Bukefalos 28 år!

Lån till hästutrustning

Dandylinn

Trådstartare
Hade en ganska intressant diskussion igår.
När är det OK att låna till hästutrustning och när är det inte speciellt smart?

Nu menar jag verkligen att ta ett lån, inte låna av föräldrar, syskon etc.

Om man vet med sig att beloppet på en pryl man vill/behöver/måste ha har ett belopp som du med säkerhet kan betala igen nästa månad, kan man då ta lån?
- Eller ska man vackert vänta till nästa månad? och hoppas på att prylen finns kvar till samma pris och det gäller även begmarknanden - att den finns kvar, samma pris och samma skick.

När det gäller begmarknaden så vet man ju att säljaren inte håller på varan hur länge som helst och väntar på att du ska ha pengar.

Detta fall handlar om en trasig sadel;

Person 1 Anser att man lånar inte. Går tex sadeln sönder så väntar man tills dess att man har pengar för att köpa en ny och rider barbacka under tiden. Andra utgifter kan komma som en överraskning och då är inte en sadel prio 1.

Person 2 Har hittat en eventuellt ersättningssadel, en begagnad som dök upp med rätt pris, men vid fel tillfälle. Ett kanonpris på en fin begagnad sadel (det handlar inte om några megasummor). Personen vill såklart köpa och egentligen finns pengarna den här månaden, men då blir det nudeldiet förmodligen, inte så kul. Det finns även utrymme att kunna betala tillbaka lånet nästkommande månad utan problem.

Person 3 - Jag, har ingen aning om hur jag hade gjort :D
Håller väl lite med person 1 som menar att det kan komma andra saftiga utgifter som man inte räknat med och då är det bättre att kanske ha sparat ihop en summa senare i stället..Men vill man rida barbacka varje dag?

Så hur resonerar ni? (Det kan ju vara vad som helst, inte bara trasig sadel som i det här fallet - en sadel som kanske inte passar längre, eller andra trasiga saker som helst behöver ersättas)
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag tycker inte om att låna till konsumtion. Att låna pengar till något som sjunker i värde känns inte som någon bra idé - tänk om jag har lån kvar att återbetala, sitter på pottan ekonomiskt och behöver sälja.

Ingen rolig sits om grejorna är värda 1/3 av inköpspriset och mindre än vad jag har i lån på dem.
 
Sv: Lån till hästutrustning

ah, nu när du sa konsumtion, vad brukar man i regel räkna dit?
Är det nödvändiga saker som man behöver ha eller är det saker som man vill ha men kan klara sig utan?

Vet ju folk som lånar till tvapparater och folk som tycker att man inte ens
lånar till husköp, så det verkar helt klart vara olika hur man resonerar

Tycker detta ämne blev lite intressant och jag har ärligt svårt
att bestämma mig vad som är rätt/fel. Däremot skulle jag aldrig ta lån om det inte var nödfall och måste jag skulle det vara något jag kan återbetala fort, även om andra överraskningar skulle dyka upp, altså inga jättesummor i så fall.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Nej jag tycker inte att det är okej att låna pengar till annat än hus/lägenhet och eventuellt en liten del i en bil.
Enda gången utöver det som jag skulle kunna tänka mig att ta ett lån är om mina djur behöver veterinärvård och min buffert mot förmodan inte skulle räcka för det som fsb inte täcker.

Jag tycker man ska ha ett sparkonto för oförutsedda utgifter, tex om tvn går sönder eller som nu att hitta rätt sadel till rätt pris.

Har man inte varit klok nog att ha sparat pengar tidigare tycker jag att då får man vackert vänta tills man får pengar alt köpa varan och leva på nudlar och havregrynsgröt resten av månaden.
Man får helt enkelt prioritera för att slantarna ska räcka.

Tycker att det hör till när man blir vuxen att man ska klara av att sköta en normal ekonomi.
Å nej det är inte normalt att köpa tex en tv på avbetalning, det är bara idiotiskt och dyrt.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Aldrig att jag skulle låna till utrustning.
Jag anser att har jag inte råd att köpa bra grejer till hästen så har jag inte råd att ha häst, det är en del av hästägandet. Jag ser till att han en buffert istället.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag skulle aldrig låna till utrustning, dock så skulle jag ev kunna ta en ny dyrare sadel på avbetalning.
Jag ser alltid till att ha pengar sparade, skulle aldrig kunna ha 0kr på kontot..

Men jag är ju uppfostrad så av mina föräldrar, har jag inte pengar att köpa nu så kommer jag inte att ha råd och betala det senare heller, då sparar jag tills jag ha pengarna kontant och sen köper.

Jag har aldrig tagit lån på något annat än gården i hela mitt liv,
allt jag äger är betalat kontant.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag skulle välja lån som absolut sista utväg.
T.ex. om hästen har en svår rygg att prova ut sadlar till, den man har får knäckt bom, plånboken är tillfälligt tom och man hittar en likadan till ett helt otroligt bra pris. Då möjligen.

Annars tror jag att det är bra att ha en spärr i hjärnan när det gäller lån. Tror att man lätt börjar låna till allt mer saker annars.
Det mesta i utrustningsväg är ju inte sånt man behöver ha omedelbart, då kan man gott spara ihop till det istället. Så länge sadeln och hjälmen sitter bra så kan man köpa billiga alternativ av resten tills man har råd med annat.

Att man lånar till bostad, utbildning och bil känns helt ok. Men inte till rena nöjessaker som man klarar sig lika bra utan.
 
Senast ändrad:
Sv: Lån till hästutrustning

Jag skulle nog inte låna från banken till utrustning, får man ens ett banklån på såna småsummar?

Det enda jag har lånat till var köp av ny transport, vanligt förbrukslån från banken. Annars har jag sparat.

Dock tycker jag inte att det är fel att göra det, bara man kan betala avdragen så ser jag inga problem med att låna för att tex köpa en dyrare sadel.

Kolla om inte personens hemförsäkring täcker om det är så att sadeln har gått sönder vid en olycka ed!
 
Sv: Lån till hästutrustning

Men jag är ju uppfostrad så av mina föräldrar, har jag inte pengar att köpa nu så kommer jag inte att ha råd och betala det senare heller, då sparar jag tills jag ha pengarna kontant och sen köper.

Jag är uppfostrad på samma sätt. Jag hade inte lånat för att köpa en sadel, helst inte avbetalning heller men det känns mer ok.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Skulle aldrig låna till utrustning. Möjligen avbetalning på en dyr sadel, men that's it.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jo det fanns typ snabblån som hon tänkte ta. Det skulle i det här fallet läggas på ca 800kr på lånesumman för räntan, som ska vara betalat inom 30 dagar från lånedagen.

Hemförsäkringen skulle tyvärr inte täcka detta.

Det var snabblån som hon berättade att det fanns en maxgräns på 10.000:- m olika räntesteg. Man fick max låna 10.000:- åt gången.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Snabblån skulle jag aldrig någonsin ta, oavsett till vad!

Går sadeln sönder skulle jag köpa en begagnad om jag inte hade råd att köpa en ny som jag vill ha. Fram tills dess skulle jag låta bli att rida och tömköra alternativt gå promenader med hästen.

Den enda utrustning jag skulle kunna tänka mig att låna till är en transport.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag skulle aldrig låna till utrustning, inte häst heller.

Jag har inte lånat till någonting under hela mitt liv. Och ej heller tagit på avbetalning. Jag köper för de pengar jag har NU inte de jag ev har i framtiden. Jag är uppfostrad med att inte låna.

Boende skulle jag kunna låna till om jag behövde. Men inte annat.

Sadel hade jag ridit utan eller ev lånat om jag kände någon som har en passande som var villig att låna ut eller ev mot att jag gjorde dem någon annan tjänst i "hyra" om pengar vore ett problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Lån till hästutrustning

Jag skulle aldrig låna pengar för "nöjessaker", alltså hästar, shopping och andra nöjen.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag har efter många om och men precis tagit ett lån på banken för att kunna köpa en sadel. Min tanke från början var att rida i den hoppsadel jag köpte för nån månad sen (kontant naturligtvis) och spara ihop pengar till att köpa en dressyrsadel igen. Det hade säkert fungerat om inte min rygg pajat av att rida i hoppsadeln. Jag vill förstås inte ställa av hästen pga detta och har noga tänkt igenom att ta detta lån. Det är inget stort lån och jag har en del sparpengar också.

Att låna på banken är det vettigaste av alla alternativen för mig. Kreditföretag har skyhöga räntor och att ta en sadel på avbetalning brukar vara knutet just till ett sådant kreditföretag. Det gör skillnad i räntor, uppläggningsavgift osv.

Jag äger allt annat jag har och det bar mig ärligt talat emot att ta detta lån. Tyvärr kändes det som det enda alternativet för mig just nu.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jo det fanns typ snabblån som hon tänkte ta. Det skulle i det här fallet läggas på ca 800kr på lånesumman för räntan, som ska vara betalat inom 30 dagar från lånedagen.

Hemförsäkringen skulle tyvärr inte täcka detta.

Det var snabblån som hon berättade att det fanns en maxgräns på 10.000:- m olika räntesteg. Man fick max låna 10.000:- åt gången.

Då är det bättre och billigare att hon tar ett banklån eller bankkredit. Minsta summan brukar vara 20000 kr och behöver hon bara 10000 kr så är det ju bara att betala av 10000 kr direkt och sedan betala av resten nästa månad. Banken brukar inte vara omöjliga med smålån om man har en vettig inkomst. Särskilt inte med det upplägget att hon betalar tillbaka allt nästa månad. Det lär inte kosta henne många kronor och defenitivt inte 800 kr.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Oavsätt vad lånen är till om man sitta med ett fast inkomst som rake inte till idag då komma det inte att raka till imorgon.
Det är inte frågan om "ska jag köpa"---snara "vad kan jag bli av med":(
 
Sv: Lån till hästutrustning

Dyrare sadel och hästtransport är för mig okej. I två fall har jag köpt sadel på så kallad räntefri avbetalning och betalt av på några månader. Lånade även en summa till min hästtransport som är avbetald för länge sen. Jag gör lite sport av att betala av snabbt:angel:

Får jag ett akutfall, fick en sadel levererad 1 månad innan den skulle komma och hade inte hunnit sälja min andra, så lånar jag tillfälligt av mina föräldrar.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Låna till utrustning skulle jag inte göra, då får jag vackert spara ihop pengarna först. Jag är uppfostrad att inte göra av med pengar som jag inte har. CSN (studielån) om/när jag kommer in på utbildningen jag vill gå - i en liten by där möjligheten till extrajobb troligast är ytterst ytterst liten - och bolån är nog så långt jag vill gå på lånevägen. Skulle det vara riktig kris (t.ex. bor så att det är omöjligt att klara sig utan bil, och bilen plötsligt måste skrotas), skulle jag nog kunna låna till en bil. Eftersom konsumtionsvaror sjunker i värde hela tiden, känns det dumt att låna till sådant om det inte är absolut nödvändigt.
Snabblån av olika slag, håller jag mig så långt ifrån som möjligt.

En dyrare sadel skulle jag ta på avbetalning, om det är kris. Lite beroende på situationen.
Nuvarande hästen skulle jag inte vilja rida barbacka i flera månader/ett halvår. Han kan vara rätt studsig, och är den första häst som lyckats kasta av mig med bocksprång. Visst skulle jag kunna rida honom barbacka i ridhuset, eller möjligen på ridbanan, där han inte kommer så långt om jag åker av. Men jag känner mig inte trygg med tanken på att rida honom barbacka på längre turer (ett par timmar, iaf) ute, ännu.
Förra hästen blev jag faktiskt tvungen att rida barbacka i några månader. Hon växte ur båda sadlarna, och fick dessutom spänningar i ryggen (behandling av E.T.). Knepig rygg att hitta sadel till i allmänhet, och dessutom var min ekonomi inte särskilt god, alls. Henne var det inga problem att rida utan sadel. Hon kunde bocka så att jag trodde att hon skulle göra en kullerbytta framåt, men hon gick fram så gott som överallt. Efter ett par veckor satt jag lika säkert barbacka som i en sadel.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 672
Senast: Mia_R
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 737
Senast: verser
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 899
Senast: Nepenthe
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 892
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp