Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

åh, den hästen har jag träffat! Min sköt/medryttarponnys ägare hade honom innan. han är verkligen supergullig. Fast jag tror nog du är lite stor för honom. han är ju rätt ädel. Jag är nästan exakt lika stor som dig, kanske ett par cm kortare. Min sköthäst är 5 cm högre än Willie, men mkt grövre (russ) och mer viktbärande. (men ska nog hålla mig till dressyr och skogsturer, hoppade ett par språng igår, svårt att inte börja vingla om hn kom minsta lilla fel, och det var hinder under 50 cm :P) Jag tänkte aldrig ens tanken att jag skulle kunna rida honom medans han stod där(inte för att det var aktuellt heller, men ändå), han ser ju pytteliten ut! man når typ runt magen på bredaste stället! den andra är lite svårare att säga någor om, men den ser ju inte direkt missnöjd ut när du rider, så om du är ärlig mot dig själv och slutar när det blir vingligt/hästen inte verklar tycka om det så funkar det väl ett tag till, lite försiktigt.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

jag växer iaf inte mer på längden :D. wille är ju ganska liten men vet du om att hon som hade han på utbildning vägde typ 60kg :O och mamma ringde dartmoor förbundet och fråga va dom tyckte och ordföranden väger 65kg och är 168lång. (inte för att komma med nå försvar eller så) =)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

img_7484_36628866.jpg

Måste bara få kolla vad folk tror/tänker/tycker om mig i förhållande till min häst. Jag är 173cm på 58kg och hästen är ett sto på 152-154cm. Tycker någon att jag är för lång respektive för tung?
Nu börjar det bli lite väl mycket nojja på vissa av er!
Du är absolut inte för stor/för tung! :D

andra hästmassörer jag pratat detta med drar max gränsen vid 17% resp 20% och beräknar 12-17 % som en bra vikt%.
Sen spelar väldigt mkt annat in runt om, terräng, tempo, ridsätt/krav/nivå, ryttarens skicklighet och ballans, skog eller ridhus, hästens ålder/nivå, hästens kroppstyp och muskulatur, ev tidigare skador etc och allt detta kombinerat.
För övrigt så brukar det kännas när man blir för stor för hästen, hästen får svårare att utföra en övning, det ser fel ut och det käns klumpigt och tungt, längdmässigt kan man säga att hästen INTE ska vara lägre än din axelhöjd eller ca 10 cm nedanför. Men sen finns det ju många som ABSOLUT MÅSTE rida, och kommer på vilka ursäkter de bara kan hitta på fär att berättiga sitt ridande.
Jag håller helt med! 12-17% låter väl ganska rimligt också beroende på individ och muskler.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag tycker ditt överliv ser ganska så långt ut, men det är ju bara du som kan säga hur det känns. Jag har också en liten häst och jag har bara känt mig stor på honom ett fåtal gånger och då har det varit precis efter jag ridit på en bamsehäst och jag har hoppat upp på plutten barbacka. Då kände jag mig väldigt lång. Annars har jag inga som helst problem med längden på honom. Jag ser inte så lång ut heller, han bär upp mig väldigt bra. Men om man tar kort ur en speciell vinkel och han står ner med huvudet så ser jag ut som en jätte på honom :o


Jag skulle nog säg att du är i längsta laget, men vänjer du in dig försiktigt och har riktigt bra balans så går det nog bra. Tycker inte benen ser så långa ut. Däremot så tror jag att du kommer få mer problem på den nya, tycker han ser mycket smäckrare ut. Iofs svår bild, men tycker inte han ser så djup ut i bröstkorgen, och överlag mer finlemmad än skäcken. Så där skulle jag faktiskt gissa på att du blir ganska så stor.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

okej :P men vi får se om vi har kvar ville som hingst ska ställa ut han och se vad det blir för poäng. får han dåliga så ryker kulorna och då är det lättare att hitta en ryttare till han :P
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt..

längdmässigt kan man säga att hästen INTE ska vara lägre än din axelhöjd eller ca 10 cm nedanför.


Den där regeln har jag hört många varianter på och den tycker jag är väldigt konstig. Jag har ridit en D-ponny som jag kände mig större på än på min häst som är 128 alltså maxad B.

Hans manke är långt under min axel, den är väl snarare en bit ovanför midjan.
Det beror ju helt på hur man är byggd och hur hästen är byggd.
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Men du kan ju inte på allvar mena att alla hästar i samma storlek som din klarar att bära 100kg utan problem flera dagar i veckan. Det beror väl helt på muskler/exteriör. Eftersom det var en unghäst som (förmodligen) inte är färdigväxt och färdigmusklad skulle jag aldrig komma på tanken att sätta upp en människa på 100kg. Bara för att just din arab klarar av det betyder det inte att alla gör det. Jag vill iallafall ha en hållbar och nöjd häst.
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Ja, tack för era svar, intressant ämne iallafall.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

jag växer iaf inte mer på längden :D. wille är ju ganska liten men vet du om att hon som hade han på utbildning vägde typ 60kg :O och mamma ringde dartmoor förbundet och fråga va dom tyckte och ordföranden väger 65kg och är 168lång. (inte för att komma med nå försvar eller så) =)

Du ser lite lång ut, längre än vad jag gör på min.
Men rid du. Det går bra.
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Nej inte alla, det beror givetvis på steg, hur vältränad hästen är osv osv.

Den valacken var en häst som kunde bära sig väldigt lätt, och hade OTROLIGT lätt för samling. Men en välmusklad 5 åring med bra steg bör kunna bära 100 kg tycker jag (här räknar jag då med att ryttaren är en skicklig sådan!)

Har hästen dåligt steg och svårt att bara bära upp sig själv så kan man givetvis inte slänga upp en tung ryttare och vänta sig att hästen ska bära sig...
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Det är som sagt vad jag tycker är passande, och det är vad jag anser är skonsamt och bra för hästen eftersom jag själv väger mellan 50 och 55kg, varför låta hästen dras med extravikt om man kan minimera belastningen? Sen att många kanske tycker att det är lite onödigt hårda gränser så får man tycka det. Dessutom läste du nog inte hela inlägget, för skulle du gjort det så står det mer om hur jag resonerar kring vikt och längd.
 
Sv: Maxvikt på ryttare

jag har en d-ponny, arab/knabstrupp. Väldigt kraftig rumpa, något bred över ryggen i övrigt smäcker som en arab. Jag väger 62 kg och rider henne ca 3 dagar i veckan, överlåter hoppningen åt hennes lättare ryttarinnor. Dressyren däremot är det mest jag som står för och hon går som en dröm!
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Om det var min ponny runt 60-65kg. även om dom klarar mer så tycker jag den gränsen är lagom.
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Beror ju helt på hur hästen är uppbyggd.
Om du kan, vill du lägga in en bild så att man får se lite?

Sen, så beror det helt klart på hur ryttaren rider hästen.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Folk här verkar vara så eniga om att man absolut inte ska sätta sig på en B-ponny, vare sig den är smäcker eller viktbärande om man är ca 160. Förstår inte varför?

Här är jag på mitt russ som är 124, och jag är 158. Visst ser ja stor ut, men inte så pass enorm som folk verkar påstå. Eller vad säger ni? :/
frontpage.html
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

ser inte bilden
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ser inte heller bilden..
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tja, jag kan ju bara säg att jag tycker inte att vem som helst kan sätta sig på vilken b-ponny som helst.

Men jag ser inget fel i att rida en B-ponny om man använder sunt förnuft.
Jag rider min B-ponny och jag är nästan 168. Jag tycker inte att jag är förstor, det tycker nog inte andra heller. Folk som ser min ponny säger att han är liten, men jag har hittills inte mött någon som tycker att jag är för stor. Har inte fått några kommentarer här heller, la ut en bild för nåt år sen. Och här kan ändå folk vara rätt så uppriktiga och raka, vilket jag såklart uppskattar.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hm, förstår inte varför den inte funkar. Men ja har försökt lägga in en bild på mina bilder, så om nån har lust så gå gärna in dit o kolla bilden o sen kommentera här. Så ja får veta vad folk tycker om min längd på honom.. Jag är som sagt 158 o han 124.. Min överdel är lång, men i helheten?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 930
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 260
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
83 295
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
116 389
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp