Lättsam vakthund?

Som jag förstår så bor du på gård, själv skulle jag inte satsa på en avskräckande hund utan hade skaffat ett gäng med gäss.

Dom som inte vet att gäss kan vara elaka lär sig det fort :devil:.

Är ju inte samma ägaransvar häller på gäss.

Även om jag ibland kallar det "gård" så är det mest på grund av tomtstorleken och antalet hus + 800 kvm stort båtvarv. Marken består mestadels av berg och havsklippor. Höns vill vi ha, men gäss är inte något alternativ. Men bra tips! :D
 
Men oavsett vill man gärna ha en frisk och fungerande individ och det är ju därför man väljer renrasigt. Gillar inte resonemanget att ha lägre krav på hunden för att den ska gå hemma på gården och skräpa.

Jag ser som sagt inget fel med att ta emot en vuxen omplacering. En blandrasvalp är förstås uteslutet. Men det är ju såklart betydligt enklare att få tag på en fungerande individ om man kikar bland renraserna.
 
Men oavsett vill man gärna ha en frisk och fungerande individ och det är ju därför man väljer renrasigt. Gillar inte resonemanget att ha lägre krav på hunden för att den ska gå hemma på gården och skräpa.
Jag föder själv upp renrasigt och skulle någon komma och säga "jag vill ha en garanterat frisk hund" så hade jag hänvisat till att köpa en vuxen hund. Oavsett ras och blandning för jag kan aldrig, hur otroligt noga vi än är garantera att våra valpar kommer att bli fullt friska.
Ts är en erfaren hundägare så jag förutsätter att oavsett vad hon skaffar sig så låter hon hunden kollas igenom noga innan.

Sen är det väl inget konstigt med att ha krav efter prestation? Hundar och hästar omplaceras hela tiden pga att de inte håller för högre prestation och får ofta ypperliga, tillfredställande liv utan problem i ett hem med lägre fysikkrav. Så länge de mår bra fysiskt och psykiskt ser jag inga som helst problem med det.
 
Du kan inte maila rasklubben/uppfödare till de raser som är intressanta och höra om omplacering?
Inom min ras är det ofta vuxna hundar som bor hos uppfödare placeras om för att de inte passar att bo med många hundar, färdiga i aveln, inte lämpade för avel (behöver inte vara något allvarligt, skönhetsfel etc). Då kan ju även Bullmastiff och andra raser med "problem" vara aktuella då du vet vad du får och om just den individen har de problemen som är vanliga.
 
Du kan inte maila rasklubben/uppfödare till de raser som är intressanta och höra om omplacering?
Inom min ras är det ofta vuxna hundar som bor hos uppfödare placeras om för att de inte passar att bo med många hundar, färdiga i aveln, inte lämpade för avel (behöver inte vara något allvarligt, skönhetsfel etc). Då kan ju även Bullmastiff och andra raser med "problem" vara aktuella då du vet vad du får och om just den individen har de problemen som är vanliga.
Exakt vad jag tänkte föreslå, kontakta rasklubbarna och hör om lämplig omplacering som kan passa er, hunden och ägaren. :idea:
 
Efter en del incidenter här hemma har jag börjat fundera kring en rejälare typ av hund, som kan verka avskräckande. Det har jag väl förvisso funderat på ända sedan jag flyttade tillbaka till landsbygden, något som fungerar som en kombination mellan gårdshund/vakthund och som inte kräver överdrivet mycket aktivitet. Måste kunna komma överens med andra hundar av olika kön, så raser som boxer och staffe går bort. Corgin upptar en hel del av aktivitetstiden och kommer fortsätta med det och förmodligen utökas med ett par individer inom några år, så något som är nöjd med mindre så att säga.

Nu är ju detta väldigt lösa tankar än så länge, framför allt måste bilen bli större :p men det vore roligt med lite förslag som man kan googla runt på!

Har ni staket runt gården?
En kompis mamma skaffade en irländsk varghund - och plötsligt kom det ytterst sällan förbi några främlingar längre. ;)

Plus oerhört trevlig och oproblematiskt hund, han tog mindre plats än man kunde ana. Ihopfällbar liksom :rofl:
 
Har ni staket runt gården?
En kompis mamma skaffade en irländsk varghund - och plötsligt kom det ytterst sällan förbi några främlingar längre. ;)

Plus oerhört trevlig och oproblematiskt hund, han tog mindre plats än man kunde ana. Ihopfällbar liksom :rofl:

Nej, tyvärr! Lite för stort och lite för krångligt. I framtiden ska vi försöka få till ett staket runt just vårt hus, men eftersom det är strandtomt kan hunden eventuellt ta sig till grannar och dylikt ändå. Beror lite på var vi drar staketet.

Varghundarna är ju så fina! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
C
Övr. Hund Är det någon som har erfarenhet av denna ras? Är ju en relativt ny ras och kan inte hitta så mycket information om den mer än vad som...
Svar
2
· Visningar
1 165
Senast: barajag...
·
Övr. Hund Jag funderar mer och mer på att skaffa en valp, men vill såklart vara helt säker på att jag har tiden och kunskapen som krävs och...
2
Svar
22
· Visningar
1 428
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp