Kvinnor drivande i barnalstrande?

Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

lattemammor är ett nedsättande begrepp.

Vad är det egentligen som anses vara felet med lattemammor, undrar jag?

Jag fick nöjet att passa en ettåring för ett tag sedan, och naturligtvis tog jag genast med honom på kafé! Det är ju jättemysigt att sitta på kafé med en latte och en ettåring, och han verkade trivas.

Jag trodde väldigt länge att uttrycket var positivt laddat, och stod för lugna mammor som tar med sina barn ut i staden och visar dem världen, men jag verkar ha missat något här. :confused:
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jag uppfattar lattemammor som de kvinnor (om det ens finns sådana) som driver runt på stan i någon slags allmän oro med över/understimulerade ungar i släptåg. Som stör andra, vilket verkar vara ett jätteproblem för andra vuxna. Det är dom som köper tidningar av typen Mama och liknande och som använder 5-minutersmetoden. Eller vad som är den senaste trenden. (nej jag är inte alls fördomsfull här).
För övrigt älskar jag också att gå på café med min lille son och han gillar det också. Mycket mysigt och trivsamt.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Vad är det egentligen som anses vara felet med lattemammor, undrar jag?

Jag fick nöjet att passa en ettåring för ett tag sedan, och naturligtvis tog jag genast med honom på kafé! Det är ju jättemysigt att sitta på kafé med en latte och en ettåring, och han verkade trivas.

Jag trodde väldigt länge att uttrycket var positivt laddat, och stod för lugna mammor som tar med sina barn ut i staden och visar dem världen, men jag verkar ha missat något här. :confused:

Det har väl säkert med "jante" att göra, att du sitter och myser med dina polare istället för att leka med bebin och visa den skog och natur...

Det är sannerligen en snäv mall som ställts upp för mödrar där allt ska vara "lagom" enligt en mellanmjölksnorm. Inte köpa för mycket, inte köpa för lite, visa bebin naturen och visa den stan (jag tror allvarligt inte att den bryr sig så speciellt mkt vid späd ålder). Vore intressant att veta om gränserna är lika snäva för pappor, eller är det så att den exakt likadelade föräldraledigheten ger en "good enough-stämpel" på plats?

Här kör jag stenhårt på "vad som gör mamma glad, gör bebis glad". Verkar fungera utmärkt hittills!;)
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

För övrigt älskar jag också att gå på café med min lille son och han gillar det också. Mycket mysigt och trivsamt.

Men när du gör det, gör det inte dig till lattemamma i den där negativa meningen? Det här blir bara mer och mer mystiskt! :D

Man har ju inte råd att köpa Mama (Grandma, praktiskt taget, i mitt fall) när man fikar så där mycket. :p

Det har väl säkert med "jante" att göra, att du sitter och myser med dina polare istället för att leka med bebin och visa den skog och natur...

Vore intressant att veta om gränserna är lika snäva för pappor, eller är det så att den exakt likadelade föräldraledigheten ger en "good enough-stämpel" på plats?

Fast att fika med bebisen inkluderar ju att bebisen får vara med och mysa. Om lattemammor är såna som lämnar bebisen ensam hemma för att gå och fika med kompisarna, så är jag den första att skriva under på kritiken.

Om man visar bebisar stan eller skogen torde gå på ett ut, enligt min erfarenhet gillar de sådant som rör sig.

Pappor behöver inte ens ta ut föräldraledighet att tala om för att vara bra, jag tycker att det verkar räcka att de nämner barnen som sin "hobby" när det tex intervjuas i tidningar (iofs relevant endast för en minoritet av pappor, men ändå).
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

I´m a lattemorsa & damn proud of it !

Nej skämt åsido, jag håller med i resonemanget. Jag upplever dock ofta att det är andra kvinnor som med "nedvärderande" ord pratar om lattemammor..

Själv tycker jag det är hur mysigt som helst att ta en sväng på stan, kanske besöka Universeum och sedan fika. Om det gör mig till en lattemamma så må så vara. Man skulle som skrivet aldrig säga något nedvärderande om en pappa som fikade med sitt barn..
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Naturligtvis kan jag inte fördöma Mittens konsumtionsval. Jag kanske uttryckte mig otydligt, jag kritiserar en samhällsnorm, och den är vi ju alla en del av-mer eller mindre. Givetvis får alla göra vad de vill med sina pengar, men jag försöker lyfta frågan till en mer generell nivå. I grunden tycker jag att det vansinnigt med ett konsumtionssamhälle som håller på att bli allas vår död med miljöförstöringen.

Jag håller med dig - även om jag själv på många sätt inte lever som jag lär tyvärr ...
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Fast att fika med bebisen inkluderar ju att bebisen får vara med och mysa. Om lattemammor är såna som lämnar bebisen ensam hemma för att gå och fika med kompisarna, så är jag den första att skriva under på kritiken.

I fördomen om "lattemammorna" ingår väl att barnen inte får speciellt mkt uppmärksamhet och mys under timmarna som spenderas på caféet?!

Men det finns ju fördomar om allt, själv är jag nog så långt från en caféperson som tänkas kan, Däremot umgås jag mkt hemma hos folk över en kaffekopp så det är ju precis samma sak, bara annan lokal.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Vad är det egentligen som anses vara felet med lattemammor, undrar jag?

Alltså, för säkerhets skull: JAG använder det inte nedsättande. Jag använder det inte alls. Men när jag sett det användas har det sagts med lätt förakt. I samma ton som när kvinnors designerhandväskor ofelbart leder till offentlig debatt medan mäns portföljer i samma prisklass passerar utan anmärkning.;)

Wikipedia säger så här: Latteförälder, lattepappa eller lattemamma är en informell benämning på en modemedveten småbarnsförälder av övre medelklass i en storstad. Latteföräldrarna har fått sitt namn genom att de ses köra sina barn i barnvagn till och från kaféer där de dricker caffe latte.

Jag kan späda på den bilden med att dessa mammor bär odd molly, går på babysim på måndag, baby-yoga på tisdag, baby-massage på onsdag osv. OBS - det är inte jag som kritiserar vare sig kläderna eller yogan, det är så jag sett innebörden av lattemamma tolkas.

(Personligen har jag visserligen svårt att förstå alla de där aktiviteterna som bebisar håller på med nu för tiden - men jag föraktar inte deras föräldrar för det.).

Wikipedias definition fortsätter så här:

Norska sjukgymnaster har varnat för att latteföräldrarnas barn får sämre motorik och lär sig gå senare, och uppmanar därför föräldrarna att ses i hemmen istället för på caféer, så att barnen kan krypa omkring snarare än att ligga eller sitta i vagnar.

Kreativiteten är som vanligt stor när det gäller att skuldbelägga mammor:D. Vi hade faktiskt en tråd på samma tema här för ett tag sen, det skulle vara fel mot bebis om mamma surfade eller sms-ade när hon hade bebis i knät:crazy:
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

I fördomen om "lattemammorna" ingår väl att barnen inte får speciellt mkt uppmärksamhet och mys under timmarna som spenderas på caféet?!

Ja herregud. Men det låter ändå bättre än att vara ett ryttarbarn, som snällt får ligga och skrika i vagnen i ett frostigt ridhus medan mamma försöker fokusera på hästen och hålla sig kvar i sadeln. Eller ägnar helgerna åt ridtävlingar.

Obs - ironi. Jag tror benhårt på att alla familjer har sina sorger, som Dostojevski så klokt påpekade, men att denna är en lindrigare variant. :D
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Vad är det egentligen som anses vara felet med lattemammor, undrar jag?

Egentligen bara att de har det för bra. De har tid och ork att kravla sig upp ur sängen på förmiddagen, ta sig med tunnelbana eller till fots till ett café, har lyckats behålla någon form av socialt umgänge trots barn (eller kanske tack vare dem i det här fallet), lyckats klä sig någorlunda stilfullt trots bebiskräkningar och har energi nog att upprätthålla ett samtal under en timme. De borde helt enkelt skämmas, borgartöserna. :D
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Så har jag inte uppfattat det, jag trodde snarare att nidbilden var mammor som går runt med barnvagn och en latte i handen på stan, när barnet är nån sorts chic accessoar.

Delvis *kl*
Intressant annars vilken provocerande kraft det finns i olika föräldratyper och hur viktigt det är att positionera sig och tydliggöra vad man INTE är. Alternativt, jag har förvisso x men jag är ju inte SÅN. Finns det nån som verkligen upplever sig som en SÅN eller är det bara föräldrar man ser på avstånd som man vet exakt vilka drivkrafter och önskningar de har?
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

I fördomen om "lattemammorna" ingår väl att barnen inte får speciellt mkt uppmärksamhet och mys under timmarna som spenderas på caféet?!

Jag vet inte, det var därför jag frågade. För mig är café starkt positivt värdeladdat, även om jag tycker att just en latte innehåller för mycket mjölk.

Ettåringen som jag fikade med häromsistens hade min fulla uppmärksamhet. Jag känner honom inte så väl, så jag ville inte ta risken att han blev ledsen och otröstlig.

Latteförälder, lattepappa eller lattemamma är en informell benämning på en modemedveten småbarnsförälder av övre medelklass i en storstad. Latteföräldrarna har fått sitt namn genom att de ses köra sina barn i barnvagn till och från kaféer där de dricker caffe latte

Ganska bekant låter det, men ordet fanns inte på min tid. Fast jag förhåller mig tvekande till modemedveten och övre medelklass. Hur vet man om man är vanlig medelklass eller övre? Sitter det i pengarna eller i något annat?

Egentligen bara att de har det för bra. De har tid och ork att kravla sig upp ur sängen på förmiddagen, ta sig med tunnelbana eller till fots till ett café, har lyckats behålla någon form av socialt umgänge trots barn (eller kanske tack vare dem i det här fallet), lyckats klä sig någorlunda stilfullt trots bebiskräkningar och har energi nog att upprätthålla ett samtal under en timme. De borde helt enkelt skämmas, borgartöserna. :D

Alla verkade tycka att jag hade det för bra när jag hade bebis och småbarn! På i princip exakt det sätt du beskriver! Minus stilfull klädsel. Men jag hade hela småbarnsföräldertiden en känsla av att alla andra föräldrar tyckte att jag var gravt oansvarig som inte dukade under av trötthet. (Och de vi fikade med hade inga barn, i normalfallet.)
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Delvis *kl*
Intressant annars vilken provocerande kraft det finns i olika föräldratyper och hur viktigt det är att positionera sig och tydliggöra vad man INTE är. Alternativt, jag har förvisso x men jag är ju inte SÅN. Finns det nån som verkligen upplever sig som en SÅN eller är det bara föräldrar man ser på avstånd som man vet exakt vilka drivkrafter och önskningar de har?
Ja verkligen. Jag blir riktigt sorgsen av att läsa den här tråden. Det är en ton mot människor här som visserligen är vanligt här på buke, men jag blir inte mindre sorgsen för det.
gulan
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

jag trodde snarare att nidbilden var mammor som går runt med barnvagn och en latte i handen på stan, när barnet är nån sorts chic accessoar.
... gärna med designvagn och märkeskläder. Det är min bild av "lattemamman".

Halvt KL med tanke på den följande diskussionen som synen på föräldrar:
Min sko klämmer vid oansvarig förfarande med ekonomin, när barnet behandlas/ses som en accessoar och vid diverse andra beteenden som påverkar barnet negativt.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Jo, det har jag hört. Vad sägs om "gay nannies"? Används iaf i Schweiz.

Kan du utveckla?

Mandalaki skrev att hon aldrig hört nedsättande kommentarer om lattemän, men det har jag alltså gjort. Jag har hört en grupp Schweizare kommentera just detta om svenska män som var pappalediga och gick med barnvagn på stan (under ett besök i stockholm). Och då ställde de frågan varför Sverige var "full of gay nannies", och tyckte att det var rätt anmärkningsvärt.
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Och då ställde de frågan varför Sverige var "full of gay nannies", och tyckte att det var rätt anmärkningsvärt.

:rofl:

Jisses, då missuppfattade jag det där med "gay nannies" rätt avsevärt!

Jag trodde i min uppenbarligen bottenlösa enfald att man (tex karrärinriktade mödrar i Europa) rekryterade typ manliga gay au pairer, för att ge barnen en bra manlig förebild (enligt föreställningen att bögar är lite mjukare och känslosammare, så där). :D
 
Sv: Kvinnor drivande i barnalstrande?

Min sko klämmer vid oansvarig förfarande med ekonomin, när barnet behandlas/ses som en accessoar och vid diverse andra beteenden som påverkar barnet negativt.
Jag tycker att det vore intressant att se hur många som verkligen innerst inne ser barnen som en accessoar, jag tror inte att särskilt många gör det även om det ser ut så på ytan. Men vad är egentligen problemet med detta om man nu tar tanken på allvar? Jag har svårt att tro att barnen verkligen far illa av en sån behandling för ju äldre de blir desto mindre går det att behandla dem som accessoarer. Tvärtom hävdas det i många andra diskussioner att det är bra att föräldrarna inte ska utgå från vad de tror är bäst för barnen utan utgå från sig själva eftersom en lycklig förälder är en bättre förälder.

Jag tror att man måste inse att föräldraskap är en fråga om tycke och smak. Personligen retar det gallfeber på mig när jag ser att föräldrar könsstereotypar sina barn väldigt hårt. Andra tycker säkert att jag är slarvig som släpper mina småbarn fritt i trappor och klippor och struntar i att vara konsekvent eftersom jag tror på att de ska få testa sina förmågor och behandlas som människor. Men egentligen sitter ju ingen av oss inne med nyckeln till vad som skapar en lycklig och tillfreds människa. Så enkel matematik som att "prylar gör ingen lycklig" tror jag inte alls på.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 155
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 663
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 608
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp