Bukefalos 28 år!

kullar/år

P

prallan

hur många kullar kan en katthona få per år? Löper hon igen efter en född kull?
 
Sv: kullar/år

Rätt många. Min nuvarande avelshona började löpa redan 1½ vecka efter förlossningen. Låt oss säga att hon hade blivit dräktig, hon hade då fått kull 2 10½ veckor efter kull 1. Hade hon fortsatt börja löpa tidigt efter förlossning hade hon alla gånger hunnit med att föda 4 kullar på ett år.

Studier på falbkatten (tamkattens närmsta vilda släkting) har också visat att de föder 3-4 kullar per år.
 
Sv: kullar/år

Passar på att slänga in en liten fråga. Våran katthona har nu en kull som är 4 veckor gammla. Hon har nu börjat vilja gå ut men kan man börja ge henne p-piller medans hon diar?
 
Sv: kullar/år

Passar på att slänga in en liten fråga. Våran katthona har nu en kull som är 4 veckor gammla. Hon har nu börjat vilja gå ut men kan man börja ge henne p-piller medans hon diar?

Det är bättre att hålla henne inne eftersom hon kan förolyckas ute, men om ni släpper ut henne måste hon gå på p-piller. Annars blir hon på tjocken på en gång igen.
 
Sv: kullar/år

Det har aldrig hänt hos oss.
Jag har utan vidare väntat längre med P-piller och inte har det blivit några ungar för det.
 
Sv: kullar/år

Det har aldrig hänt hos oss.
Jag har utan vidare väntat längre med P-piller och inte har det blivit några ungar för det.

Grattis. Jag har haft honor som börjat löpa 1,5 vecka efter förlossning. Även de som inte börjat förrän kattungarna flyttat. Släpper man katten lös är det inte att rekommendera att chansa.
 
Sv: kullar/år

Lösa stallkatter i över 20 år och bara ett misslyckande.
Och det berodde på att jag inte trodde att den skadade katthonan skulle få herr-besök på sjukbädden i sadelkammaren.
Hur den hankatten lyckade med att ta sig in är ett mysterium.
Men kattungarna blev i alla fall fina.
 
Sv: kullar/år

Ja? Många får tillbaks sin hona dräktig så fort de börjat släppa ut henne efter kull. Personen bakom frågan får själv avgöra om h*m vill chansa, jag tycker inte att man bör göra det om man inte vet att det är en hona som väntar med löp tills ungarna blivit äldre. Jag fantiserade aldrig om att min hona skulle börja löpa 1,5 vecka efter hon fick kull nu i april men det gjorde hon.
 
Sv: kullar/år

Passar på att slänga in en liten fråga. Våran katthona har nu en kull som är 4 veckor gammla. Hon har nu börjat vilja gå ut men kan man börja ge henne p-piller medans hon diar?

Tycker du ska vänta tills de kan klara sej utan att dia då p-piller ofta gör så mjölken sinar.
 
Sv: kullar/år

Och jag fick rådet att vänta tills att kattungarna livnärde sig på i huvudsak kattmat.
Det fungerade ju bra i alla fall för mig.
 
Sv: kullar/år

Och jag fick rådet att vänta tills att kattungarna livnärde sig på i huvudsak kattmat.
Det fungerade ju bra i alla fall för mig.

Ja, ja. Fine, du gör som du vill. Alla kanske inte vill chansa på att få hem honan dräktig medan hon fortfarande har kattungar. Eftersom yuitj frågar om det är OK att ge honan piller eftersom hon vill gå ut utgår jag ifrån att yuitj inte vill ha fler kattungar just nu och då är alternativen att 1) hållla honan inne 2) ge henne piller 3) kastrera.

Att bara släppa ut och hoppas på det bästa är liksom inte det bästa om man inte vill ha fler kattungar.
 
Sv: kullar/år

Ja, ja. Fine, du gör som du vill. Alla kanske inte vill chansa på att få hem honan dräktig medan hon fortfarande har kattungar. Eftersom yuitj frågar om det är OK att ge honan piller eftersom hon vill gå ut utgår jag ifrån att yuitj inte vill ha fler kattungar just nu och då är alternativen att 1) hållla honan inne 2) ge henne piller 3) kastrera.

Att bara släppa ut och hoppas på det bästa är liksom inte det bästa om man inte vill ha fler kattungar.

Håller faktiskt med dej.



Dessutom är det synd att folk fortfarande bedriver huskattavel.. Med tanke på hur många hemlösingar vi har i Sverige ändå...
 
Sv: kullar/år

Tack för alla svar, nu har våran kisse fått p-piller igen:) Dom är väldigt söta dom små ullbollarna men en kull till om några veckor hade blivit lite väl bra.
 
Sv: kullar/år

Dessutom är det synd att folk fortfarande bedriver huskattavel.. Med tanke på hur många hemlösingar vi har i Sverige ändå...

Det är svårt att få stallkatter att fungera när man flyttar runt på dem.
Därför vill man gärna att de föds i stallet där de skall bo.
Jag har visserligen omplaceringar också, men de är tyvärr ofta ute på vandring och jag tror att jag förlorade en i vinter.
Vi har Lokatt så den gick nog tyvärr åt på det viset.
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
610
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 570
Senast: bollen__
·
Tjatter Jag och pojkvännen är inte överens 😅 Jag har bara hört undan eller kull tidigare och han har bara hört undan eller väck. Jag tycker att...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 531
Senast: Flixon
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
294
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hage
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp