Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Jo jag förstå det och det är där vi kommer i tråden "kraftskapande ridkonst - skarpa bett?
Folk som känner att dom kommer ingen vart med sitt transbet och vill gå över till vad dom kalla "skärpar bet" av olika typ.

Om man inte kommer någon vart i ridningen är det inte bettet som ska bytas ut. Det är tränaren/sättet att rida.

Dressyr är ett 2-hand rid gren där tränsbet har sin plätts.
Jag pratar inte om tävlingsgrenen dressyr utan dressyrutbildning av hästen.

Stång/Trans av (vad heter det? brydon typ) är for dom högt utbilded som kan manipulera 2-bet och 4-tyglar samtidig.

Är det kandar du menar? Sjävklart måste man vara en rätt erfaren ryttare för att kunna rida med kandar och hantera dubbla bett och dubbla tyglar på ett bra sätt.
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med det här inlägget??
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Jaha :rofl:.. Inget skulle faktiskt förvåna mig. Såg framför mig en tygel som i en kapson. Sen en för stång och en till för bridong. Men vart den 4:dje tygeln skulle tänkte jag hmm. Nej nån måste förklara. Har nog inte sett nån rida med tre (som tur är). Det var nog fios kommentar oxå som jag inte fattade. Som att folk verkligen rider med fyra tyglar.

Du är rolig fortsätt med det :)!

Jaså, är du så ny i hästsport att du har aldrig sett 4-tygel ridning?
Se om det har går annars för du surfa främ själv:
Acedemic art of riding - Classical riding - Dressage
www.youtube.com/watch?v=lw4OnnAdVoY
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Det som slår mig på filmen är bl.a. att den hängande tygeln gör att ryttaren måste vara yvig i sina handgester. Om hon hade haft en jämn kontakt hade hon kunnat kommunicera med betydligt mindre rörelser.

Jag fattar fortfarande inte vad som avses med fyra tyglar? Man rider väl med två tyglar som man kan hålla på olika sätt?
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Ja .. men det är ju samma dravel som 4 bakben som används inom den grenen.. Hästar har bara 2 bakben men man kan använda dom på olika sätt.. det är ju som jag säger .. det ska låta så mkt mer jätteduktigt.. Men när man ser resultatet så förstår man varför det måste låta så mkt mer jätteduktigt :sneaky:
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Höger stångtygel + vänster stångtygel + höger bridongtygel + vänster bridongtygel = 4 tyglar = 2 par tyglar.

Tyglar kommer i par precis som byxor, trots att de sitter ihop på mitten. :D

Detta innebär att man kan ha flera olika tygelfattningar. 2+2, dvs en bridongtygel och en stångtygel i varje hand. 3+1 = stångtyglarna och vänster bridongtygel i vänster hand, höger bridongtygel i höger hand. 4 i en = alla tyglar i vänster hand, höger hand som hjälphand.
 
Senast ändrad:
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Man kan även hålla stång och bridongtyglatna på olika sätt.

Vanligast i Europa är s.k. germansk /tysk fattning.
Bridongtyglarna korsar stångtygeln och ligger längst ner mot lillfingret.

Själv föredrar jag den ryska fattningen där man inte korsar tyglarna utan har stångtygeln vid lillfingret och bridongtyglarna vid pekfingret.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Själv har jag bridongtygeln runt pek- och lillfinger och stångtygeln runt ring- och långfinger. Ytterligare en variant med andra ord.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Själv har jag bridongtygeln runt pek- och lillfinger och stångtygeln runt ring- och långfinger. Ytterligare en variant med andra ord.

I america vi kalla dom olika tyglar vid fler span körning for Ribbons.
Hor inte till tråden men tänkt det kunde vara intressant om du skulle hämna på dillingesen kusk på Chappis eller ett 6-par Mule Team i en 4 July parade over there :D
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Nej, bridongen är för att ställa och böja. Stången är för att länga överlinjen.

Bromsa får man göra med sits. Fallerar sitsen så får man använda tygeln med.

Svänga gör jag med tygeltag a la neckreining typ. Dock får man ju då inte gå fram med handen så det verkligen blir NECK-reining, utan tänka flytta undan hästen från tygeln men längre bak.
Och när hästen är mer utbildad så syns det inte så mycket iom att man bara ska behöva flytta handen lite.

Just iom att jag vill kunna påverka hästar i att böja på specifika punkter och aktivera specifika muskler måste jag börja på bridong(eller kapson om man ska ta riktiga stelheter/låsningar). En stång ger andra signaler utöver att den är skarpare.
Var tygeln fäster i huudlaget påverkar ställningen och hur man kan stretcha ut muskler på felridna/sneda/etc individer som kanske inte böjer/ställer rakt och tex lägger huvudet ngt på sned.
En stång ger en annan vinkel och annan inverkan i böjning.
Hellre fastsättning på ovansidan av huvudlaget än undersidan(stång vs kapson) när man ska arbeta med låsningar/spänningar och då ens bara mini-mini spänning som gör att de ställer ngt osymetriskt eller inte ställer nog.

Man kan testa det med kapsoner också, hur olika inverkan de får beroende på utformning. Både stabilitet/bredd på järnet och var ringarna för tygel/lina sitter och om de sitter på pinnar och hur långa pinnarna är.
Det blir olika resultat med samma häst och samma tygeltag etc etc.
Men för att man ska märka den skillnaden måste man ev dra ner på tempot. Och ev också släppa övriga hjälper som man maskerar symptomen med.
Många är bra på att kompensera brister i hjälpgivning med att hålla in, trycka på etc på 3 andra ställen istället för att åtgärda problemet i primära området.

Nu ska man inte ge sig på sånt om man inte kan det. Men när man har förståelse för det exakta arbetet med att lossa spänningar förstår man tydligare hur väl det spelar in även på sundare individer, trots att de på dem inte blir lika tydligt.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

For hoppa lite fram - tillbaka.
Got the Bridogen bet :up:
Stång-----länge överlinja :confused:
Vet inte om vi är på samma linja om Neck Reining? The Neck Reining eller i det militar The Bearing Rein "with the reins in one hand the outside rein will have a light preasure on the horse upper neck, the hand over the center line, twisting the upper body and laying some preasure with the outer leg in the direction of intent thus laying preasure on the horses neck and outside lower jag with the bit, always keeping in balance with the horse."

www.militaryhorse.org/features/saber.asp
paragraph 29? The use of the bearing rein.

Att forklara ett moment som man göra utan att tänke på är inte lätt.
Att hänge med en forklaraning där man ska manipulera två olika bet blir rätt snurig .
En dag för du vissa hur man göra :)
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Vi har nog skild syn på vad som är en mkt duktig ryttare.

En sdn köper häst med de förutsättningar man eftersträvar. Inte en som får det svårt att nå upp till ryttarens ambitioner.

vill man rida svår dressyr eller hopp så köper man en som avlats för det. inte för att springa så fort som möjligt i trav-det genetiska arvsanlaget.


Sen att man kan rida lätt klass på vilken kamel som helst utan krav är mer efter hästens förutsättning.

Menar du att man måste tävla dressyr på hög nivå för att vara en duktig ryttare?

För övrigt hör jag till gänget som tycker att man grundutbildar sin häst på tränsbett först och när hästen är tillräckligt utbildad så kan man lägga på stång. Antingen westernstång, om man håller på med den disciplinen, eller kandar om man ägnar sig åt engelsk dressyr.
Eller blank stång om man ägnar sig åt working equitatione eller "akademisk dressyr".

Men innan man byter betsling, ska hästen kunna bära sig själv.
Det är väl en sak om man som träning på en häst som är utbildad LA börjar introducera kandaret vid enstaka ridpass, men att börja med sådan betsling innan man börjat höja formen från remont mot det som kallas GP-form (och var snälla och läs bokstavligt: höja från remont mot och inte till) tycker jag känns fel.

Man fuskar sig förbi viktig grundridning.

Det jag ser som svagheten med stångbettsridning är svårigheten att ställa i nacken.
Man får liksom inte till den böjande-ställande effekten. Vid ridning på kandar, använder man ju bridongen som ett vanligt tränsbett och kan få fram de effekterna. När man vill ha in stångverkan, använder man de tyglarna.

Vid ridning på enbart stång, måste hästen vara utbildad nog att kunna böja och ställa kroppen på ryttarens sits för att det ska bli vettigt.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Menar du att man måste tävla dressyr på hög nivå för att vara en duktig ryttare?

För övrigt hör jag till gänget som tycker att man grundutbildar sin häst på tränsbett först och när hästen är tillräckligt utbildad så kan man lägga på stång. Antingen westernstång, om man håller på med den disciplinen, eller kandar om man ägnar sig åt engelsk dressyr.
Eller blank stång om man ägnar sig åt working equitatione eller "akademisk dressyr".

Men innan man byter betsling, ska hästen kunna bära sig själv.
Det är väl en sak om man som träning på en häst som är utbildad LA börjar introducera kandaret vid enstaka ridpass, men att börja med sådan betsling innan man börjat höja formen från remont mot det som kallas GP-form (och var snälla och läs bokstavligt: höja från remont mot och inte till) tycker jag känns fel.

Man fuskar sig förbi viktig grundridning.

Det jag ser som svagheten med stångbettsridning är svårigheten att ställa i nacken.
Man får liksom inte till den böjande-ställande effekten. Vid ridning på kandar, använder man ju bridongen som ett vanligt tränsbett och kan få fram de effekterna. När man vill ha in stångverkan, använder man de tyglarna.

Vid ridning på enbart stång, måste hästen vara utbildad nog att kunna böja och ställa kroppen på ryttarens sits för att det ska bli vettigt.

I svart::bow:
Har tänkt det länge i det AD ridning, få den kännsla att folk vill inte gå det långe vagen att bimästra dressage konsten innan dom sadla upp för AD skolan.
Men i andra hand se jag mycket i western där dom vill gärna ta hästen den långe vagen när det behövs inte :meh:
Dessa ridkonster har mer konstigheter :D
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Hon rider ju med TVÅ tyglar och inte fyra! Jag rider ibland på kandar och då på två såklart. Alltså du krånglar till det helt i onödan :crazy:.

Aja skitsamma. Kanske man säger så utan att jag reflekterat över det. Bara så ologiskt på nått sätt. Har för övrigt en del tyglar utan nått att haka falskt den andra delen i (om någon förstår vad jag menar) så då är det ju ett par tyglar som man säger men fortfarande om jag rider med två par tyglar = 2 tyglar. Va fan denna svenska grammatik förvirrar.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Höger stångtygel + vänster stångtygel + höger bridongtygel + vänster bridongtygel = 4 tyglar = 2 par tyglar.

Tyglar kommer i par precis som byxor, trots att de sitter ihop på mitten. :D

Detta innebär att man kan ha flera olika tygelfattningar. 2+2, dvs en bridongtygel och en stångtygel i varje hand. 3+1 = stångtyglarna och vänster bridongtygel i vänster hand, höger bridongtygel i höger hand. 4 i en = alla tyglar i vänster hand, höger hand som hjälphand.

Smart med byxexemplet! Du säger ju inte att du har två byxor på dig när du har ett par byxor på dig. Borde vara samma med tyglar. Ett par tyglar = en tygel (som man kan välja att hålla med båda händerna).
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Fast jag förstod byxexemplet tvärtom.
Ett PAR är just två st för att bilda paret.
1 par benskydd är 2 benskydd som bildar paret.

Tyglar kan se ut på olika sätt. Westerntyglar tex sitter inte ihop likt de engelska.
Alltså är ett par tyglar= två tyglar.
Våra engelska är 2 lädertyglar som är ihopspända till ett par tyglar.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Fast stångtygeln på ett kandar är oftast inte delad utan är en enda lång tygel.. så det så :sneaky:

:p
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Den personen jag känner som är mycket duktig inom AR sa dock att det tar ett år att "rida in" (vänja) hästen vid kandaret så jag gissar på att det är inte bara för att de börjar med det tidigt.
Då börjades det med att ridas ut ett år med stången helt enkelt och det användes inte i dressyrandet.
 
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Haha.. Tänkte på det då jag skrev det.
"Nu kommer ju iaf någon jävel..". ;)

Stång och graman tänkte jag skulle lyftas fram.
Jag är lite besviken att du inte tog gramanen med.
Men ska man hoppa en är det väl gärna den. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 070
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 043
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp