Bukefalos 28 år!

Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

(Ridsport)
Sofia Kroon, som avstängdes i 15 månader av ridsportförbundet och sedan frikändes av Riksidrottsnämnden, gav svidande kritik mot Hallands djursjukhus och behandlande veterinär Florian Lackner, när hon vid tisdagens presskonferens gav sin syn på vad som hände hästarna Gucci och Rolex på sjukhuset.

Läs mer...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag hoppas verkligen inte att det skulle bli några buanden, med alla skandaler inom ridsporten just nu måste vi visa att vi är bättre än så.

Tyvärr är nog ryggdunkningarna tillbaka snart. Familjen verkar ju ha gott om pengar och det finns alltid folk som imponeras mer av det än andra saker.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

*knapplån*

Om SK hade gjort avbön ("det var verkligen oförlåtligt klantigt, det är mitt ansvar att ta reda på karenser för behandlingarna, jag har missat detta och därmed gjort mig skyldig till xxxxx. Det borde verkligen aldrig kunnat hända och jag tar på mig hela ansvaret och hoppas att ridsport-Sverige återigen kan visa mig förtorende") hade i alla fall jag haft lättare att svälja soppan än nu när det floerar lögner, beskyllningar och "jag har minsann inget ansvar för detta".

Jag tror historien hade fått en helt annan vändning om SK hade axlat det ansvar som faktiskt är henne och som hon grovt åsidosatt.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

*knapplån*

Om SK hade gjort avbön ("det var verkligen oförlåtligt klantigt, det är mitt ansvar att ta reda på karenser för behandlingarna, jag har missat detta och därmed gjort mig skyldig till xxxxx. Det borde verkligen aldrig kunnat hända och jag tar på mig hela ansvaret och hoppas att ridsport-Sverige återigen kan visa mig förtorende") hade i alla fall jag haft lättare att svälja soppan än nu när det floerar lögner, beskyllningar och "jag har minsann inget ansvar för detta".

Jag tror historien hade fått en helt annan vändning om SK hade axlat det ansvar som faktiskt är henne och som hon grovt åsidosatt.

Håller med helt och hållet. Vi har ju två andra hoppryttare som faktiskt accepterar vad som gäller. För dom är det inga problem att fortsätta tävla. Nu reagerar ju folk på att SK utmålar sig själv som "offer". Och vi är nog ytterst få som köper det.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det är ju så jäkla pinsamt, hennes beetende:o Vakna för hel:devil:te SK, alla har genomskådat dig, ta ditt ansvar människa!!!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

När jag var i Falsterbo buades det rejält! Mitt under en ritt tom! Faktiskt inget jag varit med om förut?
Så SK kan nog inte vara säker på att slippa få buanden ett bra tag framöver!

Jag är emot att vara osportslig och tex hojta glatt typ "yes bra" när någon river, när konkurrenten misslyckas osv.
Jag har med rejäl tillsägelse bett publik att inte jubla när konkurrenten rivit.
Men i det här fallet så skulle jag inte avstyra om det började buas faktiskt!

Men man kanske kan hoppas på en städad variant, dvs att det inte buas men det inte applåderas heller.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Håller med helt! Alla kan vi göra rejäla missar, även medvetna. Men hur man sedan ska bli bemött håller jag med om beror på om man erkänner misstagen och tänker till, usch vad jag uppförde mig illa, jag ångrar mig, det ska aldrig upprepas.
Men eftersom det är total avsaknad av självinsikt att SK gjort bort sig mega så kan man ju inte känna annat än förakt faktiskt!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Men man kanske kan hoppas på en städad variant, dvs att det inte buas men det inte applåderas heller.

Precis!

Lite som barnuppfostran, höj det som är bra till skyarna och ignorera det mindre bra.
Tänk att tex vinna ett SM och publiken sitter knäpptyst när man får sitt pris men hyllar tvåan som en vinnare....
Då kanske man skulle inse att man gjort bort sig lite.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Äntligen. Någon förutom gräsrötterna som säger ifrån.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

När jag var i Falsterbo buades det rejält! Mitt under en ritt tom! Faktiskt inget jag varit med om förut?

....

Men man kanske kan hoppas på en städad variant, dvs att det inte buas men det inte applåderas heller.

Jag var en av dem som buade under Charlie Jaynes ritt i Falsterbo och skäms inte ett skit över det. Pinsamt att försöka piska runt sin häst i derbyt!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Det är ju så jäkla pinsamt, hennes beetende:o Vakna för hel:devil:te SK, alla har genomskådat dig, ta ditt ansvar människa!!!

Exactamente! Saker kan ske omedvetet pga dopingnivåer på ämnen som är mikroskopiska och därmed ger utslag på tester. Ta tävlingsboxscenariot t.ex. MEN att överhuvudtaget tänka på att tävla en häst som är behandlad och ordinerad skrittmotion? Kan bara säga - skämsskämsskäms!!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Tänk att tex vinna ett SM och publiken sitter knäpptyst när man får sitt pris men hyllar tvåan som en vinnare....
Då kanske man skulle inse att man gjort bort sig lite.

Det var klokt sagt, om något sådant inträffade så måste ju vederbörande förstå!
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Intressant!
Här talas det om att öka djurskyddet, och ändå så kan något sådant här inträffa utan att det medför något kännbart för den som gör fel! Det är ju sant som han skrev, vart är djurskyddet i den här soppan?
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Vad jag menar är att det verkar "blivit ok" att bua. Jag har varit på många stora tävlingar typ Falsterbo, Scandinavium, SM osv och faktiskt aldrig hört förut att publiken "buat ut vad den tyckte" eller hur man säger.
Oavsett vad ryttarna förut haft för sig på banan så har det bara resulterat i "muttrande" från publiken, nu var det rejält buande!

Något som är lite märkligt med ritten i Falsterbo är att inte domaren sa något, hade det varit på en tävling på den nivån jag rider (lokal/regional) så hade det blivit en tillsägelse i högtalarna.
Enda gången jag sett en domare reagera när det är elitnivå var på Strömsholmstävlingarna för ett par år sedan, då uteslöt domaren en ryttare mitt under pågående ritt pga för flitigt spöanvändande.
Dock var det inte nämvärt mycket buande av publiken på Strömsholm den gången.
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Citat:
Ursprungligen postat av kopparberg

Men man kanske kan hoppas på en städad variant, dvs att det inte buas men det inte applåderas heller.

Precis!

Lite som barnuppfostran, höj det som är bra till skyarna och ignorera det mindre bra.
Tänk att tex vinna ett SM och publiken sitter knäpptyst när man får sitt pris men hyllar tvåan som en vinnare....
Då kanske man skulle inse att man gjort bort sig lite.
Typiskt svenskt mellanmjölkstänkande. Inte sticka ut hakan och reagera inte, för så gör man ju inte?

Nej, heder åt dom som reagerar typ Falsterbo och låter den ryttare, som struntar i god hästhantering och omsorg om sitt djur stå tillbaka för sitt egoistiska tävlande, veta vad man tycker.

Exemplet ovan på möjlig reaktion kommer dessutom (förhoppningsvis) inte att kunna användas. Det gäller ju först att vinna SM:et. :grin:

LIA
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

När jag var i Falsterbo buades det rejält! Mitt under en ritt tom! Faktiskt inget jag varit med om förut?
Så SK kan nog inte vara säker på att slippa få buanden ett bra tag framöver!

Jag är emot att vara osportslig och tex hojta glatt typ "yes bra" när någon river, när konkurrenten misslyckas osv.
Jag har med rejäl tillsägelse bett publik att inte jubla när konkurrenten rivit.
Men i det här fallet så skulle jag inte avstyra om det började buas faktiskt!

Men man kanske kan hoppas på en städad variant, dvs att det inte buas men det inte applåderas heller.

Skulle inte förvåna mig om en och annan Tomat kommer farandes efter SK... Jag skulle inte bli sur på den som kastats ialla fall...
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Jag tycker inte att ETT osportsligt uppträdande försvarar ett annat. Känner ingen anledning att sjunka till sandlådenivå för att uttrycka min åsikt.

Och vad gäller svenskt mellanmjälkstänkande så är jag inte ens svensk...........
 
Sv: Kroon-fallet:Svidande kritik mot djursjukhus, veterinär och förbund

Men fungerar det med att reagera verbalt egentligen? Eller blir man bara klassad som löjlig? Jag vet inte!
Däremot om det skulle bli helt avsaknad av applåder så skulle det kännas enormt effektfullt tycker jag!

Kan bara se till mig själv, jag skriker i stort sett aldrig åt någon, så att stå och gapa till mig, det är lönlöst, jag tittar ointresserat åt ett annat håll. Och om jag ledsnar helt så bara vänder jag och går! Och jäklaremej vilken reaktion man får då! Man avgår rätt rejält med segern i den "diskussionen" kan jag lova! Dessutom så är det ofta ett bra sätt att täppa till truten på gaphalsen så man kan få förklara sig, ursäkta sig eller vad man inte får sagt så länge som man inte får en syl i vädret för att man försöker diskutera med en mistlur! :devil:

Men som du säger så blir det inte aktuellt i det här fallet, SK ligger ju för långt ner i resultatlistan för att vinna! Om inte det märkliga skulle hända att ALLA i toppen vägrar ut sig, utgår eller stryker sig!

På tal om patetiskt vrålande så ska jag göra det i glädje om min nuvarande tränare och faktiskt en av mina stora ryttaridoler får en placering! :laugh:
För där snackar vi hästvänligt 100%! :bow:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård har friat veterinär Florian Lackner, Hallands djursjukhus, från Sofia Kroons...
Svar
4
· Visningar
1 521
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsportförbundets disciplinnämnd markerade tydligt. Sofia Kroon stängs av i 15 månader på grund av att hon tävlat hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 379
Senast: snusmumrikan
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hallands djursjukhus i Slöinge behandlade Sofia Kroons hästar fyra dagar före tävlingsstarten i Helsingborg. Kroon menade att...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp