Låna ut hästtransport privat

Sv: Låna ut hästtransport privat

När jag lånade ut vår hästtransport så var det antingen till kompisar eller bara folk vi kände. Inte till andra som ringde och frågade mig.

Oftast ville jag inte ha nån ersättning men fick för det mesta typ 100kr/gång.
Däremot lånade vi ut den en hel del till ett par kompisar, dom var så himla ordentliga och snälla så vi tänkte att det var lugnt. Ett tag var det bara dom som använde den och jag tittade inte på den förrän en dag jag skulle ha den. Herregud...dom hade kört sönder lampor och massa annat. Riktigt tråkigt! Många av sakerna BORDE dom märkt att dom tagit sönder.

Efter det lånar vi inte ut den alls.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Skulle ALDRIG hyra ut som privatperson.

För det första täcker INTE försäkringen ett skit :( Så du kan stå med alla kostnader om de vägrar betala för du inte får ut något.

Vi äger vårt i företaget, har försäkring som täcker andrahandsuthyrning och skriver tydliga avtal så de får svårare smita undan.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Jag lånar endast ut min transport till få utvalda.
Men generellt säger jag nej till att låna/hyra ut sin transport just pga de orsaker folk rabblat upp här.
Folk är generellt sett inte rädda om grejerna och ersätter sällan det dem har sönder :(

Men om du ska låna ut det så tycker jag att ca 200:- är rimligt, det är vad jag tar när jag hyr ut mitt släp.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Hoppsan, nu råkade jag göra fel. Skyller på att jag är ny på att skriva inlägg :D
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut hästtransport privat

Tack för alla kloka svar jag har fått! Jag tycker att det är väldigt svårt att säga nej, men klokast är nog att bara använda den själv. Jag har ju lagt ner en hel del pengar på mitt Ume-släp :)
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

du kan be din stallkompis att tänka så här, hon åker 1gång i veckan, dvs ca 500kr per gång + massa extra tid för att köra och hämta/lämna det. på 1 år så har hon betalat ca 15´000 bara i tränings körningar, dvs tävlar hon en gång i månaden så blir det 2´2000 ca. är det inte bättre att köpa en bättre begagnad boggie för de 20´000 och ha ett släp som man kan ha i 5-10 år?
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Alternativt hyra hos ett företag ;-)

Jag har hyrt en värmlandsvagn i snart sex år, kostar under 1400 i månaden och då betalar uthyraren skatt, försäkring och besiktning, samt servar....
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Alternativt hyra hos ett företag ;-)

Jag har hyrt en värmlandsvagn i snart sex år, kostar under 1400 i månaden och då betalar uthyraren skatt, försäkring och besiktning, samt servar....

Då är det ju bättre att köpa ett släp på avbetalning (om man inte har kontanter) om man ska ha släpet så länge.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Kl

Vilka dåliga erfarenheter alla verkar ha. Jag har aldrig haft några problem med att låna ut mitt släp. Jag lånar absolut inte ut det hej vilt till vem som helst men till samtliga noggranna stallvänner har jag lånat ut eller kunnat tänka mig att låna ut till. Jag har kanske varit skonad men jag förstår inte varför människor som är ens vänner skulle blåsa en på pengar eller inte vara försiktig med släpet. Har aldrig haft problem faktiskt. Sen är det givetvis upp till var och än om man vill hyra ut eller inte. Jag vill själv kunna låna släp perioder jag inte haft eget och därmed kan jag hyra ut mitt egna också. :) man behöver ju inte alltid tro det värsta om alla människor!
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Som sagt har jag bara lånat ut till en väldigt nära vän, men efter att de inte velat ersätta pajjade däck vid punktering så är jag mycket tveksam. Det är ju inte bara det att hästen kan ha sönder släpen, man kan ju tex få punktering och det är inte så kul att sedan följa upp det.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Ja det ska vara rätt utvalda men sen i regel ska man aldrig beblanda vänner och pengar heller ;)

Eller så hamnar man i min sits..där egentligen inte min vän var den som hade sönder släpet utan tredje part men jag blev ändå den som blev lidande av att mitt släp inte kunde användas på länge och att det behövde lagas.
Nåt som tog tid och en massa tjafsande..

Jag tycker efter det att det är så onödigt att ta risken både i förlust av ekonomi men även relationer.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Jag och en kompis köpte ett nytt boggiesläp tillsammans för några år sedan. Vi kom överens om, att inte hyra ut till någon öht.
Jättebra, för då kan man bara hänvisa till detta vid evt förfrågan.:D

Innan dess hade jag ett eget släp, som jag lånade ut ett par ggr till en person. Dagen efter sista utlåningen, när jag skulle lasta för att åka till en träning flera mil bort, upptäckte jag, att han hade glömt att sätta i el.kontakten. Den hade släpat i marken och var helt förstörd. Jävla pucko!
Detta fick jag bekosta själv, och efter detta har jag aldrig lånat ut ngt släp.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Jag har slutat låna ut mitt släp till folk.
Man har tagit nån 100 lapp och får tillbaks ett släp med bajshög i ,skitig som bara den påutsidan som de har kört lerrejs med släpet och trasig och ingen säger nått eller erbjuder sig att laga.


Folk får vackert köpa egna släp eller låna av mackar eller andra företag då de kan teckna försäkring om de har sönder släpet.
Sååå mkt enklare!

Jag köpte mitt släp för jag behöver de och har ingen lust att sitta och betala massor för att laga de för andra har sönder de.
Eller börja med att storstäda den innan jag själv kan använda den.

Så mitt råd är låna INTE ut!
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Man vill ju egentligen inte göra det, men ofta så borde man ha gjort det när det väl kommer till kritan... Tyvärr.

Håller helt med.
Och jag har börjat med att jag tror ALLTID de värsta om människor innan jag lär känna dom.För då kan jag bara bli glad att inse att fasiken.Denna var ju riktigt trevlig.

Ist för att alltid tro gott om folk och då om och om igen alltid komma fram till att så var ju int fallet.
Man blir utnyttjad och besvikenn och arg hela tiden.


Tyvärr FÅ människor är så pass ärliga att de ringer när de lånat nått och säger att du min häst hade sönder ditt släp här, jag har redan bokat tid för att fixa felet som skulle kosta 10000 kr.


Har NÅGON här inne varit så ärliga??
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Intressant diskussion det här. Jag hade nog inte lånat ut mitt släp (om jag hade ett) regelbundet, en gång i veckan, för att stallkompisen skulle åka och träna/tävla. Vid träning och tävling skulle inte jag tycka särskilt synd om personen som inte har eget släp då jag tycker att det klassas som "nöje". Men vid veterinärbesök brukar jag själv hyra ett Ifor Williams släp av en butik, vilket fungerar bra. Vi kör lugnt och försiktigt och har inte haft sönder någonting, dock kan det vara lite si och så när någon annan har haft släpet precis innan (smutsigt, söndriga lampor, etc.). Själv tycker jag att det är lite läskigt att inte veta vad släpet har varit med om (men det kanske bara är jag som är nojig), så eget släp är definitivt att föredra om man planerar att köra regelbundet. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Låna ut hästtransport privat

Ja veterinär besök och regelbunden träning blir ju helt olika saker. Jag lånar gärna ut min transport till vänner som ska till veterinären och behöver släp akut, eller om de ska iväg på t ex hubertus jakt eller långtur (vilket sker ca 2ggr om året max och jag åker oftast på samma saker(har 2 släp).
Men inte för regelbunden träning/tävling en gång i veckan, det om ngt sliter på släpet. och bokar man upp släpet så en gång i veckan så är det lätt att själv stå utan släp, om man får akut behov av att åka nånstans.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Jag lånar bara ut mitt släp vid akuta situationer (veterinär - inte för att åka på tävling t.ex.), till folk jag känner och litar på. Det har hittills bara blivit aktuellt en gång, i början av detta år, och den gången tog jag inget betalt. Hästen behövde komma till ett viktigt klinikbesök och det var en stallkompis som fick låna med konstaterandet att om något gick sönder skulle räkningen komma (skulle besiktiga ett par dagar senare :p). Jag ser försäkringsproblemen vid skada komma som ett brev på posten om bolaget får veta att jag hyrt ut släpet, vilket är en stor orsak till att jag inte lånar ut släpet annat än mer eller mindre akut. Förväntar mig att få tillbaka det städat, som det var innan.

När jag själv hyrt hästtransport så har jag betalat runt 300:- för en dag.
 
Sv: Låna ut hästtransport privat

Jag lånar aldrig ut mitt släp just pga skaderisken. Tror inte folk är villiga att betala det deras häst eventuellt skulle skada när det väl kommer till kritan.
Så mitt råd blir att inte låna ut det.

Jag skulle bara låna ut mitt om en häst riktigt akut måste till en veterinär. Då skulle jag inte kunna neka och ha det på mitt samvete. Men då ska det banne mig vara urakut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 727
Senast: hollypolly
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 175
Senast: Snubbelfot
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 723
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp