Låna ut hästtransport privat

CarolineEJanze

Trådstartare
Fick under dagen frågan av en stallkompis om hon kunde få låna min släp och betala ''månadshyra''. Tycker det känns rätt OK, då jag vet att hon ägt släp själv förut och är ordentlig av sig. Men, hur mycket ska man ta betalt? Gissar på att hon kommer åka ungefär 1 dag/v. Hur gör Du?
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Lånar ut mitt för en hundring per gång +att allt som ev går sönder, oavsett orsak, ska bytas av den som lånar.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

För 1 dag vecka så blir det en hel del slitage på släpet tänker jag, och är det så ofta så är nog en försäkring på släpet som gäller för stallkompisen också.

4-600 per dag är dock vad det kostar att hyra häromkring.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Tänk på att du troligen får problem med en ev. försäkring om du väljer att hyra ut släpet.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Jag råder dig, låna bara ut släpet till personer du kan lita på till 100% tar omkostnaderna vid reparationer om det händer nåt.

Ibland kan man lyckas ordna en bra försäkring om man ska hyra ut, men de täcker sällan skador hästen orsakar så reparationer kan bli dyra ändå

400:-/tillfälle är ungefär vad det kostar att hyra på mack härikring ink försäkring så under det tycker jag inte att man behöver gå och somsagt vara noga att påpeka att reparationskostnad tillkommer då en del tar för givet att har man erlagt hyra undslipper man sånt..Många häpnar och tycker prissättningen är svindyr, men isf är det ju lika bra att köpa eget släp brukar jag hinta med
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut hästtransport privat

Ett tips - låna aldrig ut släpet om du vill få tillbaka det i samma skick
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Ja det är ju helt klart så att folk ofta inte vill betala för andras saker när de går sönder/anser sig inte skyldiga så man ska tänka sig för en eller tre gånger om varför man ska låna ut.

Mitt gick ju sönder dessutom av trejde part när jag hade det utlånat och fick knappt ersättning..trots att det var ett större företag, det enda som hjälpte efter 5 månaders tjat var hot om polisanmälan :crazy: förns då fick jag skadan ersatt men inte fullt rimlig ersättning egentligen..borde ha krävt mer för den långa väntetiden och för att jag fick stå för allt extraarbete.

De flesta rynkar dessutom på nästan åt att "måsta hyra släp" för 100-200kr/gång (summan folk brukar anse är symbolisk) att det är sviindyrt. Det de glömmer bort är att vid reparation går det sällan under 1000-lappen i alla fall i delar samt arbete men ofta mycket mer eftersom att det ofta är omfattande reparation om nåt väl går sönder ordentligt.
Och att man inte tänker på vad ett släp kostar att investera i..

Min trasiga stänkskärm för ett exempel kostade 2000:- exkl moms att byta ut på verkstad.
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut hästtransport privat

Och även om de betalar och faktiskt fixar det som behöver fixas blir man ju av med släpet under tiden också.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Det är därför det är givet att det ska in på verkstad för att gå fort..annars kan det ju ta månader :crazy:
Så det är ett minimumkrav som är rimligt att kräva.
Tar reparationen längre tid är det rimligt att kräva ersättningssläp

Vilket fortfarande betyder, att reparationen kommer kosta oavsett vad som ska lagas.

Men då är det svåra..att folk sällan ställer upp på de kraven när det väl inträffar nåt
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut hästtransport privat

Jag tror som flera andra att du kommer gå med någon slags förlust ur detta. Jag skulle aldrig låna/hyra ut mitt släp till någon!

Även om personen är ordningsam så kan hästen, eller någon annans häst sparka på fel ställe, eller vad som helst som kan hända. Är det värt någon hundring?

Men om du har ett risigt, gammalt släp kanske det inte spelar lika stor roll. Jag tänker ju på min stora boggievagn i glasfiber när vi pratar släp.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

KL

När jag har hyrt av en stallkamrat så har jag betalat 100:-/dag och när jag hyrt av ett företag en helg (fredag em till söndag em/kväll) kostade det 500:-. Det verkar vara vanliga summor här i Göteborgsområdet.

Jag tänker köpa ett eget när hästen är i tävlingskondition igen och kan absolut tänka mig att hyra/låna ut det till folk jag känner. Mina stallkamrater är alla vettiga och skulle inte vara mindre rädda om det än vad jag är. Precis som jag är med deras saker/hästar jag lånar. Mer försiktig skulle jag nog vara med folk jag inte alls vet vilka dom är.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Jag hade tagit 200:- /gång och haft en skriftlig överenskommelse om att kompisen står för eventuella rep.kostnader på skador som sker vid lånet.
Vet att många är skeptiska till att låna ut släp, och har viss förståelse, men man kan ju välja vem man vill låna ut det till.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Nej gör det inte! Det kommer bli problem kan jag nästan lova. Jag hyr/lånar inte ut mitt släp ens till släkt längre pga. alla problem som uppstår. Har pågrund av hästtransporten blivit väldigt misstänksam till att göra dealar eller affärer med personer jag känner överhuvudtaget!
En bekant lånade mitt släp 4-5 gånger, ena gången kom den tillbaka med trasig kontakt för den hade släpats efter bilen bara för att det var elfel i min då 3 veckor gamla transport... BULLSHIT! Detta ersattes med en gammal rostig kontakt felkopplad dessutom.
Bomskydd trasigt men det fick man tydligen räkna med. Spricka i taket, tydligen hade deras häst klåda i öronen. Den bekantingen får inte ens titta åt mitt släp något mer.
Har även lånat ut till släkt och då har det blivit skitsnack om jag sagt nej, då har jag varit gniden, snål, idiot och en jävla översittare...
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Jag hade aldrig lånat ut.

Har själv en nära vän som lånat mitt släp några gånger. När hen sedan lånade en annan vän släp och fick punktering på motorvägen ville inte personen ersätta nya däck (alla förstördes) då hen ansåg att däcken varit dåliga från början... Så nu får inte ens den personen låna.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Det där har jag också sett hända. Folk som vägrat ersätta för att skicket ansågs vara dåligt från början. Då lånar man väl för helsike inte den transporten?! Eftersom man då riskerar att få betala för något som är slitage man inte utsatt det för. Inte katten nekar man att betala det som går sönder när man har den...
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Men, hur mycket ska man ta betalt? Gissar på att hon kommer åka ungefär 1 dag/v. Hur gör Du?
Även jag är inne på samma, kanske litet tråkiga, linje som flera andra i tråden. Till en nära vän kan vi absolut låna ut transporten vid enstaka kristillfällen men då gratis som en ren väntjänst. Regelbundet och mot ersättning... nej. Väger man in uppskattat slitage och uppskattad skaderisk blir en rimlig hyreskostnad imho (minst) lika hög som från en kommersiell uthyrare, inte under 400 kr/dag.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Vi löste det på enklast möjliga sätt :D

klart får du låna - får du köra det?
1990 kilos släp.

De enda med E-kort vi hade omkring oss hade egna släp.

Så nej, vi lånade aldrig ut. Fick förfrågan från en i stort sett okänd person en gång och sa tvärnej.

Jag lånar inte ut något. Inte ens kläder.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

delvis KL

vi hyrde ett släp av en gammal man härikring under mina tidigare ponnyår. Tror han ville ha någonstans mellan en och två hundralappar per gång. När de egna hästarna kom köpte vi ett eget begagnat släp. Skitbra, inget dåligt samvete ifall ens häst råkar göra något, står aldrig utan transport vid tävling (vi var ju tio ponnybarn från ridskolan som åkte på samma tävlingar och "ingen" hade transport, då fick man vara ute i GOD tid om man skulle komma till någon tävling) och man vet hela tiden vad som händer med släpet. Inget "hur fasen lyckades de med detta?!". Lånar ut släpet gör mamma till folk hon känner som skulle laga det om det går sönder. Dock har det inte blivit några hästmänniskor - folk häromkring är tydlgien för snåla för 100 kr transportpeng + 4 mils bensin för att hämta släpet. Well, då slipper man säga nej :)

Detta är alltså ett begagnat släp. Hade jag köpt ett nytt hade jag nog faktiskt inte hyrt ut det alls, utan snarare "betala mig så kör jag dig" om en bekant behövde låna släp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 728
Senast: hollypolly
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 175
Senast: Snubbelfot
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 723
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp