Lättsam vakthund?

Då har ni aldrig träffat en BRA dobermann. Svajigt temperament och nervositet är diskvalificerande enl norska standarden, kan inte tänka mig att det är annorlunda här??

Att folk är dumma och väljer att avla på skit är en annan sak...
 
Till att börja med är dobermann helt uteslutet, liksom schäfer, även om det kanske går att hitta ett exemplar som nöjer sig som gårdshund. Men dobermann har på tok för svajig mentalitet och jag är som sagt inte ute efter en brukshund, då corgin tar upp all träningstid och om allt går som det ska kommer flocken av corgis att utökas. Klart att man kan "hoppas" att hitta en soffpotatis men det tar ju betydligt längre tid att hitta en sådan individ i en bruksras än om man riktar in sig på icke-bruksraser.

Sen är det ju en himla skillnad på en vaktande gårdshund och en hund som är "avlad för att attackera". Jag vet inte ens riktigt vad du menar med det sista. Tänker du på boskapshundar som t ex ovtjarkor?

Tex ovtjarka ja, var ju någon som nämnda den rasen.
Så du vill inte lägga ner någon träningstid på nya hunden utan den ska mest gå ute och vakta din gård? Pyreneer trivs med det men läskiga är de ju inte direkt.
 
Då har ni aldrig träffat en BRA dobermann. Svajigt temperament och nervositet är diskvalificerande enl norska standarden, kan inte tänka mig att det är annorlunda här??

Att folk är dumma och väljer att avla på skit är en annan sak...
Fast det är ju ingen hemlighet att man måste leta noga för att hitta bra dobbisar. De ska dessutom ha mkt energi och vara arbetsnarkomaner, annars är de liksom ingen brukshund!
Om de nöjer sig med att lalla runt på tomten och promenera så är de säkert trevliga, men inte riktiga dobermanns och jag tycker det är ledsamt när man säljer in dem som en ras som inte behöver jobba så mkt. Då kommer vi snabbt tappa dem som de kompetenta brukshundar de är!

Jag älskar dobbisar, men skulle aldrig säga att de passar till det TS vill ha.
 
Fast det är ju ingen hemlighet att man måste leta noga för att hitta bra dobbisar. De ska dessutom ha mkt energi och vara arbetsnarkomaner, annars är de liksom ingen brukshund!
Om de nöjer sig med att lalla runt på tomten och promenera så är de säkert trevliga, men inte riktiga dobermanns och jag tycker det är ledsamt när man säljer in dem som en ras som inte behöver jobba så mkt. Då kommer vi snabbt tappa dem som de kompetenta brukshundar de är!

Jag älskar dobbisar, men skulle aldrig säga att de passar till det TS vill ha.


Ja nu kom det ju fram att TS inte vill lägga ner någon tid på att träna nya hunden alls, så uppfattade jag inte ursprungsinlägget...

Vad menar du med "jobba"? Hjärntrim (lydnad, spåra, trickträning) och motion är vad jag lägger i det, inte att den måste cyklas med 2-3 timmar per dag eller bo på brukshundklubben. Det tycker inte jag gör den till en extremt krävande ras. Men som sagt så vill tydligen inte TS träna alls så då utesluter det båda dobermann och IMO de allra flesta bra vakthundar. För ingen av dem är så lättsamma att de inte kräver någon insats öht...

Raser som bara är stora och därför respektingivande som tex grand danois och irsk varghund har stora hälsoproblemer.
 
Kanske en schäfer som saknar tillräcklig skärpa och driv för att fungera på tävlingsbanorna/i tjänst? Sådana finns det ju en del av, de har ofta bra lydnad samt att många har en rejäl respekt för dem iom deras långa historia som tjänstehundar. Vuxen omplacering tänker jag förstås nu, där den inte räckt till för ägarens ambitioner.
Den schäfern som nöjer sig med enbart lulla på gården i den utsträckningen får nog vara lobotomerad. Dessutom vill de iaf ha en del motion.
 
Jag hade dobermann. Perfekt som avskräckande vakthund! Folk är rädda för dem samtidigt som en dobermann från en bra uppfödare och med normal träning är världens snällaste hund och aldrig skulle få för sig att göra annat än skälla på inträngare. De "ställer" inkräktaren mot en vägg/hörn ed, vaktar och skäller till ägaren kommer.

Min tik var lugn, trygg och väldigt kelig. Hade med henne på tog, buss, i stan med massa folk osv. Men ingen kunde snika sig in utan att hon sa ifrån.

Jag hade aldrig vågat ha en hund som är avlad för att attackera. Då kan man ju aldrig ha dem lösa och du måste ha kadaverdiciplin på dem hela tiden. Inte kul om hunden biter några ungar som ska sälja bullar för idrottsföreningen. :crazy:

Vilka hundar är avlade för att attakera människor?
 
Tex ovtjarka ja, var ju någon som nämnda den rasen.
Så du vill inte lägga ner någon träningstid på nya hunden utan den ska mest gå ute och vakta din gård? Pyreneer trivs med det men läskiga är de ju inte direkt.

Fast att jag inte skulle träna hunden alls har jag ju inte sagt, någonstans. Vad fick du det ifrån?

Det enda jag konstaterat är att den inte kan ta upp lika mycket tid som corgin(/corgisarna) eftersom jag förmodligen vill satsa på den rasen. Och som @Wingates påpekar är det ju ingen hemlighet att man måste lägga ner en hel del arbete på att hitta en bra dobermann. Det och aktivitetsnivån gör att rasen är utesluten, liksom andra "klassiska" brukshundar.

Ovtjarka är det givetvis inte tal om eftersom sådana hundar inte hör hemma i det svenska samhället, enligt min mening.

Hunden kommer givetvis att motioneras och kanske gå ett spår eller två när jag likagärna fixar det till corgin, men i övrigt är det bara en vaktande "sällskapshund" jag är ute efter.
 
Men som sagt så vill tydligen inte TS träna alls så då utesluter det båda dobermann och IMO de allra flesta bra vakthundar. För ingen av dem är så lättsamma att de inte kräver någon insats öht...

Jag förstår inte hur du kan dra den slutsatsen? Bara för att jag inte vill underhålla en dobermann betyder det ju knappast att jag inte ska göra något alls med hunden.
 
Den lät helt okej, men jag tror att den ändå ligger lite för högt i energinivån än det jag söker.
Om du vill ha en både sund och stor hund tror jag tyvärr att du måste motionera den för jag kommer inte på någon hund i storlek stor med lägre energinivå än sennenhunden.
St Bernard är en sort och lat hund, men inte så frisk. Samma gäller övriga stora och lata hundar.
Du får kanske leta efter en vuxen hund som ligger extremt lågt i energinivå eller skaffa någon typ av larm m du egentligen inte vill lägga tid på en hund.

Annars är kan ske en svart chochow någonting för dig? Dom låter förfärligt ;)
 
Fast en svart skällande hund i storlek large inger respekt, vare sig det är en labbe eller en new foundland. Jag kommer inte på någon sund vakthund som har så lite behov av att röra på sig som TS erbjuder. I så fall är det nog lättare för TS att leta en vuxen hund hos någon rasklubb eller på , där finns det väldigt ofta hundar som inte är rastypiska och kanske kan passa.
 
Du får kanske leta efter en vuxen hund som ligger extremt lågt i energinivå eller skaffa någon typ av larm m du egentligen inte vill lägga tid på en hund.

Alltså förlåt men nu tröttnar jag en smula. Givetvis kommer hunden motioneras och stimuleras. Något annat är det självklart inte tal om. Den kommer liksom inte stå i en kedja på gårdsplanen 24/7. :cautious:

Jag kanske uttrycker mig märkligt eller otydligt men oavsett hur många gånger jag läser mina inlägg kan jag inte riktigt se hur man kan dra slutsatserna att hunden varken kommer motioneras eller stimuleras bara för att jag ber om tips om en "lättsam vaktande gårdshund" som tar mindre tid än corgin.
 
Jag har följt hela tråden men glömt hälften och orkar inte läsa igen (:angel:) men vad tror du om (engelsk) mastiff? Är väl heller inte supersunda men jag tror som flera andra i tråden att det är svårt att hitta en stor, lite avskräckande ras som är SUND.
Vår mastiff var som klippt och skuren för att gå och drälla omkring på en gård; det bästa hon visste var att ligga på en högt belägen plats och spana över nejden.
Trots det hängde hon glatt med på långpromenader inklusive fjällvandringar, hon gillade att spåra och träna tricks liksom "trams-agility". Hon kunde lydnadsettan riktigt bra men det var inte så stor idé att tävla eftersom hon mitt i ett moment kunde tröttna och helt sonika knalla av planen :D .
Hon hade i princip ingen jakt - förutom katter som hon glatt drog efter. Turligt nog är en mastiff inte lika snabb som en katt...
Hon var definitivt tillräckligt stor för att avskräcka folk från att komma för nära, vår tös var lite socialt osäker vilket dock sannolikt berodde på att hon haft det tufft och blivit illa hanterad innan hon kom till oss.
Gudasnäll med barn var hon i alla fall.

Skaffar man mastiff så får man vara beredd på att införskaffa en större soffa och säng, att hunden snarkar när den sover och att man dessutom får torka dregel på de mest underliga ställen men det är det värt :heart.
 
Eurasier?
Gårds och sällskapsavlad ras. Har ett bra skall och vaktar men inte till överdrift. Lagom stor. Päls för att tåla att vara ute en del.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 288
Senast: geting
·
C
Övr. Hund Är det någon som har erfarenhet av denna ras? Är ju en relativt ny ras och kan inte hitta så mycket information om den mer än vad som...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: barajag...
·
Övr. Hund Jag funderar mer och mer på att skaffa en valp, men vill såklart vara helt säker på att jag har tiden och kunskapen som krävs och...
2
Svar
22
· Visningar
1 439
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp