Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag kan tänka mig att en längre mäniska än din kille med samma vikt skulle kunna ställa till mer besvär om det är obalanserat. Tror faktiskt inte alls att han är för stor och tung för att rida ett halvblod av lite större modell (165 +), tror inte alla tävlande killar som syns är mindre än medel..


Moderatorn - tack för bildfixandet :), känns bättre nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Antagligen, balansen blir ju inte lättare ju längre personen är. Jag kan aldrig tänka mig att han är för stor för ett normalbyggt halvblod men om säljarna inte vill sälja till någon "så tung" så blir det ju svårt på så sätt. Det var det jag menade även om jag nog var lite otydlig ;)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Mina har jag som max 20% av hästens vikt på ryggen då inräknat fultutrustad ryttare och sadel.

Förutom om ponnyn inte uppförsig med barnen på ryggen för då sitter jag upp en kortis :devil:.

Kram
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Tror det kan vara skillnad om man ska sälja eller låna ut, eller.. jag har svårt att tro att det skulle vara svårt att få köpa en medelstor storhäst om ryttaren väger 83 kg. Jag hade tvekat att själv sälja till en tungviktare, men din karl passar inte in i den kategorin i mina ögon..
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag trodde vi talade regelbunden ridning?

Min ponny har burit en fullvuxen man (nybörjare) i skritt och trav utan problem, frågan är ju dock hur
hälsosamt det är för ponnyn att regelbundet släpa runt på en fullvuxen man, som är nybörjare. :D
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag skulle inte sälja någon av mina hästar till någon tungviktare men precis som du skriver så tycker inte jag att en normalbyggd man med den längden och vikten som sambon har är en tungviktare.
Sen skulle han givetvis inte skaffa sig en superädel liten häst men det lär det aldrig bli tal om heller :laugh:
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jo, det gör jag också. Tror jag, om jag inte missat något :p

Om det är min sambo du menar så är det om han skulle vilja köpa eller låna en häst att ha hemma för regelbunden ridning. Eller var det något annat du syftade på? :confused:
Jag hade inte hivat upp sambon på någon av mina ponnyer, dock av fler skäl än vikten. De är lite för pigga och studsiga för hans smak. (Han föredrar dock mina ponnyer vid markbunden hantering jämfört med alla andra hästar i stallet.)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Svårt att säga. I mitt fall så handlar det nog mer om längd än om vikt, och framför allt om han ska ridas regelbundet eller ej. Min pojkvän har ridit min häst, ~70-75 kg, 185 cm och ingen balans what so ever. Det är absolut inga problem, ingen ryttare jag skulle sätta på min häst 5 dagar i veckan pga balansen men tyngdmässigt är det inga problem. Personer över 185 cm börjar dock kännas alldeles för långa, min häst är bara 158 cm i mankhöjd och har inte bra balans själv, så han klarar inte av att balansera upp en så lång ryttare. Åter igen, enstaka gånger spelar ingen roll, min pappa på 190+ får såklart sitta upp och åka med en stund om han vill det liksom. Tyngd... ptja, hade en kompis på 100 kg velat prova så hade det varit okej, många killar väger så mycket, men jag hade inte velat ha t.ex. en medryttare på över 80 kg som det ser ut nu eftersom hästen inte är så viktbärande.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

I see!

Men jag tycker det är självklart att ett normalt halvblod ska kunna bära runt på en vuxen man på 185, så länge denne inte är allt för fet.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Det tycker jag också men jag kan nog inte tvinga en säljare att tycka som jag :p

Vi får väl se. Problemet lär inte uppkomma imorgon iaf :laugh:
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

*KL*

Intressant att läsa allas "gränser"! Då måste jag fråga, om ni ska låta någon (tränare, stallkompis, medryttare etc.) rida er häst, frågar ni då vad ryttaren väger?

Själv är jag lite drygt 170 cm lång. Jag rider mest islandshästar, men har även ridit andra hästar och ponnyer. Ingen av ägarna till någon häst har frågat om min vikt. Jag har ridit allt från maxad grov b-ponny (enstaka gång) till stora halvblod och varmblodstravare på över 170. Smäckra d-ponnyer och maffiga. Dressyr, ut i skogen och hoppning.
Det är som sagt många hästar jag ridit med nuvarande längd och vikt, plus minus 5 kg eller så. Jag väger då ca 70 kg. Så flera av er skulle inte låta mig rida er häst (ponny) om ni visste det.
Men frågan är som sagt, frågar ni? För jag är en sådan som inte ser ut att väga så "mycket" som jag gör och jag vet att många är så.

Mina hästar (islandshästar) är jag väldigt petig med vilka som får rida. Nybörjare får bara kliva upp i enstaka fall, den av mina nybörjarvänner som är störst väger kanske 80 kg eller något? Kille i ungefär samma längd som mig, jag vet inte vad han väger. Har också en kompis som red en kort skrittrunda, ca 90 kg, men det tyckte hästen var lite gränsfall. Den kompisen får inte rida mina hästar mer.
För regelbunden, ordentlig ridning (av rutinerad ryttare) vill jag inte att de ska vara speciellt mycket större än mig, varken mycket längre eller tyngre. Jag tycker inte det ser bra ut och tror att hästarna kan bli störda, främst i balansen, av långa ryttare och de är ju trots allt små hästar, så de stora ryttarna passar enligt mig bättre på en större häst :)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag skulle vilja säga att det handlar om proportioner. Ekipaget måste alltid se proportionerligt ut, gör det inte det så är det med största sannolikhet fel - åt båda hållen. Mao kan en ryttare på 145 cm och 40 kg på en 180 cm häst vara lika fel som en ryttare på 120 kg på en 150 cm häst.

Hursomhelst, det jag försöker komma till är att en ryttare som väger 80-130 kg i fett (som oftast ligger mestadels runt mage och lår) är inte samma sak som exempelvis en vuxen, proportionerlig man med samma vikt. Jag må låta kall och hård, men jag tycker det är vidrigt att sätta för tunga ryttare på för små hästar. Har sett flera skräckexempel.. Mao, se till att vara någorlunda fit for fight - INNAN man ens tänker på att sätta sig på en häst, för både sin egen o hästens skull! :)

(OBS! Menar inget personligt riktat mot någon här, inte TS heller!)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

I april nr av hästfocus 2010 fanns en artikel om ny forskning avgående frågan, där tyckte de att 20 till 30 % av hästenskropps vikt skulle den klara av att bära (undersökningen var gjord på över 300 långdistanshästar på en tävling över 160km, stor andel var av hästarna araber)
det skulle iaf betyda att en 600kg häst ska klara av 150kg eller en 450kg häst 112,5 kg ryttare. (25% av 600, 25% av 450) Vilket ju är ganska mycket…

Men de nämnde också att det är lämpligast att ta hästens ålder, ras och storlek med i beräkningen. Sen är det ju klart att tex en hopp eller fälttävlanshäst lägger extremt mycket mer tyngd på sina framben än tex en distanshäst på ganska plan mark.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

På Mästerskap i distansritt så har de en minimivikt då måste alla ekipage väga minst 75kg med utrustning och det är oftast araber som rids i mästerskapen.

Min häst som är ett rätt stort varmblod skulle lätt kunna bära personen som väger 90 kg.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

I april nr av hästfocus 2010 fanns en artikel om ny forskning avgående frågan, där tyckte de att 20 till 30 % av hästenskropps vikt skulle den klara av att bära (undersökningen var gjord på över 300 långdistanshästar på en tävling över 160km, stor andel var av hästarna araber)
det skulle iaf betyda att en 600kg häst ska klara av 150kg eller en 450kg häst 112,5 kg ryttare. (25% av 600, 25% av 450) Vilket ju är ganska mycket…

Men de nämnde också att det är lämpligast att ta hästens ålder, ras och storlek med i beräkningen. Sen är det ju klart att tex en hopp eller fälttävlanshäst lägger extremt mycket mer tyngd på sina framben än tex en distanshäst på ganska plan mark.

Intressant! Perspektiven på frågan verkar ju annars vara kraftigt influerade av att tidning i Sverige idag är en i högsta grad kvinnligt dominerad verksamhet.
Men hur har det sett ut historiskt? När ridningen varit en sak för militärer, boskapsskötare och postryttare?
En stor kraftig karl med rustning och vapen, en cowboy med packning för dagar eller veckor i fält osv. Då har nog vikter på 25-30 procent av hästens vikt varit vanliga. Och dessa hästar har gått oerhört mycket längre sträckor än dagens privathästar.
Att sedan hoppruytare kanske inte bör väga 100 kilo om de vill nå toppresultat är en annan sak.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

En fråga att väva in i din frågeställning är hur hästmaterialet har förändrats, alltså storlek och exteriör.

Håller med dig om att det är intressant att göra jämförelser över tid! :laugh:
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Har väl ingen direkt viktgräns på mina hästar. Dom är väl förberedda och tränade för att bära. Däremot får inte någon orutinerad rida regelbundet utan det är folk med god balans, teknik och kunskap som gäller.

Såg nyligen ett reportage om "Cowboys in Jail" från Angola-fängelset i USA. Ett par av "trusties" som var placerade på hästavdelningen var inga smålirare, över 100 kg vägde dom absolut resten mellan 75-100 kg. Deras tid i sadeln var/är, varje dag, i flera timmar. Fängelset är berömt för att ta fram bra boskapshästar, polishästar samt arbetshästar (Percheron). Det ger lite kontrast till de diskussioner som förs här i tråden...inte en enda av de intagna (trusties som bara jobbade med hästarna/boskapen) i det fängelset vägde några nätta 60 kg...hästarna som används i det dagliga arbetet under ryttare var inga jättar heller utan typ QH.

Vakterna var inte heller nätta på något vis utan stora rejäla karlar som satt ute till häst under hela dagen och kollade arbetet (intagna jobbade minst 8 timmar på fälten). Detsamma gäller ju bland mounted police över hela USA. Dessa hästar jobbar långt mycket mer än någon av våra hobbyhästar och inte är de mer drabbade av skador.

Vill tillägga att världsmästaren i Reining är en jätte, ryttaren alltså...och hästen är det inte ;)
http://www.youtube.com/watch?v=wlv7FlVyJ94

Jag tjatar som alltid...bra rygg och ben, rätt träning och en ryttare med balans är viktigast för att få en hållbar häst som kan prestera.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Vet att det finns minst en tråd om ryttare och övervikt men kände inte att den passar med min fråga.
Hur stor ryttare skulle ni låta rida på er häst, rutinerad resp orutinerad ryttare? Det handlar om regelbunden ridning. (Det är intressant att veta vad det är för en häst)

Häst 1, swb, valack, 7 år, ca 180 i mkh och 630 kg känner jag mig för tung för ibland (62 kg) då han är otroligt känslig för vikthjälper. En riktigt duktig ryttare med god balans kan givetvis väga mer men jag skulle aldrig sätta en obalanserad eller orutinerad ryttare på honom oavsett vikt.

Häst 2, swb, sto, 5 år, ca 170 cm i mkh, ca 620 kg är väldigt stadig och balanserad i sig själv så det spelar mindre roll, 80 kg hade inte varit problem. Men jag hade inte velat att en orutinerad ryttare satt på henne regelbundet ändå.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

KL

Min connemara är stor C-ponny, vet inte exakt mankhöjd men han mättes till 135cm som 3åring och har nog växt en del sen dess(är 8år nu).
Jag sätter nog 60kg som max på honom för regelbunden ridning. Han hålls inte i någon superkondis här hos mig heller då han mest är skogsmulle. Men nån gång har jag tänkt få upp min kille, men då snackar vi 2 varv i hagen där jag leder typ.:D Han är strax över 170 och väger 65-68kg ungefär. Om hästen var i bra kondis och det kom hit någon duktig ryttare(hans uppfödare t.ex) så gör 65kg inget.:laugh:

Här är vi, jag väger strax under 50kg:
5487.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 024
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 099
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 964
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp