Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

För att... ?

Det är ju det jag vill ha svar på.

1. Den tittar ner i backen, den SER inte kossan som den ska följa.
2. Den är för stel i nacken och kan inte "flexa" med huvudet så som den behöver göra för att SE kossan och samtidigt använda huvudet som motvikt för balansen i dom tvära kast en kossa kan tänkas ställa till med.
3. Den "tänker" för mycket bakåt i stoppet och hinner aldrig samla upp sig så pass att den hinner vända och ge sig av i takt med kossan.
4. På galoppbilden är den helt enkelt för loj och framtung, den är inte tillräckligt PÅ.

Cutting och reining är inte samma sak. Reining är mycket teknik och finslipning av momenten. Cutting är "levande" och går inte att finslipa på det viset genom innötning av mönster......
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

"Ju mindre man vet desto mer tittar man på enstaka detaljer. Du måste betrakta hela hästen och hur den använder sin kropp. "
:angel:

Det där kan man iofs tolka på flera sätt, klart att det alltid är viktigt att se till helheten och jämföra med sin långsiktiga plan. :)
Sen kan jag däremot tycka att innan man har någon helhet att snacka om, så kan man få gå efter om de viktigaste detaljerna för att komma vidare stämmer. (Vilket säkert kan vara väldigt olika vad man ser som viktigast.) Och avsaknad av de värsta detaljerna. :angel:
Konsten är att kunna ha fokus både på helhet och detaljer. :) Se hur detaljerna passar in i helheten man på lång sikt kommer vilja ha, även om man inte kan få det för stunden!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Totola drog ju slutsatsen att det är skadligt för hästen att trampa över som i skänkelvikning mm för kota o hovled o kanske övriga leder. inte att det gymnasticerar hela kroppen om det görs på rätt sätt.

Då missförstod du mig. Det är skadligt för hästen att bära vikt när hästen trampar över som i skänkelvikning, å andra sidan är det omöjligt för den att gå samlat i det läget så det brukar inte vara något problem. (Är väl om man halvt skulle lyckas med någon konstig vridning samtidigt som hästen vinklar sina leder som det skulle kunna bli skadligt.)
Men det låter ju konstigt att påstå att man jobbar samlande i skolorna om man egentligen jobbar lösgörande.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

1. Den tittar ner i backen, den SER inte kossan som den ska följa.
2. Den är för stel i nacken och kan inte "flexa" med huvudet så som den behöver göra för att SE kossan och samtidigt använda huvudet som motvikt för balansen i dom tvära kast en kossa kan tänkas ställa till med.
3. Den "tänker" för mycket bakåt i stoppet och hinner aldrig samla upp sig så pass att den hinner vända och ge sig av i takt med kossan.
4. På galoppbilden är den helt enkelt för loj och framtung, den är inte tillräckligt PÅ.

Cutting och reining är inte samma sak. Reining är mycket teknik och finslipning av momenten. Cutting är "levande" och går inte att finslipa på det viset genom innötning av mönster......

Nä men du säger ju att det inte är någon skillnad på dressyr och cutting hur hästen måste använda sig?? Det borde ju vara mindre skillnad på reining och cutting?

Hur menar du PÅ? Fart?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Nä men du säger ju att det inte är någon skillnad på dressyr och cutting hur hästen måste använda sig?? Det borde ju vara mindre skillnad på reining och cutting?

Hur menar du PÅ? Fart?

Det jag säger är att hästen måste använda SAMMA grundläggande princip för att kunna samla sig, den måste få in bakbenen längre under sig för att kunna balansera upp framdelen. Att det ska vara så svårt att ta in. Om du tar en pinne med större vikt i ena änden, vart måste du hålla pinnen då för att få jämvikt? Tror du att du kommer att hålla någon annanstan beroende på om du dansar ballett eller tango?

Skillnaden mellan reining och cutting är ju att reining är en uppvisningsform där det går att "fuska" med funktionaliteten i samlingen. Kanske är det så även med dressyren?

Med PÅ och fart (redo), menar jag att den ska vara fokuserad på kossan, ungefär som i bilden du lade in alldeles nyss, du ser skillnaden i "energi" och fokus va?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Håller med om att LDR inte är ett bra utgångsläge för samling. Men bevisligen beror det på vad man är ute efter i sin ridning eftersom vi verkar tycka så olika i tråden. :angel:
Jag tycker för övrigt sällan "lång och låg" är ett bra utgångläge för samling heller, om man gör det för lågt mot vad hästen klarar och i början/mitten av passen snarare som stretching i slutet. (Håller med kookaburra om att det i regel krävs jobb för att hästen ska kunna länga ut, brukar också göra det som check/avlastning i slutet av passen, men aldrig längre eller lägre än att takt/balans går att hålla, då blev det för lågt för hästen.)
Om en häst skulle hamna i lång och låg eller LDR-form av sig själv när man låter den avlasta från jobbet däremot känns helt ok. Man kan inte jobba hela tiden. :)

Det är såklart svårt när man lägger så olika innebörd i olika begrepp. Saker och ting kan låta likadant fast man tänker väldigt olika eller så kan de låta väldigt olika fast man tänker likadant. :angel:
Kan också tycka det är helt ok om nosen dippar in, helst inte i "arbetsläge", men om man ändå kommer åt konstruktiva detaljer så det blir konstruktivt kan det vara helt ok, så länge målet är att nosen kommer ut, och med tiden mer och mer under passen. Går det säg 5 år utan att man klarar jobba hästen framför lod, så kan man ändå undra om träningen är upplagd för att kunna ta sig dit? (observera "jobba" framför lod, låter man hästen avlasta en bit med flit emellanåt tycker jag är en annan femma.)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Den här filmen talar vi om nu
http://http://m.youtube.com/#/watch?v=v6aYtXRRZ6Y&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3Dv6aYtXRRZ6Y&gl=SE

Man också kan lyssna på vad tränaren, Conrad Schumacher (?), säger.

Ca 2:40 in i filmen säger han något som innebär att hästarnas biodynamik ändrats de senaste 50 åren. Det är ju absurt.

Ca 3:55 pratar tränaren om att rida upp "the neck" dvs halsen, att rida bakom lod är ok så länge ryttaren kan rida upp "the neck!". Han pratar alltså att rida upp halsen och inte huvudet.

Ca 4:20 säger han att ryttaren skall kunna rida med "the neck" i alla positioner. Walk/trot to get "the neck!" in position.

Jag tycker det är en intressant diskussion detta. Det är också tydligen för alla att vi kommer ju aldrig tycka lika... Men det är lite kul att se VAD vi tycker lika- var det skiljer sig och varför!
Det var denna filmen jag tittat på lite snabbt och jag säger igen att jag ser inget anmärkningsvärt i den. Inget som ser skadligt ut för hästen!
Jag vill ändå säga att jag kan också se sekvenser när den hästen i denna formen tappar balans och hamnar mer i framvikt. Men jag har också haft filosofin att det är inte 100% vikt som måste flyttas bakåt och det behöver inte flyttas just nu. Detta är lösgörande arbete. Det går ut på att få hästen avspänd samtidigt som buken lyfter ryggen och hästen bär ryttaren. Hästen ska bli genomsläpplig- den ska släppa igenom alla rörelser i sin kropp och inte spänna emot någonstans.

Tanken är ( rätta gärna om jag har fel alla;) ) att när man rider upp hästen och samlar den så är det lätt att hästen spänner sig och tappar ryggverksamheten och då blir det bara benen som rör sig och formen blir stel.
Från denna ställning kan ryttaren behålla den här avspänningen, hästen kommer kunna fås att tänka åt detta hållet samtidigt som den samlas. Då tänker inte nacken bakåt, den behåller rörelsen genom kroppen och där skiljer sig synsättet.
För mig är rörelsen genom kroppen superviktig!
Lösgjordheten!
Därför rider hoppryttarna sitt markarbete i en låg form, gärna rund. För att hästen ska lära sig hoppa genom kroppen. Ta i på max men vara avspänd!

Lite tanken med rollkur har jag läst är att hästen ska vara så stark och gymnastiserad att den kan samla sig i denna extrema form- för att kunna slappna av och prestera ännu bättre i tävlingsformen.
Hopphästen gör mesta delen av sin träning på små hinder som inte sliter lika mycket som att träna på 1,60 hela dagarna. Men för att få kvalitet på den träningen måste man se till att den använder sin kropp på rätt sätt.

Här skiljer sig våra tankar och erfarenheter! Men det får vi lite respektera, vi vill olika saker med vår ridning också.
Det intressanta egentligen är ju att alla framhåller sin stil som mest hästvänlig och bäst gällande hållbarhet!! Vilket får mig att tänka att det finns ingenting hugget i sten och inget bevisat i den frågan:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Egentligen svarar tuaphua bättre själv men jag svarar på en del av allt du drar upp ändå:

"Hur gör DU för att få manken upp?"
Jag ser till att hästen förstår att jag vill att den skall lyfta manken och att den har möjlighet att göra det genom att utveckla de muskler som den använder för att lyfta manken.

Det var ju ett ganska intetsägande svar? Hur gör du rent konkret? Hur får du hästen att "förstå" det och vilka muskler avser du och hur gör du då?

I svar till fiador skriver du
"MEN det är inte målet med dressyren. Målet är lättheten uppåt, svävande rörelser. Det orkar de inte gå i länge."
För mig är dressyr ett sätt att gymnastisera hästen och målet är att få den avspänd och med hög ridbarhet för att kunna utföra ett arbete, t.ex. i hoppning och cutting. Efter dina inlägg, tuaphua, börjar jag tro att du med dressyr enbart menar tävlingsdressyr.

Tävlingsdressyr är dressyr. jag tycker att tuaphua åtskilliga gånger skrivit att hon inte tävlar, men det ändrar ju inte målsättningen i ridningen? Du säger det som ett skällsord, som flera andra som hängt upp sej på vissa saker inom tävlingsdressyren. Du gillar inte rollkur. Men vad gillar du Carl Hesters ridning och övriga engelsmän som börjat komma fram mer? Vad ser du hos dem?


Tävlingsdressyr är emot hästens natur - samling är med hästens natur.


Vad grundar du sista delen av det uttalandet på? Vetenskapliga studier? Kan du länka till källan där?

Jag skulle säga att samling är helt emot hästens naturliga sätt att röra sej, de är inte skapta för att bära ryttare så de behöver inte samling så länge de bara är hästar i hagen. Med ryttare är det en annan sak, då behöver de stöd i hur de bäst bär upp ryttaren.
Nu är de flesta idag avlade till att vara i människans tjänst och vill arbeta,. de har olika inriktning, vissa är avlade för att ha lätt för samling. Men de är fortfarande inte skapta för att bära ryttare. Men du kanske har nån källa som sagt?

De hästar som rids i LDR/RK rids alltid bakom lodplan. Om man nu inte vill ha nosen bakom varför rider man så då?
Varför inte släppa lite på tygeln/sluta dra (ff med kontakt) så att nosen kommer fram?

Jag tror inte du läser en enda rad här för att ärligt försöka förstå vad som sägs?

Du blandar ihop saker och blandar in LDR och rollkur.
LDR är inte samling men det är det aktivitet, igenom kroppen, det är vad stetchen går ut på. Hästen springer inte på bogarna och med sänkt rygg. Och alltså kan man genom att påverka den aktiviteten rida hästen upp högre i formen och då få fram nosen, när den orkar.
Att hästen dippar in nosen under rutbildningen för att den inte ännu orkar är en annan sak, och inget att hänga upp sej på så som du gör. Så länge hästen sitter ihop igenom kroppen.

Du har totalt missuppfattat att hästen ska dras till den positionen i LDR. Det finns säkert folk som precis som du missat helheten och försöker dra dit hästen med stänger skarpa bett osv men det blir det ju inte rätt av för det. Det är Då du får avknäppta hästar som inte kommer upp med rygg och manke och det är inte det vi pratar om som ideal.
Titta på Conrad Schumacher-filmen som Fiador (?) la in. Där dras ingen nos in, inte.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

För även om man inte kan säga att det är samling i den formen, eller ska vara det ens, så är det aktivitet, igenom kroppen, det är vad stetchen går ut på. Hästen springer inte på bogarna och med sänkt rygg. Och alltså kan man genom att påverka den aktiviteten rida hästen upp högre i formen mer och mer, när den orkar och då få fram nosen, när den orkar. De har även i LDR taktmässighet och aktivitet igenom kroppen, de sitter ihop och det är helt i linje med att rida mot samling.

:bow:
Bra skrivet tycker jag och håller helt med här!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Det jag säger är att hästen måste använda SAMMA grundläggande princip för att kunna samla sig, den måste få in bakbenen längre under sig för att kunna balansera upp framdelen. Att det ska vara så svårt att ta in. Om du tar en pinne med större vikt i ena änden, vart måste du hålla pinnen då för att få jämvikt? Tror du att du kommer att hålla någon annanstan beroende på om du dansar ballett eller tango?

Skillnaden mellan reining och cutting är ju att reining är en uppvisningsform där det går att "fuska" med funktionaliteten i samlingen. Kanske är det så även med dressyren?

Med PÅ och fart (redo), menar jag att den ska vara fokuserad på kossan, ungefär som i bilden du lade in alldeles nyss, du ser skillnaden i "energi" och fokus va?

Jo fast jag förstår fortfarande inte sambandet med dressyr...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Jasså är det det sambandet du söker, neej sambandet med samling pratar jag om...;)

Jaa men då borde cutting och reining ligga närmare varandra än tex cutting och dressyr?

Jag förstår att reiningen är en uppvisningsform av cutting (?) men att det inte går att använda till nått i praktiken.. som tex tjurfäktning och dressyrridning.. typ?

Spinn, använder man det i cutting? Till vad?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Dyker in med en fundering. Inte bara till dig, ray :)
Oavsett ridstil så börjar man ju alltid med att jobba hästen i lägre form och allteftersom den blir starkare och mer välutbildad så lär den sig att följa sitsen mer och mer in i samling?
Om man under den lägre formen har arbetat den bakom lod så kommer den även i den högre formen ha nosen bakom lod och med halsen som högsta punkt? Det blir som en bekväm arbetsform, ett rörelsemönster man är van vid. Jag kan nästan föreställa mig filmen med CS som en snabbspolning.
Om man däremot har börjat med nosen framför lod har man större förutsättningar att få nacken som högsta punkt när man väl lyckas samla hästen mer. Men som modet har svängt kanske inte alla vill komma dit?

Vill också kommentera nåt som kryddan så klockrent nämnde tidigare, nämligen att man gärna vill ha något i handen. Så sant! Det är ett stort psykologiskt steg att börja om och släppa fram hästen om man väl har hamnat i lite mer kontakt än man egentligen vill ha. Det är inte alla hästar som balanserar sig så fint på lös tygel som kryddans häst om man vanligtvis rider med mer kontakt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Dyker in med en fundering. Inte bara till dig, ray :)
Oavsett ridstil så börjar man ju alltid med att jobba hästen i lägre form och allteftersom den blir starkare och mer välutbildad så lär den sig att följa sitsen mer och mer in i samling?
Om man under den lägre formen har arbetat den bakom lod så kommer den även i den högre formen ha nosen bakom lod och med halsen som högsta punkt? Det blir som en bekväm arbetsform, ett rörelsemönster man är van vid. Jag kan nästan föreställa mig filmen med CS som en snabbspolning.
Om man däremot har börjat med nosen framför lod har man större förutsättningar att få nacken som högsta punkt när man väl lyckas samla hästen mer. Men som modet har svängt kanske inte alla vill komma dit?
QUOTE]

Du, det låter å ena sidan logiskt, å andra sidan inte...
Jag tror inte det funkar så enkelt... Och det är för att det är skillnad- precis som vi kommit överrens om på att hästen hamnar bakom lod- som när jag rider:angel:
Då känner jag tydligt att det inte är något bra, att det är något som blev fel och hästen går inte ärligt fram till en kontakt. För jag har inte bett den ( med mening i alla fall...:angel:) att vara där.
Om man kommit så långt som på GP nivå så vill du ju alltid kunna placera hästen där du vill. Framför-bakom-upp- ner och alla variationer däremellan. Jag har bara så pass mycket erfarenhet att jag kan greppa att det är helt möjligt på en häst som har en ärlig kontakt och är på sätet att få fram näsan när man så behagar. Det sitter ju liksom i ridningen och hur man använder drivningen och sätet. De rider ju inte runt bakom lod hela tiden... Variationen är ju själva grejen...

Sen att det händer att tävlingshästar hamnar bakom lod är ju för att just nu idag så är det tydligen ett mindre avdrag för bakom lod än vad det är för dålig ryggverkan och genomsläpplighet i rörelserna. På den nivån. På lägre nivå tycker jag domarna är ganska hårda om hästen är bakom.

Som kloka Kyra sa, om tio år har alla blivit så bra att du måste ha näsan framför lod för att vinna...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Som kloka Kyra sa, om tio år har alla blivit så bra att du måste ha näsan framför lod för att vinna...[/QUOTE]

Haha, hoppas hon har rätt!
Nä eliten kan jag hålla med om att de kan variera formen mer än så, i alla fall vissa.
Men gemene man då? Iofs så säger du ju att domarna är hårda, bra det. Jag tycker bara att det har blivit så himla vanligt på senare tid, både med näsan in (lite långt) och halsen upp (mer än nacken). Men det kanske är fler än jag tror som kan variera formen om de vill.

Ang resten av kroppen då, så tror jag att man försämrar hästens förutsättningar att lägga mer vikt på bakbenen om man håller in huvudet, främst för att den inte kan hålla in huvudet samtidigt som den vinklar in bakdelen och bakbenen och trampar under sig. Det kan man se när de ska göra ett språng, huvudet åker upp eftersom bakdelen kommer under (om de får välja själva vill säga). I lång, låg form tror jag också det är bättre att sträcka ut häst och hals utan att näsan kommer in, den önskvärda effekten får man ju ändå i stretching och vila.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Hur vet du att det inte går att komma ur LDR till samling så småning om?
Jag har sett det ganska mycket nämligen. Men LDR är ett första steg. Inte något man gör endast till den dag man pang ska samla och sen endast gör det eller LDR.
Som jag skrivit görs det stegvis till den högre formen. Och det går utmärkt. Man kommer fram med näbben i lod eller tom något framför. Men utan statisk underhals. Och iom det bättre bakben.

Om de lär in ett osunt rörelsemönster eller ej beror på så mycket. och det går alldels utmärkt att lära dem kliva in med bakbenen och få större gång öht när man gravis lägger in mer energi framöver och hästen är lösgjord och man fokuserat på att få dem att svara korrekt för tygeltagen med reaktion i bäckenet för tygeln

Bilderna visar en del av det. Och det är inte det systemet är uppbyggt på. Jag förstår av hur du argumenterar att du inte tränat för Sjef tex. Har jag rätt?
Vad tycker du rollkur/LDR säger? Inte FEIs bilder utan beskriv vad det går ut på.

Iom att RK inte är ngt nytt och man gjort samma saker sen barockens tid(säkert innan med) så vet jag att det är en mycket mer komplex metod än de flesta tror. Och resultatet behöver inte vara tekanna. Man kan rida ut halsen ur manken och rida RK/LDR.
Ber om ursäkt om du tar det som angrepp. Jag tycker bara att jag sakligt diskuterar. Och jag diskuterar ju hellre med de som inte tycker exakt som mig. Det är ju inte mycket till diskussion om man bara håller med.

Nosen i lod är en förutsättning för samling ja. Men det är inget måste att ha den där hela vägen dit. Samling är inget man rider dag ett.

Koncentrerar man sig bara på benplacering är man körd om man inte ser högre upp, till ryggen och bäcken etc. Och underhalsen påverkar det ngt så in i bängen.

Jag hör gärna en mer ingående förklaring av hur du gör för att få till manken upp!
Hur gör du så hästen "förstår att du vill och att den förmår"Bilderna vill jag inte kommentera iom att jag inte vill kommentera människor som inte bett om det."

Klart jag förstår att det är muskulaturen du vill veta om på bilden. Men den är ju ett resultat av ryttaren. Därför kommenterar jag inte. Du får läsa in vad du vvill i det. Men jag tycker det är taskigt att lägga superfina som fula bilder på någons häst och uppmana till diskussion kring.
Det kan alltid finnas någon som tycker illa om det man visar.
Därför lägger jag inte ut bilder på folk/hästar som jag har som jag tycker är superfina. Just för risken att någon kan ha, enligt mig, vriden syn och trasha dem utan att personen bett om att visas upp och snackas om.

Att jag väljer vilka jag svarar på stämmer. Jag vill ju diskutera! Inte bara jamsa med. Och i ett diskussionsforum har man faktiskt okejat det tycker jag om man skriver inlägg.

Nej, jag menar inte tävlingsdressyr. Jag tror tom jag skrivit att jag tycker en del saker man utför på banan är slitage. Och för mig är målet alltid att rida med så lite slitage som möjligt. Det har jag skrivit.
Jag ser dressyren som ett sätt att stärka och gymnasticera hästen. Hålla den mjuk och rörlig.
Men man får max gymnasticering då den rör sig upp med och sitter ihop.
Släpande ben och markbundna gångarter tyder på rädsla att förlora balansen, anser jag. Alltså vill jag ha luft och lyft även för den psykiska biten.
Man kan inte ha den i en uttinghäst. Den skulle bli för långsam och ev tom dratta omkull. För den måste kunna balansera upp sig själv. Inte så att ryttaren gör det.

Samling är för mig det viktigaste. Men för att kunna ta sig till bra samling krävs bra grundgångarter tycker jag. Jag tycker inte man börja samla innan takten finns rent i arbetsgångarter.
Tävling är en läggning hos ryttaren, anser jag. Inte något hästen tjänar på.
Och man kan inte utbilda en häst eller stärka den i tävlingsridning. Men man kan rida den så den tål tävlan, om nu ryttaren vill tävla.

Hur kan samling vara för hästens natur?
Om en häst rör sig i det fria, ser du den samla sig ofta?
Behöver man stärka dem och balansera dem mer för samling än att fräsa runt i övertempo i obalans(lösa och under ryttare)?

Visst fasen MÅR DE BÄST av att bära sig a la samling. Men inte fasen är det naturligt för dem. Naturligt för dem är att paddla på med bakbenen och hänga på framvagnen. Det syns ju i hur de är byggda och hur de rör sig i det fria.

Nej, LDR och RK-hästar rids inte alltid bakom lod.

På tävling rider man så mkt fortare och med mer tryck just för att man är rädd att förlora det i tävlingssammanhanget. Och man rider dem kanske lite rundare iom att det är rundheten/framåtnedåt man förlorar om man förlorar ngt. För ryttaren kan bli spänd, hästen blir spänd, man glömmer vägen och blir passiv i ridning, hästen gluttar på saker och står emot för det, man är nervös etc etc. Därför rider man hellre på för fort. För man ska inte se ut som man tvekar. Det är uppvisning. Man måste utstråla säkerhet, målmedvetenhet.
Utöver att det idag bedöms mkt flashighet..
Och framöver i klasser med byten i serier så tappar man just där med framåtnedåt om man tappar. De blir ju inte lägre av bytena tex.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Varför jag snöar in på begreppen är för att det också UTFÖRS olika.

Det är en grej att ha benen in om maninte är på väg fram på det sätt som jag tycker betyder på väg fram.
Det betyder en helt annan sak för dig. Och där skiter sig diskussionen. För du anser att en cuttinghäst är på väg fram då den sitter. Det gör inte alltid jag.
Just iom att fram är en helt annan gej för mig.

Och varför jag drar in vallningen är för att du om någon borde fatta att den kan finnas naturligt i hästen. Cowsense.
Jag tror inte samling eller dressyr eller hoppning finns naturligt i hästen. Dit måste de utbildas. Och då räcker det inte man lateral flex, flytta bog etc på slack.
För att få till svävet och ihopkopplingen som svävet är ett kvitto av behövs kontakt.
Och då kan man få en annan typ av samling.

Så länge som vi ente ens kan enas om vad samling är eller vad fram är så kommer vi inte kunna komma till diskussion.
Biomekanik är alltid detsamma oavsett ras och gren.
Men en människas referensramar är begränsade av det man sett/upplevt.
Du ser din grej och jag min. Vi ärprodukter av våra erfarenheter.
Dina tränare har ett visst mål medsina saker. Precis som mina.
De har därför sina system och begreppen betyder ochkså därför en viss grej för dem.
Jag har fördelen att ha både dressyrtränare(vanligt och inspiration av AR, centrerat etc) och en tränare som är väl insatt i western(båda stilar).
De håller alla med om biomekaniken. Hur det funkar.

Hur gör DU för att få till sväv i steget?
Tycker du cuttinghästar har det?
Ser du något samband med kontakt och sväv?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 2

Dyker in med en fundering. Inte bara till dig, ray :)
Oavsett ridstil så börjar man ju alltid med att jobba hästen i lägre form och allteftersom den blir starkare och mer välutbildad så lär den sig att följa sitsen mer och mer in i samling?
Om man under den lägre formen har arbetat den bakom lod så kommer den även i den högre formen ha nosen bakom lod och med halsen som högsta punkt? Det blir som en bekväm arbetsform, ett rörelsemönster man är van vid. Jag kan nästan föreställa mig filmen med CS som en snabbspolning.
Om man däremot har börjat med nosen framför lod har man större förutsättningar att få nacken som högsta punkt när man väl lyckas samla hästen mer. Men som modet har svängt kanske inte alla vill komma dit?

Så är det nog oftast. Den dag jag får se en LDR-riden häst som klarar att gå tillräckligt framme med nosen utifrån sin form bakifrån, då erkänner jag mig motbevisad. :) Men jag funderar på om man ens vill ha dom såpass framme.

Det verkar också olika huruvida man tycker att "lång och låg" är en arbetsform för en unghäst, eller precis som för övriga - en avlastnings-/stretchingform som man använder stundvis för vila eller stretch.
Även en unghäst borde ju rimligen behöva en annan form för att arbeta. Även om den inte kommer se likadan ut som för en skolad häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
86 548
Senast: IngelaH
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Brille
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 172
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp