Lättsam vakthund?

Jag kan lova att ingen går fram till min "nallebjörn" när hon står och skäller, dreglandes, vid min grind..... Då är hon ingen söt nallebjörn längre!

Jag tror dig, men folk kopplar nog bernaden till något snällt och vänligt som sagt. Det känns inte som ett alternativ riktigt.
 
Jag kan lova att ingen går fram till min "nallebjörn" när hon står och skäller, dreglandes, vid min grind..... Då är hon ingen söt nallebjörn längre!

Är det verkligen så? Jag har haft folk som står och rycker i grinden (låst inifrån), böjer sig över staketet och stoppar in händerna mellan spjälorna. Samtidigt som min vrickade corso står på två ben och vrålar, omväxlande slänger sig mot staketet så det vajar... För att, jag vet inte, de vill komma fram till dörren, typ. (Har ringklocka på grinden. :banghead:)

När det kommer till avskräckande hund vet jag inte om jag kunde hitta någon "värre", ändå hade jag en karl här som trängde sig in genom grinden (öppnade för att ta emot en sak) och körde in näven i käften på hundstackaren - han bits väl inte?
 
Är det verkligen så? Jag har haft folk som står och rycker i grinden (låst inifrån), böjer sig över staketet och stoppar in händerna mellan spjälorna. Samtidigt som min vrickade corso står på två ben och vrålar, omväxlande slänger sig mot staketet så det vajar... För att, jag vet inte, de vill komma fram till dörren, typ. (Har ringklocka på grinden. :banghead:)

När det kommer till avskräckande hund vet jag inte om jag kunde hitta någon "värre", ändå hade jag en karl här som trängde sig in genom grinden (öppnade för att ta emot en sak) och körde in näven i käften på hundstackaren - han bits väl inte?

Jag har haft folk som vänt i grinden när de sett och hört henne skällandes genom fönstret.... En äldre hundvan man som vägrade gå in i trädgården trots att jag sa att det "bara är att gå in", hon låter mest och är egentligen en riktig fegis som flyttar sig när man går emot henne! Jag fick ändå koppla henne för att han skulle komma in.
En försäljare som plingade på dörren, han ville sälja larm. Jag frågade om han var rädd för hundar, "nej då, jag har hundar själv". Öppnade dörren och släppte ut min koloss, han vände och gick. Jag har ju "larm"! :D
Enligt förra ägaren så hindrade hon minst 2 inbrottsförsök hos dem.
Barn går icke fram till henne pga hennes storlek och många tittar på henne och tycker hon är söt, men få vågar komma fram och klappa, även om hon är kopplad och "tyst" (hon vaktar bara hemma).
 
Kanske en schäfer som saknar tillräcklig skärpa och driv för att fungera på tävlingsbanorna/i tjänst? Sådana finns det ju en del av, de har ofta bra lydnad samt att många har en rejäl respekt för dem iom deras långa historia som tjänstehundar. Vuxen omplacering tänker jag förstås nu, där den inte räckt till för ägarens ambitioner.
 
Vi har tänkt skaffa en vit herdehund, kanske efter nästa corgi :) det är väl ingen hund som bara går och skräpar på gården, men jag tänker att hundarna leker med varandra och lite hjärnaktivitet så kanske hunden är nöjd med sina uppgifter hos dig? :)


Måste bara kommentera... fan så sjukt med dessa människor! Haha!! Där jag har häst så finns det en ridsportsbutik på anläggningen, och dit åker oftast de som har häst och är aktiva inom sporten. Då tänker man ju lite att de borde ha en liten annan förståelse för hästar. Men nej, flertalet gånger har jag mött okända människor som står och matar min häst med godsaker. Hon har redan ett par kilo för mycket, hon själv var säkert nöjd med uppmärksamheten, men tänk om hästen i fråga är överkänslig mot godsaker och får fång? Som sagt, hästmänniskor borde ju ha en annan typ av förståelse än att stå och proppa okända hästar med godis. :banghead:
 
Jag har haft folk som vänt i grinden när de sett och hört henne skällandes genom fönstret.... En äldre hundvan man som vägrade gå in i trädgården trots att jag sa att det "bara är att gå in", hon låter mest och är egentligen en riktig fegis som flyttar sig när man går emot henne! Jag fick ändå koppla henne för att han skulle komma in.
En försäljare som plingade på dörren, han ville sälja larm. Jag frågade om han var rädd för hundar, "nej då, jag har hundar själv". Öppnade dörren och släppte ut min koloss, han vände och gick. Jag har ju "larm"! :D
Enligt förra ägaren så hindrade hon minst 2 inbrottsförsök hos dem.
Barn går icke fram till henne pga hennes storlek och många tittar på henne och tycker hon är söt, men få vågar komma fram och klappa, även om hon är kopplad och "tyst" (hon vaktar bara hemma).

Jovisst, de flesta respekterar ju Monster också! Men just de människor som skiter i att mitt staket säger "håll dig på den där sidan", mina skyltar och ringklocka säger "stanna där du är" och min hund säger "dra åt helvete" tänker jag är samma typ som de som skulle få för sig att vandra in på någons tomt för att det är en vackrare plats att yoga på... De är gränslösa och saknar vett, jag upplever inte att en stor svärande hund är något hinder för dem heller.

Många försäljare, Jehovas, och allt vad det nu är stannar vid grinden. Men de som inte gör det stoppas enbart av att det finns en fysisk barriär tror jag.
 
Jovisst, de flesta respekterar ju Monster också! Men just de människor som skiter i att mitt staket säger "håll dig på den där sidan", mina skyltar och ringklocka säger "stanna där du är" och min hund säger "dra åt helvete" tänker jag är samma typ som de som skulle få för sig att vandra in på någons tomt för att det är en vackrare plats att yoga på... De är gränslösa och saknar vett, jag upplever inte att en stor svärande hund är något hinder för dem heller.

Många försäljare, Jehovas, och allt vad det nu är stannar vid grinden. Men de som inte gör det stoppas enbart av att det finns en fysisk barriär tror jag.
Ja, alltså folk har ju försökt pressa sig förbi mina hundar och jag har ju ändå dobermann som enligt många är riktigt blodtörstiga hundar. Vissa verkar vara helst borta när det gäller hundar.
 
Jag hade dobermann. Perfekt som avskräckande vakthund! Folk är rädda för dem samtidigt som en dobermann från en bra uppfödare och med normal träning är världens snällaste hund och aldrig skulle få för sig att göra annat än skälla på inträngare. De "ställer" inkräktaren mot en vägg/hörn ed, vaktar och skäller till ägaren kommer.

Min tik var lugn, trygg och väldigt kelig. Hade med henne på tog, buss, i stan med massa folk osv. Men ingen kunde snika sig in utan att hon sa ifrån.

Jag hade aldrig vågat ha en hund som är avlad för att attackera. Då kan man ju aldrig ha dem lösa och du måste ha kadaverdiciplin på dem hela tiden. Inte kul om hunden biter några ungar som ska sälja bullar för idrottsföreningen. :crazy:
 
Senast ändrad:
Jag hade dobermann. Perfekt som avskräckande vakthund! Folk är rädda för dem samtidigt som en dobermann från en bra uppfödare och med normal träning är världens snällaste hund och aldrig skulle få för sig att göra annat än skälla på inträngare. De "ställer" inkräktaren mot en vägg/hörn ed, vaktar och skäller till ägaren kommer.

Min tik var lugn, trygg och väldigt kelig. Hade med henne på tog, buss, i stan med massa folk osv. Men ingen kunde snika sig in utan att hon sa ifrån.
En bra dobermann kräver dock rätt mkt träning, precis som en bra bruksschäfer. Så på det sättet skulle jag inte kalla dem lättsamma.
 
Visst kräver de en bra grundträning och lydnad men inget extremt. Man behöver inte hänga på bruksklubben flera ggr i veckan. Schäfern är mycket mer krävande. Jag var bara 12 år när vi fick Nora och jag tog själv hand om all träning. Mycket lydnadsträning som valp och unghund, mindre krävande som vuxna. Hon var nöjd så länge hon fick en promenad i skogen och lite trickträning varje dag. Hade också stor inhägnad tomt att springa på. Gick spår när hon var yngre men det var absolut inget måste för att hon skulle må bra. Ffa vill de ju vara med sin familj hela tiden. Allra helst ville hon ligga i knät. Alla hundar från den uppfödaren var likadana, mycket bra temperament. Men som sagt, det är stora skillnader beroende på uppfödare och stam. Har träffat hundar som varit nervösa och stressade. En sån dobermann vill jag inte ha...
 
Visst kräver de en bra grundträning och lydnad men inget extremt. Man behöver inte hänga på bruksklubben flera ggr i veckan. Schäfern är mycket mer krävande. Jag var bara 12 år när vi fick Nora och jag tog själv hand om all träning. Mycket lydnadsträning som valp och unghund, mindre krävande som vuxna. Hon var nöjd så länge hon fick en promenad i skogen och lite trickträning varje dag. Hade också stor inhägnad tomt att springa på. Gick spår när hon var yngre men det var absolut inget måste för att hon skulle må bra. Ffa vill de ju vara med sin familj hela tiden. Allra helst ville hon ligga i knät. Alla hundar från den uppfödaren var likadana, mycket bra temperament. Men som sagt, det är stora skillnader beroende på uppfödare och stam. Har träffat hundar som varit nervösa och stressade. En sån dobermann vill jag inte ha...

En sån hade jag. Vi fick honom som omplaceringshund efter att han suttit på valpfabrik som avelshanne! Där va så mycket fel på hans lynne så ibland funderade vi både en och två gånger om vi skulle köra en drive in avlivning hos vet. Han va stressad, hade manisk fobi för män, han hatade allt som gick på fyra ben ( bortsett från herdehunden som jag adopterade sen också), han skällde konstant oavsett vad vi gjorde. Han avlivades vid 12 års ålder för han började bli inkontinent och kass i höft/rygg. Ibland undrar jag om han inte hade mått bättre om vi avlivat honom direkt istället för att kämpa med honom i så många år.
 
Usch ja, en sån uppväxt skulle nog göra de flesta hundar halvgalna. :(

Men han hade sina dagar då han bara var världens gulle-gris och skulle goas och pussas hela dagarna.. Ja man saknar honom ibland men för det mesta känner jag bara en enorm lättnad för att jobbet med honom är slut. Nu har jag en soffpotatis som tycker om att hitta på något men är lyckligast när han får bädda ner sig i sängen på kuddarna :laugh:
 
Jag hade dobermann. Perfekt som avskräckande vakthund! Folk är rädda för dem samtidigt som en dobermann från en bra uppfödare och med normal träning är världens snällaste hund och aldrig skulle få för sig att göra annat än skälla på inträngare. De "ställer" inkräktaren mot en vägg/hörn ed, vaktar och skäller till ägaren kommer.

Min tik var lugn, trygg och väldigt kelig. Hade med henne på tog, buss, i stan med massa folk osv. Men ingen kunde snika sig in utan att hon sa ifrån.

Jag hade aldrig vågat ha en hund som är avlad för att attackera. Då kan man ju aldrig ha dem lösa och du måste ha kadaverdiciplin på dem hela tiden. Inte kul om hunden biter några ungar som ska sälja bullar för idrottsföreningen. :crazy:

Till att börja med är dobermann helt uteslutet, liksom schäfer, även om det kanske går att hitta ett exemplar som nöjer sig som gårdshund. Men dobermann har på tok för svajig mentalitet och jag är som sagt inte ute efter en brukshund, då corgin tar upp all träningstid och om allt går som det ska kommer flocken av corgis att utökas. Klart att man kan "hoppas" att hitta en soffpotatis men det tar ju betydligt längre tid att hitta en sådan individ i en bruksras än om man riktar in sig på icke-bruksraser.

Sen är det ju en himla skillnad på en vaktande gårdshund och en hund som är "avlad för att attackera". Jag vet inte ens riktigt vad du menar med det sista. Tänker du på boskapshundar som t ex ovtjarkor?
 
Och givetvis är det så att det finns människor till allt - oavsett vad man väljer för hund kan det alltid komma en människa helt utan eftertanke eller hundvett. Men jag tror nog att mastiffer t ex har ett mer avskräckande utseende än en st bernard.
 
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/grosser-schweizer-sennenhund/

Jag har bara lärt känna 2 stycken, men vakta kunde dom. Dom hundarna gjorde inte så mycket annat än att springa runt på gården och gå promenader.
Dom sprang alltid fram skällande till alla som kom in på gården och var verkligen avskräckande, men hur snälla som helst.

Den lät helt okej, men jag tror att den ändå ligger lite för högt i energinivån än det jag söker.
 
Jag hade dobermann. Perfekt som avskräckande vakthund! Folk är rädda för dem samtidigt som en dobermann från en bra uppfödare och med normal träning är världens snällaste hund och aldrig skulle få för sig att göra annat än skälla på inträngare. De "ställer" inkräktaren mot en vägg/hörn ed, vaktar och skäller till ägaren kommer.

Min tik var lugn, trygg och väldigt kelig. Hade med henne på tog, buss, i stan med massa folk osv. Men ingen kunde snika sig in utan att hon sa ifrån.

Jag hade aldrig vågat ha en hund som är avlad för att attackera. Då kan man ju aldrig ha dem lösa och du måste ha kadaverdiciplin på dem hela tiden. Inte kul om hunden biter några ungar som ska sälja bullar för idrottsföreningen. :crazy:

Ställer folk är ju precis vad vakthundar gör? Men frågan är ju om man funderat på vad hunden tar till i steg två, om människan hotar tillbaka, försöker strunta i hundens varningar, eller försöker springa därifrån... Jag vet inte riktigt vad det är för hundar du tänker på när du pratar om attackhundar?

Jag håller inte med om din bild av dobbar - inte heller skulle jag vilja ha en dobbe lös på en oinhägnad tomt som regel. (Två timmar och åtta mil senare, "hoppsan jag såg en fågel och sen vet jag inte riktigt vad som hände...")
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
C
Övr. Hund Är det någon som har erfarenhet av denna ras? Är ju en relativt ny ras och kan inte hitta så mycket information om den mer än vad som...
Svar
2
· Visningar
1 165
Senast: barajag...
·
Övr. Hund Jag funderar mer och mer på att skaffa en valp, men vill såklart vara helt säker på att jag har tiden och kunskapen som krävs och...
2
Svar
22
· Visningar
1 428
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp