Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det behöver man inte vara för att anamma inställningen. :p

Vad menar du med osportligt uppträdande? På vad sätt vore det osportsligt att demonstrera mot det Kroon gjort?
Att inte uttrycka sin åsikt, det är snarare sandlådenivå.

LIA
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jo, jag tycker att det är osportsligt att sitta på läktaren och vråla elakheter ( eller bua). Då tycker jag det är bättre att hålla käfft och kanske applådera övriga desto mer.
Jag skulle absolut inte ha några problem att framföra min åsikter direkt till den det berör men att sitta på läktaren och bua, det är för mig nästan lika lågt som det Sofia har gjort.

Jag sitter inte heller på en fotbollsmatch och buar när det andra laget gör mål eller något fult men jisses vad jag kan tjoa när "mitt" lag gör något bra!
Jag litar på att domare och övriga funktionärer klarar av att sköta sitt jobb och att de utdömer de straff som är motiverade.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Om man sätter sig in i hennes situation, så törs jag garantera att det ger effekt med ett unisont buande t ex. Inget löjligt i det. Idrottare på hög nivå är beroende av sin image, och negativa reaktioner svider, på flera sätt.

Följa ditt recept kan hon knappast göra. Det är i vilket fall redan för sent. Hon har f ö själv bäddat för dom reaktioner som (förhoppningsvis) kommer.

Demonstrera via tystnad? Tror jag inte på ett dugg, främst för att det inte märks. De flesta ryttare möts ju ändå inte av stora ovationer, utan det brukar ju endast vara "dom närmast sörjande" som tjoar.

LIA
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det är din inställning det. Antar att du varit på fotbollsmatcher där någon blir kraftigt buad åt? Sällan görs det utan anledning, och vederbörande spelare får ta det.
Internationellt lever publiken med i sporten och deltar också verbalt. Det hör s a s till. I Sverige har vi varit så tysta och artiga (neutrala!) så... Men det har ändrat sig till en del.

Osportsligt? Nej. Du har kanske missuppfattat ordet?

LIA
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag tar inte sida här, men på en fotbollsmatch är det kanske inte buandet är lika personligt, eller? Mer åt laget?

/Maria, har bara varit på 1 prof. fotbollsmatch:o och tittar inte på fotboll på tv
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Har också varit på ett antal stora tävlingar, både i Sverige (Scandinavium/Falsterbo/VC FT osv) och utomlands men aldrig känt behov av att bua (vilket jag för övrigt sällan gör på en fotbollsmatch heller) förrän denna gång. En sak om han tagit till pisken en gång, men när han gör det igen och igen och igen så kom det rätt naturligt. Därmed inte sagt att jag skulle gå till nästa steg och skrika domarjä... eller i detta fall jänkarjä...:grin:

Det är säkert jättepedagogiskt att göra som du säger men jag kan inte hålla med om att mitt sätt att tackla detta är osportsligt. Det hade det däremot varit att jubla när de andra lagen rev i nationshoppningen eller att INTE jubla åt irländarna som vann , vilket de ju för övrigt tog upp på presskonferensen och var väldigt glada för att publiken uppträdde så sportsligt.

Ang tystnaden hos domaren/speakern: Är det möjligen så att FEI-reglerna inte är desamma som nationellt? någon som vet?:confused:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Nej det buas oftast åt enskilda "prestationer" som fula tacklingar etc.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Buandet kan gälla en händelse eller en spelare man av någon anledning inte gillar mm. Förekommer inte bara i fotboll, utan även i ishockey, handboll m fl.

Har man gjort sig förtjänt av att bli utbuad får man ta det, det är min uppfattning.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

*kl*

Lustigt att systrarna Kroon gjort om sin hemsida och bla plockat bort presentationen av Sofia Kroon. Dessutom nämns inte hennes fulla namn en enda gång på sidan längre. Men jag antar att namnet Sofia Kroon inte klingar så bra längre :angel:.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

kl

Hon var struken på SM, varför vet jag inte men det kanske fanns ngn officiell orsak.

OT; Kopparberg, jag tror jag såg dig, men jag vågade inte gå fram och kolla :o. Hade du Falsterbo-keps och stod vid den ingång till banan som hästarna inte använde?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Nu får ni väl ändå ge er!!!

Ni NJUTER av att smutskasta hennes namn.

Hon har EJ erkänt o nej hon såg ej att det sprutades intraartikulärt! Läs hur det gick till istället.

Skvallertanter!!!

Mkt intressant att se vilka som disskuterar o dömer innan ni vet hur det gick till!

Veterinären brukade ge hennes hästar preparat som var icke dopnings listade.
Han har en skyldighet att informera om vad som gjorts!

Min häst hade en halv grad härom veckan o behandlades ej då detta är så litet.
Nu vet jag ju inte om den behandlades men det är veterinärens skyldighet att informera mig om det isåfall så då hoppas jag att hästen ej har behandlats i o med att jag ej fick information om det. vid koll igen hade hon inga böjprovsreaktioner fick jag veta genom telefon då jag är på semester.

Varför tror ni att man nu ordnat en speciell journal för allt som görs med landslagsryttare? För sofias skull? Nej, skulle ej tro det! För att det är lätt hänt att det blir oklarheter om man först säger att man ej ska behandla o sen gör det utan att informera.



(Någon som såg min häst på Hammarö eftersom ni stord vid banan?;))
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Nu får ni väl ändå ge er!!!
Ni NJUTER av att smutskasta hennes namn.

Det gör hon så duktigt själv... att du sen dessutom sticker ut näbben och skriker till hennes fördel gör ju saken ännu mer patetisk... ni är en bunt löjliga loosers som måste fuska för att kunna vinna.... blääääää, för såna som ni:devil:
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

vilken töntig kommentar!!!

Jag njuter inte av att smutskasta någon o pratar ej skit om någon o blir rent ut sagt chockad över att ni dömer henne utan att veta sanningen!!!!!

Har ni så tråkiga liv o måste agera mot någon som man ej känner när man ej vet hur det gick till.

Jag vet inte hur det gick till!! Därför kan jag ej uttala mig om vad som egentligen hänt förren alla inblandade har sagt sitt o inte ens då. Detta har blivit en situation där det står ord mot ord.

Som "påläst" skriver på Tidningen Ridsports hemsida:
Tyvärr verkar ingen av Er ha läst något av vad som sagts i domar mm. Vare sig några vitaminer eller kortison har injicerats i några bakknän eller leder. Vitaminsprutorna injicerades i halsen och för denna typ av behandling är det 96 timmars karens. Denna karenstid höll Sofia innan hon började tävla. Så sluta upp med anklagelserna om karenstider. Vad gäller behandlingen i bakbenet så det enda som är helt klart är att veterinären i journalen skrivit behandling med ett natureget preparat som överhuvudtaget ej finns på några förbudsregler och därför också har 96 timmars karens. Han har i senare skrivelser ändrat sig att han injecerat ett annat medel (vilken trovärdighet har den veterinären). Försök att läsa igenom sakförhållandena innan ni beskyller någon.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Men lägg ner nu!!! Hon är ju fälld av Ridsportförbundet och "frikänd" på teknikaliteter av ett annat förbund som inte direkt har med saken att göra.
Fakta kvarstår vad som hänt, sluta att hävda något annat.
Nu är det bara desperata försök att hävda en oskuld som inte finns.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Detta har Sofia sagt själv:
Sofia Kroon har i allt väsentligt berättat följande.... Rolex travade utan reaktion men Florian Lackner tyckte att Rolex var något stel i höger bakben. Vid böjprov hade Rolex 0,5 graders hälta på höger bakben. De diskuterade behandling med Adequan. Eftersom en kund hört av sig och ville titta på Rolex under torsdag eller fredag undrade hon om det gick bra att visa honom efter behandling med Adequan. Florian Lackner sa att det gick bra förutsatt att Rolex inte hoppades för mycket. Efter undersökningen togs Rolex till behandlingsrummet där de fick vänta ett tag. Hon var närvarande i behandlingsrummet när Rolex injicerades med Adequan. Hon såg att Rolex injicerades på insidan av benet men inte närmare var eller hur. Hon trodde att Rolex behandlades i ligamentet.

Källa

Sedan har hon i pressintervju sagt följande:
- Vi hade talat om att ge vitamininjektioner. Det var vad jag trodde hästarna fick. Gucci sprutades också i lastbilen, berättade hon.

Källa

Då finns väl två alternativ: antingen har hon sagt fel, eller så är hon felciterad i minst två instanser.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Men inse nu fakta: oavsett om det var vitamininjektioner eller ej - stickkarensen kan man väl inte bortse från?

Och det är RYTTARENS skydlighet att sätta sig in i behandlingar av hästen. Det finns väldigt få hobbyryttare som åker från behandling utan att informera sig om eftervård, effekter etc, och en tävlingsryttare har ett betydligt större ansvar för att just hålla sig informerad om detta. Om veterinären av en eller annan anledning inte informerat är det fortfarande ryttarens förbannade skyldighet att kontrollera! Det ansvaret kan aldrig läggas på veteriärer, djursjukhus eller förbund - hur högt man än skriker i media.

SK har burit sig illa åt, ljugit och förvanskat och ivrigt försökt skylla ifrån sig sitt ansvar. Det i sig är allvarligt, en sådan förtroendetörn tror jag få idrottsmän hämtar sig efter. SK har själv valt denna taffliga hantering av ärendet, och får alltså själv ta konsekvenserna av sitt handlande.

Det kan väl knappast bli mer rättvist?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Men jag tror ju att fakta är så här: (obs tror, vet inte bara min åsikt)

Hade SK tagit sitt ansvar, tagit sitt 'straff' och sagt: Okej, förlåt. Jag gjorde fel, det kommer aldrig hända igen, jag känner mig usel!
eller något liknande så hade ju inte denna debatten uppkommit. Jag tror ju inte att hela buke är blodtörstiga gamla tanter som inte har bättre för sig än att trackassera stackars oskyldiga unga ryttare, utan man vänder sig mot att hon gör det VÄRRE genom att förneka att hon gjort något fel.

Så jag kan tycka att den enda som kan skyllas för den här situationen och hätskheten är Sofia Kroon själv.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

En seger för rättsäkerheten?? Vem försvarar hästarnas rättsäkerhet att inte bli utsatt för att tävla och träna 4 dgr efter ledinjektion :(

Jag hoppas iallafall att människan blir dömd för djurplågeri, jag förstår överhuvudtaget inte hur sofia kan med att ge svidande kritik mot djursjukhuset när det är hon som har tävlat på en halt och behandlad häst :eek:

:bow::bow: Kan bara hålla med.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Men jag tror ju att fakta är så här: (obs tror, vet inte bara min åsikt)

Hade SK tagit sitt ansvar, tagit sitt 'straff' och sagt: Okej, förlåt. Jag gjorde fel, det kommer aldrig hända igen, jag känner mig usel!
eller något liknande så hade ju inte denna debatten uppkommit. Jag tror ju inte att hela buke är blodtörstiga gamla tanter som inte har bättre för sig än att trackassera stackars oskyldiga unga ryttare, utan man vänder sig mot att hon gör det VÄRRE genom att förneka att hon gjort något fel.

Så jag kan tycka att den enda som kan skyllas för den här situationen och hätskheten är Sofia Kroon själv.


Hätskheten??

Jaha, så ni vill ha ett Förlåt!!?

Ah, ni är arga på SK men inte på veterinären....? Fast han ändrat sin historia?

Patetiskt!

SK säger ju att hon ej fått information om vad som gjorts. Veterinären har ändrat sin story. Vem som har rätt kanske vi aldrig får veta men man kan ej döma om man ej vet.

Jag vet ej vem som har rätt men jag dömer ej heller förren jag vet.

Jag vet bara att det inte är troligt att hon med flit beskyller en veterinär för att ha gjort fel o förstör dennes karriär utan att ha belägg för det.
Tar med detta igen o avslutar härmed debatten med att inse att ni verkligen är blodtörstiga idioter som ej bryr sig om sanningen innan ni uttalar er.

Tyvärr verkar ingen av Er ha läst något av vad som sagts i domar mm. Vare sig några vitaminer eller kortison har injicerats i några bakknän eller leder. Vitaminsprutorna injicerades i halsen och för denna typ av behandling är det 96 timmars karens. Denna karenstid höll Sofia innan hon började tävla. Så sluta upp med anklagelserna om karenstider. Vad gäller behandlingen i bakbenet så det enda som är helt klart är att veterinären i journalen skrivit behandling med ett natureget preparat som överhuvudtaget ej finns på några förbudsregler och därför också har 96 timmars karens. Han har i senare skrivelser ändrat sig att han injecerat ett annat medel (vilken trovärdighet har den veterinären). Försök att läsa igenom sakförhållandena innan ni beskyller någon.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Sofia har funnit en stor vän i dig. Man kan inte annat än gratulera henne.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 521
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 378
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 439
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp