Bukefalos 28 år!

Kryper under eltråden - vad göra?

Vad menar du mend att tråden är jättelåg? Om han kommer under utan att ha sönder den är den ju tydligen inte tillräckligt låg.
Sätt en extra tråd där han smiter. Sätt den typ 15 cm över marken. Då kan han ju inte komma under..
 
Om man istället skulle vända på det och angripa orsaken till smitningen... så som jag uppfattat det(med reservation för ev missförstånd) så smiter han bara när han blir lämnad ensam i hagen.

Min häst brukade smita på samma sätt som din förut när hon hade en i hennes tycke omåttligt långtråkig asexuell valack som hagsällskap, och två hagar längre bort gick alla andra hästar och betäckte varann hej vilt. då brukade hon rymma. En frustrerade stallägare ville sätta p för alla trasiga saket, så vi fick foga oss för hennes vilja och låta henne få en ny hagkompis.

Men i ditt fall så är det inte lika lättlöst...smiter han samma sekund som ni stänger grinden om honom och tar in kompisarna???
 
Vi hade hönsnät till våra shettisar...inte bara då. det funkade.
 
En tanke bara.. Om det nu är så att han bara smiter när det ändå är dax för han att gå in och han alltid smiter in i stallet... Kan du kanske berömma dig med att ha en häst som "tar in sig själv" istället... Du har ju egentligen ingen problem... ;) :D
 
kan ni inte forsoka fa med er en till person nar ni tar in hastarna? sa fangas de alla samtidigt o ingen behover vara ensam. :idea:
prova att inte stanga av elen innan ni tagit ut hasten ocksa utan forst nar alla ar inne. eller behover ni stanga av elen for att kunna oppna hagen?

annars kanske ni kan stalla ett storre foremal framfor den delen av hagen han springer igenom?

det later som 'ledarhasten' har attitydsproblem o hon borde inte bete sig sa mot er. sjalvklart ar hon ju i hagen o lever ut sin 'frihet', men sant beteende kan bli farligt om hon inte respekterar er. tank om en av de andra hastarna skulle ha skadat sig o ni behover ta in den? kanske det kan vara vart att jobba lite pa den hasten ocksa sa att ni kan borja ta in rymlingen forst? ;)
 
Be din hovslagare slå i en söm i ena hoven. (misstänker att han går barfota) Då fungerar elen som på dom som är skodda, dvs den ger en kraftigare impuls. Fungerar ibland, ibland inte.
 
kolla in traden bestraffing = misshandel, dar finns det nagra ideer (eftersom jag namde det otroliga radet om staltrad dar :devil: :p
 
alltså smiter han redan innan ni har öppnat grinden för att plocka in dem?
 
Det vore kanske bra att lära isg läsa ordentligt... Hästen smiter under när hon STÄNGER AV strömmen!

Och vilken seriös hovslagare rekommenderar att ha 1 söm i hoven? :mad:
 
En tanke bara.. Om det nu är så att han bara smiter när det ändå är dax för han att gå in och han alltid smiter in i stallet... Kan du kanske berömma dig med att ha en häst som "tar in sig själv" istället... Du har ju egentligen ingen problem... ;) :D


jo det e ju bra men inte att det e en liten väg brevid stallet där bilar kör föbi ibland. :crazy:
 
kan ni inte forsoka fa med er en till person nar ni tar in hastarna? sa fangas de alla samtidigt o ingen behover vara ensam. :idea:
prova att inte stanga av elen innan ni tagit ut hasten ocksa utan forst nar alla ar inne. eller behover ni stanga av elen for att kunna oppna hagen?

annars kanske ni kan stalla ett storre foremal framfor den delen av hagen han springer igenom?

det later som 'ledarhasten' har attitydsproblem o hon borde inte bete sig sa mot er. sjalvklart ar hon ju i hagen o lever ut sin 'frihet', men sant beteende kan bli farligt om hon inte respekterar er. tank om en av de andra hastarna skulle ha skadat sig o ni behover ta in den? kanske det kan vara vart att jobba lite pa den hasten ocksa sa att ni kan borja ta in rymlingen forst? ;)

Man måste stänga av elen för att komma in i hagen :o Det e väldigt jobbigt när hon vallar de, man komme rinte nära de andra hästarna för då vänder hon rumpan till en, men sparkar inte.
 
Be din hovslagare slå i en söm i ena hoven. (misstänker att han går barfota) Då fungerar elen som på dom som är skodda, dvs den ger en kraftigare impuls. Fungerar ibland, ibland inte.


Han e INTE barfota, skor runt om.. det e precis som han inte bryr sig om att det e ström i eller ej, för ut ska han enlogt honom själv.
 
alltså smiter han redan innan ni har öppnat grinden för att plocka in dem?

ja. för först tar man in stoet, sedan låter amn han och gammelmannen vara kvar i hagen. när man böjer sig ner för att slå av strömmen så smiter han. det e inte alltid han gör det.
 
kanske man kan arrangera om grinden pa nat satt? du vet sana dar plasthandtag man kan kopa med eller utan stalfjader pa? da kan du oppna grinden utan att fa en stot sjalv o pa sa satt ha kvar strommen i hagen? :idea:

prova kanske nan gang att fanga stoet forst o sen ta in alla samtidigt sa att rutinen andras nagot. har ni tag i henne forst kan hon ju inte bangla runt med de andra? eller tom latsas ta in henne forst - dvs nagon fangar henne, haller i henne, sen tar ni in din istallet, kommer tillbaka o tar in de andra tva....

det kan ju vara vart att prova for det verkar lite jobbigt att hon ska halla pa sadar nar ni har jobb me din hast ocksa. :crazy:
 
kanske man kan arrangera om grinden pa nat satt? du vet sana dar plasthandtag man kan kopa med eller utan stalfjader pa? da kan du oppna grinden utan att fa en stot sjalv o pa sa satt ha kvar strommen i hagen? :idea:

prova kanske nan gang att fanga stoet forst o sen ta in alla samtidigt sa att rutinen andras nagot. har ni tag i henne forst kan hon ju inte bangla runt med de andra? eller tom latsas ta in henne forst - dvs nagon fangar henne, haller i henne, sen tar ni in din istallet, kommer tillbaka o tar in de andra tva....

det kan ju vara vart att prova for det verkar lite jobbigt att hon ska halla pa sadar nar ni har jobb me din hast ocksa. :crazy:

det lät som en bra ide.. =)
 
Missade att den smet när strömmen var av :bow:.

Väl erkända hovslagare med gott rykte gör det på "omöjliga" minishettisar mm som går oskodda. Den lilla sömmen gör vare sig till eller från och fungerar i cirka 40% av fallen.

Men det är kanske bättre med ståltråd runt huvudet och genom munnen :devil: eller spika i plankor överallt så den vare sig tar sig ut eller ser ut :confused:
 
Jo det är ju såklart otrevigt... men om han alltid går in i stallet så borde det ju inte vara ett problem..

Annars får du väl dra om strömmen så den inte stängs av..
 
Jaha? Det verkar ju konstigt eftersom en söm kan göra ganska stor skada... och ska man nu sätta på något som gör att hästen känner av strömmen mer, så varför inte en liten kedja (modell halskedja/länk) runt nedre delen av hästens ben... Något den knappast kan skada sig på och som går av om den skulle fasta eller dyligt!

en det är kanske bättre med ståltråd runt huvudet och genom munnen eller spika i plankor överallt så den vare sig tar sig ut eller ser ut
Gör dig inte löjlig! Allt detta är så urbota korkat att jag inte ens orkat besvara det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 505
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 122
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 655
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp