Bukefalos 28 år!

Konstiga svar på hästannonser???

Sv: Konstiga svar på hästannonser???

En annan gång när jag sökte pensionärshem till min förra häst som var en valack, hörde en dam av sig och ville använda honom för avel:laugh:

:rofl::rofl:

jag sökte en snäll barnvan gammelgumma till min dotter, shettis. Ett måste att vara inriden och gärna gammal på väg mot pension. Jag fick ett svar på en treåring som jag svarade var ganska ung för att vara inriden. "Nä hon är aldrig riden men är jättesnäll." Jaha du. Så frågade jag om stammen (så kan man ju kolla om de är lugna hästar bakom eller vildvittror) och vad för pris hon tänkte sig. "Nä det är ingen stam på henne men hon blir säkert en jättebra mamma om du vill ha henne i avel. :eek:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

*Aghhh*
Bästa Tråden på långe! Hur bra som helst, och lite skrämmande :)

Har haft "köpes" annonser ute de senaste året, där jag noga skrivit mina önskemål/krav.
Men nästan alla svar är inte ens i närheten av vad jag skrivit om, och ålder verkar vara svårt.
Vill ha en äldre häst, minst 8-9år och får massa svar på 3åringar och 4åringar men som är snälla hästar... Men jag vill inte ha en treåring!

Eller så är det helt virriga människor som försöker sälja för ocker priser. Klart att sin egen häst är värd massor av pengar, men ibland tar säljare i så dom spricker... ;) Undrar om dom får sina hästar sålda*hihi*

Min drömhäst lyser med sin frånvaro fortfarande...
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

KL

Fick senast idag ett mycket roligt svar, skrattade så tårarna sprutade!

hejsan jag undrar om hästen finns kvar en ? för i så fal är jag
intersserad av den skulle kunna tänka mej ge 3000 kr för den då jag kan
komma i morgon o hämta den...

jag har 10 år erfarenhet av hästar och har haft en häst förut.
hör av dej

Ja, han finns kvar, men jag sänker inte priset med 42000 kronor. :grin:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Haha, hon måste ju ha menat 30 000, fast man vet ju aldrig en del folk kan med vad som helst :D
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Haha ja se folk... Fast jag tycker 30 är rätt ohövligt att bjuda också, när hästen kostan 45. Hur som helst är det kul! :rofl:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Hahahaha :rofl: Det kan ju inte ha varit seriöst... eller? Vad svarade du? :p
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag tror det var seriöst, eller alltså... Jag vet inte, haha. Men det verkade ändå som hon var allvarlig.
Mamma ville att jag skulle svara och skriva "det är inte april", men jag var bara tråkig och skrev att han finns kvar, men han kostar fortfarande 45:rofl:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

ha ha, ja 30000 är verkligen ett skambud det med, men som sagt en del kan med allt. Dom tycks tro att man står på ruinens brant och är villig att ge bort hästen bara för att de kan hämta den direkt :grin:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

KL

Jag ska sälja min fyraåring och hittade en "köpes-annons" där personen sökte en häst för att tävla dressyr men den fick inte kosta mer än 70 000 kr.
Jag skrev ett kort mail om min unghäst som är till salu och skrev även att han inte är någon elitklasshäst.

Fick till svar där hon frågade om han har bra gångarter.

Det beror ju på vad man menar med bra gångarter skrev jag o beskrev honom lite kort om vad jag o tränare tyckt.

Och fick ett svar tillbaka "jaaa du vad menar jag med bra gångarter....? Jag menar att jag vill ha en häst som kan gå HELA vägen då jag är trött på att hästens kapacitet hindrar mig" och så babblade hon något om att många tror att ens hästar är elitklasshästar fast än de knappt duger till nånting och att folk vill ha fantasipriser för sina hästar bla bla bla. Att hon sett en annons på min unghäst och att hon minnsann inte ville ha någon allroundhäst som min var utan letade en REN dressyrhäst för hemma hade hon ett sto som kunde göra alla skolor å byta i serier men hon tyckte det var så tråkigt att tävla dressyr och ville bara hoppa mm mm mm"

(((Jag hade annonserat ut honom som "allround" eftersom jag tror han kommer gå runt 120hopp o MSV dressyr o kanske FT och skrev i annonsen att han INTE är någon svårklasshäst )))


Jag skrev ett mail tillbaka där jag förklarade att jag inte menat något illa med att undra vad hon menade med bra gångarter och förklarade att för mig är HELA vägen = OS. För andra kan det vara MSV.
För mig är "riktigt bra gångarter" runt 9-10 poängmässiga rörelser. för andra är duger en sexa eller en sjua. Skrev att unghästen har kapacitet o rörelser för MSV dressyr.

Jag skrev oxå att jag tyckte det var konstigt om hon letade en elithäst i klassen upp till 70 000 kr.och att det var därför jag trodde att hon ville ha en häst som min - för att tävla på "lagom" nivå med tanke på just prisklassen (hon ville han en inriden/utbildad/tävlad häst) Jag begärde ca 60 000 för min.

Fick inget mer svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag har varit med om att folk prutat på hästar jag haft på annons redan innan de sett hästen! Då med orden att "den är inte värd så här mycket". Och hur vet spekulanten det när den inte ens sett hästen? Är det en synsk spekulant kan man undra? :angel:

En annan gång skulle jag sälja en häst för 65.000:-. En spekulant hade provridit flera ggr och genom lite "inside information" visste jag saker som spekulanten inte visste jag visste eller hur man säger.
Vad jag visste var att de skulle ta hästen men försöka få den billigare. Dessutom visste jag att spekulanten just sålt sin häst för över 80.000:- och min var till salu för 65.000-.
Spekulanten försöker med "ja om du inte kan gå ner i pris så vet jag inte om vi kan köpa hästen, vi har inte så mycket som 65.000:-".
De gick så långt att de försökte pruta 2.500 spänn! :D
Det var lite skojigt att var "hårdnackad försäljare" den gången, för jag hade dessutom andra som ville köpa hästen i fråga.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Det är nog många som inte vill betala för det dom vill ha!
Har läst många köpesannonser där köparen efterlyser en häst som minst kostar sexsiffrigt, men som sista mening står det "får max kosta 50.000:-" eller liknande! Vad tror de?! :confused:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag har haft min gamla dam utannonserad, varit väldigt tydlig med att hon inte är lämpad till barn eller nybörjare. Ändå hör det av sig hur många som helst som vill ha en ponny till sin 8-åring som ridit 1år ungefär...
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Haha, ja, fantasi annonser är underbara att läsa. Hästarna ska vara under 10år och gå MSV-klasser och få högst kostar 30.000kr.
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Jag har varit med om att folk prutat på hästar jag haft på annons redan innan de sett hästen! Då med orden att "den är inte värd så här mycket". Och hur vet spekulanten det när den inte ens sett hästen? Är det en synsk spekulant kan man undra? :angel:

Fast ofta kan man ju enbart med hjälp av säljarens beskrivning i annonsen konstatera om hästen verkligen är värd si och så mycket. Bara som exempel så kan man ju tycka att en 15-årig häst som har tävlat några CR under metern inte är värd 50".
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Vi hade ute en av mina ponnysar på nätet och fick ett sms där det kort och gott stod : Ni får 5000 för hästen och vi hämtar den ikväll..
Ingen hälsning från någon utan bara den texten. Artigt så tackade vi att vi inte ville sälja hästen till dom. Ca 1 vecka senare när vi lägger ut hästen på annons igen får vi ett precis likadant sms av samma person .. Undra vad det var som inte gick in i huvudet på den?:crazy: :angel::angel:
 
Sv: Konstiga svar på hästannonser???

Ja men så vilda fantasier hade jag inte om någon av de hästar jag sålt. Den sistnämnda tyckte tom en och annan att jag kunde begärt mer betalt för (sexsiffrigt), men jag ville bli av med skrället, tänkte mig scenariot att han skadade sig så jag blev stående med honom! :crazy:

Men visst finns det rejäla fantasiannonser! "10 år, går 0,90 clearround felfritt, kapacitet för mycket mer. 175.000:-" . ;)
Och för att inte tala om alla "svårklassämnen" som säljs på annons!

Jag köpte min nuvarande häst av en mycket seriös hästhandlare. Hon har enormt fina hästar, många med även mycket bra stam. Och alla är tävlade, friröntgade osv. Och priserna tycker jag är helt normala för vad de hästarna presterat. Men kollar man på privata annonsörers priser för sin enda hobbyhäst, då ligger det generellt många tusen över i pris! Och jag drar slutsatsen att hästhandlaren i fråga, hon VET hur mycket hon kan få ut, ingen idé att gå ut med överpriser.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 136
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 277
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp