Bukefalos 28 år!

Kryper under eltråden - vad göra?

Här kommer ett "dumt" råd till...
visst är det roligt med olika råd...
det ena tokigare än det andra :crazy:

....och vissa rent av livsfarliga med ståltråd o.s.v:mad:

Det kanske går att lära om ledarhästen
och ta in Shettisen först!
snurra runt med ett grimskaft, utan att se hotande ut då förstås!
bara så ledaren förstår att hon ska flytta på sig
fånga in Shettisen och ta honom först!
eller led två hästar Shettis och ledarhäst
samtidigt.:confused:

Får jag skäll nu, ha, ha. :angel:
 
Här kommer ett "dumt" råd till...
visst är det roligt med olika råd...
det ena tokigare än det andra :crazy:

....och vissa rent av livsfarliga med ståltråd o.s.v:mad:

Det kanske går att lära om ledarhästen
och ta in Shettisen först!
snurra runt med ett grimskaft, utan att se hotande ut då förstås!
bara så ledaren förstår att hon ska flytta på sig
fånga in Shettisen och ta honom först!
eller led två hästar Shettis och ledarhäst
samtidigt.:confused:

Får jag skäll nu, ha, ha. :angel:

det e inga shettisar. han som smiter är ett arabisktfullblod, ledarstoet e ett halvblod..
 
Finns massa äldre trådar om det här. Bland annat nån (kommer inte i håg vad hon heter) som gjorde det här på sin ponny - det var det enda som fungerade. Visst är det elakt men hellre det en gång än en ponny som rymmer och kanske blir överkörd!
 
Det är så urbota dumt att jag inte ens kommenterar saken!

Och va fasen skulle det hjälpa när hästen kryper under när elen stängs av ???
 
ja såna grindar har vi, man kan ta in och ur hästarna utan att slå av och på strömmen, och utan att riskera att de får en stöt at grinden eftersom strömmen leds under marken och förblir obruten om grinden öppnas.
Det bore väl fungera?Är inte särskilt svårt att fixa, pappa gjrde det själv med instruktioner från granngården.
 
Till och med dummare än att vira tråden runt mulen och sedan slå på strömmen. Och det säger inte lite. :smirk:
 
VARFÖR måste du stänga av strömmen varje gång hästarna ska in? :confused:
Har bara lusläst dom sista svaren. Ledsen ifall du redan svarat.
 
VARFÖR måste du stänga av strömmen varje gång hästarna ska in? :confused:
Har bara lusläst dom sista svaren. Ledsen ifall du redan svarat.

Ja just det här har vi svaret. Ha elen på!
en liten stöt får man tåla om man inte håller
fingrarna i styr. Helt enkelt! :idea:
Då smiter han ju inte:bump: :bump:
 
jag kanske borde låta trådstarterskan svara för sig själv, men jag kan ju nämna varför jag stänger av den...ibland kommer man åt ngn häst med tråden och så vops flyger höästen i luften och blir rätt skraj.Risken att bli översprungen känns överhängande. Fast numera har vi ju såna här bra kopplade grindar som inte bryter strömmen.
 
Den risken tycker jag är väldigt liten :crazy: :confused:
Man får väl träna på motoriken lite, kanske? :crazy:

Se till att ha hästen BAKOM dig, så SKA du inte kunna träffa den?
 
Man kan ta in alla tre på samma gång, men han ska ju kunna stann akvar i hegn ändå.
 
Jag förstår faktiskt inte problemet. Skit i att stänga av elen och se till att spänningen i trådarna är på den högsta gränsen för vad man får ha till häststaket så att han får en riktig "skiting".
Varför stänger du av elen, det är ju uppenbart att din häst lärt sig att vid intag så är staketet dött.
Om ni har elband eller sådan tjock plastråd så försök att ha den nedre slingan i vanlig metalltråd, den leder mycker bättre.
 
Varför stänga av elen?

När jag tar in mina stänger jag inte av elen. Har ju plasthandtag och tre trådar nertill (då jag även har får i hagen på vår o sommmar) och en upptill för hästarna. Vi har bl a en islänning som är livrädd för ström men är den inte på så brukar hon rymma. Undrar bara varför du måste stänga av elen eftersom hästarna inte går emot tråden när man tar in dem.
MVH Ulla
 
Re: Varför stänga av elen?

för att de har inga handtag. (jag vet at dte e dåligt)
 
Re: Varför stänga av elen?

Men det är ju skitenkelt att skaffa, beställ från hööks eller köp på odal så är det ju fixat!
 
Re: Varför stänga av elen?

för att de har inga handtag. (jag vet at dte e dåligt)

Ha, ha, :rofl: det var den sämsta anledning jag hört. De billigast ehandtagen går väl på en 10-15kr/st.

Antar att du bara är skötare i stallet och inte har något att säga till om?

Ett litet tips tills handtagen är monterade - du skrev att när du stängde av elen så smet hästen ut. Den kanske har fattat vad du gör. Lura den! :devil: Låssas stänga av elen så får den sig en kyss när den försöker smita. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 655
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp