Kvinnor drivande i barnalstrande?

Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

:rofl:

Jisses, då missuppfattade jag det där med "gay nannies" rätt avsevärt!

Jag trodde i min uppenbarligen bottenlösa enfald att man (tex karrärinriktade mödrar i Europa) rekryterade typ manliga gay au pairer, för att ge barnen en bra manlig förebild (enligt föreställningen att bögar är lite mjukare och känslosammare, så där). :D

:D
Jag tror att din tolkning är helt korrekt ursprungligen, men att den nu appliceras (tydligen) även på råblonda heteromän. Fast jag ska inte svära på det, gay nanny har inte funnits i mitt vokabulär särskilt länge... :p
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag tycker att det vore intressant att se hur många som verkligen innerst inne ser barnen som en accessoar, jag tror inte att särskilt många gör det även om det ser ut så på ytan.

Ingen, hoppas jag, men ibland undrar man (skärmdump av två inlägg från annat forum):
2792010112228a8c1.jpg


Men vad är egentligen problemet med detta om man nu tar tanken på allvar?
Hade du velat vara någons accessoar? Att bli satt på piedestal? Uppvisad, lite som en designerhandväska eller ett par nya skor? Vara någons ursäkt att köpa något fint - mer för sin egen skull än för din? Jag får lite ont i magen av tanken, faktiskt.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jo, det har jag hört. :crazy: Vad sägs om "gay nannies"? Används iaf i Schweiz.

När du skriver att det används i Schweiz låter det som att det skulle vara något vanligt förekommande.
Du har hört en grupp schweizare använda uttrycket.
Jag bor i Schweiz men har aldrig hört något liknande.

Däremot vet jag att många schweizare regagerar på att svenska män är föräldralediga. I Schweiz har männen rätt till 1 ledig dag och mamman 3 månader (obetalt såklart). Så är det så konstigt att de tycker att det är anmärkningsvärt att Sverige har det system de har? Det är ju trots allt Sverige som är det unika i sammanhanget.

Men så konservativ, inskränkt och kass attityd som du hörde i och med det uttalande om "gay nannies" har jag aldrig stött på, så att säga att det används i Schweiz tycker jag blir fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men så konservativ, inskränkt och kass attityd som du hörde i och med det uttalande om "gay nannies" har jag aldrig stött på, så att säga att det används i Schweiz tycker jag blir fel. Det är mig veteligen inget vedertaget uttryck.

Ibland verkar folk här verkligen anstränga sig för att missa budskapet.

Men om du nu vill rusa till nationens försvar: Uppenbarligen är inte ägna tid med barn en prioriterad fråga i Schweiz (om det nu gäller alla kantoner har jag ingen aning om). Säger inte det egentligen väldigt mycket mer om deras syn på barn och föräldraskap än uttrycket "gay nanny"?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Så är det så konstigt att de tycker att det är anmärkningsvärt att Sverige har det system de har?

Schweiz lagar reflekterar, precis som våra, värderingarna i landet och är framröstade av befolkningen. Så du ställer frågan bakvänt.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men om du nu vill rusa till nationens försvar: Uppenbarligen är inte ägna tid med barn en prioriterad fråga i Schweiz (om det nu gäller alla kantoner har jag ingen aning om). Säger inte det egentligen väldigt mycket mer om deras syn på barn och föräldraskap än uttrycket "gay nanny"?

Många mammor i Schweiz spenderar mycket mycket mer tid med sina barn än vad svenska mammor gör, så du kan ju inte direkt dra någon slutsats om att det inte skulle vara en prioritering i Schweiz att spendera tid med sina barn utifrån de uppgifter om föräldraledighet som jag gav dig.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Schweiz lagar reflekterar, precis som våra, värderingarna i landet och är framröstade av befolkningen. Så du ställer frågan bakvänt.

Bara för att man har ett visst synsätt och system behöver man ju inte se ned på andra som har ett annat synsätt och system.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Många mammor i Schweiz spenderar mycket mycket mer tid med sina barn än vad svenska mammor gör, så du kan ju inte direkt dra någon slutsats om att det inte skulle vara en prioritering i Schweiz att spendera tid med sina barn utifrån de uppgifter om föräldraledighet som jag gav dig.

De fick väl rösträtt 1971 eller något liknande också, de schweiziska kvinnorna, varav den sista kantonen införde allmän rösträtt 1990. Gender paradise indeed! ;)

Nu var det ju iofs männen vi talade om och jag vet i alla fall vad min mans schweiziska kollegor gör (han jobbar i Geneve): de sitter på sina kontor, vardagar, kvällar och helger. För att bekosta kvinnornas tid hemma och sina au pairer, kanske? ;)
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Och de schweziska män är ofta hårt kuvade i hemmet/relationen.

Det jag egentligen motsatte mig var att det skulle råda en nedsättande attityd mot föräldralediga män, som var själva ämnet. (Schweiz system är inget jag eftersträvar).
Schweizarna har valt ett annat system men det innebär inte att de ser ned på andra med ett annat system, som ditt uttalande åsyftade.
Schweizarna har ju t.ex. valt låga skatter till förmån för annat, det är ju precis dit Sverige är påväg med ytterliggare en alliansregering och extra kul är det ju att SD påminner starkt om det regerande partiet i Schweiz som är konservativt och främlingsfientlig, så det är nog inte läge att kasta sten i glashus, Sverige strävar ju uppenbarliigen efter något liknande. ;)
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Och de schweziska män är ofta hårt kuvade i hemmet/relationen.

Det jag egentligen motsatte mig var att det skulle råda en nedsättande attityd mot föräldralediga män, som var själva ämnet. Schweizarna har valt ett annat system men det innebär inte att de ser ned på andra med ett annat system, som ditt uttalande åsyftade.

Jag vet inte om du märker det själv, men om jag gjorde en oavsiktlig generalisering (för det är vad det var) så har du redan dragit till med två på alldeles egen hand. Är schweiziska män kuvade? Okeeej - är det därför de - åtminstone tills alldeles nyligen - hade världens högsta andel dödsskjutningar av kvinnor i hemmen, en följd av vapenlagarna?

Nej, jag ska inte fortsätta den här diskussionen. Jag kan iofs förstå att man är lojal med ett land om man bor där, men att Schweiz ligger ungefär 100 år efter med sitt jämställdhetstänk är knappast någon hemlighet. Och nej, efter fyra år med borgerligt styre har ingen rört föräldraledigheten i Sverige. Och kommunerna har mer pengar än någonsin i överskott - det är fakta.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag håller med dig - även om jag själv på många sätt inte lever som jag lär tyvärr ...

Jag lever absolut som jag lär, går aaaaaldrig på café, köper aaaaaaldrig fina kläder (dock inte klänningar! ;)) tralalala. Det är det som gör det hela så svårt, att försöka leva som normbrytare ÄR tufft.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag tror att man måste inse att föräldraskap är en fråga om tycke och smak. Personligen retar det gallfeber på mig när jag ser att föräldrar könsstereotypar sina barn väldigt hårt. Andra tycker säkert att jag är slarvig som släpper mina småbarn fritt i trappor och klippor och struntar i att vara konsekvent eftersom jag tror på att de ska få testa sina förmågor och behandlas som människor. Men egentligen sitter ju ingen av oss inne med nyckeln till vad som skapar en lycklig och tillfreds människa. Så enkel matematik som att "prylar gör ingen lycklig" tror jag inte alls på.

Jag pratar inte om matematik, eller ens om att saker inte gör en lycklig, utan om rättvisa, solidaritet och en hejdlös rovgirig konsumtion som ofrånkomligen och oundvikligen leder till miljöförstöring och allas vår död. På en generell nivå. Bara för att förklara mig!

Jag trodde precis som Petruska att gay nannies var män som jobbade som aupairer! Vilken enfald! Sanslösa kommentarer måste jag säga. Intressant att notera är också om barnaga är förbjudet i Schweiz, det har jag ingen aning om, men det är ju tillåtet i både Frankrike och Storbritannien. Och används frekvent vad jag förstått. Det säger också något om synen på barn.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag är starkt kritiskt till hur vissa saker fungerar i Schweiz och kan vara väldigt rå i tonen när jag diskuterar Schweiz, är verkligen inte lojal mitt värdland. Men när jag diskuterar Schweiz med svenskar som inte levt i Schweiz så slutar det nästan alltid med att jag tar Schweiz i försvar, för de flesta svenskar har en alldeles för ensidig och erfarenhetsfattig bild av landet för att ge det rättvisa och drar förhastade slutsatser baserade på fördomar istället för att ta reda på hur det fungerar i verkligheten.
Det är svårt att djupgående diskutera länder med folk som inte levt i dom, det är för komplext.
Det märker man ju även när man pratar om Sverige med icke svenskar, de vet ju inte riktigt vad de talar om.

Uppenbarligen gjorde du en oavsiktlig generalisering, men den skvallrar ju, liksom ditt fortsatta resonemang om vad du tycker om Schweiz. Jag kan inte klandrar dig, det är väldigt ojämställt, men det är ändå inet riktigt som du tror, det kan jag lova dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Uppenbarligen gjorde du en oavsiktlig generalisering, men den skvallrar ju, liksom ditt fortsatta resonemang om vad du tycker om Schweiz.

Min poäng var att kalla fakta om hur Schweiz ser ut i praktiken säger betydligt mer om deras syn på mammor och pappor (och mycket annat) än vad de lösryckta fördomarna gör.

Men till fördomarna får man väl bland annat räkna det du var inne på, att männen är kuvade. Det har jag hört sägas om svenska män också (var det inte Anna Anka som ansåg något liknande?) - och som svensk blir man ju rätt oförstående. Så jag blir uppriktigt nyfiken på vad du menar med det.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Men till fördomarna får man väl bland annat räkna det du var inne på, att männen är kuvade. Det har jag hört sägas om svenska män också (var det inte Anna Anka som ansåg något liknande?) - och som svensk blir man ju rätt oförstående. Så jag blir uppriktigt nyfiken på vad du menar med det.

Vet inte om jag kan klassa det som en fördom i mitt fal. Vad är dina kriterier för att det ska klassas som en fördom?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 155
Senast: Whoever
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 608
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag har en släkting som är svårt sjuk och ligger för döden enligt andra släktingar. Jag vet inte hur nära inpå man brukar uttrycka dessa...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 960
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp