Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hur ser du på termen genomsläpplighet?
Är det något man pratar om i westernkretsar?

Genomsläpplig? Nej inte i mina kretsar, men jag tränar inte "modern" tävlingswestern då så det är mycket möljligt att begreppet finns där. Vad innebär det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Men genomsläpplighet!!! Är det ingen mer än jag som tycker det är där vi skiljer oss i synsättet? En sida vill ha en avspänd häst, lydig, och samlad på bakbenen.

Den andra vill ha en avspänd, genomsläpplig och lydig häst, och sen träna en samling. Men aldrig tappa genomsläppligheten!!! För mig blev det lite dagens AHA tanke

Eller så använder man olika ord. Det jag kallar "på sätet" =häst som tack vare sin skolning kan ta emot alla ryttarens signaler på ett bra sätt, i kombination med "släpper ner ryttaren i sadeln" (hästen är stark nog i sin form och avspänd nog för att möta upp ryttaren med ryggen) är mest likt de definitioner av "genomsläpplig" jag kommit i kontakt med.

Både och kräver skolning, åtminstone utifrån mina kriterier. Skulle man vänta med annat (t ex samling) innan detta inträffat, så bör risken vara att man hinner rida sönder hästen (eller den tas bort av naturliga skäl..) innan man har kommit dit, alt. så behöver man åtminstone inledande samlingsarbete för att skola hästen dit.

Lustigt nog så första defenitionen av "genomsläpplighet" enligt tyska skolan som jag stötte på beskrev det uttryckligen som att allt annat måste finnas - först - för att med tiden kunna generera genomsläpplighet. Inklusive samling. :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Totola;15633730€& skrev:
Lustigt nog så första defenitionen av "genomsläpplighet" enligt tyska skolan som jag stötte på beskrev det uttryckligen som att allt annat måste finnas - först - för att med tiden kunna generera genomsläpplighet. Inklusive samling. :angel:

Jag har lärt mig att alla när alla punkter på utbildningsskalan finns så leder det till en genomsläpplig häst! Det har jag lärt mig som målet med utbildningsskalan :-) Ganska samma som vad du hört verkar det som!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Genomsläpplig? Nej inte i mina kretsar, men jag tränar inte "modern" tävlingswestern då så det är mycket möljligt att begreppet finns där. Vad innebär det?

Ja jag får ju snällt erkänna att jag aldrig suttit på en riktigt genomsläpplig häst... Jag har dock lärt mig att det är målet med den tyska utbildningsskalan. Alla ingredienser i kakan och då leder det till genomsläpplighet.

Intressant ord tycker jag, man pratar inte om det så ofta. Jag vet inte om jag vet själv exakt vad det är- vilket ju gör det roligt att ta upp!
En genomsläpplig häst är lösgjord och loss i kroppen, mentalt avspänd och fokuserad på ryttaren, Den kan samlas, längas, variera gångart, piruetta , byta i varje etc utan minsta motstånd och hela tiden släppa sina rörelser genom kroppen. Ryttaren kan påverka hela hästen utan motstånd.
Hästen är inte max samlad hela tiden men det kan inte vara i framvikt för då skulle den inte kunna hålla takten och rörelsen genom kroppen i upptagningar från ökad galopp till piruett till exempel.

Det räcker ju inte att den är lydig och kommer tillbaka med bakbenen under sig- den ska ju vara mjuk i bakbenen, ha kvar sin rörelse genom kroppen även när den bromsar och sen ska vända! Till skillnad från när de kommer i full fart - slidstop och spin, för då stannar bakbenen upp och det är inte en ren galopp längre.

Tua- vad är genomsläpplig för dig? Du skrev att westernhästar ska vara genomsläppliga- men vi är samtidigt överens om att de inte följer tyska utbildningskalan... Kan de då vara genomsläppliga ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Även om fenomenet går att beskriva med samma ord så tror jag det kan se olika ut i praktiken.
Återigen, det jag menar med min beskrivning, och målet för vad man bör kunna jämföra med "genomsläpplighet" går inte att utföra från LDR, omöjligt. Alltså kan det inte vara samma sak.
T ex så är ett kriterie att hästen är väldigt självbärig. En häst som rids i LDR är för öppen i bakknäna och låst fram. Nog för att jag tror ryttare på hög nivå är skickligare än gemene man att variera formen, men ännu har jag inte sett en LDR-riden häst gå med bra bärighet när formen höjs. Och jag funderar som sagt på om man ens vill nå det höga målet, eller gör avkall på vissa detaljer för att uppnå andra som fungerar bättre i tävlingssammanhang.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Även om fenomenet går att beskriva med samma ord så tror jag det kan se olika ut i praktiken.
Återigen, det jag menar med min beskrivning, och målet för vad man bör kunna jämföra med "genomsläpplighet" går inte att utföra från LDR, omöjligt. Alltså kan det inte vara samma sak.
T ex så är ett kriterie att hästen är väldigt självbärig. En häst som rids i LDR är för öppen i bakknäna och låst fram. Nog för att jag tror ryttare på hög nivå är skickligare än gemene man att variera formen, men ännu har jag inte sett en LDR-riden häst gå med bra bärighet när formen höjs. Och jag funderar som sagt på om man ens vill nå det höga målet, eller gör avkall på vissa detaljer för att uppnå andra som fungerar bättre i tävlingssammanhang.
Genomsläpplighet är att man inte hindrar hästen o att den kan röra sig med energi genom kroppen. Från bakhov till nacke. Tyskans ord för det är bättre. durchlassigheit.
Man måste först känna vad det innebär o då bli troende....
När du pratar om bärighet är det inte på långa vägar vad jag menar.
Ryggen då? Bakbensaktiviteten, böjningen av de bakre lederna?

Varför tror du att man idag rider alla hästar så o då pratar vi inte mindre duktiga ryttare, för att det kräver känsla o kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Här om du går ner lite på sidan så ser du western varianten. :)

http://de.wikipedia.org/wiki/Ausbildungsskala

Ja det ska då va tyskar till allt....:)

delvis kl

Det utbildningssystem som jag anammar har ingen utritad mall vad jag vet, det finns öht inte mycket nerskrivet. Sen är det svårt att generalisera så med westernridningen, det är ett så stort och vitt begrepp, finns så många olika system och traditioner och tävlingsgrenar. Därför är det svårt att säga hur det är inom western, för det kan var så olika.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nice, fler än jag med små brister i tyska språket...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nice, fler än jag med små brister i tyska språket...

Sorry såg det just nu :D mkt fritt översatt....


EWU (Första westernryttarförbundet ung, tror jag) har tagit fram en liknande utbildningsskala för westernridning.

* Takt

*Lösgjordhet

* Eftergivenhet (typ)

* Aktivera bakbenen

* Rakriktning

* Full genomsläpplighet

De delvisa skillnaderna mot den klassiska skalan är samtidigt omstridda.


Antar att andra anser att man inte ska ha nån skillnad, det som skiljer är bristen på kontakt och därigenom kommer man inte till varken schwung eller samling som synes.:idea:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tack!
Då var ju jag ute och cyklade enligt denna i alla fall!
Då är det (ser man ju i och för sig ) schwungen som skiljer dressyrhästen och westernhästen men båda ska vara genomsläppliga.

Tänker att det låter helt ok och att kanske är det just schwung som är svårt utan kontakt? Lite har vi ju varit inne på energi och massa trams men detta blev ju mer konsist och begripligt om man går tillbaka till kontakt- lös tygel!

Och kan det vara lite just närvaron av schwung som gör att vissa tycker halvbloden rör sig tungt? För det ger ju en viss "tyngd" åt rörelsen även om det kan se och vara mjukt och spänstigt ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Klockan är mycket, blir kort svar :D

Jag gissar att detta är westernryttarnas egen version, men att en del av det omstridda kan vara om det går att nå genomsläppligheten på samma sätt utan kontakt? Det finns inte heller Samling med, så absolut är det så att inte heller de w-ryttare som tittat på detta anser att det går att samla utan kontakt:idea:
Där är man överens. och inte heller får man schwungen.
Så tolkar jag det, men sen omstridd som sagt, kanske finns mer att hitta om det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Genomsläpplighet är att man inte hindrar hästen o att den kan röra sig med energi genom kroppen. Från bakhov till nacke. Tyskans ord för det är bättre. durchlassigheit.
Man måste först känna vad det innebär o då bli troende....
När du pratar om bärighet är det inte på långa vägar vad jag menar.
Ryggen då? Bakbensaktiviteten, böjningen av de bakre lederna?

Varför tror du att man idag rider alla hästar så o då pratar vi inte mindre duktiga ryttare, för att det kräver känsla o kunskap.

Håller absolut med om det du säger. Det är väl så att man ser/upplever så olika saker och då lägger olika i orden. Jag ställer ju ungefär samma frågor.
Var är bärigheten? Böjningen av de bakre lederna? Osv.
Men eftersom vi verkar vilja olika med ridningen känns det helt ok.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Och kan det vara lite just närvaron av schwung som gör att vissa tycker halvbloden rör sig tungt? För det ger ju en viss "tyngd" åt rörelsen även om det kan se och vara mjukt och spänstigt ?

Du kanske snarare menar att det ger mer kraft och energi? Som vi ryttare på något vis ska få till utan att det rinner iväg till fel saker, och hinna med att rida i. :angel: Schwung som ser tung ut är det nog oftast vi ryttare som råkar få det till, inte att schwung i sig är så. Lite beroende på om man tolkar schwung mer som spänst -trycka ifrån ordentligt med fötterna, snarare än schwung som sker med bärighet.
Att halvbloden oftast har mer gång och att man överlag vill ha mycket "tryck" i dom betyder ju inte nödvändigtvis att dom har schwung. Även om en del har det också såklart! (Menar att det nog är gången och "trycket" som gör att det lätt ser tungt ut jämfört med westernridna hästar, som iofs också kan se tungt ridna ut ibland, på lite annat vis.)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Mackan!
Såhär menade jag: en häst som utbildats rätt svarar på ryttarens säte. När bäcken böjs in gör hästen likadant. Om den inte riktigt är där får man hjälpa den med tyglarna, men det gör man inte genom att dra bakåt-nedåt (huvud in) utan att lyfta upp (huvud upp) för då kan vikten komma bakåt, framdelen lättas och bakbenen bära mer vikt. magmuskler spänns, och ryggmuskler stretchas - ryggen höjs, manken höjs. Allt innebär (för mig) att hästen arbetar genom kroppen. Och helt klart stämmer detta på min häst, han skulle dratta på näsan för jämnan om jag lät honom hålla ner och in huvudet.
Så till hoppningen då. Här kollade jag upp var det var jag hade sett det för att få med vad jag ville få fram. Det är en bok av P Karl. Han har faktiskt mycket bra att säga! Alltså, för att hästen ska kunna få in bakbenen i avstamp och landning måste den höja "basen på halsen" (är väl vad som uttryckts här med olika ordval såsom "rida upp manken", i boken "base of the neck") för att därmed kunna få in bakbenen under sig. Men då hästen arbetar bakom lod kommer vikten fram, och manken kan inte höjas, vilket skulle motverka att bakbenen kan tas under. Så, detta tolkar jag som att om du hoppar eller dressyrar bakom lod får hästen svårt att flytta vikten bakåt. Helt enkelt....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast det är ju skillnad på att höja basen på halsen och att hålla upp huvudet på hästen?
Jag tolkar det såhär- i avstampet trycker den upp hela fronten med sina framben och fortsätter avstampet med bakbenen som skjuter iväg den framåt uppåt. En häst som trycker upp halsen kommer ju att hoppa lite som en hjort med sänkt rygg- ser man ibland, vissa har den tekniken helt enkelt. Men då hoppar den ju inte genom ryggen i språnget, många gånger säger man att den har svagt avstamp och måste hjälpa till att elevera med hjälp av halsen. Det är ett svaghetstecken tycker jag- eller så har man satt hästen i skiten och den gör allt den kan för att rädda situationen:angel:

Du kan inte jämför ett avstamp med dressyr tror jag, hästen flyttar absolut vikten bak och samlar sig i uppsprånget- men den bär ju inte på det viset, den avänder farten och rörelseenergin för att skjuta upp sig i luften.

Fine- den kan inte stampa av bakom lod på ett bra sätt- men höjer du halsen med handen är ju risken att den hoppar utan rygg. Inget av det låter som nåt idealsätt direkt:confused:

Sen tänker jag att på hästar med sämre exteriör som är framtunga och vill dra hela ryttaren framåt neråt, eller viker in nosen och undviker kontakt och inte vill bära på bakbenen, funkar det ju att få upp halsen och lite tvinga bak vikten ( och få in bakbenen ) men sen vill ban ju rida en sådan häst loss över ryggen oxå. Det är lite korrigeringsridning i det tänkte tycker jag...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Tack för det, hade ingen aning om att det fanns något dylikt:)

Sen anågende samling och kontakt, det kan vi ju diskutera till dödagar utan att komma överens...:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Fast det är ju skillnad på att höja basen på halsen och att hålla upp huvudet på hästen?

Man kanske kan tänka som så att om häsen höjer basen på halsen så följer huvudet och resten av halsen med upp om bakbenen är med, det vill säga om man lärt hästen koppla det till ett specifikt tygeltag? Annars blir det nog så att hästen bara lyfter huvudet istället:D

Jag tänker utifrån mitt eget sätt att lär in tygeltag, att det inte behöver betyda att man rent mekaniskt höjer huvudet/halsen med tygeln....utan man lär in en signal som väcker en reflex där hästen tar med sig hela kedjan av muskler som den behöver använda för att "resa upp sig" framtill, och att den signalen är tygeln uppåt istället för bakåt, om jag skulle börja rida dressyr på det viset så blev det nog så jag skulle lägga upp det....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 988
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 660
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 970
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 181
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp