Bukefalos 28 år!

Lån till hästutrustning

Sv: Lån till hästutrustning

Fast har man häst förutsätter jag att man har en buffert för oförutsedda utgifter. En kvalitetssadel kostar ca 10-30 000 (beg/ny) idag och det är en summa som jag anser att hästägare bör ha sparat.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Och jag lånar hellre till en fördelaktig ränta än att ta min buffert som ska användas när jag inte har pengar för att betala ett lån, tex arbetslöshet. När jag har jobb och bra buffert - då är bästa tillfället för mig att ta lån. Inte när man använt upp bufferten på sadlar och blir utan jobb. Är det då man ska ta lån för att överleva? Nej då har du inte råd att betala en månadskostnad..
 
Sv: Lån till hästutrustning

Är det inte bättre att ha en buffert för om du blir arbetslös och en till hästen?

Till min häst har jag 2 konton, 1 till veterinärvård och 1 till utrustning.
Innan jag skaffar en häst ser jag till att ha en grund på varje konto och varje månad sätter jag in en summa till varje del.
Då finns det pengar att ta av när det behövs ny utrustning och jag slipper leva på nudlar och havregrynsgröt resten av månaden..
 
Sv: Lån till hästutrustning

Aldrig att jag skulle låna till utrustning.
Jag anser att har jag inte råd att köpa bra grejer till hästen så har jag inte råd att ha häst, det är en del av hästägandet. Jag ser till att han en buffert istället.

Där håller jag med dej Bison! Fast å andra sidan kan de faktiskt hända att både bilen o hästen behöver vård samma månad lr efter varann och de kan de bli knapert. De är ju förutspådda händelser och då kanske inte buffert räcker så långt lr inte alls knappt.
 
Sv: Lån till hästutrustning

kl

Har inga problem med att ta lån, skiter totalt i om det är bankens sadel eller min. Har ingen buffert heller. Däremot betalar vi alltid våra räkningar i tid och så länge vi gör det ska andra skita i hur många lån vi har;)

Nu är ju vi i det läget att vi har en hel del mark på sydskånska slätten så pengarna finns ju där ändå, bundet kapital sas.

Att gå och vänta för att jag ska spara ihop pengar finns inte för mig, bättre att låna, köpa nu och betala sedan. MEN - man måste ju veta att man kan betala tillbaka!!! Det kan vi, och kommer kunna. Skiter det sig alldeles säljer vi gården och marken och står på plus igen. Pengar är till för att spenderas:)

Men så hade jag inte resonerat om jag inte varit i den situationen jag är i nu, då hade jag nog tänkt till både en och två ggr innan jag tagit lån. Bryr mig inte dugg om hur folk gör, bara de mår bra och fixar att betala tillbaka. Skulle aldrig sitta här och spela fröken duktig och komma med pekpinnar som vissa gör.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Då tycker jag att man har för liten buffert eller för höga omkostnader.
Jag o maken försöker spara iaf 10k varje månad. Då behöver vi sällan ta från sparkontot utan kan spara minder eller inget alls när bilen, hästen eller ngt annat behöver "vård"
Vi är inga höginkomsttagare.
 
Sv: Lån till hästutrustning

jag tycker det är oki att låna till allt, om du vill låna för att handla mat så gör de.Men bara så länge man vet vad ett lån är och att man har råd att betala tillbaks.
Det är upp till var och en vad man vill låna till vi alla värdersätter ju olika..

Själv lånar jag helst inte utan sparar istälet för lånar jag kasnke ja ska betala 1500 i månaden i 5 år då lägger jag hellre undan 2000 under 5 år och köper de jag vill kontant.

Men om jag ska ta lån är det för husköp, dyr hästköp annat går att spara på 1-2 år utan problem.Bilköp jag aldrig haft behov av att åka i nya bilar bilar för 50 tusen funkar super för mig å de kan jag spara=)

Just nu sparar jag som en gris för min kommande childeric sadel som kommer kosta mig totalr 35tusen med stigläder och annatsom tillhör en sadel=)
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 579
Senast: Mia_R
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 679
Senast: verser
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 787
Senast: Nepenthe
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 573
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp