Bukefalos 28 år!

Lättsam vakthund?

Känns inte som att du har läst mina inlägg. Jag har aldrig påstått att det skulle vara rätt hund till TS. Vidare var min ovtjarka rastypisk utifrån SKKs rasstandard där aggressivitet faktiskt står som en diskvalificerande egenskap.
Återigen känner jag att detta var en rätt hånfull kommentar.
Till skillnad mot somliga så har jag för vana att läsa trådar innan jag svarar. Har jag eller någon annan i tråden påstått att ovtjarkor är eller skall vara aggressiva? Aggressivitet beror ofta på rädsla, men det kanske du redan visste? En rädd ovtjarka låter som en livsfarlig hund.
Förresten, vilken av ovtjarkorna var det som du har haft?
 
Lättsam vakthund torde vara chow chow - men där har du ju hälsan att ha stenkoll på. Min förra ras rekommenderar jag inte ens, även om den skulle passa - men hälsan är bedrövlig.
 
Det är inte en bondgård :D men en båtvarvsgård! Men ja, de har nog inte det avskräckande utseendet och attityden jag söker. Likadant med bernaden där tror jag, "åh titta en Pongo!". :cool:

Folk är livrädda för vår Dalmatiner :laugh:. Enligt folk häromkring så är Dalmatiner aggressiva både mot hundar och människor. Livsfarliga! (Att vår är en nallebjörn spelar ingen roll. Han skäller/larmar dock väldigt fint när han vaktar våran trädgård. Jäklar vad han kan låta.)
 
Folk är livrädda för vår Dalmatiner :laugh:. Enligt folk häromkring så är Dalmatiner aggressiva både mot hundar och människor. Livsfarliga! (Att vår är en nallebjörn spelar ingen roll. Han skäller/larmar dock väldigt fint när han vaktar våran trädgård. Jäklar vad han kan låta.)

Måste erkänna att de flesta prickar jag träffat varit rätt griniga. Kul att ni fick en annan modell.
 
Jag själv drömmer om en Broholmer, lite åt mastiff hållet vad gäller mentaliteten om man frågar runt, men en mycket friskare ras. Framavlade för att vakta slott. Folk skrattar dock nervöst när jag nämner den rasen, stora som kalvar :D

Åh, skulle vilja klämma och känna lite på en! Av det man läser verkar de väldigt trevliga.

Haha jag glömde att ni norrlänningar inte pratar svenska :meh:




:rofl::rofl:

:D Är allt ovanför Skåne att betrakta som Norrland? Mvh Östgöten :p

Lättsam vakthund torde vara chow chow - men där har du ju hälsan att ha stenkoll på. Min förra ras rekommenderar jag inte ens, även om den skulle passa - men hälsan är bedrövlig.

Jag har fått för mig att de inte är särskilt trevliga överlag? Och så var det ju hälsan, som sagt. Men det kanske inte är värre än mastifferna.

Vad hade du innan?

Om jag inte minns helt fel så har @russinbulle haft shar-pei?

Folk är livrädda för vår Dalmatiner :laugh:. Enligt folk häromkring så är Dalmatiner aggressiva både mot hundar och människor. Livsfarliga! (Att vår är en nallebjörn spelar ingen roll. Han skäller/larmar dock väldigt fint när han vaktar våran trädgård. Jäklar vad han kan låta.)

De känns lite väl "nätta" än det jag tänkt mig. Och de är väl inte jättefriska? Ska jag ändå söka efter en "osund" hund vill jag nog ha lite rejälare storlek på den.
 
Kontakta rasföreningen! Då rasen (väl fortfarande?) är under rekonstruktion är de flesta ägare väldigt engagerade i att sprida info och visa upp sina hundar, finns det någon i närheten av dig lär de nästan garanterat välkomna en "klappare". :D

Tur att man ska på några utställningar i sommar, lär ju garanterat vara broholmer på någon av dom iaf!
 
Åh, skulle vilja klämma och känna lite på en! Av det man läser verkar de väldigt trevliga.



:D Är allt ovanför Skåne att betrakta som Norrland? Mvh Östgöten :p



Jag har fått för mig att de inte är särskilt trevliga överlag? Och så var det ju hälsan, som sagt. Men det kanske inte är värre än mastifferna.



Om jag inte minns helt fel så har @russinbulle haft shar-pei?



De känns lite väl "nätta" än det jag tänkt mig. Och de är väl inte jättefriska? Ska jag ändå söka efter en "osund" hund vill jag nog ha lite rejälare storlek på den.

Vår är 11 månader, 36-37 kg och 68 cm hög. Men han är stor. :banghead:

Dom är inte speciellt friska. Jag menade mest att dom är "farliga här" och har ingen 101 Dalamtiner effekt på folk :). Jag skulle tyvärr inte rekommendera någon att köpa en Dalmatiner efter vad jag har lärt mig efter att vi köpt en.
 
Vår är 11 månader, 36-37 kg och 68 cm hög. Men han är stor. :banghead:

Dom är inte speciellt friska. Jag menade mest att dom är "farliga här" och har ingen 101 Dalamtiner effekt på folk :). Jag skulle tyvärr inte rekommendera någon att köpa en Dalmatiner efter vad jag har lärt mig efter att vi köpt en.

Tråkigt när det är så! Likadant med boxern, gud vad jag älskar den rasen men fy så trött man blir på alla dessa sjuklingar med aggressivitet gentemot andra hundar.... :down:
 
Måste erkänna att de flesta prickar jag träffat varit rätt griniga. Kul att ni fick en annan modell.

Ja alltså våran vill helst vara en knähund och är en kelgris. Han är dock rätt sur nu för att det är kallt. :laugh:Han är ointresserad av nya människor när vi möter dom utanför hemmet, går inte fram och är inte intresserad. Gäster försöker han pussa ihjäl. Han är en jättebebis...
 
Jag har också riktigt dåliga erfarenheter av skarpa dalmatiner som gårdshundar. Det var de enda gårdarna jag undvek att rida förbi när jag jobbade i skåne faktiskt. Nästan läskigare än vildsvinen! ^^

Vore det inte för den eventuella hundaggressiviteten (och eh? Var gården inhägnad?) skulle jag förslå akita.
 
Jag har också riktigt dåliga erfarenheter av skarpa dalmatiner som gårdshundar. Det var de enda gårdarna jag undvek att rida förbi när jag jobbade i skåne faktiskt. Nästan läskigare än vildsvinen! ^^

Vore det inte för den eventuella hundaggressiviteten (och eh? Var gården inhägnad?) skulle jag förslå akita.
Inte inhägnad, storlek drygt 11 000 kvm + sjötomt.
 
Jag inbillar mig att både Leonberger och Landseer är snäppet friskare än både Bullmastiff och Engelsk mastiff. Men jag vet inte om det stämmer? DDB skulle jag aldrig våga köpa och ska man ha en Broholmer så är det nog lång kötid...
 
Nu gör jag ett nytt försök, med en gullig hund - men den här är en larmande vakthund :up: Så här står det på SKK:s hemsida om keeshond:

Egenskaper / Mentalitet
Rasen är lättlärd, intelligent, livlig, nyfiken men kan samtidigt vara något avvaktande mot främlingar, och fungerar idealiskt som larmande vakthund. Den har låg jaktlust.
 
Tråkigt att ett par här har haft sjuka dalmatiner eller dålig mentalitet. Är inne på tredje dallisen nu och inga sjukdomar mer än den första som fick livmoderinflamarion som 11-åring, men det är ju tyvärr vanligt på många raser. Inga tjuriga dalmatiner har vi haft heller. De älskar alla, men de skulle aldrig hälsa på någon utan att matte eller husse är med. Vilket jag tycker är en bra egenskap :) Men jag har å andra sidan bara haft tikar, kanske är hanhundarna mer reserverade.
 
Inte inhägnad, storlek drygt 11 000 kvm + sjötomt.

Definitivt inte en akita med andra ord. Man blir liksom inte bara av med turisterna, utan allt vilt också. ^^ Jag har skumläst hela tråden men just den informationen måste jag ha silat bort. Danke!

Att vi har sjötomt har jag skrivit, men jag kan inte minnas att jag skrivit antal kvm? :D Har jag en stalker? :love:

Jag önskar gärna ha katterna kvar åtminstone... :angel:
 
Nu gör jag ett nytt försök, med en gullig hund - men den här är en larmande vakthund :up: Så här står det på SKK:s hemsida om keeshond:

Egenskaper / Mentalitet
Rasen är lättlärd, intelligent, livlig, nyfiken men kan samtidigt vara något avvaktande mot främlingar, och fungerar idealiskt som larmande vakthund. Den har låg jaktlust.

Den låter (höhö) ju väldigt bra, men den pälsen?! :eek: Åh jösses, nejnej... jag måste inse mina begränsningar när det kommer till pälsvård... :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 399
Senast: geting
·
C
Övr. Hund Är det någon som har erfarenhet av denna ras? Är ju en relativt ny ras och kan inte hitta så mycket information om den mer än vad som...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: barajag...
·
Övr. Hund Jag funderar mer och mer på att skaffa en valp, men vill såklart vara helt säker på att jag har tiden och kunskapen som krävs och...
2
Svar
22
· Visningar
1 468
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp