Bukefalos 28 år!

Kryper under eltråden - vad göra?

A

Amia

Hästen jag rider har ovanan att krypa under eltråden :o i hagen, den e låg men han tar sats, siktar in huvudet under tråden sedan kastar han sej ner under och smiter :crazy: . Han gör det endast om man inte tar honom först, fast har han sällskap i hagen gör inte det (oftast inte) Är jättejobbigt när han gör detta. Skulle ta in honom igår, tog in första hästen, när jag skulle stänga av elen för att gå in ii hagen smiter han under. Han springer då in i stallet och skäms. :D

Vad ska man göra för att han inte ska göra så här? Kan inte ta in han först för ledarhästen i hagen (de e tre stycken) "vallar" de två andra. :confused:
 
Lägre trådar? Man kan vira ståltråden på tränset och ner i bettet, det känner han nog även om det går fort! :D Lite taskigt men hellre det än att han rymmer.
 
Ta å bit i tråden själv så får du se vad det är du föreslår. Jag är definitivt inte pjåskig men det var väl bland det dummaste jag hört.....Grimman ok, men i bettet.....
När jag hade hungriga shettisar med tjock päls så fick jag helt enkelt komplettera grinden med en slana - lägre än tråden. Detta förhindrade snabba smitningar.
 
det har de testat, den sitter jättelågt men ändå smiter han. Att fästa tråden i bettet kan man ju ta och diskutera omd et räknas som plågeri eller ej.
 
trad i bettet!! herregud! :mad:

smiter han alltid pa samma stalle? isanna fall kanske ni kan stalla nagot framfor eller spika en extra planka? el dyl? vi hade en ponny som brukade rymma sa, men han brukade rymma under en temporar lina vi satte upp nar det skulle slappas ut/in.

ar det sakert att ni inte kan ta in den har forst da, om ni ar ratt bestamda mot de andra hastarna? det kanns ju som man hellre vill losa det pa ett disciplinerat satt an att borja med staltrad som forresten kan skada hasten rejalt om de kommer loss meda de ar i hagen. skitdumt.

attans ponnysar! ;)
 
Man kan INTE ta de först då han e lägre i rang en den stora, den stora vallar de om man ska ta nån av de andra så man får inte tag i honom.
 
Härlig inställning, tjejen! :mad:
Förstår inte att du kan använda en :D-smiley i inlägget...
Riktigt otrevligt förslag! :mad:
 
Ståltråd tycker jag inte låter som en bra idé! Oavsätt om det sitter i bettet eller grimman. :mad: Det är trots allt rätt farligt, tänk om han t ex får den i ögat. Om han galopperat snabbt och sedan stannar så flyger den upp. :cry:
 
Jag skulle inte rekomendera NÅGON användning av ståltråd i hästens ansikte, vare sig det handlar om att hindra den från att rymma eller vad som hellst. Det so oroar mig mest är väl att tråden kan LOSSNA och peta hästen i ögat. eller rent av skada någons annans häst!! :mad:
 
han kryper under på nåt sätt, så ibland går de sönder och ibland håller de.
 
sätter man eltråd i bettet så spricker tänderna, inte så roligt kanske att ha en häst me löständer, eltråd i grimman, visst, men i bettet är det absolut mest korkade ja hört :eek: :confused:
dessutom är det fuktigt i munnen, får han en stöt där lär han tuppa av, och han kan ju inte gå med träns i hagen!!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 289
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 995
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp