Lastbilsreggad bil

Sv: Lastbilsreggad bil

Lovisaleonora_ skrev:
Var runt på stan igår och kollade skyltar på parkeringar. På gatuparkering är det enbart angivet P (och inga markerade fickor i Malmö), för storparkeringar (torg och liknande) är det markerade fickor och angivelse för mc och lastbilar och bussar, men inget för personbilar.

Problemet med personbilsparkeringen är alltså inte aktuellt här, och jag och rangen kan andas ut.
Ja, skyltningen skiljer sig från stad till stad. Man bör dock kolla med de lokala trafikföreskrifterna vad som gäller, eftersom en del städer ändå har högst begränsad parkeringstid för lastbilsregistrerade bilar.

Mitt påpekande i början av tråden gällde just enbart "parkering för personbil" (skyltas) som det finns väldigt många av i en del städer, bl.a. min.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Och med en lastbilsreggad bil slipper man det? Beräknas skatten på bilens värde?
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Det var LÄNGE sedan jag jobbade med bilar i firma, så den frågan tror jag är bättre ställd till Skatteverket.

Men generellt är det lättare att komma undan förmånsbeskattningen om du kan påvisa att bilen är "jobbmässig" och inget att köra omkring i på fritiden.

Bilförmånens värde bestäms av Skatteverket, som varje år kommer ut med långa listor på de olika bilarnas förmånsvärde.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Jag är mest nyfiken, har nog ingen möjlighet att ta det via rörelsen ändå.... Stoppar det i bra-att-veta-facket! :D
 
Sv: Lastbilsreggad bil

opstinaten skrev:
Ja men den texten står på VVs hemsida oxch knappast på mitt körkort!

Gick oxå in på den hemsidan. Vet inte riktigt vad jag tänkte att man inte fick köra lätt lastbil. Problemet uppstår väl när man vill dra hästsläp med lastbilsreggad bil. För då behövs det väl ett CE-körkort.

Funderade på en annan sak, som jag tolkar texten så har man enbart CE-kort (vilket knappast är så enbart att klara av) så får man inte köra en vanlig personbil under 3.5 ton?? Men det finns kanske inte några personer i Sverige som har enbart CE-kort!

Herregud hur klarade du teorin och lärde du dig ens köra bil på din körskola:eek: Är den uppfattningen jag får av dina svar.
På ditt körkortstillstånd du förhoppningsvis fick :angel: Så står det på baksidan av det en väldigt bra förklaring av alla olika bokstäver på körkortet, när du får köra det och hur mycket det får väga.

Med B-körkort får du köra "allt" som väger under 3,5 ton.
Kopplar du på ett släp som väger mer än fordonet du drar med och att det lastat väger mer än 3,5 ton behöver du E behörighet (tung släp).
Väger fordonet du tänke köra över 3,5 ton när det står tomt på parkeringen behöver du C behörighet.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Varför är du så oförskämd och otrevlig? Jag trodde att det här forumet var till för trevliga och givande diskussioner, där vi utbyter kunskaper och erfarenheter.

Jag tycker att du drar slutsatser om mig som person som dels definitivt inte hör hemma på ett diskussionsforum om hästverksamhet och dels har du inga som helst belägg för dina slutsatser.

Håll dig till sakfrågan och sluta upp med personangrepp!

Om ni nu tycker att jag har dåliga teori kunskaper så kan ni väl på ett vänligt och trevligt sätt hänvisa mig till ställen där jag kan få mera bra information. Läsa på körkortet eller på körkortstillståndet är knappast några bra tips, då det inte finns någon sådan text på körkortet och körkortstillståndet, tja tycker du att det är troligt att man har kvar det efter 21år?

För övrigt får man inte köra allt under 3.5ton med B-kort. Tunga motorcyklar väger under 3.5ton och för att framföra dessa måste du ha motorcykelkort.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Du missade tydligen:
Med B-körkort får du köra "allt" som väger under 3,5 ton.

Som jag skrev i mitt inlägg. Och mc är väl så långt ifrån en lätt lastbil man kan komma? Och hur kan ens mc blandas in i en diskusion om personbil, lätt lastbil och lastbil?

Om du läste mitt inlägg så ser du även att jag drog en beskrivning vad du får köra och inte köra på ett B-körkort.


"Varför är du så oförskämd och otrevlig? Jag trodde att det här forumet var till för trevliga och givande diskussioner, där vi utbyter kunskaper och erfarenheter."
:smirk: Ser att du bara hunnit få ihop en 47 inlägg mot mina 6.274 stycken, så jag säger bara, välkommen till bukefalos. Kolla om du hittar tråden om en idé en kille utan hästkunskaper skrev ett inlägg om någon sko han "uppfunnit" så ska du se att den här tråden är väldigt snäll och kramig.
 

Liknande trådar

Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
750
Senast: Blyger
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 789
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 263
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp