Kvinnor drivande i barnalstrande?

Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Härligt att få det faktum att du diskuterar på mycket lösa grunder serverat på på silverfat. :D

tips: vänta med att le alltför triumferande tills du har presenterat dina icke lösryckta argument för att hävda att den schweiziske mannen ofta är kuvad.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Om jag säger att det bygger på egna erfarenheter, iaktagelser och diskussioner med schweizare, hur vill du då att jag ska presentera faktan? Det är ju svårt att mäta, skulle det duga med en empirisk undersökning om vem som bestämmer i hemmet/relationen? Om du nu kan lita på att jag inte hittar på och gör en underökning på rätt grunder. Ska jag kanske göra en filminspelad utfrågning av x antal schweizare? Hur bra är du på schweizertyska, behöver du tolk då? Vad är ett representativt urval?
Det är lite oklart vad du förväntar dig egentligen. ;)
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Om jag säger att det bygger på egna erfarenheter, iaktagelser och diskussioner med schweizare, hur vill du då att jag ska presentera faktan? Det är ju svårt att mäta, skulle det duga med en empirisk undersökning om vem som bestämmer i hemmet/relationen? Om du nu kan lita på att jag inte hittar på och gör en underökning på rätt grunder. Ska jag kanske göra en filminspelad utfrågning av x antal schweizare? Hur bra är du på schweizertyska, behöver du tolk då? Vad är ett representativt urval?
Det är lite oklart vad du förväntar dig egentligen. ;)

Jag förväntar mig att du ställer samma krav på dig själv som på dina meddebattörer, nämligen att dina egna tolkningar inte appliceras på större befolkningsgrupper. Om du presenterar dina åsikter som fakta, backa upp dem med fakta. Och kan du inte det, bör du nog vara väldigt försiktig med att kritisera andras tolkningsrätt och skratta åt lösa grunder. Och vi har inte ens gått in på dina rent felaktiga påståenden kring den svenska politiken.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men om det är någon annans tolkning så är det ju inte min egen. :crazy:

För övrigt har jag inte gjort några som helst felaktiga påståenden om den svenska politiken, att en borglig regering skulle ge sig på föräldraledigheten på 4 år har jag aldrig sagt något om, det var du som drog upp det. Det enda jag skrev var att Sverige med en alliansregering och med SD i riksdagen strävar åt samma håll som Schweiz, vad är det som är så fel med det? Lägre skatter, privatisering av sjukvård, skolor etc är det inte precis vad moderaterna siktar på? SD är främlingsfientliga och konservativa, är det inte sant? Schweizarna är då det. Jag skrev att Schweizarna väljer låga skatter framför annat, är det inte sant att alliansen gör det också? Man kan ju inte båda ha kakan och äta upp den.

Förresten så måste ju schweiz vara det mest jämställda landet i världen eftersom könsfördelningen i förbundsrådey är exakt lika och presidenten 2010 är kvinna och 2009 var det en man :D Där har Sverige något att jobba på :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men egentligen sitter ju ingen av oss inne med nyckeln till vad som skapar en lycklig och tillfreds människa.

Där kommer vi nog egentligen till det - förutom uppenbar vanvård och respektlöshet - som jag har svårt med i föräldreriet/mammeriet: att man ska göra på vissa sätt med barnen med tanke på ett slags (tänkt) idealisk "slutprodukt". Typ en vuxen människa så perfekt att ingen tidigare sett något liknande, med avseende på det ena eller andra (känslomässig harmoni, kreativitet, eller vilka personlighetsdrag man nu har försökt satsa på att odla fram hos ätteläggarna).

Men jag uppfattade inte att Kattennizze satte prylarna i något konfliktförhållande med lyckan?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Där kommer vi nog egentligen till det - förutom uppenbar vanvård och respektlöshet - som jag har svårt med i föräldreriet/mammeriet: att man ska göra på vissa sätt med barnen med tanke på ett slags (tänkt) idealisk "slutprodukt". Typ en vuxen människa så perfekt att ingen tidigare sett något liknande, med avseende på det ena eller andra (känslomässig harmoni, kreativitet, eller vilka personlighetsdrag man nu har försökt satsa på att odla fram hos ätteläggarna).

QUOTE]

Brrrrrrr nu blir jag riktigt rädd. Det här tycker jag var mycket intressant, menar du att dagens mammanorm/föräldranorm eller vad man nu ska kalla det, har som mål eller syfte att "göra" någon slags slutprodukt? Mycket intressant, det har jag inte ens tänkt på. Men jag undrar om du har rätt? med alla metoder etc kan det ju finnas fog för ditt tankesätt. Utveckla gärna vad du menar!
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag utgick från det som Kimz0r skrev i inlägget men också det hon skrev tidigare i tråden om kompisar som lagt pengar på 20 barnvagnar etc. Jag har uppfattat det som om hon är väldigt kritisk till den typen av konsumtionsföräldraskap och anser att det inte är bra för barn. Hon skrev även i sitt svar "Hade du velat vara någons accessoar? Att bli satt på piedestal? Uppvisad, lite som en designerhandväska eller ett par nya skor? Vara någons ursäkt att köpa något fint - mer för sin egen skull än för din? Jag får lite ont i magen av tanken, faktiskt. "

I övrigt håller jag med dig! Även om jag undrar/misstänker att det är så att att übermammaskapet snarare är ett uttryck för osäkerhet och kontrollbehov, och att andra kanske borde tycka synd om dem (alternativt inte bry sig om vad andra gör) snarare än att drabbas av prestationsångest. Übermammornas agerande (för jag har nog aldrig träffat på en riktig überpappa) är nog egentligen inte problemet utan att alla är lite osäkra på hur man ska vara som förälder.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag vet inte om det är dagens mammanorm/föräldranorm, just. Men jag tycker att man möter mycket snack om hur man ska bete sig och göra för att barnet ska bli på vissa vis. Även i mycket av snacket om vad som är "det bästa" för barnet, tolkar jag ofta in att man har något slags bild av den blivande vuxna personen för ögonen.

För mig framstår det som att man ser barnen som ett slags produkter som man ska designa så att de blir så himla bra - bättre än vad människor öht tenderar att vara, tycker jag. Sen tror jag iofs att barnens pubertet tar ner de flesta föräldrar rätt hårdhänt på jorden i de här avseendena. Jag tyckte att andra föräldrar blev mycket lättare att umgås med sedan alla de söta ungarna förvandlats till pubertala monster. Föräldrarnas självbild blev avsevärt dämpad. :D

Även om jag undrar/misstänker att det är så att att übermammaskapet snarare är ett uttryck för osäkerhet och kontrollbehov, och att andra kanske borde tycka synd om dem (alternativt inte bry sig om vad andra gör) snarare än att drabbas av prestationsångest.

Jo, så är det nog. Öht finns det ju en massa sociala och känslomässiga jobbigheter kring detta med att vara mamma (jag tror att det är mindre jobbigt för pappor). En massa förväntningar, och så den där absurda iden att barndomen ska vara så förbannat lycklig, och hur lycklig den är, är en mätare på hur väl mamman har lyckats.

Idén om lycklig barndom är nog en av de vedertagna kulturella idéer jag tycker sämst om! Det är skitjobbigt att växa upp, tvinga inte de stackars barnen att vara lyckliga ovanpå allt det andra!

Men visst ligger det något i vad KimzOr skrev: hur en del barn verkar ha som uppgift att bekräfta mamman utåt, som en accessoar. Även det rinner nog av mamman senast när barnet puberterar, dock...
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

*KL*

En sak i sammanhanget som jag funderat över är den här:

Även kring barnanskaffning verkar idag individualismen ha slagit igenom när det t ex gäller namn. Man ser i födelseannonser hur väldigt många föräldrar verkligen verkar leta efter ett nästan unikt namn för att markera att deras barn är just så unikt.

Men i andra sammanhang kring barnet verkar likriktningen närmast total. Plötsligt har "alla" vagn av ett visst märke, t ex. Och på vagnen sitter en "registreringsskylt" med barnets namn.

Det känns som kanske 8 av 10 vagnar jag möter på stan har en sån där skylt och jag blir lite förvånad varje gång. Dels för att så många vill äga precis samma "jätteskojiga" pryl - men egentligen framförallt för att jag inte förstår varför de meddelar barnets namn för hela omgivningen. För min del skulle det där kännas som en integritetsfråga, barnet har inte bett om att få sitt namn utbaserat till vilt främmande människor.

Nån som har några tankar kring det här med krocken mellan individualism och att följa babytrenderna?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Oj, lång och intressant tråd, men lite OT;)

Det är skitjobbigt att växa upp, tvinga inte de stackars barnen att vara lyckliga ovanpå allt det andra!

Haha, så himla skönt uttryckt, och mycket träffsäkert! Att växa upp är skitjobbigt och många gånger en daglig kamp. Som (ung) vuxen kan jag säga att jag ofta, eller åtminstone då och då, tänker på hur skönt det faktiskt är att vara vuxen och ha lämnat uppväxtåren bakom mig.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Det känns som kanske 8 av 10 vagnar jag möter på stan har en sån där skylt och jag blir lite förvånad varje gång. Dels för att så många vill äga precis samma "jätteskojiga" pryl - men egentligen framförallt för att jag inte förstår varför de meddelar barnets namn för hela omgivningen. För min del skulle det där kännas som en integritetsfråga, barnet har inte bett om att få sitt namn utbaserat till vilt främmande människor.

För att inte tala om all de som lägger ut bilder på sina barn på facebook, egna hemsidor eller för all del här på bukefalos. Jag tycker det är lite märkligt att föräldrar (mammor) så frikostigt visar bilder av sina barn i alla möjliga och omöjliga situationer helt öppet, för vem som helst att ta del av. Det är faktiskt bilder som aldrig försvinner, och barnet har aldrig bett om att bli uppvisad för hela världen. Jag skulle inte vilja finnas på en massa bilder ute på nätet på det viset.

Jag undrar också hur det kanske känns när barnet är lite äldre och tonåring och det ligger ute massa bilder, det kanske uppkommer situationer när det inte är så roligt...

Det tycker jag faktiskt känns än mer som en integritetsfråga än namn på barnvagnar.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Nej, jag skulle nog själv inte heller välja att lägga ut bilder av mina barn på nätet.

Fast även om det är allvarligare än skyltarna på vagnar så känns det som om det här forumet kommer att ta eld om man tar upp det till diskussion;)
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

För att inte tala om all de som lägger ut bilder på sina barn på facebook, egna hemsidor eller för all del här på bukefalos. Jag tycker det är lite märkligt att föräldrar (mammor) så frikostigt visar bilder av sina barn i alla möjliga och omöjliga situationer helt öppet, för vem som helst att ta del av. Det är faktiskt bilder som aldrig försvinner, och barnet har aldrig bett om att bli uppvisad för hela världen. Jag skulle inte vilja finnas på en massa bilder ute på nätet på det viset.

Jag undrar också hur det kanske känns när barnet är lite äldre och tonåring och det ligger ute massa bilder, det kanske uppkommer situationer när det inte är så roligt...

Det tycker jag faktiskt känns än mer som en integritetsfråga än namn på barnvagnar.
Jag håller helt och hållet med.

Om man absolut ska lägga upp barnbilder borde det väl vara idé att i alla fall välja anständiga sådana? Jag vet inte hur många barnbilder jag sett i föräldrabloggar, på BDB o. dyl. som riskerar hamna i barnporrnätverk - om de inte cirkulerar där redan.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Tja jag delar med mig av bilder på E, men aldrig någonsin naket ( bara i blöja/underbyxa anser jag också vara naket ). Jag har dom ute en stund och sedan gör jag albumet privat. Jag kan inte komma på något situation med dom bilder jag delger som skulle vara till besvär för E när hon är äldre. Men visst jag har börjat tänka mer och mer i dom banorna ni är inne på.

Petruska, även om den diskussionen skulle hettat till så kanske den är både intressant och lite nödvändig ?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 155
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 608
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag har en släkting som är svårt sjuk och ligger för döden enligt andra släktingar. Jag vet inte hur nära inpå man brukar uttrycka dessa...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 960
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp