Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Om man utgår från rund o djup kommer hästen att välva upp sin hals från manken o inte bara resa upp halsen utan rygg. Då kommer sig formen att inte bli som det var förr- när GPhästarna fick "blodstopp" i ryggen för att formen inte var avhängig av övriga kroppens arbete. En häst som rids med tryck o samling blir oftast för hög- varav det nya tänket.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jag tror inte man ska tänka så mycket på bakom lod eller inte, så länge den arbetar rätt i kroppen och att man varierar formen i träningen. Är det tävling är det en annan sak, den här formen är ju inte tävlingsform.

Fast problemet är ju att den inte jobbar "rätt" i kroppen om den går bakom lod. Dvs om man med "rätt" avser att hästen ska öva in tekniken att sträcka in benen längre under sig och "lyfta ryggen". Har man ett annat mål kanske det inte spelar någon roll.

Just den bilden är ju en teckning så inte så bra att utgå från, . Ryttaren sitter ju skumt i det läget och händerna ser skumma ut, troligen ditritad ryttare,vilket gör att inget ser naturligt ut...
Kanske inte skulle sagt mycket om den alls. :)

Ja, jag valde den bilden medvetet, för att det inte skulle bil några diskussioner om huruvida det är "Rollkur" eller inte jag avser. Sen är det ju den officiella bilden av vad som är accepterat (av FEI) som LDR. Lite underligt då om den är "så" missvisande....

http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/05/081.shtml
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Lång och låg är inte lika stretchande alls som den nedre bilden. Den övre bilden är inte en form att arbeta i, den länger ut, helt enkelt. Ingen grund för samling eller bärighet, hästen är i framvikt i det läget och kommer att så vara.

Den nedre är en variation i arbetet, mellan högre form och lägre, mer stretchande form, en häst i arbete. Helt olika saker.

Men om det är mer "arbete" i den andra bilden borde inte bakbenen "bära" mer då? Borde inte hästen utvecklas åt rätt håll så att säga?

För min del vill jag att inlärningen ska hänga ihop, en övning får inte motsäga en annan. Så om mitt mål är att hästen ska använda bakbenen i form av att "sträcka in" för att så småning "bära mer", så går jag ju inte in på en mellanövning som innebär det motsatta. Vill jag att hästen ska gå med huvudet i eller framför lod så har jag inga övningar där den går bakom (annat än av misstag något steg här eller där).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast problemet är ju att den inte jobbar "rätt" i kroppen om den går bakom lod. Dvs om man med "rätt" avser att hästen ska öva in tekniken att sträcka in benen längre under sig och "lyfta ryggen". Har man ett annat mål kanske det inte spelar någon roll.



Ja, jag valde den bilden medvetet, för att det inte skulle bil några diskussioner om huruvida det är "Rollkur" eller inte jag avser. Sen är det ju den officiella bilden av vad som är accepterat (av FEI) som LDR. Lite underligt då om den är "så" missvisande....

http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/05/081.shtml

Den visar vad som är tillåtet som sagt, inte något annat.

Ang arbeta rätt, så är det där du och en hel del andra har missförstått, hästens nos har inte så stor betydelse så länge du får med resten av kedjan i kroppen. Det är det viktiga inte nosens placering. I färdig tävlingsform ska den orka att gå med nosen i lodplanet men ingen arbetar så hela tiden, och det är inte ens önskvärt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast problemet är ju att den inte jobbar "rätt" i kroppen om den går bakom lod. Dvs om man med "rätt" avser att hästen ska öva in tekniken att sträcka in benen längre under sig och "lyfta ryggen". Har man ett annat mål kanske det inte spelar någon roll.



Ja, jag valde den bilden medvetet, för att det inte skulle bil några diskussioner om huruvida det är "Rollkur" eller inte jag avser. Sen är det ju den officiella bilden av vad som är accepterat (av FEI) som LDR. Lite underligt då om den är "så" missvisande....

http://www.horsetalk.co.nz/news/2010/05/081.shtml

Att få den att trampa under sig är inte svårt om man inte dämpar tempot- för sin egen skull-. sätter den UR balans. Konsten är ju sen att få den att böja sina ledgångar o bäcken UTAN att ryggen sätts ur spel. för att så ska ske måste du ta tillbaka den till balans- halvhalt o då måste formen vara den för individen den rätta. hästar som går för lågt o lojt rider man mer framåt o den som vill ha koll på allt o springer- lägre o försöker att få den att slappna av mer. I låg form behöver de inte titta lika mkt- som när de betar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den visar vad som är tillåtet som sagt, inte något annat.

Ang arbeta rätt, så är det där du och en hel del andra har missförstått, hästens nos har inte så stor betydelse så länge du får med resten av kedjan i kroppen. Det är det viktiga inte nosens placering. I färdig tävlingsform ska den orka att gå med nosen i lodplanet men ingen arbetar så hela tiden, och det är inte ens önskvärt.

Fast det är inte svårt för hästen att gå med nosen i eller något framför lodplan i en lägre form, det är i så fall mycket jobbigare för den att hålla in nosen bakom lod och samtidigt hålla balansen. Man behöver bara låta bli tyglarna, inte använda dom för att påverka hästens form, så hamnar huvudet rätt av sig själv om den är avslappnad och i balans. Det är det som är finessen. Men man måste ge det lite mer tid, ha övningar och ett signalsystem som fungerar utan att påverka huvudpositionen specifikt, som bara guidar hästen bort från bogen och till en mer aktiv bakdel (tex via böjnign och sidoförflyttning).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nu tror jag att du har missuppfattat igen. Vem sa vad som kommer först? Det är resten som är viktigt och om hästen då behöver gå bakom lod för att orka så är det inte det viktiga utan att den arbetar rätt igenom kroppen. Att bara böja in nosen och tro att det gör skillnad har väl ingen pratat om här?
Det är helheten som räknas och nej det är inte svårare för hästen, om du tar allt i rätt ordning och inte tror att nosen indragen är målet..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Att få den att trampa under sig är inte svårt om man inte dämpar tempot- för sin egen skull-. sätter den UR balans. Konsten är ju sen att få den att böja sina ledgångar o bäcken UTAN att ryggen sätts ur spel. för att så ska ske måste du ta tillbaka den till balans- halvhalt o då måste formen vara den för individen den rätta. hästar som går för lågt o lojt rider man mer framåt o den som vill ha koll på allt o springer- lägre o försöker att få den att slappna av mer. I låg form behöver de inte titta lika mkt- som när de betar.

Jo absolut, bara det att jag hävdar att den för "individen" bästa formen inte innebär bakom lod, för då kan inte hästen sträcka fram bakbenen fullt ut och kan den inte det fullt ut så rider jag inte fullt ut, så ser jag det, och det gäller ALLA individer. Sen att man missar och det blir fel här och där, det hör till processen, ingen är perfekt, bara man är medveten om det och inte använder sig av en träningsteknik, metodiskt, som leder till det rakt motsatta än det man satt upp som mål, för då är man fel ute menar jag.

Sen att proffsen anammar detta, ja och? Det finns en väldig massa westernproffs som anammar metoder/tekniker som aldrig skulle vilja kännas vid ens en gång, dom vinner tävlingar ändå. Men dom kommer ha en väldig massa problem med sina hästar som inte jag har, spännigar och stelheter, men just specifikt i dom tävlingsmoment som dom "putsar upp" funkar det, i alla fall som det "ser ut", den funktionella biten kan man ju inte se med bara ögat.....
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nu tror jag att du har missuppfattat igen. Vem sa vad som kommer först? Det är resten som är viktigt och om hästen då behöver gå bakom lod för att orka så är det inte det viktiga utan att den arbetar rätt igenom kroppen. Att bara böja in nosen och tro att det gör skillnad har väl ingen pratat om här?
Det är helheten som räknas och nej det är inte svårare för hästen, om du tar allt i rätt ordning och inte tror att nosen indragen är målet..

Jo men återigen, vad är "resten" om inte bakbensaktivteten? Och om nosen indragen inte är målet, varför bygger man grunden på det då? Det är det jag undrar över......;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast....Beskriv bakbensaktivitet.

Jag är lite allergiskt imot snacket om "träda in under kroppen med bakbenen" som om det vore grejen. Det är ju väldigt mycket mer än så och inte så enkelt. Jag har liksom en häst som har väldigt långa bakben och han kan utan problem oavsett vilken arbetställning han går i i stort sätt sätta bakbenen utanför frambenen och det betyder ju inte att han bär mer för det :D
Jag menar han hinner ju knappt undan med frambenen i bland när bakbenen kommer farande hahaha..Inte fasen bär han mer för det.
Mer intressant är att titta på vad hästen gör med hela sin kropp än hurvida bakbenen träder in under kroppen eller ej.och in under kroppen går de ju alltid.Annars skulle ju hästen inte röra sig framåt ;)

En häst kan kliva väldigt långt in under sig utan att för den sakens skull sitta ihop öht.Det blir liksom ingen måttstock på hurvida hästen bär eller ej tycker jag.Helheten är mer intressant.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nu tror jag att du har missuppfattat igen. Vem sa vad som kommer först? Det är resten som är viktigt och om hästen då behöver gå bakom lod för att orka så är det inte det viktiga utan att den arbetar rätt igenom kroppen. Att bara böja in nosen och tro att det gör skillnad har väl ingen pratat om här?
Det är helheten som räknas och nej det är inte svårare för hästen, om du tar allt i rätt ordning och inte tror att nosen indragen är målet..

Först, dvs innan ryttaren börjar påverka hästens mun, kommer nosen först!
Så det är rätt ordning att aldrig dra in den. Det är inte enklare/lättare för hästen att gå bakom lod, i så fall hade den gjort det i frihet.

Det är alltså INTE hästen som väljer att gå bakom lod.
Det är ryttaren som med en felaktig hand "tvingar" den att göra det.

Det blir en felaktig helhet med nosen indragen!
Nosen indragen gör att hästen använder fel muskler, att den spänner sig, mm. Det är ingen behaglig resa för hästen att inte kunna se vart den är på väg. Den blir då helt utlämnad åt ryttaren, vilket tuaphua sa i ett tidigare inlägg. Det gör att många ryttare väljer att rida LDR/rollkur - de kan då kontrollera sin häst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

i så fall hade den gjort det i frihet.
Det måste vara någon form av fabrikationsfel på mina hästar då?Båda två eftersom båda kan flamsa runt i hagen med näsan bakom lodplan i samtliga gångarter :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast....Beskriv bakbensaktivitet.

Jag är lite allergiskt imot snacket om "träda in under kroppen med bakbenen" som om det vore grejen. Det är ju väldigt mycket mer än så och inte så enkelt. Jag har liksom en häst som har väldigt långa bakben och han kan utan problem oavsett vilken arbetställning han går i i stort sätt sätta bakbenen utanför frambenen och det betyder ju inte att han bär mer för det :D
Jag menar han hinner ju knappt undan med frambenen i bland när bakbenen kommer farande hahaha..Inte fasen bär han mer för det.
Mer intressant är att titta på vad hästen gör med hela sin kropp än hurvida bakbenen träder in under kroppen eller ej.och in under kroppen går de ju alltid.Annars skulle ju hästen inte röra sig framåt ;)

En häst kan kliva väldigt långt in under sig utan att för den sakens skull sitta ihop öht.Det blir liksom ingen måttstock på hurvida hästen bär eller ej tycker jag.Helheten är mer intressant.

Fast jag pratar om mekaniken bakom samling, hur den är uppbyggd. Grunden, första steget, är att hästen rör sig med "frihet" bak och kliver in med bakbenet, DET är inte samling, det är början på början. Det jag undrar över är varför man börjar med en teknik där hästen inte kan kliva in med bakbenen fullt ut, man sätter ju hästen i skiten då milt uttryckt.

För om målet är samling då Då KRÄVS att bakbenen kommer in längre under hästen så att hästen kan lätta fram, hur ska det annnars, sett ur fysikens lagar vara möjligt att "samla sig"?

Det jag pratar om är att ha en "röd tråd" genom utbildningsprocessen, där steg ett är grunden till steg två som är grunden till steg 3, osv....om steg ett och två inte stämmer med steg 3 hur blir resultatet då tror du?

Sen finns det förstås många kvaliteter som är viktiga, bla avslappning och förståelse för kommunikationen, men detta får inte bli på bekostnad av själva mekaniken bakom det jag har som mål. Det är så jag tänker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det måste vara någon form av fabrikationsfel på mina hästar då?Båda två eftersom båda kan flamsa runt i hagen med näsan bakom lodplan i samtliga gångarter :D

Jo men satt det en ryttare på och dom skulle gör något som kräver lätthet fram skulle dom definitivt inte ha huvudet så, för dom skulle aldrig kunna lätta då, se på alla cuttinghästar, hur dom anvnänder sin kropp, dom får sköta sig själva dom medans ryttaren bara följer med....därför är dom ett bra exempel på hur hästen "bär sitt huvud" i en "samlingskrävande" situation, om den får välja själv......

Kolla även hur långt inunder bakbenen behöver vara.

Im20Chairman20Cutting.175135819.jpg


Vanessa%20on%20Sticky1.jpg


IMG_3174-2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det måste vara någon form av fabrikationsfel på mina hästar då?Båda två eftersom båda kan flamsa runt i hagen med näsan bakom lodplan i samtliga gångarter :D

Det kanske är ett förädlingsfel - jag antar att du ridit dem någon gång innan du släppt dem i hagen. Går det att få se bilder på hästarna flamsar med nosen bakom lod.

En flock fria hästar i trav/galopp går inte med nosen bakom lodplanet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nu blandar du äpplen o makaroner.


att en westernhäst åker o bromsar på haserna har inget med samling att göra. En cuttinghäst ska ha koll på kossan o inte utföra dressyrarbete.

Man rider inte samlat OCH bakom lod( som regel) då hästens form blir högre o per automatik näsan framåt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det kanske är ett förädlingsfel - jag antar att du ridit dem någon gång innan du släppt dem i hagen. Går det att få se bilder på hästarna flamsar med nosen bakom lod.

En flock fria hästar i trav/galopp går inte med nosen bakom lodplanet.

Skulle tro att det främst handlar om lek och spex från hästarnas sida. Min häst gör så ibland också, spexar och drar in huvudet, men det handlar då bara om något, några steg i taget och aldrig aldrig om han verkligen behöver lätta fram tex för att vända...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

En cutting häste "åker" inte och bromsar på hasorna, han håller sig förberedd, i position, för att kunna "lätta" framtill och snabbt vända, beroende på vart kossan tar vägen.

https://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4

Så vad är samling då enligt din definition?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jo absolut, bara det att jag hävdar att den för "individen" bästa formen inte innebär bakom lod, för då kan inte hästen sträcka fram bakbenen fullt ut och kan den inte det fullt ut så rider jag inte fullt ut, så ser jag det, och det gäller ALLA individer. Sen att man missar och det blir fel här och där, det hör till processen, ingen är perfekt, bara man är medveten om det och inte använder sig av en träningsteknik, metodiskt, som leder till det rakt motsatta än det man satt upp som mål, för då är man fel ute menar jag.

Sen att proffsen anammar detta, ja och? Det finns en väldig massa westernproffs som anammar metoder/tekniker som aldrig skulle vilja kännas vid ens en gång, dom vinner tävlingar ändå. Men dom kommer ha en väldig massa problem med sina hästar som inte jag har, spännigar och stelheter, men just specifikt i dom tävlingsmoment som dom "putsar upp" funkar det, i alla fall som det "ser ut", den funktionella biten kan man ju inte se med bara ögat.....
Du utgår hela tiden o kan inte förstå annat än att hästen hålls i under DoR ridning. att man drar dit hästen o sen håller i.

Då blir det omöjligt att diskutera.
Du kan aldrig vinna en dressyrtävling om du dragit en häst i munnen, Den måste våga bjuda trots förhållningar- därav att man kan se "starka" hästar på banan- ej kuvade.

En arbetshäst med fint "cowsense" är ju som en Border Collie.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den visar vad som är tillåtet som sagt, inte något annat.

Ang arbeta rätt, så är det där du och en hel del andra har missförstått, hästens nos har inte så stor betydelse så länge du får med resten av kedjan i kroppen. Det är det viktiga inte nosens placering. I färdig tävlingsform ska den orka att gå med nosen i lodplanet men ingen arbetar så hela tiden, och det är inte ens önskvärt.

Vad tycker du är rätt/fel i träningsbilden nedan? Har den här hästen med resten av kedjan i kroppen?
images
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 548
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 172
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp