Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Man ser även alltför ofta (numera) att betten sitter för lågt vilket gör att hästen försöker få upp det o får en orolig mun. Nosgrimman o då remont på unghäst gör att det blir mer stilla.
Ja det var det jag menade lite högre upp här. De överdriver åt andra hållet istället och då blir det ju lika fel. Ett annat fel bara. Ska det vara så svårt att sätta bettet på rätt ställe??:crazy:

Kvalitetshästar har som regel ridits av duktiga ryttare o dessa hästar går alla att rida på bett. Så helt klart kan det gå illa när mindre duktiga gör fel.
Ja jag har bara träffat en som visserligen går att rida på tränsbett, men han blir så stressad så det är inte klokt. Det är en häst som gått på travet i tio år så han har väl många minnen därifrån. Med ett annat bett i munnen på den är han jättetrevlig.
Det finns ju dessutom väldigt många olika modeller av tränsbett nu för tiden. Hästarna kanske inte trivs på alla, men det finns garanterat någon modell som de trivs med.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Det finns hästar som är lugna och "fina" i munnen enl. ryttaren.
I många fall så är hästen van att ryttaren sitter spänd med stumma händer och har därför bitit tag i bettet och knäckt av i nacken. Är dessutom nosgrimman för hårt åtdragning så syns det inte om hästen gapar. Hela hästen går i låsning och blir stel/ sänker ryggen när den inte kan röra käken eller länga halsen korrekt.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Jätteintressant ang tjocka tränsbett! Har hört från min ridlärare (som har ridskola med nordsvenskar) att det är svårt att hitta nya bett, och hon verkar ju ha helt rätt. Jag lyckas inte ens googla fram några tyska webshoppar med rejäla tränsbett. Är det någon som har en länk att dela med sig av?
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Ja jag har bara träffat en som visserligen går att rida på tränsbett, men han blir så stressad så det är inte klokt. Det är en häst som gått på travet i tio år så han har väl många minnen därifrån. Med ett annat bett i munnen på den är han jättetrevlig.
Det finns ju dessutom väldigt många olika modeller av tränsbett nu för tiden. Hästarna kanske inte trivs på alla, men det finns garanterat någon modell som de trivs med.
travhäst under många år...
Det är inte kvalitetshästar i mina ögon dvs ridsporthästar

Den kategorin köps sällan som ridhästar av duktiga ryttare- tyvärr.

När man köper en fd kapplöpningshäst i trav som inte ens eller knappt är inriden så är det klart att det är bekvämt att stoppa in en stång.

De ska ju inte bara ridas in utan skolas om.
Det är inte håret/bettet styrkan sitter i utan ridkunskapen
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Delvis kl

Något jag själv reflekterat över mer än själva storleken på betten är materialet dom är gjorda i.

På kontinenten rider folk sällan på rent rostfria bett, metarialen är ofta olika legeringar, sötmalm, mässing m.m.

Jag har många bett från 40talet och framåt som jag ofta använder och inget av dom är rosfritt.
Och hitills så har alla hästar jag använt dom på gillat dessa bett även om dom avskytt motsvarande bett i rostfritt.

Utom en som inte kunde ha bett med nickel i då den var nickelallergisk, inte ovanligt förr då nästan alla bett och spännen var nickelpläterade.......

Jag hoppas jag inte är den ända som gjort samma reflektion...... eller ???
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

travhäst under många år...
Det är inte kvalitetshästar i mina ögon dvs ridsporthästar

Den kategorin köps sällan som ridhästar av duktiga ryttare- tyvärr.

När man köper en fd kapplöpningshäst i trav som inte ens eller knappt är inriden så är det klart att det är bekvämt att stoppa in en stång.

De ska ju inte bara ridas in utan skolas om.
Det är inte håret/bettet styrkan sitter i utan ridkunskapen

Kan inte hålla med Axel, dom travhästar som jag har skolet om, tävlet, och haft som ranch och trail hästar har klarat av sig rätt så bra :)
Lätt att sadla och valdig lätt lärd. Ett bytt till en Billy Allen eller Mylar 3-delad havstång bet, a "few sweaty saddle blankets on the trail" och dom gick på en sytråd......servo broms och stryning :up:

Nej Axel, vi ska inte klänka på ett ras, vi för sikta på om hästen trivs med betet, det marka man om hästen drooooola mycket eller inte och så klart den som sitter i sadeln ;)
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Du glömde nog läsa det fetstilta....

Myler 3-delad hävstång känns ju sådär alltså...
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Och vad är ridsport?
Det var en Standardbred häst som tog guld i den 1956 Stockholm Olympics.
Samma häst hålla fortfarendar rekord för 3 Olympic Guld Medal och Wold Cup seger.

Välkommen till www.standardbredfanclub.com

Vill inte du få på pälsen av alla travhäst äger har på siten ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Delvis kl

Något jag själv reflekterat över mer än själva storleken på betten är materialet dom är gjorda i.

På kontinenten rider folk sällan på rent rostfria bett, metarialen är ofta olika legeringar, sötmalm, mässing m.m.

Jag har många bett från 40talet och framåt som jag ofta använder och inget av dom är rosfritt.
Och hitills så har alla hästar jag använt dom på gillat dessa bett även om dom avskytt motsvarande bett i rostfritt.

Utom en som inte kunde ha bett med nickel i då den var nickelallergisk, inte ovanligt förr då nästan alla bett och spännen var nickelpläterade.......

Jag hoppas jag inte är den ända som gjort samma reflektion...... eller ???
Min pålle trivs bett med bettet i metallen aurigan rostfritt ok men inte hans favorit. Han blir lugnare i munnen med auriganbettet.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Kan inte hålla med Axel, dom travhästar som jag har skolet om, tävlet, och haft som ranch och trail hästar har klarat av sig rätt så bra :)
Lätt att sadla och valdig lätt lärd. Ett bytt till en Billy Allen eller Mylar 3-delad havstång bet, a "few sweaty saddle blankets on the trail" och dom gick på en sytråd......servo broms och stryning :up:

Nej Axel, vi ska inte klänka på ett ras, vi för sikta på om hästen trivs med betet, det marka man om hästen drooooola mycket eller inte och så klart den som sitter i sadeln ;)
Jag skrev att oftast hamnar inte läs. billiga travare hos särskilt ridkunniga människor.
Självklart finns det de som har erfarenhet av att utbilda travare till ridhästar så långt deras förutsättningar räcker.

Har du sett de få travhästar som hoppat svår klass?

Man har andan i halsgropen o hoppas att det ska gå väl.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

travhäst under många år...
Det är inte kvalitetshästar i mina ögon dvs ridsporthästar
Nej jag förstod att du syftade mer på sporthästar/avlade för tävling, men jag ville bara tala om att det är den enda häst jag träffat hittills som inte fungerar bra på vanligt tränsbett, läs vanliga rostfria 2 eller 3-delade.
Den kategorin köps sällan som ridhästar av duktiga ryttare- tyvärr.
Den här hästen ägs och har utbildats av en jätteduktig ryttare. Han är väldigt rolig att rida eftersom han är så välutbildad, men hon har lagt ner mycket tid på honom. Han hade nog inte blivit en bra ridhäst alls om han inte kommit till någon så duktig.

När man köper en fd kapplöpningshäst i trav som inte ens eller knappt är inriden så är det klart att det är bekvämt att stoppa in en stång.
Fast det funkar ju inte att sätta i stång på en outbildad häst vare sig det är ett halvblod eller en fd trav/galopphäst. Inte i min värld. Det måste finnas en bra grund att jobba vidare med innan man ens kan tänka på stångbett.
Det kanske finns människor som kan. Jag tror i så fall att de är ytterst sällsynta.

De ska ju inte bara ridas in utan skolas om.
Det är inte håret/bettet styrkan sitter i utan ridkunskapen
Ja. Det krävs en hel del kunskap för att skola om och utbilda. Men att hästen har ett bett i munnen som den trivs med känns väldigt basic för mig. Det finns så många olika modeller av tränsbett på marknaden idag att det garanterat finns ett bett till vilken häst som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Jag har tänkt på det här med material. Nästan alla hästar verkar tycka mycket om betten i svartjärn/sötmalm. Bett med mässinginslag verkar också uppskattas. Vet inte varför det är så mycket rostfritt här i Sverige? Tradition?
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Jag skrev att oftast hamnar inte läs. billiga travare hos särskilt ridkunniga människor.
Självklart finns det de som har erfarenhet av att utbilda travare till ridhästar så långt deras förutsättningar räcker.

Har du sett de få travhästar som hoppat svår klass?

Man har andan i halsgropen o hoppas att det ska gå väl.

Jag sa förut det finns en hel del wanna-bees som borda inte syssla med hästar men det göra dom :meh:
Man för börja nonstans och en billiga travare is a good start. Felet är nu-bees som skaffa hästar direkt från banan.....green on green makes black and blue. Ett Basic häst och rid kundskap krävs, nåt som dom skulla ha fått i ridskolen.
Att vi har inte så många hästar i svår klass berör inte på hästen :D
Hur många av dess svensk elit har svensk föd hästar :angel:
Jag har alltid andan i halsgropen vid hopp tävling:eek:
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Nej jag förstod att du syftade mer på sporthästar/avlade för tävling, men jag ville bara tala om att det är den enda häst jag träffat hittills som inte fungerar bra på vanligt tränsbett, läs vanliga rostfria 2 eller 3-delade.
Den här hästen ägs och har utbildats av en jätteduktig ryttare. Han är väldigt rolig att rida eftersom han är så välutbildad, men hon har lagt ner mycket tid på honom. Han hade nog inte blivit en bra ridhäst alls om han inte kommit till någon så duktig.


Fast det funkar ju inte att sätta i stång på en outbildad häst vare sig det är ett halvblod eller en fd trav/galopphäst. Inte i min värld. Det måste finnas en bra grund att jobba vidare med innan man ens kan tänka på stångbett.
Det kanske finns människor som kan. Jag tror i så fall att de är ytterst sällsynta.


Ja. Det krävs en hel del kunskap för att skola om och utbilda. Men att hästen har ett bett i munnen som den trivs med känns väldigt basic för mig. Det finns så många olika modeller av tränsbett på marknaden idag att det garanterat finns ett bett till vilken häst som helst.

Det gå lika bra att bygga ett grund och uppåt med stång "if you know what you are dong"!!
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Det gå lika bra att bygga ett grund och uppåt med stång "if you know what you are dong"!!

Att säga att det går lika bra med stång som med tränsbett är helt enkelt felaktigt. Det saknas mycket kunskap om man likställer dessa två. Jag tror säkert att det finns någon som kan men det är nog ytterst sällsynt. Det finns många ryttare som vet vad de gör och är riktigt skickliga ryttare och utbildar hästar högt, men de väljer inte stång för grundutbildningen. Varför skulle de göra det? Vad menar du skulle vara anledning till att göra det? Det skulle jag gärna vilja ha en förklaring på.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Vi har nog skild syn på vad som är en mkt duktig ryttare.

En sdn köper häst med de förutsättningar man eftersträvar. Inte en som får det svårt att nå upp till ryttarens ambitioner.

vill man rida svår dressyr eller hopp så köper man en som avlats för det. inte för att springa så fort som möjligt i trav-det genetiska arvsanlaget.


Sen att man kan rida lätt klass på vilken kamel som helst utan krav är mer efter hästens förutsättning.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Att säga att det går lika bra med stång som med tränsbett är helt enkelt felaktigt. Det saknas mycket kunskap om man likställer dessa två. Jag tror säkert att det finns någon som kan men det är nog ytterst sällsynt. Det finns många ryttare som vet vad de gör och är riktigt skickliga ryttare och utbildar hästar högt, men de väljer inte stång för grundutbildningen. Varför skulle de göra det? Vad menar du skulle vara anledning till att göra det? Det skulle jag gärna vilja ha en förklaring på.

Som Axel sa, det berör på vad man ska har hästen till.
Alla mina hästar har varit Bridle Horse Trained, och som så gå direkt in i en Mayler/Billy Allen leded havstångs bet. Ung hästar som var inte färdig med tandfällning skulla dom gå på en hackemore, men teknik är det samma, The Baring Rein, (neck rein) som är nödvandig i western och barack ridning.

Som Axel och Taup är inna i ska man träna hästen på en trans for då gäller det 2-hand fättning för dom del av ridsport den är lamped for.

Det är 2 olika rid konst där var sin bet har sin platts.
Man ska vara försiktig för att blanda ihopp dessa två....."as not too confuse the horse".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 098
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 051
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
871
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp