Kusk utbildning

F

Flicka

hur utbildar man sig till travkusk?????????

tacksam för svar mvh Tina
 
Kan inte du berätta här lite kortfattat hur man går tillväga, jag håller nämligen på med ett skolarbete och jag har bara intresse av att veta hur man ska gå tillväga för att bli det rent generellt. Är det någon annan också som kanske vill berätta?
//Tina :bow:
 
eftersom jag inte är kusk utan bara har tränarlicens så är jag inte rätt person att fråga....dessutom är det ju "100" år sen jag plockade ut min licens så det är nog lite mer annorlunda nuförtiden...det finns ju folk härinne som har körlicens, du får "vänta ut" dom :D
 
Jag håller på att ta körlicensen just nu, man kör ett licenslopp varje vecka, får köra från alla voltspår och det går till som ett vanligt lopp, d.v.s defilering och provstart och allt sånt... Själva loppen är upplagda så att du kör tre omstarter, och på den fjärde starten går loppet som ska gå i ett tempo mellan 1.25-1.30 (vi har 1.28 ca på vår bana), på desa fyra starter lär man sig att volta från det spår man har den gången. Av de 15 gångerna ska man vara godkänd 10 gånger, och med godkänd menar de att man inte ska utgöra någon fara för någon annan, ha någorlunda tempobedömning,taktik o.s.v. Dessutom måste man ha läkarundersökning där de kolla psyke, syn, drogtest o.s.v.

Kursen avslutas med ett skriftligt prov.

För att få gå kursen ska man helst ha kört snabbjobb regelbundet i ett år på banan.

Det är voltstart 14 gånger och autostart/lijestart en gång.
 
Och jag som skulle ta körlicens i höst var det tänkt, men ska dem testa mitt psyke kommer det aldrig gå :eek: :):

Cissi :bump:
 
Hur det är med ponnytrav har jag ingen aning om, antar att du kan ta den licensen genom en ponnytravskola.

Glömde föresten, för att få vara med på licensutbildningen krävs att man har tillgång till en, helst flera, hästar som kan gå minst 1.25 full väg, finns på träningslistan hos A- eller B-tränare, har ett godkänt kval bakom sig (8-månaders regeln gäller inte) och som är säkra att köra med eftersom det är du och inte hästen som ska lära sig... Fast det där med säkra hästar kan jag intyga att folk kommer med lite vad som helst...
 
Jo, det kan jag ju, men jag tänkte om du visste ifall det var samma mängd kvallopp men när jag såg ditt senaste inlägg inser jag att det inte kan vara samma! Tack endå :)
 
Att ta ponnytravlicens är mycket enklare, du behöver tex inte ens ha egen häst eller tillgång till häst.

Från ponnytravkusken Cissi :bump:
 
Du tar kontakt med närmste travbana och ber att få ta körlicens. Numera finns även kurser för Monté licens.
//Maria :idea:
 
"lånar din knapp martha"

Det kanske inte är säkert att "FLICKA" vet att det är skillnad på kör- och tränarlicens.......för en person som inte är så insatt i travtermer är nog travkusk det samma som "den som kör/tränar travhästar" :idea:....å andra sidan vet jag ju inte om FLICKA är insatt eller inte ;)
 
Var har ni grävt upp den här gamla tråden???
Hon är förmodligen och förhoppningsvis klar med sitt skolarbete... :idea: ;)

/// ghost
 
:rofl: :bow: fniss.........ja det är hon nog.......jag kollade aldrig datumet på tråden men den låg inne som "ny" när jag läste den idag........fy på sig "VickaLill" att lura mig........ :p ;) :rofl:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken säger, finns det någon sådan utbildning i Sverige? Frågar åt en kollega som inte har tillräckligt med svenska ännu, men...
Svar
6
· Visningar
342
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
2
Svar
35
· Visningar
2 250
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 866
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp