Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Varför är det lättare att dressyra? Måste marken vara platt för att kunna utföra vissa rörelser?

Vad är dåligt i balansera om?

En massör kom ut och vi insåg att vi red lite på samma ställen. Vägen benämnde hon som "galoppbacken" och jag funderade över om det ens var en sluttning där :angel: Det ÄR svårt att vänja sig :eek: Tanken är att transportera till backar, och lära sig rida lite bättre på marken :angel:

Tycker absolut inte det är dåligt att balansera om- tvärtom! Men är man inte van att rida på sluttande/ojämnt underlag blir det alltid en omställningstid. Nu kanske olika personer resonerar olika beroende på hur man brukar rida, men själv ställer jag mycket lägre krav på hästen när man rider i terräng eller mer än bara sluttande backar än när man är på en dressyrbana. Eller en mer platt väg för den delen. De får mer sköta sig själva snarare än att jag ska be dom göra saker stup i ett! :p Det tycker jag är tjusningen med uteritter, att hästen själv får ta ansvar mer för vart den sätter fötterna och hur den använder sin kropp. Därför kan jag tro att uteritterna inte skulle vara lika roligt om man inte har terräng att rida i...
Men finns det skog så kanske det finns terräng även utan backar? Så dom får lyfta på fötterna iallafall.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror inte att alla tränar så. Man kan av hästens muskulatur dra slutsatser om hur hästen är tränad. Vad berättar den här bilden?
bra2.jpg

Sorry om jag inte håller mig till ämnet, men att se en bild och då titta på halsmuskler (vilket jag gissar att du menade?) kan bli väldigt fel. Störst chans för rätt blir det nog om man tar en bild före ridning + en bild direkt efter ridning, då kan man någotsånär se skillnaden ridningen har gjort. :)
Men vissa har sån exteriör att dom lätt sätter underhals, vissa enstaka kanske är överkänsliga för betten oavsett vem som håller i tyglarna (sen kan man såklart spekulera i vad det skulle bero på isåfall), vissa får spänningar i underhalsen för att kompensera för t ex frambenen, hovarna (långa tår?) eller andra fysiska svagheter.
Vet en del hästar som ser mycket trevligare ut efter ridning än innan (som sunkar ner sig ganska snabbt utan ridning, sett till underhalsen eller muskulaturen överlag). I de fallen tycker jag inte man kan skylla på ridningen. Även om jag själv är sån som vill veta vad det beror på, utifall det är något som behöver åtgärdas eller går att förebygga.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tänker du på LDR som gamla rollkuren eller? För i mina ögon är det en jäkla skillnad på en låg och rund form och rollkur. Bara så att vi diskuterar samma sak!
Sen förstår jag inte din tanke om att hästen ska träna de muskler den ska tävla med- både i dressyrform och hoppningen:confused:
Det är ju en självklarhet men man vill ju träna allsidigt och stretcha också!! Om hästen går i en hög form blir den ju trött i ryggen tillslut, den behöver ju sträcka ut musklerna oxå. Variera sitt arbete. Variera sin arbetsställning.

Halsbilden säger mig ingenting, svår vinkel. Och hur hästen ser ut i boxen är inte alltid förenligt med hur den tränas. Finns många snygga halsar på hästar som inte ens rids.

Angående korta och långa halsar så förstår jag hans känsla där. En häst som löshoppar väldigt väl och verkligen sträcker huvud och hals framåt/ neråt och välver sig över hindret och dessutom har en lång hals landar gärna mer i framvikt. Och det är ju viktigt när man rider sånna klasser att hästen snabbt som attan hinner balansera om sig- mest för ryttarens del kanske :-)

Men om man ska hoppa behöver man påskjut. Bärkraft oxå men det är ju inga Levader man gör liksom... Och hoppmusklerna tränar man ju när man hoppar så det är ju inga konstigheter?

Framdelen ska ju vara korrekt men annars hade han inga tankar om, nöjaktigt korrekt typ. En lång rygg är positivt!
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Att hålla upp huvudet på hästen när vi sitter på den är knappast bra för ryggen.
Fast det kan förhindra att hästen kan göra så mkt bus.

Jag har tittat en hel del på alla hans filmer o inget vidare resultat blir det.
Det finns inga filmer på ngn svensk som kommit mer än till ridborgarmärkesridning, men från Italien finns det lite o där ryggas det o ryggas........
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nu tittar jag in här igen efter att ha varit borta ett tag, har haft fullt upp med annat, har väl egentligen inte tid nu heller men blev lite sugen på att svara/förklara lite angående skillnaden mellan dom två "stretch" teknikerna.

Lång och låg:
deep_stretch.png


LDR
Picture-2.png


Om man känner till mekaniken bakom hästens rörelsemönster så kan man ställa sig frågan varför man anammar en teknik (LDR) som leder till att hästen använder sin kropp på ett ur samlingssynpunkt motsägelsefullt sätt.

Om du tittar på dom här två bilderna så ser du tydligt hur i bild nr 1 så "sträcker hästen fram bakbenet mer under sig" mot om du jämför med bild nr 2 där bakbenen mer "går upp och ner", inte mycket fram alltså...

....frågan är alltså varför man tränar hästen med en teknik och i en form som man absolut inte vill befästa hos en häst som ska lära sig bära (samla sig - sträcka in bakbenen mer under sig för att bära mer vikt i tex en vändning).

Nu handlar det kanske om olika grader, mer eller mindre, men varje grad med fel teknik som det övas på sätter sig i muskelminnet, och blir sen den teknik (sänkt rygg, bakben upp och ner istället för sträcka fram) som hästen kommer att anamma även senare när den blir mer upprest....det är väl det man undrar över..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag läste det också, hade lite svårt att översätta det till sammanhanget bara. :) Känslor som sorg, rädsla, lycka, stress, upprymdhet osv, är sånt jag själv försöker dämpa i ridningen, har en tendens att bli high up - low down annars. Lite mer neutrala känslor, att känna sig nöjd snarare än hög av lycka t ex, tror jag är mer konstruktivt under själva ridningen, hålla skallen klar!

Men du kanske tänkte mer på att man tränar sig själv till hur man reagerar instinktivt?

Men du har ju helt missförstått. Läs senaste sidorna igen .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag vet inte om du försöker jämföra bilderna :confused: Det blir svårt för lång och låg är inte ens en arbetsform?
Den första visar en häst som har raka bakben och inte bär. Ben långt in under hästen betyder raka bakben, = inte tecken på bärighet. Den går mkt lågt och hamnar i framvikt, som syns på bilden. Troligen travas den av efter passet helt enkelt.

Den andra bilden (knepigt med teckningar, hade varit bättre med bild) visar en häst i djup och rund men inget extremt alls. Den bär mer än hästen på övre bilden, vilket du ser på vinklingen i hela bakdelen, och på ryggen, manken, halsen, den är rundare och arbetar mer aktivt (vilket är naturligt eftersom hästen på den övre bilden inte går i en arbetsform alls som sagt) En häst som bär ska vinkla lederna bak och på det sättet komma in mer med bak under sig, inte sträcka bakbenen så långt det går under magen?

Vad ville du visa?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Att hålla upp huvudet på hästen när vi sitter på den är knappast bra för ryggen.
...

Gör inte det då.

Jag har tittat en hel del på alla hans filmer o inget vidare resultat blir det.
Det finns inga filmer på ngn svensk som kommit mer än till ridborgarmärkesridning, men från Italien finns det lite o där ryggas det o ryggas........

... som sagt du har ju redan bestämt dig utan att vilja/kunna förstå vad han säger/visar.

Visst finns det filmer på svenskar och andra skandinaver som kan rida betydligt bättre än dagens svenska "elit". Att du inte hittat några filmer betyder inte att det inte finns några filmer på ngn svensk. På nätet finns dessutom filmer från Australien och från Amerika.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag vet inte om du försöker jämföra bilderna :confused: Det blir svårt för lång och låg är inte ens en arbetsform?
Den första visar en häst som har raka bakben och inte bär. Ben långt in under hästen betyder raka bakben, = inte tecken på bärighet. Den går mkt lågt och hamnar i framvikt, som syns på bilden. Troligen travas den av efter passet helt enkelt.

Den andra bilden (knepigt med teckningar, hade varit bättre med bild) visar en häst i djup och rund men inget extremt alls. Den bär mer än hästen på övre bilden, vilket du ser på vinklingen i hela bakdelen, och på ryggen, manken, halsen, den är rundare och arbetar mer aktivt (vilket är naturligt eftersom hästen på den övre bilden inte går i en arbetsform alls som sagt) En häst som bär ska vinkla lederna bak och på det sättet komma in mer med bak under sig, inte sträcka bakbenen så långt det går under magen?

Vad ville du visa?

Fast när hästen stretchar så är inte vitsen att den ska bära, bara stretcha. Men i den långa låga formen, utan indraget huvud, så kan hästen även i det grundläggande skedet, "lyfta ryggen" tack vare att bakbenen kan sträckas in under hästen. Det är "det" som är det grundläggande första lilla myrsteget mot en mer "bärande" form. Den är inte bärande just då, men den kan bli, sen när allt annat kommer på plats. Det jag menar och frågar efter är, att om man använder en teknik, redan i grunden, som omöjligör den mekainik som man senare vill ha, hur tänker man då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag vet inte om du försöker jämföra bilderna :confused: Det blir svårt för lång och låg är inte ens en arbetsform?
Den första visar en häst som har raka bakben och inte bär. Ben långt in under hästen betyder raka bakben, = inte tecken på bärighet. Den går mkt lågt och hamnar i framvikt, som syns på bilden. Troligen travas den av efter passet helt enkelt.
Ben långt in under kroppen medför att:
när hästen sätter hoven i marken är det en lång period med hoven i marken, dvs en lång period som den hoven bär hela/del av hästens vikt.

Den andra bilden (knepigt med teckningar, hade varit bättre med bild) visar en häst i djup och rund men inget extremt alls. Den bär mer än hästen på övre bilden, vilket du ser på vinklingen i hela bakdelen, och på ryggen, manken, halsen, den är rundare och arbetar mer aktivt (vilket är naturligt eftersom hästen på den övre bilden inte går i en arbetsform alls som sagt) En häst som bär ska vinkla lederna bak och på det sättet komma in mer med bak under sig, inte sträcka bakbenen så långt det går under magen?

Vad ville du visa?

Picture-2.png

Vad menar du med att hästen bär? Det bakben som hästen stöder på är bakom kroppen. I den positionen är det svårt för det att bära, dvs ingen bärighet. Dessutom är alla vinklar ganska öppna, dvs den vinklar inte alls.

En häst som bär (underförstått med bakbenen) måste förflytta sin tyngdpunkt mot bakdelen. Det gör inte en häst som har nosen pekande mot sina egna framknän (ja jag vet att det inte heter knä på frambenen).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Grader av samling var det ;) Det där är ingen samlad form och det skrev jag inte heller. Mera stretchande. Titta på rumpan och det andra bakbenet jämfört med översta bilden.
Raka bakben långt in under kroppen är populärt i vissa läror jag vet. Men det blir ingen bärighet av det. Stretch möjligen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Form ett tycket jag- fine i tre sekunder bara för att man kan. Annars vill inte jag ha näsan där nere när jag rider! Ok om jag linar hästen eller skrittar, annars... Gissar oxå att det är en ögonblicksbild och att man inte höll positionen särskilt länge.

Bild två är inget jag siktar mot heller. Har aldrig sett någon jobba hästen i den formen heller. Inte ens hoppryttare:o
Men att det sett ut så korta sekvenser- visst.
Men det viktiga är det där med manken upp!!! Är manken uppe kan halsen vara låg utan att hästen är framtung och utan att bakbenen studsar. Av en teckning kan jag inte döma om hästens form- men jag tycket det ser konstigt ut att ryttaren sitter så upprätt och med händerna lite fast- vilket ger intrycket av att han bär runt hästen.
Sen tycker jag ni ser lite onyanserat på hästens form. Olika påverkar hästen på olika vis. Små variationer kan göra stor skillnad! Jag kan inte tycka det är rätt att rida runt i nån GP form hela dagarna!!
Låg och rund kallar jag den låga formen och det viktiga är manken upp, ryggen upp och halsen ute och avspänd. Långt ifrån en tävlingsform men långt ifrån nåt rollande...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast när hästen stretchar så är inte vitsen att den ska bära, bara stretcha. Men i den långa låga formen, utan indraget huvud, så kan hästen även i det grundläggande skedet, "lyfta ryggen" tack vare att bakbenen kan sträckas in under hästen. Det är "det" som är det grundläggande första lilla myrsteget mot en mer "bärande" form. Den är inte bärande just då, men den kan bli, sen när allt annat kommer på plats. Det jag menar och frågar efter är, att om man använder en teknik, redan i grunden, som omöjligör den mekainik som man senare vill ha, hur tänker man då?

Lång och låg är inte lika stretchande alls som den nedre bilden. Den övre bilden är inte en form att arbeta i, den länger ut, helt enkelt. Ingen grund för samling eller bärighet, hästen är i framvikt i det läget och kommer att så vara.

Den nedre är en variation i arbetet, mellan högre form och lägre, mer stretchande form, en häst i arbete. Helt olika saker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den nedre är en variation i arbetet, mellan högre form och lägre, mer stretchande form, en häst i arbete. Helt olika saker.

Så länge man har en dynamisk form som ändras under passet är nosen bakom lod inget att uppröras över tycker jag! Ett helt pass i denna formen känns fel. Rida dit nosen med handkrafft är fel. Man måste ju se hela hästen och så hamnar nosen där den hamnar lite grann.
Men hållet du med mig om att man inte sitter och jobbar hästen i denna formen utan att den varieras lite hela tiden och det är ganska korta studer den är bakom lod?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror inte man ska tänka så mycket på bakom lod eller inte, så länge den arbetar rätt i kroppen och att man varierar formen i träningen. Är det tävling är det en annan sak, den här formen är ju inte tävlingsform.

Just den bilden är ju en teckning så inte så bra att utgå från, . Ryttaren sitter ju skumt i det läget och händerna ser skumma ut, troligen ditritad ryttare,vilket gör att inget ser naturligt ut...
Kanske inte skulle sagt mycket om den alls. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Så länge man har en dynamisk form som ändras under passet är nosen bakom lod inget att uppröras över tycker jag! Ett helt pass i denna formen känns fel. Rida dit nosen med handkrafft är fel. Man måste ju se hela hästen och så hamnar nosen där den hamnar lite grann.
Men hållet du med mig om att man inte sitter och jobbar hästen i denna formen utan att den varieras lite hela tiden och det är ganska korta studer den är bakom lod?

Och här kommer jag farande från ingenstans :D
Halvt kl..

Just att se till hela hästen är något som jag själv tycker är viktigt.Det går inte att fastna i detaljer så som var näsan tar vägen osv.Utan hela hästen måste tas med i beräkningen.A&O måste ändå vara att komma till lösgjordhet.Och för mig blir det väldigt bakvänt att försöka trycka fram näsan på en häst tex som inte är lösgjord.Det blir som att kräva övermäktiga saker av den om den inte är genomsläpplig.Behöver den ligga rund och låg och kanske något bakom för en stund så får den göra det så länge man kan se andra kvaliteter i hästkroppen som är till mycket större fördel för hästen i det långa loppet.

Och precis som du säger så handlar det ju inte om tvång utan hästen lägger sig där självmant.På min ena kuse som är rätt klen i sin överlinje och dessutom inte har de bästa förutsättningarna alls på något sätt egentligen får man i bland göra avkall på vissa saker för att komma bättre till skott med annat.

Det är ju givetvis inte något mål att hästen ska hamna bakom lodplan.Men det är okej att den hamnar där och det är inget jag personligen hetsar upp mig över.Värre hade varit om jag hetsade upp mig över att näsan ska fram till varje pris på den typen av häst som jag har.Han skulle då gå i spänning i stället och det kommer det ju inget gott ur som slutprodukt.
För mig är lösgjordheten ,takten,kontakten osv mycket viktigare än hur formkurvan kanske ser ut och då får man acceptera att det bitvis inte är perfekt kanske från sidan sett.Näsan kommer fram när hästen är redo.

Och jag ser större risker med att trycka in hästen i en mall den inte har stryka för att gå i för det kommer inget gott ur det.Bara massa spänningar.Och ur spänning kan man inte få en häst som jobbar fördelaktigt med sin kropp utan hästen börjar kompensera upp spänningarna genom att göra avkall bland annat tex takten.

Kyra sa något vettigt tycker jag på clinicen på flyinge.

"Ju mindre man vet desto mer tittar man på enstaka detaljer. Du måste betrakta hela hästen och hur den använder sin kropp. "
:angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Gör inte det då.



... som sagt du har ju redan bestämt dig utan att vilja/kunna förstå vad han säger/visar.

Visst finns det filmer på svenskar och andra skandinaver som kan rida betydligt bättre än dagens svenska "elit". Att du inte hittat några filmer betyder inte att det inte finns några filmer på ngn svensk. På nätet finns dessutom filmer från Australien och från Amerika.

Ja när man inte håller med o blir frälst är man genast okunnig o ej villig att lära.. om- rätt:crazy:
Om metoden skulle vara bättre- varför tror du att ingen landslagsryttare från hela Världen byter?
Det är bara för de som tror att de hittat en genväg.

Vad menar du med bättre än eliten?
Bra på att endast piaffa?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Bra att du kom in:banana:

Här har vi en ryttare vars häst inte har lätt för sig. varesig med takt eller annat.

Du har gjort ett gott jobb med din häst o sen du började med att prioritera takten blev allt annorlunda... eller hur det var:angel:

Kyra sa något vettigt tycker jag på clinicen på flyinge.

"Ju mindre man vet desto mer tittar man på enstaka detaljer. Du måste betrakta hela hästen och hur den använder sin kropp. "
Så är det ju:bow:

Man hör bara ständiga repetitioner av mantran som- ej trampa över tyngdpunkten, bärighet. osv som kan innebära vad som helst o aldrig någonsin ryggverksamhet, begreppet "på tygeln", i balans, aktiv, energisk osv.
Totola drog ju slutsatsen att det är skadligt för hästen att trampa över som i skänkelvikning mm för kota o hovled o kanske övriga leder. inte att det gymnasticerar hela kroppen om det görs på rätt sätt.
KL
När hästen går som på bild. 1 får hästen försöka springa ikapp sin näsa o ryttaren hamnar också i framvikt o hjälper till att "lägga ner sig".

en teckning går inte att kommentera.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Han hade ingen takt öht i inledningen.Vi skenade mest ;)

Så det tog ett bra tag innan vi öht kunde börja grundrida lite mer vettigt.Fick liksom pyssla med problemlösning och inte slå ihjäl sig på kuppen till att börja med. Tog sin lilla tid dock.Bättre ryttare än så är inte jag nämligen.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Så länge man har en dynamisk form som ändras under passet är nosen bakom lod inget att uppröras över tycker jag! Ett helt pass i denna formen känns fel. Rida dit nosen med handkrafft är fel. Man måste ju se hela hästen och så hamnar nosen där den hamnar lite grann.
Men hållet du med mig om att man inte sitter och jobbar hästen i denna formen utan att den varieras lite hela tiden och det är ganska korta studer den är bakom lod?

Håller med, jag tycker heller inte man ska uppröras över om huvudet i något moment, steg, hamnar lite bakom (eller lite för mycket över) lod heller, men det är viktigt att man är medveten om att det inte är en gynnsam form som man medvetet jobbar hästen i. Det optimala är förstås att hästan aldrig går bakom/över, men det viktigaste är att inte "nöta in det" fel om man säger så.

Tyvärr är det så att dom som förespråkar LDR faktiskt aktivt medvetet jobbar hästen i den formen under längre stunder, som typ uppvärmning/"lösgörande" eller nåt, då blir det ett "nötande" som upprepas, en metod som används, som leder till ett inlärt röreslemönster som sätter sig i muskelminnet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 955
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 548
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 173
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp