Bukefalos 28 år!

Lån till hästutrustning

Sv: Lån till hästutrustning

Det som fungerar idag, behöver inte fungera imorgon. En olycka, och ekonomin ser helt annorlunda ut.

En finanskris, och läget är helt annorlunda. Har man många lån, där inget går att avyttra för att lösa lånen, blir det mindre roligt om man samtidigt förlorar jobbet. Det blev den dystra verkligheten för de som fick gå från hus och hem.

Absolut, visst är det så. Men jag och min familj har gjort dessa val för vår skull, att inte ta vara på livets möjligheter bara för att man är rädd att det ska falla isär tycker jag låter som en väldigt tråkig tillvaro.
Nu låter det säkert som att vi är belånade upp över tänderna, vilket vi självklart inte är, men hus, bil och häst har VI valt att ta lån på, och vi har såklart också ekonomiska buffertar, men inte de summorna som Pulkaskurk nämnde, men enligt bankens rekommendationer.

Var väl kanske ett lite allmänt svar och inte riktat till dig personligen, får känslan av att vi har snarlika åsikter :)
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag räknar två månadslöner var o då är det inte långt ifrån iaf
 
Sv: Lån till hästutrustning

Har vänner där mannen blev långtidssjukskriven samtidigt som hon förlorade sitt välbetalda jobb. Med fyra månader till nästa anställning och hus, barn och två bilar hade det inte varit särskilt roligt med höga omkostnader.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag räknar två månadslöner var o då är det inte långt ifrån iaf

Vi blev rekommenderade av vår bankman att ha två månadslöner sammanlagt, inte var. Självklart är det ingen nackdel att ha mer, men att säga att man inte kan göra ditten eller datten för att man inte har mer håller jag inte med om.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Kan och kan, det beror ju på hur riskbenägen man är tillsammans och i par.

Men det är ju ingen slump att Lyxfällan vadar till knäna i tänkbara kandidater. Vi handlar mer än vi kan betala. Det är krass verklighet.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Har vänner där mannen blev långtidssjukskriven samtidigt som hon förlorade sitt välbetalda jobb. Med fyra månader till nästa anställning och hus, barn och två bilar hade det inte varit särskilt roligt med höga omkostnader.

Men det säger väl sig självt? Ingen vill väl hamna i den sitsen, men har båda fast anställning så anser inte jag att man bli så mycket tryggare. Allt kan hända, men vi har ivarjefall valt att "chansa" på att vi klarar oss fint. Att sitta i en billig hyresrätt nere på stan, utan häst och bil när vi har råd att ha banklån var inget alternativ för oss helt enkelt.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Kan och kan, det beror ju på hur riskbenägen man är tillsammans och i par.

Men det är ju ingen slump att Lyxfällan vadar till knäna i tänkbara kandidater. Vi handlar mer än vi kan betala. Det är krass verklighet.

Nej, men sen är det skillnad på folk och folk :grin: lånar man mer än vad man klarar av att betala så är man ju inte så klok. Att köpa TV-apparater, tvätt- & diskmaskiner mm på avbetalning med skyhöga räntor, och att ta sms-lån för att kunna betala en krogrunda på stureplan sysslar inte vi med, så jag är inte orolig att behöva söka till Lyxfällan :p
 
Sv: Lån till hästutrustning

KL

Vad det till syvene och sist handlar om är ju att vara medveten om sin ekonomi. Jag har vänner som lever långt över sina tillgångar, köper hästar, sadlar, bilar för lånade pengar. De (eller speciellt en) betalar aldrig av de där lånen, de byggs bara på. Personen nöjer sig inte med "mindre", har aldrig ägt en hästtransport eftersom h*n enbart vill ha en ny och det finns det inte pengar till tex. Köper bara nya sadlar, på avbetalning... Också lever de på gröt.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Om jag ska köpa en ny, dyr sadel, så vet jag vem jag kommer att prova ut och köpa den av. Och hos hen kan jag få en bättre avbetalningsplan än hos banken. Alltså väljer jag avbetalning istället för banklån i det läget.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Då har man helt enkelt förliten buffert.

Har man inte 10 000 i bakfickan för att köpa en ny bättre begagnad sadel kan jag tycka att man inte har råd att ha häst heller.

Har man hus är det inte konstigt att ha minst 100 000kr i hus buffert.

Har man bil är det inte alls konstigt att ha minst 20 000kr i bil buffert om bilen går sönder.

Ju mer prylar man skaffar sig som man verkligen måste ha rullande destå mer buffert måste man ha.

Sen kanske folk ska börja inse att man kanske inte har råd med allt.

Kastar mig in i tråden och känner mig genast träffad!
Även om man från början faktiskt har en buffert (jag är en av de där förfärligt dåliga människorna som inte har en sån just nu) kan det ju hända att man måste använda den när något händer. Ska man då sälja hästen tills man har en ny? Allvarligt talat, alla är inte födda med silversked i mun även om vi gärna hade velat det.
Det viktigaste när man är häst/djurägare är väl för *fult ord* att man ser till att alltid har råd med det djuren behöver. Sen kanske det inte måste vara sprajlans nya prylar.

Så till originalfrågan; jag tycker gott man kan köpa en sadel på avbetalning om man inte har råd just nu. Jag hade ALDRIG ridit min häst barbacka i väntan på en ny sadel! Det viktiga är att inte ha massa avbetalningar utan bara den där enda saken man verkligen behöver. Alltså inte en ny sadel för att man vill ha en annan modell eller färg eller vadsomhelst utan om den enda sadeln man har faktiskt har gått sönder eller inte passar längre.
Fast när det gäller sadlar finns det ju en massa ganska billiga begagnade sadlar som är riktigt bra. Det måste ju inte kosta skjortan och då kan man ju oftast betala kontant.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Fast när det gäller sadlar finns det ju en massa ganska billiga begagnade sadlar som är riktigt bra. Det måste ju inte kosta skjortan och då kan man ju oftast betala kontant.

Fast det är ju inte säkert heller. Finns bara en sadel som passar min häst och dem finns inte att hitta i bra skick begagnat då de är ganska sällsynta ändå - så att hitta en precis då sadelprovaren sa att det var en sådan han skulle ha och jag inte hade någon sadel alls gjorde inte saken lättare. Sadelprovaren hade en helt ny som hängt hos honom i 6-8 år men aldrig någonsin legat på en häst. En hel del justeringar på den och 20 000:- senare så har hästen en sadel som passar. Så har man en häst med speciella behov så kan inte pengarna styra. I mitt läge finns inget billiga begagnade sadlar som är bra.. En tanke bara. Finns garanterat fler som är i den sitsen. Man köper inte en dyr sadel för att man vill ha den - utan det råkar faktiskt vara just den där dyra sadeln som passar. Jag hade vart överlycklig om det fanns billiga sadlar som passar. Vilket lättnad!!:)
Jag tog lån för att betala min sadel då jag precis betalat operation på hästen för nästan 30 000:- Så en sadel för ytterligare 20 kändes sådär. Men vad gör man. Huvudsaken är ju att min ekonomi går ihop. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lån till hästutrustning

Tycker inte att man lånar till sadlar och dyl, är det verkligen panik måste man ju ha råd att hitta en billig och passande sadel som man kan rida med tills man har skrapat ihop till den man egentligen kanske vill ha.
Och har man inte råd att köpa en 3000 kronors sadel kanske man ska fundera över sina prioriteringar...
 
Sv: Lån till hästutrustning

Tycker inte att man lånar till sadlar och dyl, är det verkligen panik måste man ju ha råd att hitta en billig och passande sadel som man kan rida med tills man har skrapat ihop till den man egentligen kanske vill ha.
Och har man inte råd att köpa en 3000 kronors sadel kanske man ska fundera över sina prioriteringar...

Läs mitt svar ovan. Skulle jag lägga på en 3000kr sadel på min häst så är han halt om två dagar och ryggen är paj på riktigt. Det funkar inte för alla!!!
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag menade inte just dig utan svarade generellt på tråden :)

Jag skulle personligen inte heller rida i en billig sadel pga den enkla anledningen att det är skillnad på kvalitet och kvantitet :) Men skulle han hastigt och lustigt behöva en ny en månad bara hade jag nog bitit i det sura äpplet och försöka hitta en lite billigare för iaf 1-2 månader. Fördelen med billigare sadlar är att dom är mkt lättare att få sålda än en i 20.000 kronors klassen.
Skulle jag inte ha en enda krona att lägga ut hade han nog fått vila tills en ny sadel var aktuell.
Hade liknanade scenario i höstas, försökte få min gamla sadel såld, men det gick segt och bestämde mig ändå för att lägga varje korvöre på en ny sadel så medans den levererades fick han vila drygt en månad.

Men alla är olika! Min häst är bara 5 och obalanserad islänning med mycket rörselser så honom hade jag inte ridit barbacka på för att störa honom.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag har köpt flera sadlar för 20-30'. Har alltid betalat kontant.
Jag har länge haft en stor buffert. Jag hade kunnat buköppna hästen tio gånger om.

Sen så händer det saker. Sjukskriven som egen företagare utan sjukpenning, häst på klinik. Bufferten minskar. Investerat en del av bufferten i fastighet.
Jag har väl kanske fem månadslöner av bufferten kvar. Skulle jag behöva köpa en sadel idag, skulle jag faktiskt göra det på avbet (alt banklån, men till sådana saker så brukar avbet vara billigare). Jag har aldrig någonsin haft min buffert bara liggandes på kontot. Den har varit investerad i olika saker. Nu har jag hälften i aktier, och hälften i fonder. Aktien ligger visserligen rätt högt just nu, men jag tror den kommer stiga ännu mer. Därför tror jag att det blir billigare o betala lite räntekostnader än att sälja av lite.

Det verkar gå i trend numera att man inte ska låna, man ska absolut inte handla på avbet etc. Visst, det finns folk som överkonsumerar, men det finns också många som inte gör det. Det är helt ok att ta något på avbetalning istället för att vänta o spara ihop hela summan, sålänge man har god marginal.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Jag lånar aldrig till konsumtionsvaror eller något som har med hästar att göra överhuvudtaget. Enda jag kan tänka mig låna till är ett dyrare bilinköp alternativt bostad.
Jag är väldigt sparsam av mig så jag har en bra buffert för oförutsedda utgifter. Behöver man en sadel och man inte har råd är det bara att tömköra tills man har sparat ihop pengarna.
 
Sv: Lån till hästutrustning

Snor min egen knapp för ett tillägg:

Köpa sadlar begagnat funkar ju ofta, men inte alltid.
När jag var hos sadelmakar'n för kontroll av min dressyrsadel på hästen, blev det rätt klart att om hästen breddar sig mycket mer så blir det attans så svårt att hitta en sadel begagnat som både ligger bra på honom och passar min kropp (bäckenfel). Dressyrsadel kan jag förhoppningsvis slippa måttbeställa, men breddar hästen sig ur bladsadeln är det måttbeställning - 14-20 tusenlappar - som gäller.

Jag har två buffertar; en för mig och tamråttorna, och en för hästen. De byggs sakta men säkert upp. Men jag är timanställd, vilket innebär att min lön är 0-17 tusen/månaden, och hoppas dessutom komma in på "min" utbildning - vilket innebär tre år av levande på studielån. Bufferten vill jag främst ha för oförutsedda veterinärkostnader (försäkringen täcker mycket, men knappast allt...). Och förstås, om det blir någon månad då jag inte får möjlighet att jobba tillräckligt - stallhyran ska betalas ändå, liksom maten (även om det för min del blir billagast möjliga i det läget).
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 579
Senast: Mia_R
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 679
Senast: verser
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 787
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp