så får man allt hämta den själv!
 
gammal tråd som kommit fram, tycker allt den är värd att spinna vidare på. :D

i höstas hade jag annons ute, jag sökte hästskötare. Jag har tre hästar och en av dom är fullt ridbar, en unghäst och en hagprydnad. Jag skrev klart och tydligt att jag sökte en vuxen (myndig) person som kunde hjälpa mig med stallsysslorna och motion av ridhästen.
Jag fick mest svar från unga tjejer, bland annat en femtonårig tjej som skrev att hon "gjort allt annat med hästar, så nu ville hon rida in en unghäst". Hur sjutton har man hunnit göra allt med hästar när man är 15 år?! Och vad är allt?
En mamma skrev att hennes nioåriga dotter gärna rider "hagprydnaden" (i annonsen skrev jag att han var en b-ponny med tidigare skada och ska sättas igång med t.ex. tömkörning). Dottern var ju så mogen och lugn. Jag hade lust att fråga om hennes dotter får köra bil och dricka alkohol.

Sen skrev en tjej som jag banne mig inte blir av med. :banghead: :laugh: hon är ca 14år och ville bli medryttare. Då hon skrev hade jag redan hittat en medryttare och meddelade det och informerade om att det ändå inte hade varit intressant då hon är för ung. Sen började hon smsa och skriva på messenger om vart annat...
Fjortonåring; "ja men jag kan bli extraryttare"
Jag: "Det räcker så bra med medryttaren jag har. Jag skrev ju dessutom i annonsen att jag sökte en vuxen(myndig) person.
Fjortonåring: "ja men jag kan ju rida din häst ibland"
Jag: "som sagt, nej jag behöver ingen mer medryttare"
Fjortonåring: "ja men jag kan vara extraryttare när din medryttare inte kan"
Jag (börjar tröttna) : "nej, du kommer inte få rida min häst"
Fjortonåring: "hör av dig om du ångrar dig"
Jag: "det kommer jag inte göra"
Hon gav inte upp. hon hittade på nya ord, synonyma med medryttare, för varje sms hon skrev. Det var extraryttare, hjälpryttare och allt vad hon nu hittade på. Det pågick i veckor..
Jag pratade med mina stallkompisar och undrade vad sjutton jag skulle göra... Jag började nämligen ana att det inte riktigt stod rätt till med tjejen, hon förstod verkligen inte ett nej.
Så, jag skrev ett sms med något i stil med "Nej, du kommer inte att få rida min häst, det spelar ingen roll vad du kallar det eller hur mycket du tjatar. Du kommer inte att få rida min häst. inte nu, inte sen och jag kommer inte att ångra mig."
och får till svar "ok, hör av dig om du ändrar dig" :banghead::banghead::banghead:
Sen har det varit tyst..fram till förra veckan. Då skrev hon igen "vill du ha hjälp med dina hästar?" :arghh:

HAHA förlåt, men det är så roligt att läsa fast det egentligen är riktigt skrämmande och otroligt jobbigt :p :O
 
Det var som en gång när jag la ut att jag sökte ett hästjobb (hjälpa till i stall osv) Och så får jag svar nästan på än gång av en man som ringer mig och han säger att han har ett trav stall han behöver hjälp med (så länge lät allt bra) Sen när jag började fråga frågor om vart stallet var, hur många hästar osv så börja jag märka något konstigt, det slutade med att han ville prata om olika sex grejer han utförde och vilka jag själv utförde osv. Eftersom jag var typ 14 (och dum som man var:banghead:) så vågade man inte lägga på eller vara ortrevlig men tillslut vart det så obehagligt att jag bara la på luren.... USCH :yuck::eek:

Sen däremot så har jag varit med om när jag sålde min första häst (det var redan jobbigt som det var) och sen skulle man sitta och skriva med folk som först låter jätte bra och sen när dem kommer så säger dem att dem inte vill ha en islandshäst??:confused: Wtf varför ens komma hit överhuvud taget??:mad: Det roliga var att jag tyckte allt gick jätte bra och att jag hade sagt till andra människor att jag hade en köpare (eftersom h*n verkligen var intresserad osv) och så blev det en stor diss bara så där. Suck på människor....

Dock så hittade vi ett bra hem (tillslut) och väldigt nära där jag bor, tillå med på min gamla ridskola! (som privathäst):bump::banana:
 
Hm.
1. Om den potentialla köparen tyckte att hästen var lågt prissatt kan frågan vara väldigt relevant. Man kanske misstänkte att det kunde finnas något fel på hästen.

2. Att du skrev till personen att den nog inte ska ha unghäst - för att man kan förstöra hästen för livet - så förstår jag om personen blev ganska putt.
Du tog nog i i överkant, ja.
Utifrån hur du beskriver situationen och konversationen.
Ni verkar vara lika barnsliga båda parter, som inte bara släppte det hela.

Fast så var inte fallet här, en 5-åring utan placeringar i någon disciplin, men med en väldigt bra hoppstam för 60' tycker inte jag är billigt, det är snarare prutmån på det priset.

Varför det? När personen utförligt berättar att hon är rädd och behöver en trygg och säker häst, är det lämpligt att leta bland unghästar då? Det tycker inte jag, unghästar verkar dessutom ha blivit någon slags trend bland amatörer. Alla ska börja med en unghäst och rida in och utbilda själv, så är ju olycksstatistiken därefter också. Tro mig, jag vill inte ha någons liv eller lem på mitt samvete och kan jag hjälpa till att förhindra potentiella olyckor så gör jag det. Även om folk blir stötta p.g.a för dålig självinsikt eller vad det nu kan bero på. Ta någons råd som välmening och lyssna på dem eller skit i dem. Hur svårt kan det vara? Måste hästsverige bli så oerhört kränkta när man försöker hjälpa till?
Tydligen eftersom man ska behöva lyssna till att man är "helt dum i huvudet" när man försöker vara hjälpsam.
Barnslig ja, men det skrev jag ju redan i första inlägget att jag fick lov att erkänna att jag var. Men jag kan i vilket fall känna nånstans att man inte skriver till en vilt främmande person "tack för kränkningarna" när jag inte har skrivit något kränkande eller "du är dum i huvudet" för det är faktiskt rent förtal. Så om jag även gjorde en samhällsinsats genom att läxa upp en ouppfostrad tonårsunge så är jag rätt nöjd över det med... :devil::D
 
Varför det? När personen utförligt berättar att hon är rädd och behöver en trygg och säker häst, är det lämpligt att leta bland unghästar då?

Det är en sak att skriva att man är tveksam till hästens lämplighet utifrån ryttarens beskrivning av sig själv.
det är en helt annan, och ganska otrevlig, sak att skriva att personen kan förstöra hästen för livet. Som du i ditt förra inlägg beskrev att du gjort.
Nåja.
Kommunikationen mellan dig och den eventuella köparen blev ganska dålig från båda håll.
 
Jag har svarat på en köpes-annons, gällande en av mina hästar som inte fungerar till den träning jag tänkt mig.
Köpes-annonsen gäller en sällskapshäst, jag svarade men var medveten om att avståndet sannolikt skulle få annonsören att tveka (ca 35-40 mil).
Priset som jag kunde tänka mig för min häst var ca 5000kr vilket är löjligt lågt även med de brister som finns men jag kan acceptera det av andra skäl.
Men då ville köparen att jag skulle köra den hem till henne inkluderat i priset.

Nej.
Min häst är egentligen bättre än 5-10 tusen trots sin brist och ska man ha den billigt så får man allt hämta den själv!
För den summan bör ju köparen betala resan. Men hade nog gärna kört dit den mot ersättning.
Jag skulle vilja se hur den skulle bo.
 
För den summan bör ju köparen betala resan. Men hade nog gärna kört dit den mot ersättning.
Jag skulle vilja se hur den skulle bo.
Det hade jag kunnat göra.
problemet var att den tilltänkta köparen inte ville bekosta hästens transport. Kunde inte köra själv (så kan det vara) och var inte villig att betala transportföretag (som hon kollade).
Och för mig skulle det bli dyrt att ta en semesterdag för att köra ner hästen.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 136
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp