Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Tack ALLA för era jättebra svar!
Kapson skulle jag verkligen vilja prova men jag har ingen som helst koll på hur det ska användas eller ridas med så där behöver jag hjälp massor. Vet inte ens vilken typ av kapson man ska satsa på, när jag kollat runt så finns det kapsoner med två eller tre ringar, fast metallbygel eller kedja över nosryggen och vad mer för varianter som finns.. Jag tror att kapson faktiskt kan vara ett jättebra komplement för mig på ridbanan om jag bara kan få lite tips på hur det funkar och vad jag ska köpa för kaspon! :)

Pelham är det alternativ som jag tänkt ha annars som BigganL sa så jag kan ha två tyglar och rida mest på bridongtygeln, men jag hittar inget rakt sådant som inte är jättetjockt! Jag har det som är i gummi från Hööks men det gillar hon inte alls, hon bara gapar och gapar och det känns helt enkelt som det tar alldeles för mycket plats i munnen på henne. Hon är ganska bred i munnen, har 13,5 och det ser ut som många bett blir tjockare desto bredare de blir? Vet ni någonstans där de säljer normaltjocka raka Pelhambett får ni gärna hojta till! :)
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Vi har nog skild syn på vad som är en mkt duktig ryttare.
Det tror jag faktiskt inte. Den här ryttaren har flera hästar. De andra är avlade för ridning. Hon utbildar de långt, men hon har inget tävlingsintresse. Men bara för att hon inte tävlar går ju hennes hästar inte sämre.
En sdn köper häst med de förutsättningar man eftersträvar. Inte en som får det svårt att nå upp till ryttarens ambitioner.
Och hon har sådana hästar också.

vill man rida svår dressyr eller hopp så köper man en som avlats för det. inte för att springa så fort som möjligt i trav-det genetiska arvsanlaget.
Vissa vill se om de kan tänja sina gränser. Att se hur långt man kan utbilda en häst som inte har goda förutsättningar kan vara både intressant och mycket lärorikt.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Som Axel sa, det berör på vad man ska har hästen till.
Alla mina hästar har varit Bridle Horse Trained, och som så gå direkt in i en Mayler/Billy Allen leded havstångs bet. Ung hästar som var inte färdig med tandfällning skulla dom gå på en hackemore, men teknik är det samma, The Baring Rein, (neck rein) som är nödvandig i western och barack ridning.

Som Axel och Taup är inna i ska man träna hästen på en trans for då gäller det 2-hand fättning för dom del av ridsport den är lamped for.

Det är 2 olika rid konst där var sin bet har sin platts.
Man ska vara försiktig för att blanda ihopp dessa två....."as not too confuse the horse".
Ja westernridning har jag inte pratat om alls. Där har man helt andra mål och tränar hästarna annorlunda. Jag pratar om dressyr.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Ja westernridning har jag inte pratat om alls. Där har man helt andra mål och tränar hästarna annorlunda. Jag pratar om dressyr.

Jo jag förstå det och det är där vi kommer i tråden "kraftskapande ridkonst - skarpa bett?
Folk som känner att dom kommer ingen vart med sitt transbet och vill gå över till vad dom kalla "skärpar bet" av olika typ.

Dressyr är ett 2-hand rid gren där tränsbet har sin plätts.
Stång/Trans av (vad heter det? brydon typ) är for dom högt utbilded som kan manipulera 2-bet och 4-tyglar samtidig.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Det är inte svårare än 2 stycken. ..

Rida på kandar med enhandsfattning gör ju även vissa dressyrryttare idag, även om det var vanligare förr.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Kandar med enhandsfattning förstår jag att man kan ha effekt när man vinklar handleden både på stång och bridong tygel men jag är ledsen, kanske e puckad men förstår inte 4....
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Visst fasen är det svårt först, som med allt annat.
Men med de 4 tyglarna placerade korrekt kan man lära sig att rätt fort kunna korta dem med andra handen och låta dem glida hyfsat.
Man har dem inte i klump sas, de har vardera sin plats. Och man kan ngt ändra inverkan genom att vinkla handled.

Jag ser ingen större vits i just hästutbildningen att rida så. Det man gör då kan man göra med tvåhandsfattning med, upplever jag. Men genom att placera ena handen över den andra. Då kan man vid behov röra handen till en annan position utan att båda sidors tygel påverkas.
Men det är rätt intressant att testa. Och kan vara rätt nyttig erfarenhet.

Att man red så förr tror jag beror på att ridningen då mer var bruksridning, även dressyren. Den var tydligare influerad iaf av var den kom från, stridskonsten.
Och man red med liknande neckreining, trängande..
Höger hand skulle vara fri t svärd(eller lasso, garocha, poloklubba etc om man ser till de andra bruksgrenarna).

Hahaha.. SOrry.. ser nu att vissa tolkat det som 4 separata tyglar. Vill man missförstå går det väl..
Jag antog kallt att man hade två tyglar, stång och bridong. Men att man höll dem i en hand på 4 olika platser..
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

??? Kan man tolka det på annat sätt än att det ska vara stång och bridongtygel ?????


Kuriosa: Dom som kör trojka har 3 tyglar i var hand. ;)
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Morning Taup, got your coffee :d

Jag vet inte vad några jydra om?
När jag sa 4-tyglar mena jag 4 seperat som gå till ett trans och en stång.

Du för rätta mig om jag har fel men jag har för mig stången är ditt broms och trans är for styning och komunikation.
Tycka det är en hel del järn skrott i hästen mun.
www.hooks.se artiklenumber 500496, liknar mina Billy Allen där jag kan använde den för neck reining, trans för körning eller för dom som är intresserad av Akademisk ridning med 4-seperat tyglar. En sån måste vara mycket mer bekvam for hästen än med 2 seperat bets.
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Jo jag förstå det och det är där vi kommer i tråden "kraftskapande ridkonst - skarpa bett?
Folk som känner att dom kommer ingen vart med sitt transbet och vill gå över till vad dom kalla "skärpar bet" av olika typ.
Om man inte kommer någon vart i ridningen är det inte bettet som ska bytas ut. Det är tränaren/sättet att rida.

Dressyr är ett 2-hand rid gren där tränsbet har sin plätts.
Jag pratar inte om tävlingsgrenen dressyr utan dressyrutbildning av hästen.

Stång/Trans av (vad heter det? brydon typ) är for dom högt utbilded som kan manipulera 2-bet och 4-tyglar samtidig.
Är det kandar du menar? Sjävklart måste man vara en rätt erfaren ryttare för att kunna rida med kandar och hantera dubbla bett och dubbla tyglar på ett bra sätt.
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med det här inlägget??
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Du citerar fortfarande fel.

Hacka inte upp styckena, utan svara nedan hela citatet.
nu ser det återigen ut som att du svarar på dina egna citat
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Tack Palle, Kandar. har svårt med alla bet som finns.

Jaha :rofl:.. Inget skulle faktiskt förvåna mig. Såg framför mig en tygel som i en kapson. Sen en för stång och en till för bridong. Men vart den 4:dje tygeln skulle tänkte jag hmm. Nej nån måste förklara. Har nog inte sett nån rida med tre (som tur är). Det var nog fios kommentar oxå som jag inte fattade. Som att folk verkligen rider med fyra tyglar.

Du är rolig fortsätt med det :)!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 082
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 045
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp