Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

pastejja

Trådstartare
Vet att det finns minst en tråd om ryttare och övervikt men kände inte att den passar med min fråga.
Hur stor ryttare skulle ni låta rida på er häst, rutinerad resp orutinerad ryttare? Det handlar om regelbunden ridning. (Det är intressant att veta vad det är för en häst)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min ponny ska inte behöva bära runt på mer än 60 kg regelbundet. Jag ser till att hålla min egen vikt lägre än 60 kg.
Spelar inte så stor roll om ryttaren är rutinerad eller ej.

Det här är ponnyn i fråga. (Endast galopperad i två veckor på filmen, efter en spricka i ett framben.)
http://www.youtube.com/watch?v=YX2LOV3pxAk
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Vilken härlig ponny du har! Riktigt fin galopp! Intressant med ett svar på min fråga, hoppas på fler..
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag är försiktig med min häst då hon har återkommande besvär med ett framben. Jag vill inte att hennes ryttare ska väga mycket över 60 kg och de måste ha bra balans, ingen överdriven vikt framåt!

Så här ser hon ut:
n665412482_1726729_7078.jpg
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag har ett halvblod på 169 cm och 12 år. Jag har aldrig tänkt på det här förut men en 80kg nånting skulle jag nog inte ens fundera på utan tycka det var okej. 90kg skulle nog också kunna funka om ryttaren var hyfsat rutinerad och hade egen balans. Mig veterligen har han aldrig burit någon så tung så det är ju svårt att säga hur han skulle reagera, jag skulle troligen kunna läsa av hans kroppspråk för att se om det var okej eller inte.
Slänger in ett par bilder. Övre bilden är lite missvisande vad gäller hullet, han är oftare som på andra bilden.
32064474.jpg

27240387.jpg
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Regelbundet, inte mer än 75 kg.

Enstaka tillfällen, inte mer än 85 kg.

Svenska halvblod av normalstorlek.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min kallblodstravare skulle lätt få ta en på 80-90 kg, om balansen finns.
Sen får man ju förstås se hur det ser ut också.
Orutinerad kanske runt 75 utan problem.

32034610.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Har en kallbodstravare. Han skulle nog inte ha några problem med80-90kg om ryttaren är duktig.

Mitt halvblod har haft ryttare som väger upp till 120kg på sig (inte regelbundet dock) utan att man kunnat se på honom att han reagerat på det.

Jag tror att mycket handlar om hur pass duktig ryttaren är. Om man har en erfaren ryttare så kan nog hästen bara mycket tyngre. En oerfaren ryttare som inte är i balans blir nog mycket svårare för hästen.

MVH Russin8
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag har läst att en häst inte bör bära mer än 20% av sin egen vikt. En c-ponny på 300kg så ska ryttaren och utrustning väga max 60 kg. Det var ungefär det som dottern kom upp i när vi sålde ponnierna.
Storhäst på 600kg bör orka med 120kg men tycker det låter mycket:crazy:
Men tittar man på världscupen så hoppar hästarna enkelt 160 hinder med ganska stora ryttare på ryggen. Har nog mycket med ryttarens balans att göra också.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag skulle aldrig låta min häst bara 120kg regelbundet. Men dom gångerna hon red honom studsade han och for som han gjorde med mig. Han såg inte ut att bry sig.

MVH Russin8
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Regelbundet, inte mer än 75 kg.

Enstaka tillfällen, inte mer än 85 kg.

Svenska halvblod av normalstorlek.

Det här är ganska intressant. Nu får ju du givetvis sätta vilken viktgräns du vill på dina hästar :) men om man skulle ta den här gränsen som en generell gräns för halvblod av normalstorlek så skulle startfälten tunnas ut en hel del vad det gäller manliga deltagare (oavsett nivå). 75kg är inte mycket för en man av normallängd.

KL

Själv har jag svårt att sätta en viktgräns. För egen del tänker jag nog att normalbyggda personer kan få sitta på min häst.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Ingen orutinerad får rida min häst, rutinerad som rider regelbundet (min tränare) väger max 60 kg. En orutinerad får skritta fram, av och rida skritt tur ute om hästen går lång o låg, där är vikten 70 kg. Men det är bara en person.
Min häst är 7 år, 160 hög. Tränas i FT.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Om "min" häst ( varmblodstravare på 160, rundare modell ) varit välmusklad och i kondition så 70-80 kg. Det är ju ändå en stor häst med mycket massa i mitt tycke. Men min pojkvän skulle inte få rida, 105 kg vs 188 cm. Kanske om det funnits mer vana och balans hos båda parter.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag har ingen direkt vikt gräns.
Min häst är en islandshäst på 5år, ganska smal i typen..
Vid enstaka tillfällen har jag ingen direkt gräns. Pappa fick prova skritta runt några varv på honom när han bara var 3½år.
Men ska någon rida honom regelbundet så skulle jag nog säga max runt 80kg , med rutinerad ryttare med bra balans.
-Jag skulle aldrig låta en orutinerad ryttare rida på min häst regelbundet då han är ganska svår riden (femgångare och "blandar" sina gångarter lätt, vi har precis börjat få ordning på dem) och är under utbildning. Så det har jag inte funderat på.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Har en stor, stadig travare, välmusklad och med bra balans. 163 cm hög, ca 600 kg. Och han bär utan minsta problerm 100 kg på ryggen.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

*Knapplån*

Hur jag än formulerar vikttrådar, så kommer det alltid någon och säger att den tråden inte svarade just på MIN fråga. Men då är det bara att man ställer SIN fråga i den tråd som finns, i stället för att alla ska starta tjugofem nya vikttrådar för att få svar på sin specifika viktfråga.

Så nu nålar jag denna tråd och hädanefter är ALLA och då menar jag ALLA längd och viktfrågor som ska skrivas och svaras på i denna tråd. Gäller alla ryttare, alla raser, vare sig det är ponny eller stor häst.

Jag kommer låsa nya vikttrådar.

Mvh

moderator
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

kl

regelbundet 40 - 50kg, enstaka gång max 55-60kg på en ganska smidig welsh, 135cm.
orutinerad skulle inte få rida alls egentligen, han är bara 4 år

Min nordsvensk klarar säkert 80kg och mer, men tycker inte att han behöver bära mer än så. Överlag tycker jag att ryttare inte skall vara tunga, hur elakt det än låter.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag skulle nog sätta max 65 kg på båda mina ponnyer, en grövre maxad C-ponny (mycket viktbärande, känns större än hon är) och en något smäckrare maxad D-ponny. Sen beror det ju givetvis på hur ofta och hur rutinerad ryttare det är. En rutinerad, lite tyngre ryttare kan ju rida hästen mjukare och vara en mindre belastning än en lättare som skumpar upp och ner och har noll koll.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Intressant med alla svar. Hoppas på fler!

DSC00405.jpg


Vad skulle ni säga att den här hästen skulle må bra av att bära omkring på. Jag vet inte vad jag vägde när bilden togs, för mycket för mitt eget bästa, men det är inte det som jag frågar om.. ;) (och jag frågar inte heller vad ni tycker om min klädsel, vet inte vad jag hittat fram den där dagen ;)). Valde en uppsutten bild för att ni ska se hur mycket ryttare hon bär upp.
Hästen är 169 cm, jag som är med på bilden är ca 171 cm.
Hästen är en tålig och arbetsvillig häst som inte säger ifrån om det skulle vara lite besvärligt, vilket är bra att ha i bakhuvudet.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Här får jag hålla med TeamLundVer. Min sambo är inte särskilt "stor", 183 cm lång och väger närmare 85 kg. Med de här gränserna som visas i tråden så skulle han inte få många hästar att sitta på, särskilt inte som han är nybörjare. Givetvis sätter man själv gränsen för sin häst men det är ju åtminstone värt att ha i åtanke.
Om han någon gång i framtiden vill ha en egen häst så blir ju urvalet väldigt litet om folk i allmänhet har låga viktgränser. Han lär inte vara intresserad av ett kallblod utan av en häst i "normal" halvblodsmodell.

*Kl*
Jag har ingen särskild viktgräns på mina hästar. Nu är jag gravid i vecka 26 och väger definitivt mer än 70 kg. Jag rider fortfarande min 6-åriga D-ponny, connemara. Ingen tuffare träning men jag rider ändå 4-5 dagar per vecka, i alla gångarter. Visserligen är min vikt inte den vikt jag kommer ha för "all framtid" men ändå.
Generellt sett kan jag väl tänka mig en viktgräns på kanske 65 kg för ponnyerna. (19-årig D-ponny och ponnyn ovan.) Den äldre ponnyn gick fram till i somras fälttävlan och tyngre ryttare skulle nog bli väldigt påfrestande i längden.
Storhästen som är knappt 160 cm hög och av väldigt ädel modell har en högre viktgräns än så, exakt vilken vet jag dock inte.
Frågan är faktiskt supersvår för mig att svara på då jag aldrig ställts inför en situation där vikten varit relevant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 909
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 344
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp