Bukefalos 28 år!

Lättsam vakthund?

Jag har följt hela tråden men glömt hälften och orkar inte läsa igen (:angel:) men vad tror du om (engelsk) mastiff? Är väl heller inte supersunda men jag tror som flera andra i tråden att det är svårt att hitta en stor, lite avskräckande ras som är SUND.
Vår mastiff var som klippt och skuren för att gå och drälla omkring på en gård; det bästa hon visste var att ligga på en högt belägen plats och spana över nejden.
Trots det hängde hon glatt med på långpromenader inklusive fjällvandringar, hon gillade att spåra och träna tricks liksom "trams-agility". Hon kunde lydnadsettan riktigt bra men det var inte så stor idé att tävla eftersom hon mitt i ett moment kunde tröttna och helt sonika knalla av planen :D .
Hon hade i princip ingen jakt - förutom katter som hon glatt drog efter. Turligt nog är en mastiff inte lika snabb som en katt...
Hon var definitivt tillräckligt stor för att avskräcka folk från att komma för nära, vår tös var lite socialt osäker vilket dock sannolikt berodde på att hon haft det tufft och blivit illa hanterad innan hon kom till oss.
Gudasnäll med barn var hon i alla fall.

Skaffar man mastiff så får man vara beredd på att införskaffa en större soffa och säng, att hunden snarkar när den sover och att man dessutom får torka dregel på de mest underliga ställen men det är det värt :heart.

Mastiffer ligger högt upp på listan, trots deras osundhet. Men nog är väl bullen sundaren än bordeauxen? Jag har i varje fall fått för mig det? Är ju så svag för skrynkliga ansikten efter boxern! :love:
 
Alltså förlåt men nu tröttnar jag en smula. Givetvis kommer hunden motioneras och stimuleras. Något annat är det självklart inte tal om. Den kommer liksom inte stå i en kedja på gårdsplanen 24/7. :cautious:

Jag kanske uttrycker mig märkligt eller otydligt men oavsett hur många gånger jag läser mina inlägg kan jag inte riktigt se hur man kan dra slutsatserna att hunden varken kommer motioneras eller stimuleras bara för att jag ber om tips om en "lättsam vaktande gårdshund" som tar mindre tid än corgin.
En dalmatiner :D

Dom brukar vara gårdsbundna och vaktar gärna gården.

Risken är väl dock att dom kanske är lite för söta?

Fast våra hundar håller våra grannar kort. Känner man inte till att många dalmatiner skrattar när dom hälsar så kan man tro att dom morrar åt en :D

Lyckligast är dom när dom får vara med matte/husse i det dagliga livet.

Jag kan nog tänka mig att mina hundar hade älskat att bo på en gård.
 
En dalmatiner :D

Dom brukar vara gårdsbundna och vaktar gärna gården.

Risken är väl dock att dom kanske är lite för söta?

Fast våra hundar håller våra grannar kort. Känner man inte till att många dalmatiner skrattar när dom hälsar så kan man tro att dom morrar åt en :D

Lyckligast är dom när dom får vara med matte/husse i det dagliga livet.

Jag kan nog tänka mig att mina hundar hade älskat att bo på en gård.

Det är inte en bondgård :D men en båtvarvsgård! Men ja, de har nog inte det avskräckande utseendet och attityden jag söker. Likadant med bernaden där tror jag, "åh titta en Pongo!". :cool:
 
Mastiffer ligger högt upp på listan, trots deras osundhet. Men nog är väl bullen sundaren än bordeauxen? Jag har i varje fall fått för mig det? Är ju så svag för skrynkliga ansikten efter boxern! :love:
Leta efter en lugn bullmastiff då? Vissa individer kräver dock en del motion. De hundar jag träffat har varit pigga för sin storlek och väldigt barnsliga, annars kan jag tänka mig att dom får problem med höft och armbågar, så du får kolla upp hälsostatus (såklart).
 
Jag själv drömmer om en Broholmer, lite åt mastiff hållet vad gäller mentaliteten om man frågar runt, men en mycket friskare ras. Framavlade för att vakta slott. Folk skrattar dock nervöst när jag nämner den rasen, stora som kalvar :D
Hästarna vrider sig i skratt!
Tusse_islandshastar.png

Vakthunden som somnade på plats
Malthe_vaktar_2.png
 
Vi har dalmatiner, fungerar utmärkt som vakthundar här :) De är inte tillgivna mot främlingar och är "skvallerhundar" - de som kommer in på gården får en rejäl utskällning. På så vis vet man om det kommer någon, och är man inte hundvan blir man garanterat avskräckt. Men ja, de är väldigt söta också ;)
 
Många bra förslag och just en Broholmer hade jag själv gärna haft till det ändamålet.

Kan dock inte låta bli att undra om den/de som nästan verkar fientligt inställda till ovtjarkor faktiskt har personlig erfarenhet av dessa hundar? Jag har själv haft en ovtjarka och känner överhuvudtaget inte igen mig i den beskrivningen som ges. Helt klart att de har ett annat psyke än exempelvis en labbe och det är säkerligen lättare att plocka fram en aggressiv sida om det är målet. Men i slutänden tror jag mycket på att våra djur blir vad vi gör dem till. Vår ovtjarka var en familjemedlem som vi litade på till 110% i alla lägen. Hade gärna skaffat en ny men då ska man helst ha gård och dessutom är inte min man överförtjust i tanken att ha en långhårig björn i huset med tanke på hur ofta vi redan dammsugar...
 
Många bra förslag och just en Broholmer hade jag själv gärna haft till det ändamålet.

Kan dock inte låta bli att undra om den/de som nästan verkar fientligt inställda till ovtjarkor faktiskt har personlig erfarenhet av dessa hundar? Jag har själv haft en ovtjarka och känner överhuvudtaget inte igen mig i den beskrivningen som ges. Helt klart att de har ett annat psyke än exempelvis en labbe och det är säkerligen lättare att plocka fram en aggressiv sida om det är målet. Men i slutänden tror jag mycket på att våra djur blir vad vi gör dem till. Vår ovtjarka var en familjemedlem som vi litade på till 110% i alla lägen. Hade gärna skaffat en ny men då ska man helst ha gård och dessutom är inte min man överförtjust i tanken att ha en långhårig björn i huset med tanke på hur ofta vi redan dammsugar...
Har vi läst samma tråd?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 294
Senast: geting
·
C
Övr. Hund Är det någon som har erfarenhet av denna ras? Är ju en relativt ny ras och kan inte hitta så mycket information om den mer än vad som...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: barajag...
·
Övr. Hund Jag funderar mer och mer på att skaffa en valp, men vill såklart vara helt säker på att jag har tiden och kunskapen som krävs och...
2
Svar
22
· Visningar
1 448
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp