Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Alltså jag själv väger runt 80 kg och min häst är 150 i mankhöjd, så jag skulle faktiskt kunna tänka mig låta en person som väger runt 80-90 kg rida honom regelbundet om dom vet hur man rider en häst i from på ett korrekt sätt, dock har ju min far ridit honom någon enstaka gång och han har en vikt på 100 kg och så vitt jag kunde se så såg hästen inte det minsta besvärad ut :P så hästar orkar mer än vad man tror egentligen, bara ägaren som sätter gränser för sin egen kuse :P

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1491460258363&set=a.1491337295289.62080.1589704371
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag håller inte med de flesta av era låga viktgränser, men däremot så håller jag med TeamLundVer. Om en kille ca 190 cm lång och han väger under 75 kg, då är det någonting väldigt konstigt. Jag skulle en kortare bit låta min bror som är närmare 190 lång och som väger någonstans omkring 100 kg rida på en oskadad "normalstor" häst.
Jag har en fjording på foder. Hon är 26 år och kan bära 80 kg.
Och är inte de flesta islänningar viktbärande? På Island bär dom ju en hel del iaf.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Inte bara till dig utan till diskussionen i övrigt.

När det gäller en kortare stäcka/enstaka tillfälle har jag låtit min mosters sambo (172 cm lång, 75 kg) rida min C-ponny. Men vad jag fattade på TS så handlade det inte om tillfälligheter, utan om regelbunden träning/ridning?

Kan dock hålla med LadyCovergirl om att din sambo skulle defintivit inte klassas till tungviktarna av mig, och ett "normalbyggt och normalmusklat" halvblod bör han kunna rida regelbundet på utan problem.

När det gäller att låna ut hästarna så frågar jag inte vad någon väger. Eftersom mina hästar är så pass små (139 respektive 146) så är det inte så många som anser sig "kunna" rida dem ändå, rent storleksmässigt.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

jag har ingen egen häst utan jag är medryttare :)
Jag väger 100 kg och är 170. jag har varit medryttare på ett 22 årigt fullblod i 1,5 år nu. rider henne 4 dagar i veckan, dressyr och hoppning. nu är detta fullblod relativt stor för att vara fullblod plus att hon är ganska musklad för att vara i den åldern, aldrig skadad.

Men hennes ägare bryde sig inte om min vikt, jag var helt nybörjare när jag fick henne men nu ridt hon i form. Som sakts innan så har ju hästar alltid använt i bruk och ridits mycket mer än i dagens samhälle.
Men samtidigt så förstår jag ägare som inte vill ha tunga ryttare, man känne ju sin häst bäst själv och man vet hur bra musklad den är.

Dock har jag råkat ut för riktigt otrevliga människor när man ´sökt medryttare innan :)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

*kl*

Idag red min kompis, som väger strax över 80 kg och inte kan rida, på min omusklade häst med mankhöjd 158 cm. Jag kan lugnt säga att det inte var någon fara, han verkade inte bry sig nämnvärt men i de längsta och segaste uppförsbackarna så märktes det att han är van vid en lättare ryttare, han fick upp flåset på ett annat sätt än han får med mig på ryggen och det gick lite långsammare än vanligt. Däremot såg han extremt nöjd och glad ut under tiden! Ännu gladare blev han när vi hade kapplöpning - min kompis (som trots sin vikt har väldigt bra grundkondition) på marken och jag på hästen. Han hade svårt att komma ikapp henne när hon fick lite försprång :D
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

KL

Jag har två kallblod, och numer även ett varmblod, och än har ingen velat rida som jag känt skulle väga i mesta laget.
Den störste har burit folk på över 100 kg, och även två personer på ca 60 kg, utan att bry sig nämnvärt.

För någon som vill rida regelbundet tror jag att jag skulle ha en ca maxgräns på 100 kg för de två äldre, och 80 på unghästen. Men det beror alldeles på ryttaren!
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Knapp

Tycker också gränserna verkar ligga lågt. Min stackars ridsugne man på 190 resp 105kg får bara rida shire som det verkar.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Dock har jag råkat ut för riktigt otrevliga människor när man ´sökt medryttare innan :)

I know that feeling...
Jag är som dig, 170 cm med en kroppsmassa på 100 kg, när jag skulle provrida min häst första gången tittade ägaren på mig upp och ner och med ett snett leende sa: "Jag vet inte hur hon reagerar på.. det där..."
Vet inte om hon försökte lägga upp det snällt. :crazy:

Snopet för henne bara att hon själv fick tillägga att hon aldrig sett hästen gå så fint... hon som idag är min och lever och frodas utan problem nånstans i kroppen eller lynnet.

Hon är ett 10 årigt varmblodssto på 1,60
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag skulle säga att det beror på vilken sorts ridning. Ska man rida lättare ridning och mest skogsridning (lite lätt trav och galopp bara, men mest skritt) sp tror jag inte 100-120 kg är några problem för en vältränad häst på 160-170.

Däremot om man ska hårdträna så tycker jag inte man ska väga för mkt.
80-90 kg kanske om man är vältränad och i god balans.
Jag upplever det ofta att ju större massa (=fläskig om man nu får skriva så) påfrestar synligt mer än en trimmad människa.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag var på ett föredrag om hälsa och motion en gång och då hörde om en deffad bodybuildare som fått veta att han var överviktig av en läkare som inte kunde sluta stirra på BMI.
I min värld är det otroligt stor skillnad på ex. 90 kg vältränad människa och 90 kg mest fett-och få muskler människa. Tror den med mest muskler kommer att belasta mindre även om de är lika duktiga på att rida.
Jag tror att en 60 kgs människa som är en sämre ryttare mycket väl kan rida sönder en häst mer än en 90 kgs människa som är en bättre.

Mina funderingar kom när jag funderade över att ev skaffa medryttare till min häst och funderade på vart jag hade mina gränser på alla håll. Kom på att jag hade dålig koll på vad som anses som ok. Det är kanske någerlunda lätt att se när människan väl sitter på hästen, men om man vill slippa behöva säga till någon att den är för stor.. Feg som jag är.. vet precis allt om hur lätt det är att bli sårad för att någon påpekar att man inte är "smal, fin och lyckad" (vilket jag växt upp med).

/U
 
Börjar jag bli för lång?

Hej hej!
Jag är en 13 årig tjej som är ungefär 151/152 cm lång och väger 37/38 kg, och jag brukar rida en shettis på 106 cm.
Jag går alltid och grubblar över om jag är för lång för honom, :confused: själv tycker jag kanske inte det än, men det känns som att växer jag bara liite till så kommer jag bli för lång. Och han är den enda hästen jag kan rida på just nu och ett tag fram över, då jag inte går på ridskola heller. Tror ni jag kan rida honom ett tag till??

Tacksam för svar!!
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Det beror nog lite på hur erfaren du är, ju längre ryttare desto mer balans krävs av hästen. Men nej, jag tycker du kan rida den ett tag till. Du är inte lång alls ( komplimang! ) och shettisar är ganska massiva.
Tillägger att din vikt inte är något problem på långa vägar.
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar jag bli för lång?

Jo, du är lång, men du verkar vara en väldigt smal tjej, då funkar det ju ändå. Jag red min ponny på 116 när jag var ca 158 men det var inte vackert... men de funkade ett tag iaf.
 
Sv: Börjar jag bli för lång?

Oj dessa trådar är alltid lika intressanta. Jag rider new forestar och ägaren säger att vuxna män kan rida på dom. Där rasen kommer ifrån är det många vuxna män som rider på dom. Allt handlar om hur hästen är byggd, vad den är avlad för. Jag väger strax över 65 kg och rider regelbundet både c och d ponny. De har aldrig klagat. Den jag ridit in och rider mest har jättemycket resning vilket han knappast skulle ha om han tyckte jag var tung. Jag tycker det är ganska vanligt att folk överdriver när de sätter maxvikt på sina hästar. En erfaren person ser/känner om man är för tung. Det handlar om känslan, inte vikt eller längd. Vuxna män kan rida på annat än stora draghästar. Jag undrar vart aveln är påväg om det inte finns ridhästar för vuxna män längre? Förr klarade hästarna av att vara färdmedel åt tunga personer.
 
Sv: Börjar jag bli för lång?

Har man en bräcklig häst, med lång svag rygg så ska man såklart tänka sig för som knubbis :P (Jag är själv småfet). Men de är inte många hästar som ser ut så idag. De flesta är mer eller mindre välbyggda. Har själv en anglo på 162 som bär omkring på mig utan problem.

Jag har också varit utsatt för hästägarna som prompt hävdar att alla över 60 kg är för tunga för deras halvblod på 170 av tyngre typen :S Vafan tänker man då med? Klart en nybörjare kanske sliter på hästen i det läget, men som medryttare är man oftast inte helt novis. Var senast för en vecka sen o tittade på en häst o en kompis vägnar, o där sa ägaren max 60 kr, o de var bland de kraftigaste halvblod jag har sett, han skulle antagligen inte märka nån skillnad mellan 60 o 90 kg! Jag tycker det är kränkande för oss som håller lite mer plussize att dagens hästar enligt ägarna inte klarar mer än 60 kg. Det innebär ju för de flesta av deras hästar att de inte ens kan bli dräktiga, för då går de sönder?
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Du är kanske lite lång, men du väger ju inte så mycket. Jag red min B-ponny på 1,20 när jag var 1,56. Han var viktbärande, och jag var lätt, så han stördes inte av min längd direkt.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Så länge det är en proportionerlig ryttare med egen balans så får den gärna rida mina hästar regelbundet. Sedan har pappa som aldrig suttit på en häst innan och är si så där 2 meter lång och väger rejält därefter också suttit på en av mina hästar någon gång, men det är ju inget som sker särskilt regelbundet.

Jag har hoppat upp på en C-ponny vid regelbundna tillfällen för att rida till denna under en period. Och det var då inte ett proportionerligt ekipage någonstans. Men jag red hästen balanserat, korta pass och för att hon skulle utbildas. Och det gick utmärkt.

Dock har jag satt en egen viktgräns på mig själv för en av mina hästar. Han är knappa 160 i mankhöjd och av väldigt lätt modell, jag är 176 lång och vi tävlar fälttävlan på hyfsad nivå. Jag har helt enkelt satt 75 kg på mig själv (väger dock idag 10 kg mindre än det), dels för att jag inte tycker att jag bör väga allt för mycket om vi ska träna som vi gör och dels eftersom min kropp inte är i rätt form om jag överstiger den gränsen heller. Sedan tror jag inte att min längd eller vikt skadar honom det minsta, jag rider honom i korrekt varierad form och varierar träningen för att stärka hästen, och har bra egen balans.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Ja tycker de flesta här e allt för fjantiga med sina viktgränser. En häst tål mer än vad man tror.
Min medryttarponny är en 145cm hög Connermara hingst, ganska bärig. Jag väger ca 65kg och ägaren runt samma. E 158cm lång altså e ja lite överviktig men ja jobbar på det hela tiden. Han bär oss utan problem , kan tillägga att ägaren e lite längre än mig. Han rids 6 dagar i veckan och är i bra kondition.
Han kan utan problem bära minst 10kg regelbundet till tror jag, dvs 75kg.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Knapplån

Jag kommer nog bittert ångra mig att jag hänger ut mig så här, men jag är låååångt ifrån den viktgräns alla har satt på sina hästar. Betyder det att jag inte borde få rida? Är det elakt mot min häst att jag fortsätter rida henne trots att jag gått upp på tok för många kg?

Min gamla tant på filmen är 21 år men har absolut inga som helst problem med ryggen (kollas regelbundet av ET) eller andra delar av kroppen, förutom lite ålderskrämpor. Hon är visserligen 1,65 men inte jättegrov.

Vad säger ni, ska jag ge upp mitt livs stora intresse bara för att jag inte väger 70 kg eller mindre? Skulle ni någonsin låta någon i min storlek rida er häst? (Nu bortser vi från att vikten inte är hälsosam, hur min häst går, hur jag rider i övrigt och att både häst och jag hade en dålig dag med brunst och hingst i hagen intill :P)

http://www.youtube.com/watch?v=3PZf9Bujg4Q
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 874
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 097
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 923
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp